SkyscraperCity banner
1 - 20 of 27 Posts

·
Zitterd veur ummer
2,094 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Op 21 mei j.l. stond er een bericht in het Limburg Dagblad dat Venlo een eigen WTC krijgt. De skyline van de stad, die de komende jaren uitgebreid wordt met een aantal torens (zie thread : Venlo: projectenoverzicht) wordt verder uitgebreid met deze 80 meter hoge toren. Op 21-05-2008 heeft Redhiney al het nieuws op het forum gepost (Limburgse Hoogbouw(projecten), maar gezien de grote van het project leek het me wel een eigen thread waard. Hier het bericht met een paar impressies:

Venlo krijgt WTC met tachtig meter hoge toren

Venlo krijgt een World Trade Center (WTC). Het handelscentrum wordt gebouwd op Trade Port Oost in de buurt van bloemenveiling Flora Holland. Het gebouw krijgt een toren van tachtig meter hoog.

Er komt in totaal 50.000 vierkante meter aan ruimte voor diensten aan ondernemers, groothandels en een beursvloer.

Het gaat om het tweede WTC in Limburg. Het eerste werd drie jaar geleden in Heerlen geopend. Het dichtstbijzijnde WTC ligt in Eindhoven.

Met de bouw van het WTC is een investering van enkele tientallen miljoen euro's gemoeid. Het wereldwijd systeem van WTC's is een licentiesysteem voor het gebruik van de naam. In Heerlen werd de licentie door de gemeente binnengesleept. In Venlo is een particuliere ondernemer er in geslaagd de licentie te krijgen.

Het Venlose WTC zal zich vooral richten op bedrijvigheid in de agribusiness en woondecoratie. Het is de bedoeling dat internationale, hoogwaardige bedrijven in het topsegment van de agribusiness in het WTC in Venlo zullen neerstrijken. Het is niet bekend hoeveel arbeidsplaatsen het WTC zal opleveren.

In Heerlen is de start van het WTC, dat op grensoverschrijdend industrieterrein Avantus staat, moeizaam verlopen. Met het internationale consultancybedrijf Capgemini haalde het WTC begin dit jaar na jaren het eerste prestigieuze bedrijf binnen.

Gepubliceerd op: 21.05.08 13:32, bijgewerkt op: 21.05.08 14:19
limburg dagblad

Al met al vormt de toren weer een mooie aanvulling voor de skyline van Venlo. Het begint erop te lijken dat Limburg eindelijk eens wat hogere torens gaat bouwen.:banana:​

·
Registered
6,735 Posts
Het ziet eruit als een superproject, en wel een beetje vergelijkbaar met het basisprincipe van het WTC in Hengelo ( ofwel WTC Twente ).

Maar wat ik dan op mijn beurt weer niet begrijp, en dat heeft niks met de mooie stad Venlo te maken, is wel :

Waarom heeft deze grensstad geen problemen en hinder met Defensie, als het plan uitgevoerd gaat worden. Terwijl het excuus van Defensie ten opzichte van Enschede is dat er anders geen veilige zone langs de grens gehandhaafd kan blijven (de hogere gebouwen +45meter belemmeren het uitzicht) ?
Is het gebied achter Venlo dan minder belangrijk om in de gaten te houden, dan achter Enschede ?
Of staan daar dan opeens weer geen radarposten ?

Het blijft een vreemd verhaal voor deze regio, ten opzichte van andere regio's !!

Maar desondanks een bijzonder fraaie aanwinst :) :eek:kay: (had erg goed gestaan op onze Campus)

·
Zitterd veur ummer
2,094 Posts
Discussion Starter · #3 ·
@Invisible
Geen idee hoe dat kan. In Heerlen zijn er de afgelopen jaren ook een paar torenstjes van boven de 45 meter gebouwd en daar heb ik niks gehoord over dat de defensie moeilijk doet. En dat terwijl er op een paar kilometer afstand in Duitsland een groot Navo vliegveld ligt. Ook in Sittard (waar een torentje van zo'n 55 m. gepland is) heb ik niks gehoord over defensie, terwijl beide ook direct tegen DL aanliggen. Vreemd verhaal van defensie.

