SkyscraperCity Forum banner

Utrecht | Van der Valk Hotel Winthontlaan

99263 Views 291 Replies 54 Participants Last post by  Eric Offereins
2
Op een zichtlocatie aan de A12 worden een congreshotel met 180 kamers en een kantoorgebouw gerealiseerd, met 550 inpandige parkeerplaatsen. Het project wordt ontwikkeld op basis van het duurzaamheidslabel Breaam.

architect
Van den Oever Zaaijer & Partners
oppervlakte
44.500 m²
Hoogte hotel toren 73,35 meter.
Hoogte kantoor 33 meter.
Bouwenvelop o.a. Tekeningen bouwhoogte http://www.utrecht.nl/images/DWS/Zuidwest/pdf/2012/Winthontlaan 4-6 Bouwenvelop10jan2012.pdf
status
Under construction, oplevering medio 2015

http://www.dewinthont.nl

http://www.onisvastgoed.nl/projecten/6
Bron.
See less See more
1 - 20 of 292 Posts
Op deze renders krijg ik nou niet echt het idee hoe het er daadwerkelijk uit komt te zien. Wel weer een leuke toevoeging aan de Utrechtse Zuid-as...
Op deze renders krijg ik nou niet echt het idee hoe het er daadwerkelijk uit komt te zien. Wel weer een leuke toevoeging aan de Utrechtse Zuid-as...
Lijkt me duidelijk toch, ziet er niet echt uit als een ronde rode toren:)
Leuk dat er wat impressies zijn. Maar ik vraag mij af of dit het uiteindelijke ontwerp is. Kritiekpunt van de commissie welstand was de alzijdigheid van het gebouw. En je kijkt hier precies op de "zwakke" kant (kleine raampjes) van het complex. Vind het zelf trouwens ook lelijk. Doe dan wat met verticaal groen aan die kant, o.i.d.....

Iets uitvergroot:

See less See more
Lijkt me duidelijk toch, ziet er niet echt uit als een ronde rode toren:)
Bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik het wel wat gedetailleerder had willen zien, wat voor een materiaal gebruik, etc. Ik vind het overigens ook geen spannend ontwerp. Een beetje saai, de toren dan. En ik vraag me af of wit naast een snelweg ook wit zal blijven.
Bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik het wel wat gedetailleerder had willen zien, wat voor een materiaal gebruik, etc. Ik vind het overigens ook geen spannend ontwerp. Een beetje saai, de toren dan. En ik vraag me af of wit naast een snelweg ook wit zal blijven.
Er staat een link naar de welstandscommissie op, daar kun je al aardig wat info vinden. Verder lijkt me het heel duidelijk dat dit nog niet de definitieve renders zijn. Zelf ben ik er met dit ruwe werk aardig content mee, een lekkere simpele vierkante 30 bij 30 m toren, met een transparant kantoor verticaal op de A12 samen op één plint:).

De kleur is i.d.d. afwachten of mooi wit ook mooi wit blijft. De kleine raampjes zijn al door de welstand afgeschoten.
Qua massa zeg ik prima! Toch een leuke toevoeging in dit gebied. Samen met de ontwikkelingen rondom de as van Kanaleneiland wordt dit toch een leuk stukje Utrecht (als het gaat om hoogbouw).
Er zit duidelijk schot in dit project. Utrecht wordt weer een toren (hotel) van 80 en kantoor van 33 meter rijker.

Sloop- nieuwbouwplan Winthontlaan 4-6Projectontwikkelaar Onis Vastgoed wil het kantoor-/bedrijfspand aan de Winthontlaan 4-6 slopen en daarvoor in de plaats een nieuw gebouw realiseren met daarin ruimte voor kantoor, hotel en nog nader te bepalen functies.

Zie pdf-Hoogtes, bouwtekeningen etc staan er netjes vermeld: http://www.utrecht.nl/images/DWS/Zuidwest/pdf/2012/Winthontlaan 4-6 Bouwenvelop10jan2012.pdf

Bestemmingsplanwijziging in voorbereiding
Omdat dit met het huidige bestemmingsplan niet geheel mogelijk is, bereidt de gemeente Utrecht een bestemmingsplanwijziging voor. Van 10 tot en met 29 januari 2012 kunt u reageren op de bouwenvelop (zie link hieronder), waarin de gemeente ruimtelijke randvoorwaarden voor het nieuwbouwinitiatief heeft geformuleerd.

