Gisteren zowaar wezen shoppen in het nieuwe deel! (wist helemaal niet dat het nieuwe de geopend was!) Was al tijden niet meer vanuit het station die kant op gelopen.
Ben geen groot fan van shoppen, en ik moet zeggen dat de harde muziek uit alle winkels, de mega reclame borden en de drukte niet erg hielpen om mij een rustig winkelmomentje te bezorgen.
Vooropgesteld: Het is allemaal natuurlijk stukken beter dan de oude smalle en lage doorgangen. Er komt licht, ruimte en een stukje grandeur voor terug. De afgeronde glazen partijen, de houten leuningen met fraaie details vielen in de smaak.
Waar ik wel van schrok was de veelheid aan schreeuwerige reclame en de matige architectuur op een aantal plekken. De geveld met de baksteentjes doen het natuurlijk goed op de renders en passen in deze tijd waarin we wat meer warmte op zoeken. Maar houd deze prefab wanden nu eens naast het Postkantoor op de Neude... De tranen schieten je in de ogen. Het is een nostalgisch plakplaatje.
De grootste schrik kwam op het Vredenburgplein. De wand is met mega Zara en andere entrees naar het station mist elke vorm van een menselijke maat. Het doemt op als een soort Chinese muur. De plint lijkt doorgetrokken tot halverwege de gevel, pas daar boven zitten kleine woningen verstopt. Ook hier weer de zelfde matige afwerking. Een vloek naar de mooie gevels aan de overzijde. Ok, het plein heeft nu 4 wanden, maar is naar mijn smaak volledig uit balans!
Ben benieuwd naar de andere passages en ontwikkelingen in het gebied!
Kolossale muur. Een vermomd reclamebilboard. Een megaplint en armoedige geveldetails.