SkyscraperCity banner

481 - 500 of 2198 Posts

·
Registered
984 Posts
Corio probeert nu wel erg opzichtig via de media de publieke opinie te bespelen en daarmee het centrum te verkleinen. Ze hebben zich gecommitteerd in ruil voor ontwikkelingsrechten van Hoog Catharijne. Ze kunnen er nou niet zomaar onderuit. Het was van tevoren duidelijk dat de nieuwbouw in LR risicovoller zou zijn. Voor het welslagen van LR Centrum is wel een zekere schaal nodig...
Moet zeggen: Dit is een mooie basis voor onderhandeling. Corio wil LR centrum kleiner maken? Prima. De rest wil juist HC kleiner maken.

Dus: 30% minder LR centrum, maar anderzijds laat Corio dat poort- en bruggebouw vallen en vervangt het door een looproute op de begane grond, met onoverdekte bruggen over de singel en de (rol)trappen naar de verdere looproute op +1 pas aan de westzijde van de singel.

Daarmee bespaart Utrecht zich over 30 jaar een verpauperd winkelcentrum in LC en een dichtgebouwde singel die er net zo florissant bijligt als de rest van de begane grond van HC. Lijkt me een leuk gesprek worden. :)

·
Registered
3,980 Posts
Riskante koers die Corio vaart. Een nieuw winkelcentrum moet het vaak hebben van het succes in de eerste weken/maanden. Gaat het dan lopen en is het gezellig druk, dan blijven de mensen wel komen en blijven de winkels ook. Komt er geen hond in de eerste weken, dan wordt het erg moeilijk om het later een succes te maken. Wat volgens mij dus erg belangrijk is in de eerste weken: imago. Een imago dat Corio hiermee onderuit haalt. Met dit media offensief denk je bij LR Centrum aan leegstand, weinig winkels en geen concept/idee. Niet echt iets om voor om te rijden.

Natuurlijk is alle pubiciteit goede publiciteit. Maar of dat hier voor ook geldt? Als ze nou eens meer energie zouden steken in hoe ze van dit winkelcentrum een succes zouden kunnen maken, in plaats van het de grond in te praten, dan zou er nu misschien al een interessant concept liggen wat misschien wél werkt.

Misschien iets met minder van dezelfde ketens en meer met kleinere ondernemers? Een winkelcentrum waar misschien meer te doen is dan alleen in geairconditionde ruimtes textiel aangeprezen te krijgen?

Misschien iets waar je met het hele gezin heen gaat om een fijne middag door te brengen? Gezinnen lijken me een goede doelgroep in vinexland en met twee kinderen op een zaterdag in de binnenstad van Utrecht winkelen verre van ontspannen. Een IKEA bezoekje lijkt me leuker. Wat zal er te doen zijn in LR centrum voor het hele gezin? Anything, Corio?

Ik kan me voorstellen dat Corio, als sta-in-de-weg parasiet tussen CS en de binnenstad gewend alleen maar te hoeven wachten tot de mensen in drommen door hun verouderde jaren zeventig betonnenbakken stromen omdat ze geen keuze hebben, geen enkel idee heeft hoe je mensen kan trekken door attractief te zijn. Tja, laat ze dan maar lekker stikken in hun eigen deal met de gemeente. Nul medelijden heb ik met zo een fantasieloze onderneming. Ik hoop dat ze aan dit project tenonder gaan.

·
Registered
2,365 Posts
^^ Dat gaan ze al aan de winkelcentra in het buitenland (Italie, Spanje). Corio drijft op Utrecht en Hoog Catharijne..

·
Registered
367 Posts
Nog meer reden om te hopen dat ze omvallen dan.
Als de centra in Utrecht moeten opdraaien voor de verliezen in het buitenland, zal daar dus veel druk liggen op winstmaximalisatie.
Helaas verklaard dat wel wat keuzes van Corio.
Zou er zonder die buitenlandse problemen gekozen zijn voor luxere, betere of leefbaardere opties? Misschien niet aantoonbaar, maar een club die het water tot aan de lippen staat, zal eerder geneigd zijn puur naar eigenbelang te kijken...

·
Registered
3,980 Posts
Nadeel van het omvallen van Corio is natuurlijk wel dat de afspraak om dit winkelcentrum te bouwen dan misschien niet meer geldt. LR zit dan nog jaren met een zandbak met heipalen.

Ik snap de problemen van LR centrum wel, zoals de grote concurrentie van de binnenstad op niet al te grote afstand, de decentrale ligging binnen LR, de krimpende winkelmarkt en het feit dat je tabula rasa moet beginnen.

Aan de andere kant zijn er ook kansen. De economie trekt aan, je bent met de auto vanuit vinexland goed te bereiken en... je mag tabula rasa beginnen!

