Skyscraper City Forum banner
1 - 6 of 6 Posts

·
Gouda's Glorie
7,884 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ik woon nu al bijna 26 jaar in Gouda, mijn hele leven, en toch heb ik pas iets ontzettend leuks ontdekt. In de binnenstad blijkt een heel "gangenstelsel" van steegjes en binnenplaatsjes te zijn, waar je echt goed naar moet zoeken voordat je het vindt. Met deze fotoserie een ode aan die stukken stad waar je niet komt als je het niet zoekt.

1. Het Oranje Hofje is een zijstraatje van de Raam. Het bestaat uit gerenoveerde arbeidershuisjes uit het einde van de negentiende eeuw.

Gouda - Oranje Hofje by WindwalkerNld, on Flickr

2. 't Oude Halletje is het smalste straatje van Gouda. Ik heb het niet gemeten, maar het is denk ik een centimeter of 50 breed.

Gouda - 't Oude Halletje by WindwalkerNld, on Flickr

3. Toch is het de moeite waard om er eens even te kijken, want dit is wat je ziet als je er binnenstapt.

Gouda - 't Oude Halletje / Gouwekerk by WindwalkerNld, on Flickr

4. Het Regulierenhof is een pleintje tussen Raam en Vest

Gouda - Regulierenhof by WindwalkerNld, on Flickr

5. Het Zwaansgat is steegje waar ook daadwerkelijk mensen hun voordeur hebben

Gouda - Zwaansgat by WindwalkerNld, on Flickr

6. Ook Zwaansgat

Gouda - Zwaansgat by WindwalkerNld, on Flickr

7. In dit deel van de stad doemt de 85 meter hoge Gouwekerk overal op. Hier in de Saffraanpoort, achter de Keizerstraat

Gouda - Saffraanpoort / Hof van Adriaan / Gouwekerk by WindwalkerNld, on Flickr

8. Aan het Sint Barbarahof bevinden zich de achtertuinen van de panden aan de Peperstraat rond een centraal pleintje met veel bomen

Gouda - Sint Barbarahof by WindwalkerNld, on Flickr

9. De Koster Gijzensteeg bevindt zich achter de Markt. Hier bevindt zich ook een aantal eetcafe's

Gouda - Koster Gijzensteeg by WindwalkerNld, on Flickr

10. Tot een jaar of drie geleden stonden deze panden aan de Cappenersteeg er vervallen bij, maar nu zijn ze volledig gerenoveerd

Gouda - Cappenersteeg by WindwalkerNld, on Flickr

11. Verborgen grachtje in de buurt van de Groeneweg

Gouda - Groeneweg/Raoul Wallenbergplantsoen by WindwalkerNld, on Flickr

12. Achter de Sint-Janskerk bevindt zich een mooie verwilderde bloementuin. Hij is omringd door een hek maar niet veel mensen weten dat je gewoon door de poort kunt lopen.

Gouda - Achter de Kerk by WindwalkerNld, on Flickr

13. Geen verborgen stukje, maar hij staat er zo mooi op dat ik hem er even bij moest zetten :)

Gouda - Wijdstraat/Sint Janskerk by WindwalkerNld, on Flickr

14. Achter de Vismarkt is een rustige woonstraat, met een mooie zichtlijn richting het stadhuis

Gouda - Achter de Vismarkt by WindwalkerNld, on Flickr

15. De Looierspoort is na het Oude Halletje een van de smalste straten in Gouda. Hier hebben mensen gewoon hun voordeur, de overburen kunnen elkaar een hand geven zonder hun huis uit te gaan

Gouda - Looierspoort by WindwalkerNld, on Flickr

16. De Looierspoort komt uit bij het Arie Kerssensteegje, waar de achtertuinen van de woningen aan de Turfmarkt op uitkomen.

Gouda - Arie Kerssensteegje by WindwalkerNld, on Flickr

17. In de Vrouwesteeg bevindt zich een bijzonder poortje

Gouda - Vrouwesteeg by WindwalkerNld, on Flickr

Bonusfoto: "Cup of T"

Gouda - Cup of T by WindwalkerNld, on Flickr​

·
Registered
1,259 Posts
Hele mooie foto's! Altijd een prachtig gezicht die steegjes. Mooie stad ook. Gouda behoort wat mij betreft samen met Den Haag, Delft, Dordrecht en Leiden tot de mooiste steden van Zuid-Holland.

1 - 6 of 6 Posts