SkyscraperCity banner

1 - 20 of 291 Posts

·
Moderator
19,819 Posts
Discussion Starter #1
brusselnieuws.be

Groen licht voor trams naar luchthaven en Willebroek

door © brusselnieuws.be 12:31 - 06/12/2013 Brussel

De Vlaamse regering geeft haar goedkeuring voor de uitbouw van tramlijnen in de Rand. Het zogenaamde Brabantnet zal de luchthaven en Willebroek verbinden met Brussel en Jette met Zaventem.

De Vlaamse regering heeft tracés goedgekeurd voor drie tramlijnen in Vlaams-Brabant. Een eerste lijn zal Willebroek verbinden met Brussel langs de A12. In het hoofdstedelijk gewest moet de tram van De Lijn dan aansluiten op de toekomstige MIVB-lijn tussen Bockstael en het Noordstation via Thurn & Taxis.

Verder komt er ook een tram tussen Brussel en de luchthaven in Zaventem. Die zal ter hoogte van de Navo kunnen aansluiten op het Brussels net.

Brussels Airport wordt ook het eindpunt van een tramlijn die parallel met de Ring zal lopen via Vilvoorde tot het UZ Brussel in Jette. De zogenaamde Ringtram wordt in eerste instantie dus korter dan eerder gezegd.

Vlaamse tram op Brusselse sporen
In totaal gaat het om 60 kilometer tram waarvan 45 kilometer nog aan te leggen. Voor de rest wil de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn de bestaande Brusselse sporen gebruiken. De MIVB is daar in principe voor gewonnen, maar er moet wel nog een samenwerkingsovereenkomst gesloten worden.

Vlaanderen gaat nu de dialoog aan met de lokale overheden. Bedoeling is nog altijd om de drie lijnen tegen 2020 te realiseren. Het kostenplaatje wordt geschat op ongeveer 500 miljoen euro.

Van een lijn naar Ninove is voorlopig geen sprake. Ook de verlenging van de Ringtram in oostelijke richting tot Tervuren blijft in de schuif liggen.​

·
Registered
2,067 Posts
Ik ben pro tram in Vilvoorde, maar sommige van de argumenten houden wel een beetje steek: qua gezondheid kan een tram lastiger zijn om in slaap te vallen. Een constant geluid is minder hinderlijk dan een occasioneel geluid. Daarnaast stel ik me ook wel wat vragen in verband met de financiering. Die inspectie van een tijd geleden die een hoop problemen ontdekte lijkt me daar redelijk in te steunen.

Maar goed, zelfs als er nog een hoop andere argumenten gevonden worden vind ik wel dat Vilvoorde beter ontsloten kan worden door openbaar vervoer dan nu en een tram lijkt me daar zeker een goede oplossing voor. De herwerking van het Heldenplein lijkt me daarbij vooral nuttig, hoewel dat niet noodzakelijk verbonden hoeft te zijn aan een tramlijn.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Ik ben pro tram in Vilvoorde, maar sommige van de argumenten houden wel een beetje steek: qua gezondheid kan een tram lastiger zijn om in slaap te vallen.
Ten eerste denk ik niet dat een tram, mits goed aangelegd en geluidsarme stellen, zoveel lawaai maakt. Ten tweede is het ook niet zo dat deze trams de hele nacht door gaan rijden, hé.

·
Registered
357 Posts
Ik woon aan een tramlijn die recent is heraangelegd. De rails liggen in een rubber omhulsel waardoor er eigenlijk geen trillingen meer veroorzaakt worden wanneer er een tram passeert. Wanneer er echter een vrachtwagen voorbij komt merken we duidelijk het verschil.

Verder kan ik zeggen dat wij een tram evengoed horen als een (gemiddelde) wagen die voorbij komt. Ik kan me voorstellen dat je er nauwelijks iets van merkt wanneer je dubbele beglazing hebt.

