SkyscraperCity banner
1 - 10 of 10 Posts

·
Zitterd veur ummer
2,093 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Afgelopen zomer ben ik een dagje naar Verviers geweest. Op weg naar de Ardennen had ik de stad al vaker gepasseerd en vanuit de autoweg ziet de stad er best indrukwekkend uit. Het was dus tijd om de proef op de som te nemen. Vanuit Sittard is het hemelsbreed amper 50 kilometer, maar met de trein is het een hele onderneming. Wel de moeite waard overigens, want met name het traject tussen Luikt en Verviers gaat door een prachtig gebied. Hier m'n foto's van de stad aan de Vesdre, een riviertje dat de stad in vroeger tijd welvaart bracht.

1.

Het Centraal Station.

2.

Op zoek naar het centrum een straatje fout gelopen. Zo kwamen we in de
Rue du Palais. Een van de vele straten waar de rijkdom te zien is die de stad heeft gekend ten tijde van de industriele revoltie. Verviers werd (tesamen met Bradford) zo'n 100 / 150 jaar geleden de wolhoofstad van de wereld genoemd.

3.

4.

Bovenaan de trappen heb je een leuk doorkijkje richting het centrum en dit wijkje aan de overkant van de Vesdre. Meer foto's van dit wijkje volgen verderop in de serie.

5.

6.

7.

We bleven nog even ronddolen in de straten ten zuiden van het centrum.

8.

Palais de Justice

9.

10.

Vakwerkhuisjes kom je ook hier en daar tegen. De toren verderop in de straat is van het postkantoor.

11.

12.

13.

De uitlopers van het centrum. Deze straten hebben voornamelijk een woonfunctie met hier en daar een winkel of restaurantje. De echte winkelstraten heb ik gemeden, bang dat m'n reisgenoten aan het shoppen zouden slaan...

14.

15.

16.

17.

Een fontein als deze zou ik in een stad als Parijs verwachten maar niet in een kleine stad als Verviers (55.000 inwoners). de rijkdom van weleer heeft haar sporen nagelaten.

18.

19.

20.

De Vesdre, het riviertje dat voor veel welvaart heeft gezorgd. De huizen erachter laten een heel ander beeld van de stad zien. Dit wijkje zag er behoorlijk armoedig uit.

21.

Aan de andere kant van de brug ziet het er een stuk vriendelijker uit, maar als je goed kijkt zie je ook hier vergane glorie.

23.

De Rue Spintay.

24.

25.

Rue de Haute Mezelles, een pad op een heuvelflank waar je een mooi uitzicht over de stad hebt. Apart sfeertje hier. Sommige huizen staan leeg en zijn verwaarloost, we werden vergezeld door zwervers die zich het bier goed lieten smaken, hagedissen schieten weg tussen de stenen muren, maar ook grote, duur uitziende huizen waar de bewoners hun tuin staan te harken. Mocht je ooit naar Verviers gaan, dan kan ik je dit pad aanraden.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

de Rue de Haute Mezelles geeft het gevoel alsof je de stad uitloopt en elk moment in een weiland of bos kunt uitkomen. Schijn bedriegt. Bovenop de heuvel ligt gewoon weer een woonwijk.

32.

Verassend uitzicht, weet iemand welk gebouw dit is?

33.

Via een bospad kwamen we weer terug naar het centrum.

34.

35.

Place d'Vert. Een leuk plein met winkels, terassjes en waterpartijen.

36.

Fraaie bebouwing rondom het plein.

37.

Als afsluiter dit gebouw nabij het centraal Station.

Na een halve dag in Verviers te zijn geweest werd het tijd om de dag in Luik af te sluiten. Verviers kwam op mij over als een gemoedelijke, ietwat ingeslapen stad, met veel mooie architectuur uit de 19e eeuw. Zeker een aanrader als je in de buurt bent, maar geen topstad als bijvoorbeeld Luik.