Nieuwbouwinitiatief
Ter voorbereiding op een bestemmingsplanwijziging heeft de gemeente ruimtelijke randvoorwaarden opgesteld waarbinnen de ontwikkeling mogelijk is. Deze randvoorwaarden staan in de Bouwenvelop Winthontlaan 4-6 De bouwenvelop wordt binnenkort door het college van B&W vastgesteld en dient dan als basis voor het bestemmingsplan.
See less See more
^^ Top, goed gevonden. De derde tachtiger in het gebied. Nu nog wat concrete impressies...!
Goed nieuws natuurlijk, maar is het niet vreemd dat even verderop al een aantal jaren een flink volume aan kantoorruimte leegstaat en er nu een uitbreiding van het aantal m2 gaat komen. Ik vraag me dus sterk af of dit hele project, althans het kantoren gedeelte, wel haalbaar is.
Hele mooie toevoeging tot het gebied idd! (Qua hoogbouw dan).
Kantoor ziet er op de render al aardig uit, maar ik hoop ook dat het hotel er anders uit komt te zien. Dat ziet er nog wat simplistisch uit.
Hoop dat er snel vaart komt in het realiseren van dit project!
Ik word hier niet warm van. Kunnen ze Le Mirage niet beter eerst vullen?
^^ Precies, dat zou een betere optie zijn dan bij het hotel kantoren bouwen. Ook nog een optie om de Mirage om te bouwen tot hotel?
^^ Precies, dat zou een betere optie zijn dan bij het hotel kantoren bouwen. Ook nog een optie om de Mirage om te bouwen tot hotel?
Een kantoorpand ombouwen tot hotel zal waarschijnlijk meer kosten dan een geheel nieuw hotel bouwen.

Het hotel lijkt me een goede toevoeging voor Utrecht, zowel qua hoogte als qua functie. Bovendien zit het dicht bij de tramhalte dus je bent als je wilt zo op het station. Ik zie alleen geen bouwtekening, hoe kunnen jullie zeggen dat het er simplistisch uitziet? Een hotel in de stijl zoals het Van der Valk in Houten zou ik erg mooi vinden.

De kantoren snap ik ook niet helemaal...
^^ Vind je die toren er serieus niet simplistisch uitzien?
Een toren ala van der Valk Houten zou idd erg mooi zijn. Maar dit komt daar bij lange na niet in de buurt. De hoogte is verder natuurlijk wel goed :)
@Nielsch: Het ombouwen tot hotel zal idd wel een aardige kostenpost worden...

Wij baseren het commentaar op de toren op een ontwerp wat er nog niet is. Volgens mij is dit slechts een eerste impressie die totaal nog niet is uitgewerkt. De Commissie Welstand had destijds nog aardig wat kritiek, het is dus wachten op iets concreters vanuit de architect.

In A`dam bij Sloterdijk ook een hotel van Oever/zaaijer. http://www.oeverzaaijer.nl/project-06-671-Orly+Centre.htm

Ik vind het ook hier qua ontwerp wat saai, mocht dit de afgewerkte versie zijn. Gaat echt van de materiaalkeuze afhangen. En juist op die plek aan de A12 mag er wel wat uitdagende architectuur om de hoek komen kijken.
See less See more
^^ Vind je die toren er serieus niet simplistisch uitzien?
Een toren ala van der Valk Houten zou idd erg mooi zijn. Maar dit komt daar bij lange na niet in de buurt. De hoogte is verder natuurlijk wel goed :)
Ik kan werkelijk waar geen ontwerp vinden, dus zeggen of het simplistisch is kan ik dus ook niet.
Oh wacht, ik zie nu wel een ontwerp uit 2010. Ja dat is inderdaad wel simplistisch... Vraag me af hoeveel we hier in moeten lezen?
Die plek is nu toch al zo lelijk dat je er spontaan 150 gaat rijden... Krijgt Utrecht de kans om er wat aan te doen, zetten ze een wit gedrocht neer. Laten we hopen dat dit niet een Erasmus MC (nieuwbouw)-lookalike wordt.
Nou zo lelijk,, valt ook wel weer mee :p
Vind het er wel lekker stedelijk uitzien als je Le Mirage en CC Max mee rekent.
Maar verder mag het ontwerp wel wat meer spectaculair worden ja.
1 - 20 of 292 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.