Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 28 Posts

·
Registered
970 Posts
Discussion Starter · #1 ·
vrijdag 29 juni 2007

160 treinen parkerenvlak bij centrum
Door BRAM LOGGER

UTRECHT - Het is de grootste parkeerplek van de stad. Alleen niet voor auto’s, maar voor treinen. Hun nieuwe opstelterrein aan de Cartesiusweg is gisteren officieel geopend.

Het opstelterrein vanuit de lucht gezien, ingeklemd tussen de spoorlijnen naar Amsterdam en Rotterdam.

,,Een uniek project,’’ zegt projectmanager Wouter Herklots van ProRail. ,,Nergens in Nederland hebben we zo’n groot opstelterrein vlakbij het centrum van een grote stad.’’

De spoorwegen gebruiken het opstelterrein om ’s nachts treinen te parkeren die de volgende dag in de dienstregeling beginnen op Utrecht CS. Nu heeft de NS daarvoor emplacementen bij Amersfoort en ten zuidoosten van CS. Maar die zijn veel te klein. Amersfoort is bovendien ver weg.

De plannen voor een nieuw treinenparkeerterrein aan de Cartesiusweg liggen er al twintig jaar, maar door politiek gesteggel en tekort aan geld begon de voorbereiding pas in 2001. ,,Tot die tijd was het net een vuilnisbelt. Het terrein was vrij toegankelijk. Iedereen gooide er z’n rotzooi neer,’’ zegt Herklots.

Yet van den Bergh, destijds wethouder van verkeer, wilde op de grond aan de Cartesiusweg liever huizen en kantoren bouwen. Uiteindelijk stemde ze toe met het nieuwe opstelterrein. Onder de voorwaarde dat bebouwing met huizen en kantoren ook mogelijk blijft.

,,We hebben bij de bouw ruimte gelaten om alle sporen van het terrein te overkappen, zodat er huizen en kantoren bovenop kunnen komen.’’

ProRail had zes jaar nodig om het opstelterrein te ontwikkelen. ,,De oppervlakte van het terrein is klein voor de enorme hoeveelheid treinen die hier moet kunnen staan,’’ zegt Herklots. ,,En je moet kunnen rangeren over alle 27 sporen. We hebben lang gepuzzeld hoe we de wissels en sporen moesten plaatsen om het allemaal zo efficiënt mogelijk in te delen.’’

Langs de 22 sporen waar ’s nachts treinen staan, zijn kranen geplaatst om de waterreservoirs voor de toiletten bij te vullen. Ook is er een wasinstallatie voor treinen. Met verrijdbare trapjes kan personeel de trein in. Er komt nog een wandelpad voor machinisten met een tunneltje onder het spoor naar Vleuten naar Utrecht CS.

Op het terrein staat een gebouwtje van de verkeersleiding. Daar wordt uitgedokterd welke trein waar geparkeerd moet worden, om ze de volgende dag in de goede volgorde voor de dienstregeling weer naar buiten te rijden.

En wat merken buurtbewoners van het nachtelijk gerangeer? ,,Als het goed is, niet te veel,’’ zegt Herklots. ,,We hebben geluidsschermen gebouwd langs de Cremerstraat en de Boorstraat om aan de milieuvergunning te voldoen. En als het lang droog is, smeren we de sporen om de herrie van piepende wielen te voorkomen.’’

·
Registered
5,020 Posts
Waar komt dit vandaan?.

Nooit van dit project gehoord.

Als er ook kantoren bovenop 27 sporen zouden komen, zou best uniek kunnen zijn.

·
Moderator
47,494 Posts
Het nu officieel helemaal klaar, maar het werd al sinds December gedeeltelijk gebruikt.

Het is altijd handig dat zo'n terrein dichtbij het station al in handen van 'de spoorwegen' was. De oude spoorstaaflasinrichting op deze locatie zat inmiddels niet meer echt op een goede plek en de NS kan dit emplacement goed gebruiken. En natuurlijk goed dat het is voorbereid op bebouwing, wat vooral handig is NS Vastgoed die het als het nodig is zal gaan ontwikkelen.

