SkyscraperCity Forum banner

Utrecht: Rabotoren (3)

74063 Views 502 Replies 64 Participants Last post by  airbreaker
Vervolg van Utrecht: Rabotoren (2)

- Gereed: 2009
- Verdiepingen: 26+2
- Hoogte: 105 meter
- Oppervlakte: 56000 m²
- Architect: Kraaijvanger Urbis
- Deelgebied: Kruisvaartkwartier

Filmpje van de Rabotoren:

De toekomstplannen voor het Kruisvaartkwartier

--------------------------------------------------------------------------------
Het Kruisvaartkwartier, een nu nog wat onherkenbare overgangszone tussen Stationsgebied en de woningen in de Dichterswijk, kan zich ontwikkelen tot een voor de stad aantrekkelijk woon-, werk- en verblijfsgebied. Voor deze zone tussen Croeselaan en spoor hebben verschillende grondeigenaren bouwinitiatieven ontwikkeld. Om de plannen voor herontwikkeling te kunnen toetsen is een ruimtelijk-planologisch kader opgesteld in de vorm van een ruimtelijke visie. Naast toetsingskader voor bouwinitiatieven dient de visie ook als waarborg voor de belangen van bewoners en belanghebbenden in de aangrenzende Dichterswijk.

Plattegrondje van deze buurt:

Impressies:

Renderings

Link

Concept

Situatietekening

Begane grond

Eerste verdieping

Plaza

Plattegrond hoogbouw

Gevel

Entree

Plaza

Maquette van het stationsgebied met Rabotoren:

Laatste update, 06/05/2008

Opbouw bouwkranen:

Foto: ill-b

Foto: StephanR

------------------------------------------------------------------------------------------------
Mocht u verder nog vragen hebben over de rabobanktoren of het deelgebied, dan kunt u contact opnemen met Bastian Jansen, telefoon 030 - 286 4073 of per mail, [email protected]

Met dank aan: Dr. Dubai (concept overzicht), betrokken instellingen en instanties en alle forummers.
Status
Not open for further replies.
1 - 20 of 503 Posts
ik zal kijken of ik volgende week ergens op de bovenste verdieping kan komen.. kijken of ik vanuit daar foto's kan maken.. deze week gaat het niet lukken door een krappe bezetting bij ons op kantoor..
Bedankt Effes:applause:
Vanaf Kanaleneiland:

Zal wsch niet meer kunnen genieten van het gerenoveerde sociale dienst gebouw maar dat heb ik er graaaag voor over!!!
Het moet niet gekker worden...planning was 1 kraan 2 dagen, geprobeerd zou worden 2 kranen in drie dagen.
Nu staan er in 2 dagen tijd 2 kranen :cheers:

Ik snap het wel, omdat dit toploze kranen zijn, die minder onderdelen heeft dus sneller op/af-bouwen en op instortstuk dus geen onderwagen
En een paar mensen meer dan normaal?
de ene ploeg afwerken, de andere al de volgende opbouwen?

60 en 52 meter?
Tjonge,. en wat er allemaal op die foto van @030 aan torens bij gaan komen de aankomende jaren:). Voor Utrechtse begrippen helemaal top.
Bedankt voor de updates.
Genieten geblazen!!!
Het moet niet gekker worden...planning was 1 kraan 2 dagen, geprobeerd zou worden 2 kranen in drie dagen.
Nu staan er in 2 dagen tijd 2 kranen :cheers:

Ik snap het wel, omdat dit toploze kranen zijn, die minder onderdelen heeft dus sneller op/af-bouwen en op instortstuk dus geen onderwagen
En een paar mensen meer dan normaal?
de ene ploeg afwerken, de andere al de volgende opbouwen?

60 en 52 meter?
Dit model stond tot voor kort ook in Vianen (centrum). Die staat er niet meer...wellicht hierheen verhuisd?
Dit model stond tot voor kort ook in Vianen (centrum). Die staat er niet meer...wellicht hierheen verhuisd?
Sinds één week staat er ook zo'n identieke kraan bij de nieuwbouw van de OPG aan de A2 (alleen een blauwe). http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=581878&page=2

Bedankt voor de vele updates allen :banana:
@Wisma Zou kunnen? :dunno:
enigste dat mij bekend is dat dit nieuwe kranen zijn maar ja wat is nieuw? :dunno:

Ik ken iemand die een paar weken geleden een nieuwe auto gekocht heeft uit 1992 met meer dan 200.000 km op de teller :lol: :cheers:

