Skyscraper City Forum banner
1 - 12 of 12 Posts

·
Moderator
15,300 Posts
Discussion Starter · #1 ·
In het zuidoosten van de provincie Groningen vinden we vlak op de grens met Duitsland de historische vesting Bourtange.

Op de site van de Vesting Bourtange staat de geschiedenis kort en krachtig omschreven:

In 1580 gaf Willem van Oranje opdracht om op een zandrug in het Bourtangermoeras, op de grens met het huidige Duitsland, een fort aan te leggen. In 1593 werd de vesting in opdracht van Willem Lodewijk van Nassau opgeworpen. Tussen 1593 en 1851 was Bourtange een belangrijke vesting. Toen de vesting in 1851 werd opgeheven ontstond een agrarisch dorp. Slechts een aantal gebouwen herinnerden nog aan de glorie van vroeger. In de jaren zestig van de vorige eeuw nam de gemeente Vlagtwedde het initiatief om de vesting te reconstrueren. Het plan werd uitgevoerd tussen 1967 en 1992. Wallen werden opnieuw opgeworpen, grachten werden gegraven en soldatenbarakken werden gebouwd. Bezoekers van het Bourtange van nu wanen zich eeuwen terug in de tijd. Maak kennis met de vesting die nooit werd ingenomen... Wellicht tot ziens in het jaar 1742!

Alle foto's zijn van 27-05-2012

1. Een overzichtje van de vesting Bourtange. De gele lijn is de route die ik door het plaatsje gelopen heb.

2. Een insect zit in het gras

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9. Synagoge

10. Oude Wallen

11. Marktplein

12. Bisschopsweg

13. Commandeurstraat

14.

15.

16. Marktplein

17.

18. Bisschopsweg

19.

20.

21. Vestingboerderij De Sikkepit

22.

23.

24.

25. Je behoefte deed je op een secreet

26. Een sanitaire stop op het secreet ;)

27. Weer de Bisschopsweg

28. Vestingstraat

29.

30.

31.

32.

33.

34.

35.

36. Kruitstraat

37. Kaarsenmakerij

38.

39.

40.

41.

42.

43.

44. Nieuwe Kruithuis

45.

46. Kazernestraat

47. 's Lands Huys

48.

49.

50.

51. Standerdmolen

52. Batterijenstraat

53. En dan is het weer tijd de Vesting Bourtange te verlaten.

Bedankt voor het kijken.

·
Registered
1,885 Posts
Bedankt voor het kijken?! Bedankt voor het plaatsen! Een prachtige serie.

·
Registered
35,089 Posts
Inderdaad, erg fraai. Ik moet bekennen dat ik nog nooit eerder van de Vesting Bourtange had gehoord. Een erg fraai stukje geconserveerd Nederland.

·
mentula agricolæ vulgaris
1,449 Posts
Leuk zo'n oud stadje. Alleen op zo'n mooie dag natuurlijk gegarandeerd veel te veel ouwe mensen op de been/scootmobiel. Ik ben er nooit geweest, maar moet zeggen dat ik het misschien vergelijkbare Heusden dan leuker vind dan de indruk die ik op de foto's krijg.

·
Custos Septentrionum
1,579 Posts
Prachtige foto's! Dank voor het delen.

Het is al veel te lang geleden dat ik in deze mooie reconstructie ben geweest.
Heel toevallig kwam ik net nog een oude stafkaart van Bourtange tegen, uit 1968. Heb er snel even een foto van gemaakt (een beetje donker, want het is al een tijdje
nacht...)
Dit kaartfragment toont het dorp in ongereconstrueerde vorm. Het is duidelijk dat er voor de reconstructie ook het één en ander gesloopt moest worden!

·
Bas
14,741 Posts
Erg spannend, Bourtange, en wel hierom:

Bedankt voor de zeer geslaagde serie over dit `Rollator-Pretpark` Bourtange. Ik ben er in 2010 geweest, door het heiïge weer zijn mijn foto`s letterlijk de mist in gegaan en wat mij in Bourtangé opviel was de serene rust en veel oudere toeristen. We zijn ook nog enkele kilometers buitenom dit plaatsje heengelopen, richting de stelling voor de vlakte van Bourtange, aan de oostzijde. Hier heeft Groningen een stuk Duitsland weggepikt voor aanleg van een front-bastion, er ligt tussen grens en Vesting Bourtange zo`n kilometer kale grond, welke nu alleen door halfwilde paarden wordt gebruikt. De uitstulping van de grens is op alle Nederlandse kaarten goed te zien! Net als bij Nieuweschans, waar ze hetzelfde geintje hebben geflikt.

Die stelling zelf daar aan de grens was één grote jungle. Op gegeven moment moest ik pissen, en dat doe je natuurlijk in het buurland Duitsland. Ik liep daar een maisveld in en ontdekte zo`n 50 meter achter de grenspaal een illegaal hennepveld met `knopjes`, gereed voor de oogst. En we liepen weer gemoedelijk terug naar Bourtange, waar we de rest van het dorp, met jachthaven, ook nog hebben mogen aanschouwen. Oost-Groningen, een verborgen juweel met hele aardige mensen! Een aanrader, net als de vesting Bourtange zelf.

1 - 12 of 12 Posts