SkyscraperCity banner

1 - 20 of 210 Posts

·
Bike It!
22,248 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Vorige maand toerden wij wat rond in noord-oost Europa. We vlogen met Finnair naar Helsinki waar we de stad en omgeving verkenden. Vervolgens ging het met de ferry zuidwaarts naar het sprookjesachtige Tallinn.
Vandaar reden we met een huurauto naar het oosten en bezochten het schitterende Laheema National Park. We reden verder tot het bizarre Narva aan de Russische grens.
Vanaf Narva volgden we die grens en het gigantische Peipsi-meer tot in de universiteitsstad Tartu waar we de wagen achterlieten.
Vervolgens staken we de grens over in Valga/Valka en reisden naar Sigulda, een toeristen- en kastelenstadje in het Gauja National Park.
Laatste stop was het kosmopolitische Riga, waar we de Air Baltic-vlucht naar Brussel namen.

(map: mygeo.info)

Een fotoreportage in afleveringen. Nu weet ik dat fotoseries hier niet het populairste item zijn, maar ik doe m’n best om vooral de boeiendste foto’s te tonen. Dat wordt dan wel even selecteren en sorteren uit de meer dan 1500 plaatjes…
Reacties zijn dan ook zeer welkom.

Helsinki-stad:

We beginnen in Helsinki. Zeker niet de mooiste Europese hoofdstad. Geen moderne hoogbouw en geen gezellig oude stadskern. Wel strak classicisme van Carl Ludwig Engel en een heleboel gebouwen in Jugendstil en Art Deco. Maar die Jugendstil is echt wel sober en robuust.
De Russisch-Orthodoxe Uspenski kathedraal en de Lutheraanse Domkerk domineren met hun tweetjes de skyline.

De stad is heel mooi gelegen op (schier)eilandjes en heeft heel wat groen. Er is ook een ruime keuze aan musea en shoppingcenters. Musea zijn zeer betaalbaar, om te winkelen trek je beter naar goedkopere steden.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12. Het Centraal Station is een pareltje...jammer genoeg stond de toren in de steigers.
Heel wat gebouwen rond het drukke plein en de aanpalende lanen zijn van een onbeschrijflijke lelijkheid...

13.

14.

15.

16.

17.

18. Dit winkel- en kantoorcomplex staat vlak tegenover het CS en is met voorsprong het lelijkste gebouw van de stad.

19.

20.

21.

22. Het bekende Senaatsplein met Lutherse Kathedraal.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

·
Bike It!
22,248 Posts
Discussion Starter · #2 ·
31.

32.

33.

34.

35.

36.

37.

38.

39.

40.

41.

42.

43.

44.

45.

46.

47.

48.

49.

50.

51.

52.

53.

54.

55.

56.

57.

58.

59.

60.

·
Bike It!
22,248 Posts
Discussion Starter · #3 · (Edited)
61.

62.

63.

64.

65.

66.

67.

68.

69.

70.

71.

72.

73.

74.

75.

76.

77.

78.

79.

80.

81.

82.

83.

84.

85.

86.

Tot zover Helsinki-stad. Binnenkort volgen de eilanden Suomenlinna en Seurasaari en het oude stadje Porvoo.
Tot dan.

·
Registered
5,296 Posts
^^

Dit zijn echt mooie foto's! Je visie over Helsinki is dezelfde als bij mij: het is een mooie stad, maar zeker geen hoogvlieger. Verder vind je alle aanduidingen ook in het Zweeds terug: dit is minder erg dan het Fins, waar je werkelijk niets van kan maken.
De eilandjes heb ik niet bezocht: ik was er telkens maar voor een paar dagen en bleef dus in de stad.
Wat dat winkelcentrum recht over het station betreft: het enige dat ik me ervan herinner, is dat ik daar heerlijke en betaalbare koffie heb gedronken en dat het daar lekker warm was, maar dat was niet moeilijk: buiten vroor het toen...
Ik zie uit naar het vervolg!

focus1965

·
Registered
4,213 Posts
Mooie reeksen zeg, wauw! Doet me eraan denken dat ik nodig moet voortdoen aan mijn thread over de Dordogne, maar ik vind foto's selecteren, bewerken en uploaden nogal een vervelend werkje...

Ik heb al enkele steden in Zweden bezocht (Göteborg & Stockholm - Göteborg kun je hieronder aanklikken), maar dit is toch iets helemaal anders...

Die oude trams doen mij nogal denken aan de Russische K5 (?), is dat mogelijk?

·
taboe
2,229 Posts
Zoals steeds mooie foto's!

Wat meer uitleg bij de volgende reeksen is welkom, je visie op de dingen vind ik altijd leuk om te lezen.

Wij hadden overigens pas nog Finse couchsurfers. Ze hielden van hun land, maar hadden allebei een gloeiende hekel aan hun hoofdstad, met zijn 'bekakte mensen, saaie architectuur en inspiratieloze beleid...'. Dat zal wel wat overdreven zijn, maar aan je foto's te oordelen, loop ik toch ook niet direct warm om me naar ginder te haasten.

