SkyscraperCity banner
1 - 20 of 179 Posts

·
Voorbijganger
2,079 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Bron: www.nu.nl

Uitgegeven: 15 mei 2007 08:22
Laatst gewijzigd: 15 mei 2007 08:49

AMSTERDAM - Nederland stevent af op een ernstig verkeersinfarct in en rond de steden, welke maatregelen er ook genomen worden. Dat zou blijken uit een onderzoek van VROM, meldt RTL Nieuws.
De kilometerheffing zal geen files oplossen. De drukte op de wegen neemt alleen maar sterk toe, staat in de nog vertrouwelijke Verkenning Ruimtelijke Opgaven, zo bericht RTL. Het onderzoek richt zich op de periode 2020-2040.
De files op de snelwegen zullen uitbreiden en ook de op- en afritten zullen vastlopen. Bovendien zou het tekort aan parkeerplaatsen in de grote steden alleen maar toenemen.

Groei

De oorzaak is een verwachte snelle groei van het aantal auto's, zo stelt VROM volgens RTL. Nu telt Nederland 6,5 miljoen auto's. In de prognose is het meest voorzichtige scenario een groei van twintig procent, naar 7,7 miljoen. Het zogenoemde worst case scenario gaat zelfs uit van een verdubbeling: 12 miljoen auto's rond 2040.
De redenen voor die groei zouden de groeiende welvaart en de vergrijzing zijn. De nieuwe generatie ouderen rijdt veel vaker auto dan de huidige. Reizen met de trein zal niet toenemen. Ook dat zou een gevolg van de vergrijzing zijn, want de ouderen van de toekomst mijden straks de trein.

Luchtvaart

Verder blijkt uit het onderzoek onder meer nog dat de luchtvaart in Nederland nog een enorme groei zal doormaken. Het aantal passagiers dat via Schiphol reist, stijgt van 40 miljoen in 2003 naar 80 miljoen in 2020, en daarna tot meer dan 130 miljoen in 2040. Goedkopere vliegtickets door meer marktwerking zouden daarvan de oorzaak zijn.

·
Historian
467 Posts
Dat is niet op grote schaal realiseerbaar aangezien de ruimtelijke planning in Nederland voor een extreme spreiding en scheiding van werken en wonen heeft gezorgd.

·
Moderator
53,115 Posts
Nederland stevent af op een ernstig verkeersinfarct in en rond de steden
Volgens mij is dat nu al het geval. Tijdens spitsuren kan je niet eens door de Randstad rijden zonder 2 uur over 60km te doen.

Maarja, Nederland is in Europa berucht om de vele files. In Nederland staat tijdens de spits bijvoorbeeld meer dan 2 keer de totale Duitse filelengte.

·
Moderator
47,137 Posts
Dat is niet op grote schaal realiseerbaar aangezien de ruimtelijke planning in Nederland voor een extreme spreiding en scheiding van werken en wonen heeft gezorgd.
En daar heb je een punt, alleen als de ruimtelijke ordening drastisch wordt aangepast en er meer compacter gaat worden gebouwd kan het nog meevallen. Alleen weet ik niet of de gemiddelde Nederlander afstand wil doen van zijn huisje met een tuintje aan de rand van de buitenwijk. Uiteindelijk is het toch de keuze van de mensen om in de file te gaan staan. Ga nu niet zeuren dat er geen alternatieven voor de auto zijn, want dat is onzin. Alleen moet je wel naar de alternatieven gaan leven, zoals dichterbij je werk of het OV gaan wonen. Maar ja we willen vast niet de vrijheid inleveren, dus blijven we met zijn allen gezellig klagend in de file staan. Alleen moet de overheid een beetje mee werken met een beter en strakker ruimtelijk beleid (voor hoever dat nog mogelijk is met de bestaande structuur).

Ik hoop dat als het echt te erg wordt er wel een zelfcorigerend mechanisme gaat werken, want ik kan me niet voorstellen dat iedereen voor zijn plezier dagelijks in de file gaat staan. Zeker niet als je de gehele rit in de file moet staan.

Ga toch fietsen is inderdaad het beste advies!