Uiteindelijk heb je ook het zelfde effect als naast een spoorweg wonen: je wordt het gewoon en tenzij je er begint op te letten hoor je er niks van.

·
Registered
489 Posts
Ik woon aan een tramlijn die recent is heraangelegd. De rails liggen in een rubber omhulsel waardoor er eigenlijk geen trillingen meer veroorzaakt worden wanneer er een tram passeert. Wanneer er echter een vrachtwagen voorbij komt merken we duidelijk het verschil.

Verder kan ik zeggen dat wij een tram evengoed horen als een (gemiddelde) wagen die voorbij komt. Ik kan me voorstellen dat je er nauwelijks iets van merkt wanneer je dubbele beglazing hebt.

Uiteindelijk heb je ook het zelfde effect als naast een spoorweg wonen: je wordt het gewoon en tenzij je er begint op te letten hoor je er niks van.
Dat is het nu net. Of je nu een wagen of tram hoort voorbij rijden.. Veel gaat dat niet uitmaken. En ik woon tegen een spoorweg en ik heb daar enkel last van in de zomer wanneer alles openstaat. Maarjah dan zit je ook niet voor tv waardoor ik er me ook niet druk inmaak.

·
Registered
7,813 Posts
Is geen eindhalte meer he. De nieuwe tram zou van de brug naar het station gaan en dan met een nieuwe baan doorsteken naar de Woluwelaan

·
Brussels sprout
16,356 Posts
Brusselnieuws:
Vilvoorde ziet knelpunten voor Ringtram
door © brusselnieuws.be
Vilvoorde
12:49 - 11/07/2014
De stad Vilvoorde ziet heel wat knelpunten voor de geplande Ringtram. Die moet Jette en de Heizel via Vilvoorde verbinden met de luchthaven van Zaventem. Onder meer het verlies van parkeerplaatsen en het aantasten van het Millenniumpark ziet de stad niet zitten.

Kaart van Brabantnet met de voorkeurstracés voor onder andere de Ringtram
Vilvoorde is principieel niet tegen de tram. Die kan immers de mobiliteit verbeteren en de centrumfunctie van de stad versterken, stelt de stad in een persbericht. Maar Vilvoorde heeft na grondig onderzoek wel heel wat vragen bij het door De Lijn voorgestelde tracé.
Het stadsbestuur heeft enkele knelpunten opgelijst en dringt er bij de Vlaamse overheid op aan om rekening te houden met enkele bedenkingen. "Zoniet dreigt de leefbaarheid van tal van wijken zwaar gehypothekeerd te worden en dreigt de verkeersknoop in Vilvoorde nog strakker te worden", klinkt het.
Concreet is het voor Vilvoorde onaanvaardbaar dat in de wijk Koningslo parkeerplaatsen sneuvelen. Burgemeester en schepenen vinden het ook niet kunnen dat de tram door het Millenniumpark in de wijk Kassei zou gaan. De Lijn wordt gevraagd om een alternatief tracé via de Medialaan, de Beneluxlaan en de Blasenberghweg verder te onderzoeken.
In het centrum acht Vilvoorde de passage over de Stationslei onhaalbaar. De voorkeur gaat uit naar een tracé via de Schaarbeeklei en een onderdoorgang ter hoogte van Buizen Van Leeuwen. Op die manier zou ook het grote woonproject Watersite bediend worden.
Vraag is of de nieuwe Vlaamse regering nog zal terugkomen op het tracé dat op het einde van de vorige legislatuur werd verkozen na een studie van verschillende opties.*
Vilvoorde vraagt ook duidelijkheid over de toekomst van Uplace. "De Ringtram heeft de ambitie om 20 000 autobewegingen per dag van een alternatief te voorzien. Dit komt overeen met de verwachte mobiliteitsproblemen die voortvloeien uit de realisatie van Uplace. De realistie*van dat laatste project riskeert de mobiliteitswinst van de tram dan ook onmiddellijk te vernietigen."
Aan dit tempo gaan we tegen 2020 al blij mogen zijn met een verlenging van Tramlijn 62 van Eurocontrol tot Brussels Airport (onder andere naam en nummer, maar slechts paar km nieuwe traminfrastructuur).