·
AstroNout
5,091 Posts
Wat een 'lekker Belgische' (stedelijke chaos op zn mooist) stad. Ik was er ook ooit eens op de fiets doorheen gekomen en waande me in een behoorlijke stad. Nu ik deze serie bekijk zie ik ook de schoonheid van de stad, de heuvelachtige ligging, de oude panden, de alles-door-elkaar verscheidenheid. Ja echt mooi.

·
Bike It!
22,248 Posts
Ziet er verrassend mooi uit. Hier en daar kan een opknapbeurt en wat renovatie nog het verschil maken. Anderzijds hoort die wat sjofele indruk natuurlijk echt bij Waalse stadjes en hun minzame bewoners.
Heb de stad nooit bezocht, alleen eens van trein verwisseld. Zag er toen ook al groter uit dan die 55.000 inwoners.
Mooie serie! :eek:kay:

·
Bas
14,372 Posts
Lekkere rommelige stad, ben er ooit wel eens geweest, maar niks staat op het netvlies gebrand. Het is zo`n duizend-in-één stad, waarvan er al zoveel zijn. Maar toch heeft het karakter, een ziel, zo ik kan beoordelen aan de hand van de foto`s. Ik zie helaas ook enkele rode kruisjes, foto`s die zijn weggevallen.

Prima, volledige serie, hartelijk dank Sky Eye.

·
MP
10,104 Posts
Verviers lijkt mij eigenlijk best uniek, zeker voor de Lage Landen. Een 19e eeuwse industriestad die er echt mooi en welvarend uitziet, met natuurlijk ook wel wat rommeltjes en organische groei. Verviers is niet in mijn serie over Wallonië opgenomen, maar dat was nog bijna wel zo geweest. Gelukkig heeft Sky-Eye de honneurs goed waargenomen en is er nu alsnog een mooie fotoserie over alweer zo'n verrassende, aangename en stedelijke Waalse stad!

·
Registered
9,298 Posts
Op de foto's ziet het er inderdaad nog best aardig uit. Ben er dit jaar zelf twee keer geweest, maar het is toch wel een erg armoedige stad. Hele delen zijn duidelijk wanhopig aan renovatie toe. De horeca vond ik er ook nogal somber, veel rokerige holen met plastic gammele tafeltjes en morsig uitziende mensen. De omgeving is natuurlijk wel fantastisch.

·
Zitterd veur ummer
2,093 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Bedankt voor de reacties.

@Ikops
Voor zover ik het in die paar uur heb kunnen beoordelen lijkt me Verviers geen welvarende stad met veel rijke inwoners, maar mij is het eigenlijk alleen maar meegevallen. Aangezien de stad heel veel werkgelgenheid heeft verloren, had ik het me een stuk ergwr voorgesteld. Al met al von dik het best meevallen. Het wijkje aan de andere kant van de Vesdre kwam wel behoorlijk armoedig over, voor de rest viel het mij reuze mee. heeft misschien ook te maken wat voor voorstelling je van een bepaalde stad hebt. Daarnaast komen Waalse (maar bijv ook Franse steden) vaak wat armoediger over, terwijl ze dat zeker niet hoeven te zijn. Ik hou er in ieder geval wel van. PS : als je foto's hebt van andere delen van de stad lijkt het me leuk om die eens te zien.

·
Registered
9,298 Posts
Ai, ik ben bang dat ik die niet heb. Ik stop er een enkele keer voor een korte lunch en dan rij ik meteen verder door naar Duitsland. Ik ben het met je eens dat veel van de perceptie afhangt, maar ik ben nooit echt heel vrolijk van dit plaatsje geworden. Wat ik dan wél weer heel aardig vind, is Malmedy.

·
fastshooter
1,118 Posts
Mooie fotoserie!
De stad doet me een beetje aan Luik denken.
We zijn vorige week nog twee keer door Verviers gereden (over de E42). Absurd zo'n autoweg door de stad, op sommige plaatsen kun je bijna bij mensen naar binnen kijken.

1 - 10 of 10 Posts