·
Moderator
53,115 Posts
Voor 85% van de werknemers is het OV geen serieus alternatief.

Ik kijk naar mezelf; met het OV ben ik 3 keer zo lang onderweg als met de auto.

1 uur tegen 20 minuten met de auto.

·
Banned
7,712 Posts
Gezwets. Jij kunt makkelijk naar het werk fietsen, Mensen zijn gigantische mietjes en watjes tegenwoordig.

·
Registered
1,366 Posts
De auto moet gewoon veel duurder worden gemaakt met een ontheffingensysteem voor professioneel gebruik door een aantal nader vast te stellen beroepsgroepen en gebruik door mensen met een beperking.

Daarnaast moet verder geïnvesteerd worden in betrouwbaar en veilig openbaar vervoer.

·
Moderator
53,115 Posts
De auto moet gewoon veel duurder worden gemaakt met een ontheffingensysteem voor professioneel gebruik door een aantal nader vast te stellen beroepsgroepen en gebruik door mensen met een beperking.

Daarnaast moet verder geïnvesteerd worden in betrouwbaar en veilig openbaar vervoer.
Communisme eh...

Al dat OV gezwets als dé vervoerder voor woon-werk. Het OV zit nu in de spitsuren bomvol. Toch neemt slechts 10% van het woon-werkverkeer het OV. Het is 1) technisch niet eens mogelijk het woon-werk grotendeels via het OV te laten lopen en 2) veel duurder om ook maar zo'n groei te realiseren dat de helft met het OV gaat, een rijstrook hier en daar erbij is vele malen goedkoper dan weer zo'n schreeuwend dure tramlijn/lightrail/geilrail etc.

·
Registered
1,695 Posts
Gezwets. Jij kunt makkelijk naar het werk fietsen, Mensen zijn gigantische mietjes en watjes tegenwoordig.
Be my guest, fiets jij maar 1 keer per dag, Schiedam-europoort en dan een paar keer per dag vanuit de europoort naar bij de maasvlakte of de waalhaven :lol:

Luchtvaart

Verder blijkt uit het onderzoek onder meer nog dat de luchtvaart in Nederland nog een enorme groei zal doormaken. Het aantal passagiers dat via Schiphol reist, stijgt van 40 miljoen in 2003 naar 80 miljoen in 2020, en daarna tot meer dan 130 miljoen in 2040. Goedkopere vliegtickets door meer marktwerking zouden daarvan de oorzaak zijn.
Tja en ondertussen worden regionale luchthaven zoals Rotterdam beknopt in hun groei zodat we met zijn allen druk kunnen blijven uitoefenen op het toch al zo drukke wegennet van de randstad :nuts:

·
Voorbijganger
2,079 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Heheheh...

Ik ben het er wel mee eens dat er waarschijnlijk heel veel mensen met de fiets naar het werk kunnen die dat nu niet doen. Maar ik zie het OV absoluut niet als alternatief op langere afstanden (binnende stad overigens wél).

Toch vind ik het wel apart dat, bij een niet-groeiende bevolking, het aantal auto's zo dramatisch toeneemt. Zoveel bejaarden zijn er toch niet?

·
Registered
1,366 Posts
Communisme eh...
Geen communisme, maar de enige zinnige oplossing voor dit probleem.

Al dat OV gezwets als dé vervoerder voor woon-werk. Het OV zit nu in de spitsuren bomvol. Toch neemt slechts 10% van het woon-werkverkeer het OV. Het is 1) technisch niet eens mogelijk het woon-werk grotendeels via het OV te laten lopen en 2) veel duurder om ook maar zo'n groei te realiseren dat de helft met het OV gaat, een rijstrook hier en daar erbij is vele malen goedkoper dan weer zo'n schreeuwend dure tramlijn/lightrail/geilrail etc.
Bussen, mijn beste. Autobussen.

·
Banned
2,255 Posts
Geen communisme, maar de enige zinnige oplossing voor dit probleem.

