SkyscraperCity Forum banner
1 - 20 of 22 Posts

·
Registered
0 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Hoi!

Ik ben samen met mijn partner aan het kijken naar een koophuis, en ik was benieuwd of Leidschenveen een leuke buurt is om te wonen. Weet iemand dat? Ik heb gezien dat je verschillende wijken hebt (de dijken, de lanen, de vissen etc.)

Zit er veel verschil in die wijken? Hoe zit het met de bewoners daar in de Lanen? is het een soort bezuidenhout/zeeheldenkwartier? of meer een schilderswijk of laakkwartier?

Ik kan daarvan niet echt informatie vinden.

·
Registered
1,271 Posts
^^

Ik denk dat voor iedereen de beleving van een woonwijk verschillend is. Leidschenveen is een typische nieuwbouw woonwijk dat vergelijkbaar is met andere "nieuwbouw" randsteden (zoals Zoetermeer). Het ligt redelijk buiten DH, maar heeft wel een goede verbinding, grotendeels gezinnen met kinderen, een eigen nieuwbouw winkelcentrum (met een supermarkt, sigarenboer etc.) en in mijn ogen weinig dynamiek of stedelijk.

Het is op geen enkele manier te vergelijken met bijvoorbeeld het Zeeheldenkwartier (mijn buurt), waar het vol met leuke trendy lunchrooms zit, restaurants en cafe's, mooie monumentale panden, gezellige (variërende) straten pleinen (Anna Paulownaplein bijvoorbeeld), veel jonge mensen (expats) met diverse (internationale) achtergronden en natuurlijk mooi gelegen tussen Scheveningen en het centrum. Enfin, er is veel meer dynamiek en het heeft een ziel wat je niet snel in een nieuwbouwwijk vindt.

Als je het mij vraagt! Zeeheldenkwartier (of Duinoord, Statenkwartier, etc)! Maargoed, dit is slechts mijn mening :)

·
Gay love is love too
16,443 Posts
Verhuizen naar Den Haag: tips en advies

Zoiets?

Verder ken ik Leidschenveen totaal niet. De enige VINEX wijk waar ik redelijk bekent mee ben is Wateringse Veld en daar vind ik het altijd wel prettig.

·
Registered
2,739 Posts
Leisdschenveen is een rustige, misschien ietwat saaie vinex-wijk, maar als dat is wat je zoekt is het prima natuurlijk. Het is net zo min Bezuidenhout als Laakkwartier, het is denk ik met geen van de oude wijken in Den Haag te vergelijken, hooguit met de andere Vinex-wijken (Ypenburg, Wateringse Veld), waarbij Leidschenveen denk ik het minst stedelijk overkomt.

Via de Randstadrail ben je snel in het centrum, nadeel is alleen wel dat er maar 1 halte is in Leidschenveen is en sommige delen van de wijk best ver van die halte liggen. Een vriend van me woont in 'De Vissen' en moet een dik kwartier lopen naar de halte, en daarmee is het voordeel van de RR-verbinding ook verdwenen. Voordeel van de Lanen is dan wel dat het ook nog in de buurt van het treinstation Ypenburg ligt. Het ligt ook vlakbij de snelwegen, maar het verkeer in Leidschenveen kan best druk zijn, ik heb al meer dan eens in de file gestaan op de Laan van Leidschenveen..

Ik ken De Lanen verder niet echt, kom er wel eens doorheen met auto of fiets, heb een beetje de indruk dat het net iets volkser is dan de rest van Leidschenveen, maar ik weet eigenlijk niet goed waar ik dat op baseer en kan het ook volkomen mis hebben.. :)

·
Registered
2,739 Posts
Volgens mij vooral jonge middenklasse gezinnen, maar ik ken er de wijk niet goed genoeg voor om er echt iets over te kunnen zeggen. Leidschenveen is ook zo'n wijk waar je verder nooit wat over hoort.. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Ypenburg waar het met oud en nieuw nog wel eens onrustig kan zijn in bepaalde buurten/straten..

·
Registered
1,271 Posts
Ik zou zeggen een beetje simpele mensen ala Jan Modaal, maar dat is slechts een conclusie die ik trek uit een eenmalig bezoek aan het winkelcentrum daar, waarbij het me opviel dat er ook veel verveelde hangjongeren rondzwerven (er is natuurlijk niet veel te beleven daar).

·
non stop...
2,657 Posts
of het simpele mensen zijn betwijfel ik. Wat wil je?

Wil je je auto voor de deur kunnen parkeren? Wil je een doorzonwoning met een gazonnetje in je achtertuin? Moeten je kinderen veilig kunnen spelen in de buurt? Wil je een moderne betaalbare woning met flink wat kubieke meters voor je geld? En wil je mobiel zijn en vlug op de snelweg zitten? Dan moet je daar gaan wonen.