·
New Brusseleir
2,067 Posts
Ik deel je liefde voor het Helsingin Rautatieasema, een schitterend station. Je foto's doen in elk geval een mooiere stad vermoeden dan je in je inleiding aangaf, ik hou wel van die noordelijke stijl. Al zal dat shoppingcentrum inderdaad geen schoonheidsprijs winnen.
Bedankt, in ieder geval, ik moet dringend eens op bezoek.
En de fotoseries worden ten zeerste geapprecieerd alhier.

·
Bike It!
22,248 Posts
Discussion Starter · #8 ·
^^ Bedankt!
Wat meer uitleg bij de volgende reeksen is welkom, je visie op de dingen vind ik altijd leuk om te lezen.
Tja, ik zou heel graag wat meer info geven, maar ik heb een paar honderd foto's te selecteren, sorteren, bewerken en up te loaden. Niet alleen voor dit forum, ook nog eens voor Facebook en voor afdrukken.
Tijd om wat meer uitleg te verschaffen is er dus nauwelijks, temeer daar mijn vriendin de snelle desktop voor haar werk in beslag neemt, en ik dus op de oude, trage laptop aangewezen ben. Maar vragen staat altijd vrij. Graag zelfs.

Nu vond ik Helsinki ook geen hoogvlieger. Maar we wilden de Baltische Staten doen en besloten maar meteen in de Finse hoofdstad te landen en daar de reis zuidwaarts te beginnen. Dat kostte ons een bom meer duiten, want niet alleen de vlucht van Finnair was stukken duurder, ook zowat alles in de stad was duur.
Maar het is nu ook weer geen stedenbouwkundige ramp of zo. Alleen wat strak, saai en af en toe wel bruut.
De stad mist ook wel wat ambitie. Hoogbouw bestaat nauwelijks en nieuwe architectuur is zeldzaam.
We hadden zeker geen spijt van onze keuze, maar voor een échte city-trip zou ik toch andere Scandinavische steden aanraden. Of de Baltische steden, maar die volgen binnenkort.

·
Registered
12,427 Posts
Is werkelijk alles in Helsinki tweetalig Fins-Zweeds? Ik weet dat er in Finland nogal wat Zweedstaligen wonen (geen Zweden: het zijn in werkelijkheid Finnen die in de loop der tijd Zweedstalig geworden zijn omdat die taal nu eenmaal een hoger statuut had, een beetje zoals de Franskiljons hier in Vlaanderen dus), maar naar mijn herinnering wonen die vooral aan de Westelijke kuststrook en op Åland, niet in Helsinki.

·
New Brusseleir
2,067 Posts
Zij wonen op de West- en Zuidkust van Finland, en op Åland, een autonome provincie waar Zweeds zelfs de eerste taal is. In het zuiden is het wel een minderheid.
Zweeds was de taal van de adel, en van Zweedse immigranten/kolonisten. Finland hoorde eeuwen tot Zweden. Pas toen Finland onder de Russische tsaar viel, steeg het prestige van het Fins, veel Zweedstaligen leerden liever de lokale taal dan Russisch.

·
Bike It!
22,248 Posts
Discussion Starter · #11 · (Edited)
Suomnellinna

Vooraleer we de Baltische plas oversteken, nemen we nog even de lokale ferry richting Suomenlinna.
Even Wikipedia raadplegen:
Suomenlinna (Zweeds: Sveaborg) is een vesting die op zes eilanden voor de haven van Helsinki is gebouwd. Suomenlinna staat op de UNESCO-Werelderfgoedlijst, en is populair zowel bij toeristen als bij de lokale bevolking. Er wonen ongeveer 900 mensen op de verschillende eilanden.

Zweden begon met de bouw van de vesting in 1748, toen Finland nog onderdeel van het Zweedse koninkrijk was. De architect was de luitenant-kolonel Augustin Ehrensvärd, die zijn ontwerp baseerde op ideeën van Vauban. De vesting was nodig geworden nadat Peter de Grote met de oprichting van Sint-Petersburg en Kronsjtadt een sterke maritieme positie in de Oostzee had ingenomen.

In maart 1808 bezetten de Russische troepen Helsinki. De vesting kon echter niet meteen worden ingenomen. Na onderhandelingen capituleerde de Zweedse commandant Carl Olof Cronstedt en werd Suomenlinna aan de Russen overgedragen. Deze overgave werd in 1809 gevolgd door de Vrede van Fredrikshamn, waardoor Finland een autonoom hertogdom binnen het Russische Keizerrijk werd en 600 jaar Zweedse heerschappij over Finland werd afgesloten.

De vrede werd beëindigd door de Krimoorlog (1854-1856). Geallieerde strijdkrachten van Frankrijk en Engeland bombardeerde de vesting gedurende drie dagen. Hierdoor raakte Suomenlinna zwaar beschadigd. Na de Krimoorlog werd Suomenlinna gerestaureerd en opnieuw uitgebreid.
86. De ferry van de openbaar vervoersmaatschappij HKL:

87.