Ik vind de gesloten bouwblokken, de traditionele straten en pleinen en de afwisselende, warme architectuur erg goed. Daarmee zorg je voor een gevoel van stad en dat je niet het gevoel hebt in de vinex vlakte weg te waaien, maar daarmee onderscheid je je nog niet van het centrum van Utrecht. Ik mis iets dat spettert, iets wat LR centrum bijzonder maakt - zowel in functie als in vorm. De hoge toren die dit had kunnen doen is gesneuveld.

Een gigantisch indoor speelparadijs! Een uitzichtstoren met bungeejump platform, een stel wilde dieren, een gigantische schommel, geen idee, iets waardoor je je onderscheid. Het lijkt wel alsof dit winkelcentrum het resultaat is van excelsheets met vierkante meters winkeloppervlak, maar er missen ideeën, een beetje inspiratie.

Of misschien is het er wel maar krijg ik dat idee gewoon door het geklaag van Corio...

·
Frans Woerden
26,714 Posts
Hoe zit het hier dan mee?

vr 09 jan 2015, 08:25

Klépierre zet overname van Corio door

PARIJS (AFN) -
Klépierre zet de overname van de Nederlandse branchegenoot Corio door. Dat maakte het Franse vastgoedbedrijf vrijdag bekend. Tot nu toe is 84,07 procent van de aandelen Corio aangemeld. De aanmeldingsperiode voor de overige aandelen loopt nog tot 16 januari.
Bron: www.telegraaf.nl

·
Registered
10 Posts
Hoe ver Leidsche Rijn van het centrum is, doet me denken aan hoe ver Amsterdam-Zuid van het centrum van Amsterdam is. Die derde render met dat straatje in het midden en gebouwen aan de zijkanten deed me denken aan dat stukje in Amsterdam-Zuid.

·
Moderator
16,705 Posts
Vandaag

·
Moderator
16,705 Posts
Ik had niet gedacht dat die zo hoog zou worden, zie 'm ook vaak vanuit de bus. Daarnaast knutselen ze in ieder geval nog aan de nieuwe op/afrit naar de A2 (tunnel). Misschien gaat het voor ventilatie dienen of in ieder geval iets ten behoeve van de Leidsche Rijn tunnel?

·
Registered
5,181 Posts
Discussion Starter #494
Langzaam maar zeker dienen zich toch de eerste voorzieningen voor LR Centrum aan..!

Het hoogste punt van bioscoop “De Sterrenkijker” in Leidsche Rijn is bereikt

Het hoogste punt van de eerste bouwfase van CineMec Utrecht is bereikt. De bioscoop in Leidsche Rijn staat bekend als De Sterrenkijker en is nog in aanbouw. De eerste fase van de bouw is in volle gang, maar de contouren van de omloop zijn inmiddels zichtbaar. De bioscoop moet in de zomer van dit jaar open gaan.

CineMec ontwikkelt de bioscoopvoorziening op een kavel grenzend aan de A2 kap, aan de oostzijde van het Berlijnplein. Het gebouw moet primair functioneren als een bioscoop waar alle nieuwe films worden gedraaid. Daarnaast gaat de exploitant zich onder meer richten op het live streamen van concerten en het live streamen van colleges vanuit universiteiten over de hele wereld. Tevens maakt de bioscoopexploitant bovenop het gebouw een groot dakterras met uitzicht op de skyline van Utrecht.
Op het dak wordt een grote sterrenkijker geplaatst zodat zowel in het gebouw als bovenop het gebouw naar “sterren” kan worden gekeken. De volgende fase, de grote zaal (700 stoelen) en nog twee zalen begint in april en mei. Met de komst van de Tour de France naar Utrecht moet het uitzichtpunt vanaf het dak van De Sterrenkijker klaar zijn.

http://www.duic.nl/nieuws/het-hoogste-punt-van-bioscoop-de-sterrenkijker-in-leidsche-rijn-is-bereikt/

·
Registered
37 Posts
Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat er zo weinig vertrouwen is in het 'slagen' van dit centrum. Alsof er straks geen hond komt. Terwijl om te beginnen die winkels alleen in de plint komen; de andere vijf lagen bestaan uit appartementen. Het moet dus niet alleen als centrumgebied, maar ook als stadswijk slagen.

Bovendien: als er straks op dat stukje een paar duizend mensen wonen ontstaat er vanzelf enige levendigheid. Dat kan ook iets in gang helpen zetten.

Of zit ik er helemaal naast? Hoeveel woningen worden er eigenlijk gebouwd?

·
Moderator
16,705 Posts
Een bioscoop dus, ipv onderdeel van de tunnel ;)

·
Moderator
16,705 Posts
Oh ik dacht dat het juist ging om die hogere staalconstructie vrijwel op de tunnel. Dat is dus die bioscoop? Of zijn er nu twee van die staalconstructies. Snap het nu ff niet meer.

Dat ding hier rechtsachter staat vrijwel bovenop de ingang van de tunnel en is volgens mij de bioscoop toch?

481 - 500 of 2198 Posts