Btw
Build said:
@Airbreaker had gelijk over toploze kranen. Werkt die voor een kranen bedrijf?.
Nee, op beide vragen, nee ik werk niet en nee diegene die mij betaald is geen kraanbedrijf.
Maar ik spreek soms wel eens met mensen van een kraanbedrijf maar vaker hoor ik ze wel eens praten over dingen en soms zou ik wel eens willen dat ik dan beter luisterde :lol:

Maarja het heeft niet altijd mijn aandacht :cheers:
Toevallig morgenvroeg 07.30 weer een afspraak met iemand van een kraanbedrijf, maar ik weet eerlijk gezegd niet of zij bij grote/bijzondere projecten betrokken zijn, en ik ga het niet vragen ook :lol:
Sinds één week staat er ook zo'n identieke kraan bij de nieuwbouw van de OPG aan de A2 (alleen een blauwe).
identiek (bijvoeglijk naamwoord; identieker, meest identiek)
1 geheel gelijk, hetzelfde, dezelfde
Ik ben geen expert maar het hijsblok doet mij meer aan een Comansa denken, maar idd het is een toploze torenkraan
Telefoon update.

@ Airbreaker wat is nou eigenlijk het verschil tussen een toploze en een kraan met top. Ja de top dat snap ik nog wel......
^^
Mooie locatie, Fallus!
Er komen foto updates uit alle hoeken en vanaf onverwachte locaties. Helemaal top.

mmm vreemd, andere vorm lift kern. Wist niet dat hij in eerdere studies rond was. Zou volgens mij aan bouwsnelheid behoorlijk schelen omdat dan met een ronde klim of glij kist gewerkt kon worden waardoor de kraanbezetting ook weer zakt.
^^ Dat is inderdaad opmerkelijk. De huidige vorm die nu boven de grond uitsteekt kan ik niet meer plaatsen, want ik dacht dat dit de kern (+ lift) van de torens zou zijn...
..
@ Airbreaker wat is nou eigenlijk het verschil tussen een toploze en een kraan met top. Ja de top dat snap ik nog wel......
Ja maar ik ben ook geen expert, dus idd het verschil is de top (de spits) totdat iemand die het echt weet het komt zeggen.

Ik heb dat wel eens gevraagd aan iemand en hij dacht een grotere last op dezelfde afstand maar kon dat niet staven met bewijzen bijv. hijstabel van een EC-H en een EC-B met dezelfde hijsmotor, en denken kunnen we van alles maar ik wil dat ook wel eens weten.

Zeker is dat als kranen over elkaar heen draaien, de hoogste kraan dus minder hoog hoeft te worden als de laagste kraan een toploze is.
Hier worden de toploze de hoogste :lol:

Iemand anders vertelde, en dat lijkt me meer logisch, minder onderdelen (geen spits, en geen trekstangen) dus minder transport/kosten en snellere montage/demontage (blijkt nu wel).
Ook lijkt het logisch dat je met dezelfde mobielenkraan een hogere hijshoogte van de torenkraan kan maken, de hoogte die je anders nodig hebt om de spits erop te krijgen kan je nu gebruiken om er mastdelen onder te doen.

Maar omdat de krachten anders verdeeld worden kan het ook zijn dat bijv. de giek en contragiek zwaarder zijn uitgevoerd waardoor het kan zijn dat er minder vlucht/last overblijft.

Dus wie het weet mag het zeggen, helaas zijn de meeste kranenbouwers niet zo'n computermannen.....MAAR ZE LEZEN HIER WEL MEE , wat zullen ze soms lachen :eek:hno: nu ook?? :lol:

Ik heb ook eens gevraagd waarom de cabine van de nieuwe Liebherr aan de zijkant hangt ipv het oude vertrouwde midden boven de draaikans?
antwoord: goedkoper, er wordt veel in het buitenland (Belgie) op afstand bediening gedraaid en dan hoeft er ook geen cabine aan, ik weet niet of het waar is :nuts:
mmm vreemd, andere vorm lift kern. Wist niet dat hij in eerdere studies rond was. Zou volgens mij aan bouwsnelheid behoorlijk schelen omdat dan met een ronde klim of glij kist gewerkt kon worden waardoor de kraanbezetting ook weer zakt.
Ik heb het me ook al af lopen vragen. Als ik nu af en toe naar buiten kijk ben ik benieuwd hoe deze kern van binnen ingericht wordt. Ikzelf vind de vorm die er nu staat wel mooier dan in de ronde render.

Ik snap je opmerking mbt kraanbezetting niet in relatie tot de vorm (van de kern/kist)
1 - 20 of 503 Posts
Status
Not open for further replies.