SkyscraperCity banner

1 - 20 of 565 Posts

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #1
http://vhamnen.com/index.php/2012/04/bygget-av-masthusens-forsta-nya-kontorshus-paborjat/
Bygget av Masthusens första nya kontorshus påbörjat

ADMIN 2012-04-16

2012-04-12: Kontorshusbygget precis öster om ICA Maxi har påbörjats. Foto: Lars Tufvesson.

Diligentias första nybygge i Masthusen-området har nu kommit igång.

Det är ett kontorshus som ska byggas, som kommer att innehålla 6000 kvadratmeter kontor och 1800 kvadratmeter service (motsvarar ungefär fyra nya butiker).
Öster om kontorshuset blir det ett stadsdelstorg.
ICA Maxis entré kommer att flyttas så att man går in genom kontorshusets bottenvåning.
Läs mer och se bild på kontorshuset: Unika, profilerade lokaler med närhet till havet och stadspulsen

Lite längre österut, borta vid Stapelbäddsparken, hittar vi ännu ett kontorshus: Koggen 2 från NCC

2012-04-12: Koggen 2 byggs av NCC. Foto: Lars Tufvesson.

Koggen 2:

9000 kvadratmeter kontor.
Vasakronan har köpt huset.
Inflyttning under 2012

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #4
Strukturplanen för framtida utbyggnad har uppdaterats igen (senast i feb). Osäker dock på vad som ändrats.

EDIT: Kanske Tyfonen? Är det ett renderingsmisstag att den ser så 'kantig' ut eller har förslaget ändrats tro?

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #5

·
Registered
603 Posts
Hittade lite bilder på vad som komma skall vid korsningen Lilla Varvsgatan och Einar Hansens Esplanad.

Egentligen inget märkvärdigt alls men spontant så tycker jag ändå att det är snyggt, liknar lite en modern version av Rörsjö.

Det måste vara den sydöstra hörnan av Lilla Varvsgatan och Einar Hansens Esplanaden som detta ska byggas, eller har jag fel...?

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #7
-nixon- said:
Egentligen inget märkvärdigt alls men spontant så tycker jag ändå att det är snyggt, liknar lite en modern version av Rörsjö.

Det måste vara den sydöstra hörnan av Lilla Varvsgatan och Einar Hansens Esplanaden som detta ska byggas, eller har jag fel...?
Kan nog vara nordöstra också, med tanke på att det ser ut som en park (varvsparken) till vänster?

·
Registered
27 Posts
Stämmer, verkar som att de tyvärr har ändrat planerna för park point.. men jag håller med om att de nya planerna inte heller är så fel, hade dock velat se en våning till på den gråa hörnbyggnaden.

·
Registered
279 Posts

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #11
^^
Enligt markanvisningskartan så har Vita Örn marken runt omkring Park Point i kvarteret Klyvaren. Men enligt renderingarna ovan har ju Park Point (eller det där böljande huset-- kanske heter projektet fortfarande Park Point?) bytt utseende. Eller är det Vita Örn som har hela kvarteret nu?

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #12
^^
Enligt Detaljplanens plankarta så ser det ut som att kvarteret har bytt skepnad men att funktionerna kvarstår (vård utan risk för smittspridning, centrumfunktioner etc.).

·
Registered
603 Posts
Jaha, då var det "case closed" med Park Point, här ser man klart och tydligt Ubåtshallen/Dockan i bakgrunden så Nima har tyvärr rätt.

Även om jag tycker detta är rätt så snyggt så hade jag verkligen sett fram emot Park Point och den vågiga (vågliga) fasaden.

Någon som vet varför Park Point dröjer? Dom övriga byggnaderna är snart klara.

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #16
http://www.byggnyheter.se/2012/04/wihlborgs-hyr-ut-projekt-f-ren-i-malm
Wihlborgs hyr ut projekt Fören i Malmö

Publicerad: tis, 2012-04-24 10:46

Wihlborgs har sedan tidigare startat byggandet av en ny kontorsfastighet under projektnamnet Fören. Byggnaden ligger i Malmö på Dockan strax intill Gängtappen och innehåller totalt 9 000 kvadratmeter kontorsyta.
Ett hyresavtal har tecknats med teknikkonsultföretaget ÅF för 6 000 kvadratmeter kontorsyta med en option på ytterligare 1 500 kvadratmeter. ÅF flyttar in i huset under mars 2013.

– Vi är väldigt glada över att ÅF fortsätter att utveckla sin verksamhet inom Wihlborgs fastighetsbestånd, säger Anders Jarl, vd för Wihlborgs Fastigheter AB. ÅF hyr sedan tidigare kontorslokaler hos Wihlborgs på två olika ställen.
Om ÅF utnyttjar sin option återstår endast delar av bottenplanet och översta våningsplanet att hyra ut.

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #17
http://www.malmo.se/Medborgare/Stadsplanering--trafik/Stadsplanering--visioner/Detaljplaner/Detaljplaner-Vastra-Hamnen/Dp-5228-omrade-vaster-om-Stapelbaddsgatan.html
Dp 5228, område väster om Stapelbäddsgatan

Detaljplan för område väster om Stapelbäddsgatan i Hamnen i Malmö.

Detaljplanen, Dp 5228 syftar till att göra det möjligt att bygga en skola, möjligen i kombination med förskola, där verksamhetsbeskrivningen arbetas in i detaljplanen. Syftet är även att möjliggöra en idrottshall med bostäder på taket samt en sjumannaplan. Detaljplanen ger möjlighet att bygga omkring 15 bostadslägenheter (1500 BTA).

Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett samrådsförslag till detaljplan som har skickats ut till berörda myndigheter, andra förvaltningar och boende i området (sakägare).

Samrådstiden är: 2012-04-26 — 2012-05-24

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #18
http://vhamnen.com/index.php/2012/04/varvsparken/
Varvsparkens nästa etapp klar till sommaren

ADMIN 2012-04-29

2012-04-28: Nästa etapp av Varvsparken i Västra Hamnens mitt ska vara klar till sommaren. Tittar man noga i bilden ovan så kan man se några som utnyttjar parken redan idag: Parkjobbarna sitter och vilar på en bänk i den stängda parken. Foto: Anne Beth Degerhammar.

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #19
Does anyone know what that crane in the far back (left of Park Inn) is working on? Is it still Jungmannen/Havsljuset (no idea if these are done or not), or is it the plot immediately east of Park Inn; i.e. Juul & Frost's 10fl building?

1 - 20 of 565 Posts