SkyscraperCity banner

241 - 260 of 291 Posts

·
Registered
2,067 Posts
Een voordeel dat ik wel zie lijkt me dat die dubbelgelede bussen die ze nu gebruiken smaller zijn en dus beter op de eigen beddingen gaan kunnen rijden waar men (hopelijk) later tramsporen gaat leggen. Anderzijds gaat men op de meeste van die beddingen toch ook gewone bussen willen laten rijden, dus waarschijnlijk is het niet echt een voordeel dat er toe doet.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Men kan dan evengoed een dubbelgelede bus inzetten maar die biedt dan niet zoveel plaats als zo'n trambus.
Waar zou een dubbelgelede bus minder plaats bieden als een andere dubbelgelede bus? Ik denk eigenlijk dat een trambus minder plaatsen heeft dan een gewone dubbelgelede bus omdat hij smaller is. Ik denk dat je je laat meeslepen door de marketing promo praatjes. De trambus IS een dubbelgelede bus.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Een voordeel dat ik wel zie lijkt me dat die dubbelgelede bussen die ze nu gebruiken smaller zijn en dus beter op de eigen beddingen gaan kunnen rijden waar men (hopelijk) later tramsporen gaat leggen. Anderzijds gaat men op de meeste van die beddingen toch ook gewone bussen willen laten rijden, dus waarschijnlijk is het niet echt een voordeel dat er toe doet.
Ik heb het eens nagekeken en blijkbaar zijn de busbussen precies even breed als andere bussen.

·
Registered
2,067 Posts
Ah, dan moet het die afronding vanvoor en vanachter zijn die zo'n illusie geeft. Ik had voor die uitspraak puur op mijn ogen vertrouwd en niet op de echte data, bedankt om dat recht te zetten! Dan zie ik geen voordelen meer.

·
Registered
170 Posts
Gisteren de busbus eens gaan uittesten, tussen AZ Jette en Vilvoorde station

Werkende halteaanduidingen. Overstapmogelijkheden worden nergens aangeduid.

Rotondes zijn moeilijk te nemen hindernissen voor de busbus

Halte Vilvoorde station

Conclusie: de busbus is een complete flop, er is niks tramachtigs aan, het comfort is niet fameus, de frequenties te laag en op veel plaatsen zoals rotondes kan de busbus nauwelijks passeren. Ook is er nog helemaal nergens ook maar één meter eigen bedding aangelegd. Marketing zonder inhoud dus.
Het enige positieve is dat de zeteltjes zacht zijn. Maar dat is ook alleen maar omdat ik persé ook iets positiefs wou zeggen.
Ik geloof ook niet dat deze busbus op electriciteit zou werken en dat de dieselmotor alleen aanslaat om de batterij op te laten. De hele rit was constant en duidelijk de dieselmotor te horen.
Toch ook niet waar. Aan de Belgiëlaan in Vilvoorde rijden alle bussen er in een straat, enkel toegankelijk voor bussen. Vanaf de Rubensstraat over de Vuurkruisenlaan tot aan het Portaelsplein (Kerk Vilvoorde) rijden alle bussen (ook de 47 bijvoorbeeld) op een eigen bedding. Dat kan hem 's ochtends in de spits gemakkelijk 10 minuten winst opleveren. Verder voorbij het station van Vilvoorde ligt ook een eigen bedding op de Luchthavenlaan.

·
Registered
2,067 Posts
Op zich lagen die busbanen er al voor dat men van deze bus sprak. De busbaan op de Luchthavenlaan ligt er nog niet al te lang, dus daar zou het misschien nog kunnen meegespeeld hebben.