Bussen, mijn beste. Autobussen.
alsjeblieft zeg...

ik fiets naar me werk uit armoede en de plannen om bussen naar de bedrijfterreinen laten rijden is ook niet een realistische optie... de bus die er nu naar het bedrijventerrein rijdt waar ik zit is tijdens de spits bezet door 2 personen... ten 2de de meeste bedrijven hebben allemaal verschillende werktijden...

ik stem voor meer wegen... mensen denken dat dat de natuur sloopt... maar wat is slopender??? een stilstaande file... of een paar reepjes extra snelweg??

een auto die stilstaand is denk ik wel 10x zo schadelijk als een 120km/u rijdende auto...dus als de natuur geen argument meer is... dan is alleen ruimtegebrek een argument...

Volgens mij halen ze zoveel geld op in Den haag maar doen er zo weinig aan om de autorijder een plezier te doen dat het zeker weten een keer uit de hand loopt... Als iedereen in Nederland zijn auto 2 dagen laat staan dan heb je een dikke gat in de begroting geslagen... volgens mij zit we nu al op 100miljoen euro dat er opgehaald wordt door de auto PER DAG!!!

·
Registered
1,366 Posts
Het is algemeen bekend dat het aanleggen van een paar reepjes extra asfalt geen oplossing biedt voor het fileprobleem. Om het huidige probleem + de te verwachten problematiek op te lossen, hebben we het echt over een extreem grote investering die weldegelijk een behoorlijk groot beslag zal doen op de schaarse open ruimte.

Je argument dat er niemand in de bus zit, omdat er niemand in de bus zit begrijp ik niet. Ik vermoed dan ook dat je mijn oorspronkelijke post niet hebt gelezen.

·
Registered
4,206 Posts
Oplossing is geen spreiding meer.
Dus voortaan alleen nog maar vinex woontorens van 200m. Desnoods met een tuin voor elk apartement...

·
Banned
7,712 Posts
Be my guest, fiets jij maar 1 keer per dag, Schiedam-europoort en dan een paar keer per dag vanuit de europoort naar bij de maasvlakte of de waalhaven :lol:
Dat bedoelde ik dus met watjes.

Geen probleem. Hele generaties fietsten elke dag 30-60km.

·
Banned
7,712 Posts
Heheheh...

Ik ben het er wel mee eens dat er waarschijnlijk heel veel mensen met de fiets naar het werk kunnen die dat nu niet doen. Maar ik zie het OV absoluut niet als alternatief op langere afstanden (binnende stad overigens wél).

Toch vind ik het wel apart dat, bij een niet-groeiende bevolking, het aantal auto's zo dramatisch toeneemt. Zoveel bejaarden zijn er toch niet?
Nee, ouders geven hun kinderen auto's voor het eindexamen! Kinderen groeien op met het idee dat een auto hebben het belangrijkste in het leven is.

Het is ook erg kwalijk dat er in 2006 minder verkeersslachtoffers waren maar wèl meer kinderen die overleden in het verkeer. Dat voor iedereen die vindt dat er teveel rotondes, verkeersdrempels e.d. zijn.

Wij hebben het gezonde verstand verloren en moeten wel betutteld worden.

·
Voorbijganger
2,079 Posts
Discussion Starter · #18 ·
^ Waar RTM84 het over heeft is wel iets meer dan 60km per dag vermoed ik... Een typisch voorbeeld van iemand die de auto nódig heeft; ik vermoed dat de bus niet ieder half uur rijdt tussen Europoort en de Maasvlakte ;)

·
Voorbijganger
2,079 Posts
Discussion Starter · #19 ·
Uiteindelijk is het verkeersinfarct onafwendbaar, een behoorlijk (economisch) probleem. Een mentaliteitsverandering zit er niet in, dus zullen er andere (innovatieve) oplossingen moeten worden bedacht. Thuis werken?

·
Banned
7,712 Posts
Kan zijn dat je een auto nodig hebt bij zulk werk maar veruit de meeste mensen gebruiken de auto voor futiele zaken en voor korte ritten. Mensen vinden autorijden leuk en begrijpen niet dat er teveel auto's zijn. Wel meer wegen maar niet bij hen zelf natuurlijk.

1 - 20 of 179 Posts