SkyscraperCity banner
1 - 15 of 15 Posts

·
Zitterd veur ummer
2,094 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Als je op weg naar het zuiden Lyon doorkruist lijkt de stad een aaneenschakeling van verpauperde flatwijken en olieraffinaderijen. Tijdens m'n vakantie laste ik een bezoekje aan Lyon in, en de stad bleek verassend mooi te zijn. In de volgende serie een impressie van het centrum van deze mediterane stad en een paar foto's van de banlieus.

1.

De stationsomgeving (Gare Perache) beloofde niet veel goeds, maar dat veranderde gelukkig snel.

2.

Winkelstraat in het velengde van het Perache station.

3.

Oude panden in het stadscentrum.

4.

Oude huizen langs de Rhone, op de achtergrond de toren van Credit Lyonais.

5.

6.

Langs de oevers van de Rhone is een boulevard aangelegd, waar honderden mensen genieten van het mooie weer.

7.

8.

Een oude, dichtbebouwde wijk nabij het centrum.

9.

We steken de Rhone over en belanden via dit poortje weer in het centrum.

10.

11.

Ook de Saone doorkuist de stad, het stadscentrum ligt tussen de beide rivieren in.

12.

Aan de andere kant van de Saone (in de wijk Fourviere) is de bebouwing weer heel anders.

13.

14.

Lyon is behoorlijk heuvelachtig en lange trappartijen zijn zeker geen uitzondering. In dat (en meerdere opzichten) heeft de stad veel weg van Luik.

15.

Op dit straatje zagen we de nodige auto's die totaal klemgeparkeerd stonden.

16.

De baseliek Fourviere, torent bovenop een heuvel, hoog boven de stad uit.

17.

Uitzichtspunt (in Marseille heb je een soortgelijk punt) over de derde stad van Frankrijk, qua inwonerstal is Lyon met Den-Haag te vergelijken.

18.

En zoals elke stad heeft ook Lyon lelijke wijken, hier een woonwijk met daarachter de grote oliebedrijven van Fina.

19.

Sommige Franse voorsteden staan bekend als gevaarlijke getto's. In de verte zag je meerdere grote flattenwijken, vermoedelijk de banlieus van Lyon. Opvallend vond ik enerzijds de bosrijke villawijk, met daarachter de commiebloks.

20.

Wat een schoorstenen!

21.

Buitenwijken met in de verte (vermoedelijk) een van de vele kerncentrales. De bergen op de achtergrond zijn de Alpen.

22.

Het centrum is behoorlijk dichtbeboud.

23.

De wolkenkrabber van Credit Lyonais in het zakencentrum Part Dieu. Met een hoogte van 165 meter een van de hoogste wolkenkrabbers van frankrijk. In deze wijk is nu ook de Tour Oxygene (ruim 100 meter hoog) in aanbouw.

24.

En als afsluiter de Baseliek Fourviere.

Saone & Loire

Als afsluiter een paar foto's van dorpen en natuur in het departement Saone & Loire (ten noordwesten van Lyon).

26.

Cluny, een leuk dorpje in Bourondie.

27.

La Clayette, een dorpje in the middle of nowhere.Het dorpje ligt in een prachtig heuvellandschap, het centrum is pitoresk, maar aan de rand van het dorp ligt een vervallen industrieterrein. Het contrast tussen de uitgebrande auto en het oude kerktorentje was opvallend.

28.

Het prachtige kasteel van La Clayette.

29.

Paray le Monial is een bedevaartsplaats en heeft een paar leuke straatjes.

30.

Het bedevaartscentrum van Paray le Monial.

31.

Natuur in de buurt van La Clayette.​

·
Hoogvlieger
1,771 Posts
Lyon is een prachtige stad en dat bevestigen deze foto's ook! Wat me ook nog bij staat zijn de "traboules", een soort van semi-openbare binnenplaatjes in Fourviere. Ben je daar nog geweest? Een paar jaar geleden heb ik nog overnacht in het hotel bovenin dat grote potlood, ook meteen zo'n beetje het enige hoge gebouw in Lyon. Die toren staat trouwens in een wat minder geslaagd stukje Lyon met overal jaren 70-beton.

·
Registered
5,601 Posts
Het gebied rond de Rhône in Lyon is mooi ingericht, verder een mooie stad waar veel mensen langsscheuren op weg naar de Provence.
En Lyon is met 1,3 miljoen inwoners wel flink wat groter dan Den Haag.

·
Zitterd veur ummer
2,094 Posts
Discussion Starter · #7 ·
@Tweety
De city-trip naar Lyon was helaas vrij kort (zo'n 5 a 6 uurtjes in de stad geweest. Vanuit het dorpje waar wij zaten ging maar 1x per 3! uur een trein richting Lyon en al om 17:50 ging de laatste trein terug. De traboules heb ik helaas gemist, maar ik kan me er, gezien de wijk, wel wat van voorstellen. Uitzicht vanaf de credit Lyonais zal ook wel erg gaaf zijn.

@ill-b
De vergelijking met Den-Haag is niet echt treffend realiseer ik me nu. Heb puur op wiki gekeken naar het inwonerstal van de stad zelf en dat is ongeveer hetzelfde als den-Haag. Met voorsteden is Lyon een stuk groter.

·
efil4oremirp
1,568 Posts
Mooie stad! Favorieten: #8, #12 en #20.

·
-
3,628 Posts
Leuke serie van een ondergewaardeerde stad. :)

·
visit the world
8,133 Posts
erg leuke en mooie serie die ons een stad toont die we eigenlijk nooit voorbij zien komen.
Eerlijk gezegd had ik er ook geen beeld bij. Het centrum valt me absoluut niet tegen!

dank voor het delen! :)

·
Bike It!
22,248 Posts
Lijkt me best wel een aangename stad voor een citytripje van enkele dagen.
Nog zo'n stad op mijn aanzwellend to-visit lijstje
Dat 'potlood' van Credit Lyonais vind ik maar niks. Het staat wel stoer daar, maar toen ik het voor het eerst vanuit de TGV opmerkte, dacht ik dat het om één of andere enorme, logge fabrieksschoorsteen ging.
Mooie serie!

·
Registered
1,489 Posts
Inderdaad apart om Lyon eens voorbij te zien komen, gezien de foto's ook heel erg terecht. Jammer dat je niet wat meer foto's uit Cluny hebt geplaatst: dat is zo ongeveer hét schoolvoorbeeld van een Romaans klooster... wereldberoemde abdij en gedurende de Karolingische tijd één van de belangrijkste centra van kennis en cultuur

·
Zitterd veur ummer
2,094 Posts
Discussion Starter · #14 ·
@Erasmus​

Hier een paar foto's van Cluny, we zijn er maar even geweest na een wandeling, hadden veel honger, maar de restaurantjes waren nog dicht (ik wist niet dat ze in midden-frankrijk al siesta hielden), leuk dorpje, maar ben er alleen maar even doorgelopen. Las wel dat Cluny ooit zowat het kerkelijk centrum ter wereld was.

1 - 15 of 15 Posts