88.

89.

90.

91.

92.

93.

94.

95.

96.

97.

98.

99.

100.

101.

102.

103.

104.

105.

En terug naar Helsinki-stad:

106.

107.

108.

109.

Tot zover de UNESCO-site. Reacties blijven welkom... :)

·
Registered
1,750 Posts
Mja, echt gezellig kan je het allemaal niet noemen maar statig is het wel. Het lijkt me ergens wel wat vreemd, met al die grote open ruimtes en rechte straten moet dat in de winter toch echt onaangenaam zijn.

·
Bike It!
22,248 Posts
Discussion Starter · #13 ·
^^ Het is ook niet echt een gezellige stad. Toch niet zoals wij gezelligheid definieren. Pittoreske straatjes en pleintjes ontbreken vrijwel volledig.
En in de winter is het dan wel ijskoud, er ligt ook een fiks pak sneeuw en alle waters zijn dichtgevroren, ook de zee ja. Goed voor onbeperkt schaats en langlaufplezier. En nog mooi ook!
Reusachtige ijsbrekers (foto's 81 en 86) houden dan de vaargeulen open.
Misschien is dat wel gezelliger dan de zachte, druilerige winters die wij hier meestal kennen.
En als ze niet schaatsen of langlaufen (het is immers meer donker dan licht), dan blijven die Finnen waarschijnlijk gezellig binnen bij vuurtje met een lekker glas wodka.
Er zijn ook -net als in de meeste noordelijke steden- opvallend veel overdekte winkelcentra.

·
Registered
5,296 Posts
Echt een mooie reportage met kwalitatieve beelden: laat het vervolg maar komen en ja: ik heb geduld - en ik denk de rest hier ook.

Het enige waar je fout zit, is met "veel sneeuw": het kan daar bitterkoud zijn maar hopen sneeuw valt daar niet: je moet dit dus niet vergelijken met de Alpen bv. Er ligt sneeuw, er valt sneeuw, maar dit zijn geen Zwitserse of Oostenrijkse toestanden die je daar moet verwachten.
Overigens is het sneeuwruimen in Helsinki veel boeiender dan bij ons: aangezien het blijft vriezen, wordt de opgeruimde sneeuw - net als huisvuil - gewoon opgehaald door vrachtwagens met kranen die het geheel ergens in zee afkieperen... Zo zie je dus na een sneeuwbui - van hetzelfde kaliber als bij ons, dus enkele cm sneeuw - massaal veel vrachtwagens rijden met sneeuw als lading!
Dit is dus een van de herinneringen uit een winters bezoekje in Helsinki.

focus1965

·
Bike It!
22,248 Posts
Discussion Starter · #15 ·
Bedankt Focus! Toch enkelen die mijn fotoreeks over Helsinki beter weten te appreciëren dan een haastig bijeengeharkte, wazige foto's over Eeklo... ;)
Misschien moet ik de volgende keer ook wat minder moeite doen...
Ook dank voor de rechtzetting. Dat van die sneeuw had ik ergens in de reisgidsen gevonden. Dat zal dan wel in het hoge noorden geweest zijn. Ook op Google Afbeeldingen zijn inderdaad nooit massa's sneeuw te bekennen.

·
New Brusseleir
2,067 Posts
Waaruit moet blijken dat we jouw reportage minder zouden appreciëren dan die over Eeklo, Benonie? ;) Eeklo was leuk omdat het onverwacht is, maar jouw foto's zijn inderdaad met veel zorg gekozen en gepost, waarvoor dank.
Ik zal misschien in januari eens naar Finland trekken, om uit te vissen hoeveel sneeuw er dan ligt.

·
Bike It!
22,248 Posts
Discussion Starter · #17 ·
^^ Ik had het blijkbaar verkeerd uitgedrukt.

Maar een kleine fotothread over mijn eigenste kleine stadje maar met een misleidende titel erboven, lokt blijkbaar meer bezoekers en reacties dan een uitgebreide fotoserie over een verre hoofdstad, maar met een saaie titel.

Misschien moeten we in het vervolg maar wet meer 'wervende' titels verzinnen.
"Grote tieten in Tallinn!" of "Korte rokjes in Riga!" :lol:

En Finland bezoeken in de winter lijkt me zalig. Al zullen er minder korte rokjes te zien zijn...

·
Bike It!
22,248 Posts
Discussion Starter · #20 ·
Nu weer niet overdrijven hé... ik ken er betere.
Er zitten hier en daar wat goeie dingen tussen, maar ik moet toch eens leren het kaf van het koren te scheiden.
Nu, al zeg ik het zelf, the best is yet to come. Ik vind mijn Tallinn-serie stukken beter. Maar nog even geduld nog. Eerst volgt nog Porvoo als afsluiter voor Finland.

1 - 20 of 210 Posts