SkyscraperCity banner
1 - 20 of 58 Posts

·
mentula agricolæ vulgaris
1,334 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ik las het volgende op het vermaarde Nu.nl:

'Verkeerslichten te kort op groen'

Verkeerslichten staan te kort op groen voor ouderen, waardoor ze waarschijnlijk vaker worden aangereden.

Voor veilig oversteken wordt uitgegaan van een minimumsnelheid van 1,2 meter per seconde, terwijl 65-plussers vaak maar een meter of tachtig centimeter per seconde halen. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Oxford, schrijft Trouw donderdag.

Daar komt nog eens bij dat ouderen minder besluitvaardig zijn dan jongere mensen. Bijna 270 ouderen kwamen vorig jaar om in het verkeer, tegenover 209 een jaar daarvoor.

Hoe de verkeerslichten in de praktijk zijn ingesteld is nooit onderzocht. Waarschijnlijk verschilt dat per gemeente. De tijden komen vermoedelijk in de buurt van het wettelijke minimum van 1,2 meter per seconden.

Seniorproof
Ouderenbond ANBO vraagt al een paar jaar aandacht voor de verkeersveiligheid van 65-plussers. 'Ouderen komen vooral om binnen de bebouwde kom, op kruispunten maar ook bij verkeerslichten", licht een woordvoerder toe.

Hoeveel bejaarden precies slachtoffer zijn geworden van haastige verkeerslichten is niet bekend. We blijven aandacht vragen voor het 'seniorproof' maken van al het verkeer, ook dat van verkeerslichten", besluit de zegsvrouw.
Oversteken bij Blaak in Rotterdam, tegenover de Willem de Kooning-Academie is inderdaad errug krap. Oudere mensen redden dat niet. Maar nooit nagedacht over afstellingen.

Hoe zit dat met afstellingen? Weet iemand daar hier iets van? Ik meen me te herinneren dat de tijd dat een licht oranje is (voor motorvoertuigen) afhankelijk is van de snelheid van het verkeer bij groen. Sommige lichten gaan volgens een vast schema en anderen werken weer met detectielussen. Wie gaat hierover?

·
Registered
870 Posts
Als voetganger of fietser voel ik mij boven de verkeerslichten verheven als er geen verkeer aankomt. Ik ga een beetje op zo'n dom licht staan te wachten als ik ook gewoon door kan lopen.

·
Bas
14,389 Posts
Zo heb ik het gevoel dat `oranje` licht verschillend is in tijdsduur. In Groningen bij de Euroborg heb je misschien 3 seconden om door oranje licht heen te knallen, terwijl dat in Leeuwarden veel ruimer lijkt te zijn, zo`n 6 seconden. Dus kwestie van afstellen.
Er wordt hier trouwens erg veel gewoon door rood gereden. Fietsers én automobilisten. Als jij dan `groen` hebt, kun je beter nog even goed om je heen kijken, er kan altijd een idioot zijn die van de andere kant komt en die rood nooit heeft gezien.

Erg leuk en hilarisch is het moment waarop verkeerslichten in of buiten werking worden gezet. Meestal is dit 22.00 uur of 06.00 uur. Je kunt er als automobilist rekening mee houden, maar het is dan heel toevallig dat je zo`n situatie opeens meemaakt.

·
Registered
870 Posts
Wat ik eigenlijk intressanter vind is de verhouding tussen ouderen en andere groepen. Als je zegt dat er 10 ouderen zijn omgekomen en 1 andere dan zijn er veel relatief veel ouderen omgekomen. Als het 10 ouderen zijn tegenover 1000 anderen dan is dat best weinig.

·
D’r is mor ain Stad!
3,403 Posts
Over verkeerslichten gesproken, geef mij het 'Duitse systeem' maar. Veel mensen zetten de versnelling in z'n 'vrij' of 'neutraal', waardoor het vaak even duurt voordat ze gaan rijden. In de seconden dat hij op oranje staat, hebben ze dan tijd om 'startklaar' te worden.

·
1,334 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Dat tweerichtingsoranje is volgens mij behoorlijk algemeen. Ik zag het ook in Engeland en in Hongarije.

·
D’r is mor ain Stad!
3,403 Posts
^^ Klopt, vandaar ook het 'Duitse' tussen aanhalingstekens. Iedereen weet wat ik daarmee bedoel. ;)

·
Moderator
47,145 Posts
Er komen die cijfers in die afbeeldingen dan wel vandaan, dat is toch ook handig om te weten om ze te kunnen inschatten.

Ze maken trouwens wel duidelijk dat je niet kan spreken over een structurele toename van het aantal ouderen dat verkeersslachtoffer is geworden. Dat 2011 een stuk hoger uitvalt is opvallend, maar dan kan altijd een eenmalige uitschieter zijn.