·
Illustrateur
13,092 Posts
Kan iemand me de preciese locatie geven, want het lijkt me ver buiten het centrum te komen. Ergens op dat bedrijventerrein bij dat knooppunt (Zaarderheiken) waarschijnlijk?

De strakke vorm en het wit zien er op het eerste oog erg fraai uit.

·
Captain
3,356 Posts
^^^Vind ik ook. 't Zou alleen bijzonder jammer zijn als het ver buiten het centrum blijkt te liggen. Ben wel jaloers op het torentje. Zou niet misstaan in Rotjeknor.

·
Enjoy your freedom!
7,587 Posts
Inderdaad buiten het centrum aan de snelweg. Ben zelf ook geen voorstander van een WTC op deze locatie.

Overigens sprak de Limburger over 11 verdiepingen en geen kantoorfunctie, maar puur handelscentrum.

·
Registered
18 Posts
Laatste nieuws: het schijnt dat de investeerder Marcel Peeters het gebouw wil gaan optrekken naar 120 meter. Daarmee wordt het in een klap het hoogste gebouw van Limburg. (op zendertorens e.d. na natuurlijk).
Lijkt me een supergaaf uitzicht. Dan kun je tot ver in het Ruhrgebied kijken met mooi weer.

·
Registered
18 Posts
Het gebouw komt tussen de Flora bloemenveiling en de A67, ten oosten van de A73. Dat stuk ligt nu nog braak, er staat wel al een groot billboard met een foto van het WTC.
De bouw start medio 2009.

·
Enjoy your freedom!
7,587 Posts
^^ Het is en blijft zonde dat een gebouw met deze functie en van deze omvang op een snelweglocatie gepland staat. We zien dat op meer plaatsen natuurlijk, dus Venlo is niet alleen :)

·
Registered
18 Posts
WTC Venlo de hoogste

Van teletext L1:

Van de teletext van L1 van vandaag:

WTC Venlo moet hoogste Limburgse kantoor worden

Venlo krijgt met het World Trade Center het hoogste kantoorgebouw van Limburg. Het nieuwe WTC-gebouw dat moet verrijzen bij de veiling in Venlo wordt 128 meter hoog. Het gebouw zou in eerste instantie maar 80 meter hoog worden. In overleg met de architect wil de Venlose ondernemer Marcel Peters nu een toren van ver boven de 100 meter.

Hiervoor moet hij nog wel toestemming krijgen van de gemeente. Het WTC in Venlo moet plaats bieden aan een beursvloer, groothandels en diensten, die zich vooral zullen richten op de agribusiness, wonen en lifestyle. In 2011 moet het hoofdgebouw klaar zijn.

(dan is mijn bron, zoals vermeld op 2 juni in deze thread, betrouwbaar gebleken!)

·
Registered
34,670 Posts
In deze tijden is dat zeker een verrassende ontwikkeling! Het zou wel een leuk gezicht zijn als je in de buurt van Venlo bent. Een soort van Westpoint effect?

·
Registered
577 Posts
Tijdje stil alweer, rijd wel eens langs het billboard maar behalve wat zandheuvels die er al een poosje liggen gebeurt er weinig.
Of is alle aandacht nu voor de floriade2012 die ook in de regio gehouden wordt ?

·
der Niederländer
5,190 Posts
Ah, ook in Venlo zijn ze er inmiddels dus achter gekomen dat tussen wens en realiteit soms nog een diepe kloof ligt.

·
Registered
577 Posts
Afgelopen weekend zag ik dat zelfs het bord met de render erop van wtc weg is. Staat nu bord met "venlo bouwt verder" net zoals in de rest van de regio, zoals langs de A67 bijvoorbeeld. Helaas net even fototoestel niet bij maar viel me op. Of dat juist goed is of niet weet ik niet. Overal waar die borden staan hebben ze idd wel gebouwd de afgelopen jaren. Maar aan de andere kant lees je dat er overal projecten worden afgeblazen vanwege de ingestortte markt.

1 - 20 of 27 Posts