SkyscraperCity banner

1 - 19 of 19 Posts

·
Your advertisement here?
6,715 Posts
Discussion Starter #1
Het is al bijna winter (gevoelsmatig), en we zijn al compleet vergeten dat we wel degelijk een zomer hebben gehad, al is het dan wel in een periode dat iedereen nog moest werken. Ik heb nog een paar foto's die uit die tijd stammen; een leuk rondje Leiden!

01. Leiden Centraal (want zoiets doe je natuurlijk met de trein!)

02. Op weg naar het centrum komen we nog een mooi molentje tegen.

03. Een boekenmarkt op het eerste plein wat we tegen komen.

04. Bootjesweer!

05. Terrasjesweer, en shoppen kan altijd...

06. Markt langs de grachtjes

07. Mooie straatjes

08. Pilsje erbij...

09.

10. Misschien tijd om een echt marktplein aan te leggen?

11. Stadhuis (of moet ik zeggen raadhuis?) van Leiden

12. Op bepaalde momenten was het goed druk op de markt.

13. Wel heel kleurrijk.

14. Flinke kerk

15.

16. Mooie pakhuizen langs de grachten

17. Bijbehorende vette bruggetjes

18. Als je een beetje op avontuur uit gaat kom je in de binnenhofjes leuke dingen tegen.

19. Koepelkerkje

20. Rustig pleintje

21. De Hortus Botanicus, recent opgeknapt.

22.

Dat was het alweer, bedankt voor het kijken!

·
Mijn stad - en dan nog maar een fractie van de mooie gebouwen. Mooie zonnige foto's.

BTW: Koepelkerkje? Ik hoop dat je een grapje maakt, want de Marekerk is een grote koepelkerk en één van de zuiverste voorbeelden van puur protestantse kerkbouw. Met Open Monumentendag kun je in de koepelzolder.

·
Registered
1,147 Posts
Ook mijn stad, hoewel ik er tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar slaap. De meeste tijd ben ik in Rotterdam. Toch blijft Leiden een prachtige middelgrote stad, strategisch gelegen en vooral op marktdagen erg gezellig.

Mooie foto's! Favo's: #2, 8 en 12.

·
MP
7,944 Posts
Ik was zondag nog even in Leiden. Het is zeker een prachtige stad, en ook een best aangename, als je de corpsballen maar een beetje ontwijkt. Als ik in Leiden ben probeer ik ook altijd even een volkscafeetje binnen te gaan om er dat fascinerende dialect te beluisteren. Zondag ging ik "De Pelikaan" binnen en daar was het prijs. Mijn Belgische vriendin had zoiets raars nog nooit gehoord, zei ze, maar kon er net als ik ook wel waardering voor opbrengen (we hebben dan ook beiden taalkunde gestudeerd).
Hoe dan ook, prachtige, kleurige foto's. Zomers ook, maar Leiden is nu en in de winter eigenlijk niet minder fotogeniek. Was tijdens jouw bezoek de Burcht ook al afgesloten?

·
^^

'Als je de corpsballen maar ontwijkt'....yeah right. Ik woon notabene in het epicentrum van verenigingen en jij komt er als toerist en moet blijkbaar corpsballen ontwijken. De échte Leienaren zullen nooit zoiets zeggen en dat zegt al genoeg. zucht* :eek:hno:

·
Registered
2,880 Posts
Prachtige foto's en stad natuurlijk. Heel wat jaren terug ben ik ook ooit in Leiden geweest. En nog steeds kan ik me nog beelden van de stad herinneren. Een van de mooiste steden in ons land wat mij betreft.

Wat is er mis met corpsballen trouwens? Uit mijn eigen ervaring zitten daar vaak prima kerels tussen. Maar goed, dit is off-topic.

·
Registered
88 Posts
Mooie foto's! Het Rapenburg mis ik - inderdaad - wel een heel klein beetje ;)

@ Plaas, hoe herken jij - en ontwijk jij daarmee - exact corpsballen? Als Leids student ben ik hier best wel nieuwsgierig naar.

·
MP
7,944 Posts
^^ Aan het accent, de kostuums en de sociëteiten waar ze zich voor verzamelen. Meestal halflam en vooral erg tevreden met zichzelf, hun vereniging en het corpssletje waar ze om beurten doorheen rijden. Mij niet gezien.
In het Leidse volkscafé waar we waren werd er trouwens niet anders over gedacht.

·
Registered
88 Posts
Pfoe, no offence, maar het lijkt me echt doodvermoeiend om in zulke clichés en stereotyperingen te moeten denken. Voor de rest laat ik het hier maar bij.

·
Registered
88 Posts
Dit lijkt me niet echt een platform ervoor, maar enfin: ik 'veroordeel' je op je commentaar in deze draad. Misschien ben je in het overige forum iemand die iedereen individueel karakteriseert en niet gehele groepen in oppervlakkige hokjes zet - zoja welgemeend respect daarvoor - maar in deze draad laat je het tegenovergestelde zien en daar 'veroordeel' ik je inderdaad op.

·
Registered
2,792 Posts
Zo wat een debat. Rutte maakt het nog hip. De Socratesprijs ga ik hier evenmin mee winnen, maar toevallig was ik van de week voor het eerst in Leiden en dacht, "wat een ontzettend leuk stadje, jammer van de ballen."

De ballen, yuppen, etc. zorgen echter wel voor de leuke restaurants en winkeltjes, en voor die grote-stad-sfeer die er hangt. Een beetje zoals de universiteitsstadjes in de VS. Maar echt, Leiden is een ontzettend leuk stadje. Jammer van de ballen.

·
Registered
1,716 Posts
^^ Totaal anders. En ik kan het weten: ik ben opgegroeid in Leiden en ik heb gestudeerd in Delft. Erg leuke serie trouwens :eek:kay:

1 - 19 of 19 Posts