·
Registered
2,067 Posts
Als de tram niet door het centrum van Vilvoorde gaat, vrees ik dat er een pak minder reizigers gaan zijn en dat het project zich niet gaat terugbetalen in maatschappelijke baten...
Maar op zich lijken ze zich nog wel vrij schappelijk op te stellen eigenlijk. Dat van die parkeerplaatsen in Koningslo kan ik niet echt beoordelen wegens te weinig kennis van de lokale situatie.

En voor de Stationslei... tja. Daar is er inderdaad geen plaats voor een tram in eigen bedding zonder de parkeerplaatsen weg te doen. Misschien beperken tot 1 spoor zodat er ten minste nog aan 1 kant van de straat parkeerplaatsen zijn? En maar aan 1 kant een fietspad aanleggen dat de helft breder is dan het huidige?
Of misschien nog kordater: de Stationslei omvormen tot een eenrichtingsbaan. Het rond punt aan het station moet toch al opnieuw ingericht worden.

Als er echt geld te veel is: gewoon die tram onder de Stationslei aanleggen. Maar dat lijkt me niet echt te verantwoorden voor Vilvoorde.

En anders gewoon trams op de baan, maar dan gaan die wel heel veel tijd kwijt zijn in de dagelijkse file.

·
Registered
7,813 Posts
De Stationslei is inderdaad een groot probleempunt. Aangezien de huidige bussen daar vaak een half uur verliezen, is "mee op de baan" geen alternatief (ook niet als het bussen blijven). Eigenlijk moet die straat volledig geknipt worden, en er ergens buiten het centrum een nieuwe verbinding komen tussen Woluwelaan en Schaarbeeklei.
Maar dat heeft weinig met de tram te maken, hier kan de tram eerder een katalysator zijn voor betere doorstroming.

Het probleem in Koningslo is dat je daar momenteel eigenlijk een auto nodig hebt om ergens te geraken. Door de tram zal dat niet langer het geval zijn, en zullen er dus minder parkeerplaatsen nodig zijn. Dat zou duidelijk gecommuniceerd moeten worden. Behalve uiteraard de eeuwige file op de Sint-Annalaan om de ring op te rijden...

·
Registered
371 Posts
In Frankrijk zijn er voorbeelden genoeg hoe ee tram kan aangelegd worden, functionneert en succes kent. In België aapt gewoonlijk toch zo gemakkelijk Frankrijk na, enkel voor openbaar vervoer gaat dit niet: de heilige koe de auto primeert nog steeds. Is voor niets dat België het grootst aantal firmawagens van Europa kent....!

·
Registered
2,067 Posts
Zeer interessante documenten gevonden op de site van De Lijn: http://nieuw.delijn.be/nl/mobiliteitsvisie2020/brabantnet/wat-is-brabantnet/

Persoonlijk vond ik de eerste PDF op het traject Jette - Brussels Airport het interessantste vanwege de manier waarop ze voorstellen de tram door Vilvoorde te laten rijden. Voor de Stationslei stellen ze daar voor er een eenrichtingstraat van te maken naar het station toe, die aan het station naar rechts afbuigt en niet naar de Woluwelaan toe gaat. Men wil het verkeer eerder via de Machelenstraat/Vilvoordelaan te sturen, waar dan waarschijnlijk wel wat optimalisaties zullen moeten gebeuren.

Wat ik wel zie, is dat er veel parkeerplaatsen gaan sneuvelen in dat plan...