Al komen ouderen door het gebruik van scootmobielen en elektrische fietsen steeds vaker in moeilijke situaties terecht, wat wel 1 van de achtergronden is van het hogere aantal ongelukken in 2011. Er komen natuurlijk ook steeds meer ouderen, dus aantal oudere slachtoffers hierdoor logischerwijs ook kunnen groeien. Dat nu ineens de verkeerslichten erbij worden gehaald is inderdaad vreemd. Het is zeker een issue voor sommige ouderen dat het ook echt gevaarlijk is. Maar ik kan me voorstellen dat het meer een tijdsprobleem is bij dubbele oversteekplaatsen waar ouderen niet meer in 1 keer de twee stoplichten kunnen halen waardoor ze 2x moeten wachten in plaats van 1 keer.

Wat je wel duidelijk kan opmaken uit de cijfers is dat het aantal jongeren in de groep van 16 tot 17 jaar dat slachtoffer wordt een heel stuk af is genomen, wat vooral te danken is aan een afname in het slachtoffers met brommers en snorfietsen. En dat klopt met iets wat ik zelf zie op straat en dat is dat tegenwoordig er veel minder jongeren op scooters en brommers rondrijden dan een paar jaar geleden. Misschien komt dit door de crisis, misschien zijn ze gewoon uit de mode. Maar het is in iedere geval wel positief.

·
1,334 Posts
Discussion Starter · #12 ·
^^ Klopt, vandaar ook het 'Duitse' tussen aanhalingstekens. Iedereen weet wat ik daarmee bedoel. ;)
Ja, dat je denkt dat het in veel meer landen gebruikt wordt maar niet zeker weet welke en dan maar aanhalingstekens gebruikt bij een veilige gok om niet voor paal te staan. Maar waar hebben ze het nou zo'n beetje overal wel en waarom hebben wij het niet?

·
Registered
14,150 Posts
Fietsen zou dus verboden moeten worden voor iedereen die > 65 jaar is. :lol:

·
Bas
14,389 Posts
Wat in Duitsland ook vaak goed is geregeld: Het rechtsaf-verkeer bij verkeerslichten. Soms met klein groen pijltje of waarschuwingsteken, maar als er geen auto van links komt, mag je doorrijden. En verder is dat tweerichtings-oranje ook wel prima.

Zouden er landen zijn, waar ze betere verkeerslichten hebben dan Nederland?

·
Registered
14,150 Posts
^^
Rare vraag. De kans daarop is natuurlijk erg groot.

·
1,334 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Leuk voor kleurenblinden.

Ik ben ook voor die timertjes die aangeven hoelang het nog duurt voor het licht verandert. Dat, gecombineerd met tweerichtingsoranje zal de doorstroming wel kunnen verbeteren, denk ik.

·
Not much
11,090 Posts
Ik zag 'Verkeerslichten' en dacht gelijk ergens anders aan. Vinden jullie ook niet dat ze soms té dicht op de bestuurders staan, en te hoog. Misschien ben ik wel te lang hoor, maar zou het fijn vinden als er een soort Amerikaans systeem was waarbij de verkeerslichten in het midden of aan de overkant zouden hangen ;)

·
The only way is up
86,623 Posts
Wat in Duitsland ook vaak goed is geregeld: Het rechtsaf-verkeer bij verkeerslichten. Soms met klein groen pijltje of waarschuwingsteken, maar als er geen auto van links komt, mag je doorrijden. En verder is dat tweerichtings-oranje ook wel prima.
Tja, hier in de stad is dat bij elk kruispunt weer anders geregeld. Rechtsaf terwijl fietsers en voetgangers rechtdoor gaan
heeft wel risico's (gaat nogal eens fout) maar het verhoogt de capaciteit wel.

·
Civieler
1,174 Posts
Beetje vreemd nieuwsbericht. Wat heeft de universiteit van Oxford nou eigenlijk onderzocht? Hoe snel ouderen lopen of wat daarover in de richtlijnen staat? In Nederland wordt in de richtlijnen voor ouderen een gemiddelde loopsnelheid van 0,9 m/s aangehouden, wat wegbeheerders daarmee doen bij het instellen van verkeerslichten is aan hen. Bij bejaardentehuizen zal daar meer rekening mee worden gehouden dan op andere plekken.

Hoe zit dat met afstellingen? Weet iemand daar hier iets van? Ik meen me te herinneren dat de tijd dat een licht oranje is (voor motorvoertuigen) afhankelijk is van de snelheid van het verkeer bij groen. Sommige lichten gaan volgens een vast schema en anderen werken weer met detectielussen. Wie gaat hierover?
Alles wat je over verkeersregelingen wilt weten: http://www.wegenwiki.nl/Verkeersregeling ;)

^^
Rare vraag. De kans daarop is natuurlijk erg groot.
En waarom dan wel? Heeft Nederland zulke slechte verkeerslichten?

·
hubba hubba
1,469 Posts
Zouden er landen zijn, waar ze betere verkeerslichten hebben dan Nederland?
In Duitsland hebben ze het wel wat beter voor elkaar met die verkeerslichten die eerst op oranje springen voordat ze op groen springen. In deze seconde kun je je al een beetje voorbereiden op het wegrijden. Waarom is dat niet zo in Nederland?

1 - 20 of 58 Posts