Een bovenwereld en een onderwereld. Ik heb nooit zo bekeken, maar het is natuurlijk wel zo. Zo lang Hoog Catharijne zelf niet wordt veranderd, wordt het stationsgebied ook nooit ontzettend veel anders. Mijn persoonlijk grootste ergernis is dat bruine gedrocht van de Rabobank. Verder heb ik me er al een tijdje bij neergelegd.Interessant filmpje over het plan van het stationsgebied.
Stem klinkt misschien bekend, het is dezelfde persoon achter het "Belle van Zuylen, verleiding of misleiding".
Bekijk het nu pas, maar dit geeft goed weer dat er in de stad niets in de denkwijze en het amateuristisch niveau in vergelijking tot 20 jaar geleden is veranderd. Ik mag hopen dat de gemeenteraadsleden dit filmpje ook voorbij hebben zien komen, en het met plaatsvervangende schaamte hebben afgekeken.Interessant filmpje over het plan van het stationsgebied.
Stem klinkt misschien bekend, het is dezelfde persoon achter het "Belle van Zuylen, verleiding of misleiding".
Bron: vastgoedmarkt.nlEigenaar Kurhaus wil meer Nederlandse hotels
30-03-2011 | Laatst gewijzigd: 30-03-2011
De Duitse hotelketen Steigenberger, onder andere eigenaar van het Kurhaus in Scheveningen, wil in Nederland meer hotels openen.
Amsterdam, Utrecht, Enschede en Nijmegen zijn daarvoor opties. Dat zei Arco Buijs, CEO van de keten in Nederland, in het Financieele Dagblad van dinsdag (29 maart). Steigenberger heeft zeer luxe vier- en vijfsterrenhotels. Het concern heeft ook een keten driesterrenhotels dichtbij grote treinstations, Inner City Hotels. In totaal heeft Steigenberger tachtig hotels. Het concern is eigendom van de Travco Group, het toerismebedrijf van de Egyptenaar Hamed El Chiaty. Hij wil het concern internationaal op de kaart zetten
http://dnu.nu/artikel/4628-nieuwe-straatnamen-stationsgebiedNieuwe straatnamen in Stationsgebied
Door Jos van Sambeek op vr, 10/06/2011 - 15:52
De eerste straatnamen in het vernieuwde Stationsgebied zijn bekend: Vlaamse toren en Hollandse toren worden de namen van de nieuwe straten die vanaf 2013 aansluiten op het Vredenburgplein. Ze zijn genoemd naar de torens van kasteel Vredenburg, dat in de 16e eeuw op die plek stond.
De Vlaamse toren werd door de plannenmakers tot nu toe Verlengde Willemstraat genoemd omdat die (inderdaad) in het verlengde van de Willemstraat in Wijk C tussen het Muziekpaleis en woon/winkelgebouw De Vredenburg loopt. De Hollandse toren loopt tussen het Muziekpaleis en het nieuw entreegebouw van Hoog Catharijne door. Dat entreegebouw komt op de plek waar nu Peek & Cloppenburg gevestigd is.
Stadsplateau wordt vanaf 2014 de naam van het verhoogde plein aan de Jaarbeurszijde van het station, waaraan het Stadskantoor komt te liggen.
![]()
![]()
Randvoorwaardenboek Leeuwensteijn
Het Leeuwensteijn gebouw kan worden herontwikkeld tot een World Trade Center. Dit gaat gepaard met een verdrievoudiging van het huidige volume. Om de condities hiervoor te bepalen is (i.s.m. de ontwikkelaar) een randvoorwaardenboek opgesteld.
Belangrijk punt was de afstemming met de omgeving. Hoe gaat het gebouw om met de omliggende (hoge) gebouwen? Interessant in het proces was de kans om het hoogteverschil in de openbare ruimte te integreren binnen het concept van herbouw.
![]()
![]()
![]()