Of wil je een karaktervol huis? Wil je in een buurt wonen met veel interactie en veel prikkels, positief en negatief. Wil je in een mum van tijd in de binnenstad zitten en vindt je het niet erg om dan op de fiets te moeten? Wil je leuke adresjes hebben in de buurt voor je dagelijkse boodschappen en niet vastzitten aan een voorgeprogrammeerd winkelcentrum?

·
non stop...
2,657 Posts
ik heb m'n auto recht voor de deur staan en ik zit in een mum van tijd in de Haagse binnenstad of in Leiden (waar ik ook graag kom...). Een tuintje heb ik niet en hoef ik niet. Kinderen heb ik ook niet, die ken ik alleen van fotos en dat is genoeg. Ik woon in Zoetermeer omdat ik hier ben opgegroeid, vandaar dat ik weinig averse ken tegenover deze stad (of buitenwijk, zo je wilt)

Maar als je diep in mijn hart kijkt zou ik graag in een oud krakend huis willen wonen dichtbij de Haagse of Leidse binnenstad. Hoge beschilderde plafonds, glas in lood enzovoort... Ik heb een paar jaar in de eerste Van den Boschstraat gewoond in Bezuidenhoud-West, in een oud krakend pand en toen ik er net een jaar woonde bleek de hele straat de klos te zijn omdat onze gevel was gescheurd. Ik kon direct mijn hypotheek verhogen met 18.000 gulden. Ook had ik een volslagen getikte onderbuurvrouw die rustig midden in de nacht Paradise by the dashboard light dwars door mijn houten vloer liet knallen. Als ik er wat van zei dan wenste ze me de meest verschikkelijke ziektes. Ik zit prima in Zoetermeer.

·
Registered
1,271 Posts
^^ Grappig dat je dit zegt, het zijn idd concessies die je doet. Ik woon juist in een oud opgeknapt pand, plafonds van circa 3.5-4m hoog met originele ornamenten, een schouw en krakende houten vloeren, maar er zit wel een dikke "maar" aan vast en dat zijn idd buren.

Het is dat ik hele relaxte buren heb. Ik vind het bijvoorbeeld niet erg om op zondagochtend wakker te worden van een heerlijke Miles Davis plaat die de buurman heeft opgezet. Maar ik ken ook andere verhalen.

·
Gay love is love too
16,443 Posts
Ik woon nu in een jaren '30 gebouw en ik moet zeggen dat ik er wel van genezen ben. Leuk hoor, houten vloeren en glas-in-lood, maar je stookt je een ongeluk en je hoort alle buren. M'n volgende huis wordt wat nieuws. Jaren '80, '90 of later. :D

·
non stop...
2,657 Posts
^^ Grappig dat je dit zegt, het zijn idd concessies die je doet. Ik woon juist in een oud opgeknapt pand, plafonds van circa 3.5-4m hoog met originele ornamenten, een schouw en krakende houten vloeren, maar er zit wel een dikke "maar" aan vast en dat zijn idd buren.

Het is dat ik hele relaxte buren heb. Ik vind het bijvoorbeeld niet erg om op zondagochtend wakker te worden van een heerlijke Miles Davis plaat die de buurman heeft opgezet. Maar ik ken ook andere verhalen.
relaxte buren moet je hebben in zo'n pand. Het ergste van mijn onderbuurvrouw was eigenlijk nog dat ze vaak compleet door het geluid ging omdat ze met-weet-ik-veel-wie ruzie had, dan ging mevrouw lopen krijsen alsof er een varken werd geslacht. Ken je dat? Wijven die continue krijsen wanneer ze hun zin niet krijgen? Eigenlijk is dat de reden dat ik ben verhuisd.

·
Registered
8,973 Posts
Mijn vorige buren hadden naast mijn slaapkamer hun eigen slaapkamer en die vrouw telkens vlak voor twaalfen: Je bent zo gemeen tegen me! Je bent zo gemeen tegen me! Je bent zo gemeen tegen me!
Ik lag dan in bed en dacht: geef haar dan godverdomme toch een mep in haar gezicht! Dan kan ik ten minste lekker gaan slapen.

Wat een katatonische hysterie was me dat, zeg.

·
non stop...
2,657 Posts
Mijn vorige buren hadden naast mijn slaapkamer hun eigen slaapkamer en die vrouw telkens vlak voor twaalfen: Je bent zo gemeen tegen me! Je bent zo gemeen tegen me! Je bent zo gemeen tegen me!
Ik lag dan in bed en dacht: geef haar dan godverdomme toch een mep in haar gezicht! Dan kan ik ten minste lekker gaan slapen.

Wat een katatonische hysterie was me dat, zeg.
heerlijke post. Je had tegen de muur kunnen bonken en roepen "NEEM haar toch serieus! NEEM haar toch serieus! NEEM haar toch serieus!"

Marco, je wordt op je wenken bediend.

1 - 20 of 22 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.