·
Registered
7,813 Posts
Ik vrees dat de Machelenstraat inherent te smal is (die spoorwegbrug, de MACRO, ...). Zie mijn vorige post voor mijn bevindingen over dat ringtramtracé. Een tram langs de Versailleslaan niet doen "omdat MIVB-tram 3 en 7 daar al passeren" is niet echt eerlijk (die bedient immers het grootste deel van N-O-H niet). Hoewel vanuit Vlaams oogpunt Strombeek uiteraard belangrijker is :)

·
Registered
2,067 Posts
Op zich is de Machelenstraat/Vilvoordelaan voor wagens niet echt smaller dan de combinatie Stationslei + Luchthavenstraat. Ik zou ook wel liever een bredere verbindingsweg zien op die locatie, misschien zelfs zo dat het verkeer naar de Woluwelaan geleid wordt in plaats van richting het centrum van Vilvoorde, maar ik denk niet dat zo iets goedkoop zou zijn.

·
Registered
7,813 Posts
^^ Als je nu ten zuiden van de trambedding een breed genoege invalsweg tekent tussen Woluwelaan en Schaarbeeklei (1 rijstrook per richting, en buigt af ongeveer ter hoogte van de treinsporen). Komt uit op een nieuw rondpunt thv het huidige kruispunt Parklaan/Schaarbeeklei.

En aan het Heldenplein maak je de visueel doorgaande beweging brug - Schaarbeeklei (ik zou wel een rondpunt laten liggen met Nowélei en Stationsdreef).

Rondpunten omdat de snelheid anders te groot zal liggen. En van het station tot aan de GB (langs de sporen) volledig autovrij. Eventueel met winkeltjes of zoiets daar. Op het autovrij maken van Grote Markt en minstens het centrumdeel van de Leuvensestraat na, moet dat volstaan.

Zo een omleidingsweg zal inderdaad niet goedkoop zijn, maar er zijn gemeenten met minder problemen waar momenteel grotere projecten worden uitgevoerd/gepland/... (Zoersel, bijvoorbeeld).

• Like
Reactions: Glodenox

·
Registered
5,234 Posts
Zo een omleidingsweg zal inderdaad niet goedkoop zijn, maar er zijn gemeenten met minder problemen waar momenteel grotere projecten worden uitgevoerd/gepland/... (Zoersel, bijvoorbeeld).
Euh... Het probleem is Zoersel bestaat al sinds 1963 (!), werd profetisch door de vader van de vorige burgemeester omschreven en is in de loop der jaren alleen maar verergerd. Het klassiek dorp is rond de kerk gebouwd, doch de 2 bestaande wegen - veel meer was en is er niet - werden gewestwegen en een ervan vormt de verbinding tussen de E313 (Massenhoven)/E34 (Zoersel) en E19 (Brecht): ononderbroken zwaar (internationaal) vrachtverkeer is het gevolg, door een dorpskom die daar niet voor voorzien (oude huisjes met soms een voetpadje van amper 1 tegel). Naast het feit dat dit een virtuele verbinding is om Antwerpen te vermijden, wordt deze dorpsstraat ook gebruikt om allerlei industriezones in naburige gemeentes te bedienen.

Zoersel is nog een van die Kempense dorpen zonder verkeerlichten en strikt genomen, zonder echte verkeersproblemen. Hier gaat het echter om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid: het is daar echt geen doens meer en die ring werd al decennia lang beloofd en heel misschien zal die inderdaad ooit uitgevoerd worden. Niet om een verkeersinfarct op te lossen, doch om de leefbaarheid van de buurtbewoners en handelaars te verbeteren. Iets wat men tegenwoordig in (grote) steden als normaal beschouwt trouwens.
Een verbodsbord plaatsen is niet realistisch, aangezien er geen zinnige omleidingsweg bestaat en nu dus pas aangelegd gaat worden.

Een beetje off-topic, ik weet het, maar ik wou toch een en ander verduidelijken.

focus1965
(uit Zoersel)

·
Registered
7,813 Posts
Bedankt voor de toelichting!

1 - 20 of 291 Posts