SkyscraperCity banner

1161 - 1180 of 4426 Posts

·
Utereg me statsie
Utrecht
2,799 Posts
http://nedmail.computel.nl/display.php?List=175&N=1108&M=157712&C=4fdc33a615a9a5593e56d9de319efd86

Verdieping 2 van het entreegebouw begint over een paar weken. Ik las dat de oplevering in 2019 gaat zijn. Gezien het huidige bouwtempo bij de garage en het entreegebouw heb ik goede hoop dat het een 500+ gaat worden. Anders snap ik de 4 jaar bouwtijd niet

Jaaaa 500+ was het maar zo'n feest :banana::banana:

het entreegebouw wordt in 2016 opgeleverd. De totale verbouwing van HC duurt nog tot 2019. Na het entreegebouw, komen nog het poortgebouw de stadskamer, het voorzetgebouw bij stationsplein oost, en de nieuwe plinten rondom

·
Registered
4,040 Posts
Het heeft ook wel wat weg van een afgerond, vriendelijk ogend, veel kleurig...

...Stichthage. Het langwerpige kantoorgebouw dat je weg van het Malieveld naar het station van Den Haag versperd.

Waarschijnlijk zie ik niet voor niets pas op deze maquettefoto voor het eerst wat voor een brede muur dit ding wordt. Of zijn er renders van uit dit perspectief?

Ik ben geen fan van dergelijke muren in de stad. De relatie met het station wordt er niet beter van. Ik zie de voordelen ook überhaupt niet. Waarom niet twee torens?

·
Annoying member
6,923 Posts
Ik vind het ook een vreselijk onding. Gelukkig is hij ingebouwd tussen andere vreselijke ondingen en zal hij aardig wegvallen. In tegenstelling tot Stichthage waar je prachtig vrij zicht op hebt vanaf de Koekamp en Malieveld.

·
Registered
276 Posts
Grotendeels eens. Ik vind het daarnaast een dikke middelvinger naar (dit gedeelte van) de Catharijnesingel. Dat zou ooit een mooi groen stuk binnenstad worden, maar blijft er na deze forse uitbreiding van Hoog Catharijne bijliggen als een naar binnen gekeerde betonnen jungle met waterpartij (met als toegift een honderd meter brede overkapping met wat excuus-glas).

·
Registered
2,413 Posts
^^ Daarnaast is hij zover ik weet afgeschoten door de Welstandscommissie maar maakt Corio daar ook een dikke middelvinger naar.

·
Registered
602 Posts
Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar ik hou eigenlijk wel van Hoog Catharijne. Als het buiten koud en guur is loop ik er binnen lekker droog en zo lang als ik me kan herinneren is het er al. Natuurlijk is het een lelijk ding, maar sinds ik er regelmatig foto's van neem ben ik dat nu juist gaan waarderen. Het geeft het een zekere charme en het maakt het dorpse Utrecht een beetje meer stads. Het idee dat de afwezigheid van de Hoog Catharijne overkapping voor een prachtig en rustiek stukje singelbeleving zou leiden lijkt mij ook enigsinds een illusie. Het is dan een strak en nieuw stukje kade met jonge kleine boompjes en je kijkt dan nog steeds tegen HC, een pakeergarage en kantoren aan. Nergens heb je dan de beleving die je hebt als je langs de Sterrewacht of het Lepelenburg loopt. De oplossing zoals die er nu ligt, een ruimer en lichter HC, met meer wandelgebied en leven in de plinten, stuit bij mij in ieder geval niet op bezwaar. De boel een goed schoonmaken zou wel welkom zijn en de plastic facade bij de streekbussen met glaspanelen vervangen zou ook leuk zijn, maar voor mij hoort HC net zo bij Utrecht als de Dom.:)

·
Registered
5,263 Posts
Vergeet niet dat dit deel van de Stadsbuitengracht de laatste jaren voor de demping ook al niet heel idyllisch meer was hoor:
Nee, maar hier had je natuurlijk wel vrij makkelijk veel positieve input aan kunnen geven om het weer een volwaardig stukje stad te laten zijn.

Ben benieuwd hoeveel winkelpanden er over tien jaar leegstaan m.b.t. de ontwikkelingen in de markt. Daarnaast is dat gebouw écht absurd lelijk en verpest 't een groot gedeelte van alle zichtlijnen die je hebt/had in het gebied.

Denk met weemoed terug aan dit geopperde initiatief, als is het ook niet perfect..:
http://www.bouwpututrecht.nl/bu/2010/10/12/nieuw-hoog-catharijne-met-een-passage/

·
usuario Registrado
581 Posts
Dat oude plan had tenminste nog een mooi volume. De nieuwe plannen zijn net zo'n opstapeling van bouwblokken als wat er nu staat. Echter zijn zelfs de huidige plannen een gigantische verbetering. Ik ben geen grote fan van HC maar ik hoop dat dit nieuwe plan een groot succes word. Al is het maar om verloedering tegen te gaan.

·
AstroNout
4,909 Posts
Planologisch snap ik ook helemaal niets van dat poortgebouw; singeltechnisch en als verbinding station-oude binnenstad ook niet. Ik zie alleen maar extra vierkante Corio meters. Qua gevel zou dit gebouw in mijn beleving nog wel interessant kunnen zijn, mits goed afgewerkt. Ergens verlies ik nu mijn vertrouwen hierin, omdat goede hoogwaardige afwerking en Corio niet samen gaan. Kortom, ik verwacht er niet zoveel van, hopelijk zal het meevallen...

·
Registered
2,413 Posts
Ik vind het nogal raar dat Hollandse Toren, tussen het Entreegebouw en TiVre recht tegen het Poortgebouw aan 'dood' loopt. Dan moet je dus alsnog rechtsaf langs TiVre of linksaf de Stadskamer in. Wat is dan het nut van deze steeg?

·
Registered
3,177 Posts
Ik vind het nogal raar dat Hollandse Toren, tussen het Entreegebouw en TiVre recht tegen het Poortgebouw aan 'dood' loopt. Dan moet je dus alsnog rechtsaf langs TiVre of linksaf de Stadskamer in. Wat is dan het nut van deze steeg?
Alle wegen leiden naar HC :lol:

(en als een weg niet naar HC leidt - Rabobrug - dan maken we bezwaar)

·
Registered
5,263 Posts
Die loopt nét niet dood, maar met veel kunst- en vliegwerk een route buitenom...:

·
Annoying member
6,923 Posts
Het is de 24-uurs route naar het station zodat het Entreegebouw 's nachts op slot kan en Corio zo min mogelijk last heeft van die vervelende bewoners van de stad Utrecht en hun gasten.

·
Registered
1,006 Posts
En wat vindt de gemeente Utrecht daarvan?
Geen idee. Ik vind het, als inwoner in ieder geval prima.
De normale verhouding tussen openbare ruimte en private ruimte in een stad is redelijk duidelijk: Winkels zijn 's nachts op slot en straten hebben geen plafond.
Fijn dus dat in ieder geval dit kleine stukje stad weer een beetje op de beschaafde wereld te lijken.
En, buiten alle stedebouwkundige logica: je kan hierdoor dag én nacht méér HC ontlopen wanneer je van het Vredenburg naar het station wilt. Het gaat mij niet lukken daar tegen te zijn.

Ik snap alleen niet waarom Corio nu niet tegen zichzelf gaat procederen: Dit is duidelijk niets anders dan een slinkse manier om HC te omzeilen, net als die Rabobrug, en dat mag natuurlijk helemaal niet. :)

1161 - 1180 of 4426 Posts