·
Registered
1,216 Posts
Het nu officieel helemaal klaar, maar het werd al sinds December gedeeltelijk gebruikt.

Het is altijd handig dat zo'n terrein dichtbij het station al in handen van 'de spoorwegen' was. De oude spoorstaaflasinrichting op deze locatie zat inmiddels niet meer echt op een goede plek en de NS kan dit emplacement goed gebruiken. En natuurlijk goed dat het is voorbereid op bebouwing, wat vooral handig is NS Vastgoed die het als het nodig is zal gaan ontwikkelen.
Ik neem aan dat ze dit ding niet over een jaartje weer gaan afbreken?

Stond wel iets in dat ze er over heen konden bouwen, maar dat je daar echt een 10 verdiepingen hoog gebouw overheen zet, lijkt me uitgesloten...

Ik vind het wel jammer, geweldige plek voor mooie kantoren!

·
Enjoy your freedom!
7,596 Posts
Heel mooi! Jammer dat de foto wat klein is, het had een mooi schouwspel kunnen zijn.

·
Bas
14,553 Posts
In het Algemeen Dagblad, bij het kopje `Utrecht`, kun je een grotere foto tevoorschijn halen in een pop-upje. Dan zie je dat dit complex toch wel aardig breed is. En bovenop zou je een dubbeldeks parkeergarage kunnen bouwen met een soort lange `people`s mover` richting Neude of zo. Is Utrecht in één keer van zijn parkeerprobleem verlost.:lol:

·
Banned
6,813 Posts
Wat Railway Stick nu zegt lijkt mij inderdaad ook een goed plan. Bij Neude het eindstation maken, dat ding boven de weg laten zweven ofzo zou wel vet zijn!

·
The only way is up
87,252 Posts
Afgezien van het feit dat je er misschien boven kan bouwen zie ik echt de meerwaarde
van een mega groot rangeerterrein midden in de stad niet. :eek:hno: Waar was welstand? :bash:

·
Banned
7,712 Posts
In Arnhem zou zo'n project nog veel beter werken: de spoorlijn is daar in 1844 uitgegraven uit een heuvel - een echte heuvel; niet zo'n Utrechts bultje.

Het zou de superieure Zuidas variant zijn. Wellicht dat dit kabinet het inziet.

·
Registered
5,020 Posts
In Arnhem zou zo'n project nog veel beter werken: de spoorlijn is daar in 1844 uitgegraven uit een heuvel - een echte heuvel; niet zo'n Utrechts bultje.

Het zou de superieure Zuidas variant zijn. Wellicht dat dit kabinet het inziet.
^^het begin is er (museum),.. Arnhem 1 Amsterdam 0. Nu nog het hoofdkwartier van de NS binnenhalen en het gaat de goede kant op met Arnhem.:)

·
Registered
2,013 Posts
Stond wel iets in dat ze er over heen konden bouwen, maar dat je daar echt een 10 verdiepingen hoog gebouw overheen zet, lijkt me uitgesloten...

Ik vind het wel jammer, geweldige plek voor mooie kantoren!
Waarom lijkt je dat uitgesloten; we leven in de 21e eeuw!!

·
Registered
5,627 Posts
^^ Precies, genoeg stations in de wereld waar boven is gebouwd. Dus waarom niet op deze lokatie. Het nieuwe station Zuilen wordt door zo'n project ook weer wat beter verkoopbaar.

·
Registered
4,206 Posts
^^
Hmmm...mss omdat het dan naast een groot vibrerend gebied zit...dit plan brengt me trouwens wel tot vette ideeën:eek:

·
Joeri
1,498 Posts
^^
Hmmm...mss omdat het dan naast een groot vibrerend gebied zit...dit plan brengt me trouwens wel tot vette ideeën:eek:
Vibrerend gebied? :?

1 - 20 of 28 Posts