Maar op zich vind ik dat momenteel minder een punt. Men heeft op de meeste delen van het traject plannen om de doorstroming voor de bussen te verbeteren, iets dat men meestal niet doet als men ergens een buslijn aanlegt. Die werken zijn nog niet helemaal uitgevoerd, maar dat is slechts een kwestie van tijd.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Toch ook niet waar. Aan de Belgiëlaan in Vilvoorde rijden alle bussen er in een straat, enkel toegankelijk voor bussen. Vanaf de Rubensstraat over de Vuurkruisenlaan tot aan het Portaelsplein (Kerk Vilvoorde) rijden alle bussen (ook de 47 bijvoorbeeld) op een eigen bedding. Dat kan hem 's ochtends in de spits gemakkelijk 10 minuten winst opleveren. Verder voorbij het station van Vilvoorde ligt ook een eigen bedding op de Luchthavenlaan.
Ik geef toe dat het niet altijd zichtbaar is vanuit de bus of je op een eigen bedding rijdt of niet. En ik ben uitgestapt aan het station Vilvoorde, dus wat er verderop ligt heb ik niet gezien. En zoals Glodenox hier verder ook zegt lagen deze busbanen er al, dus niets nieuws hier. De rest van het traject rijdt deze busbus toch gewoon in het verkeer.

·
Registered
170 Posts
Vanaf de Medialaan is er eigenlijk niet veel file. Dat de bus daarom geen eigen bedding zou mogen hebben is iets anders. Maar die zal er ook niet minder tijd door verliezen. Het feit dat die bedding er al lag maakt uiteindelijk toch niets uit. Die bus maakt er gebruik van en dat zorgt in spits zeker voor een voordeel ten opzichte van de auto's die er vast staan.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Het feit dat die bedding er al lag maakt uiteindelijk toch niets uit. Die bus maakt er gebruik van en dat zorgt in spits zeker voor een voordeel ten opzichte van de auto's die er vast staan.
Dat is het punt niet. Het punt is of deze bus een verbetering is ten opzichte van de oude buslijn 820 en ook en vooral of je zo'n dure busbussen moet kopen om de dienstverlening te verbeteren. Men kan ook gewone gelede bussen inleggen en investeren in vrije busbanen. Het enige verschil met een traditionele bus is her dan ook gewoon dat deze busbus veel te duur is en geen enkel voordeel heeft tenopzichte van andere bussen.

·
Registered
2,251 Posts
En de trambus is dan nog niet eens elektrisch! Dat terwijl er in Brussel al twee reguliere buslijnen al sinds een tijdje volledig elektrisch uitgebaat worden...

·
Registered
16 Posts
De trambus heeft het nog wat moeilijk ...

Ringtrambus even in problemen op rotonde
De Ringtrambus door de straten in Vilvoorde loodsen is geen makkelijke klus. Dat bleek vanochtend aan de rotonde in de Medialaan. Een chauffeur reed er zich even vast, maar kon na de nodige manoeuvres doorrijden. Vervoersmaatschappij De Lijn dringt bij de wegbeheerder, de stad Vilvoorde, erop aan om bijkomende aanpassingen te doen.

De Lijn bevestigt dat de rotonde aan de Medialaan een punt is dat extra aandacht vraagt van de chauffeurs. “In het verleden heeft de wegbeheerder hier al twee keer aanpassingen gedaan. Een passage met een extra lang voertuig zoals de trambus is nu mogelijk, maar er moet heel secuur gemanoeuvreerd worden”, zegt Sonja Loos van De Lijn. “Onze chauffeurs weten dat en houden hier vanzelfsprekend rekening mee. Maar de aanwezigheid van een andere weggebruiker vlak voor of op de rotonde, kan al voldoende zijn om een vlotte doortocht te verhinderen.”

Bij het opdraaien van de rotonde moeten chauffeurs uiterst rechts blijven rijden om hun draaicirkel zo groot mogelijk te maken. Maar De Lijn zegt dat een inschattingsfout van een buschauffeur nooit 100% val uit te sluiten. “Vandaar ook dat De Lijn aandringt bij de stad Vilvoorde om bijkomende aanpassingen toe doen, zodat wij ook op dit punt van het Ringtrambustraject een vlotte doorgang krijgen.”
Bron: Ringtv (klik zeker door voor het filmpje)

·
Registered
837 Posts
Wie bedenkt het om uitgerekend op die locatie een mini rondpunt aan te leggen? Mij lijkt een verhoogd (plateau) T-kruispunt voldoende te zijn geweest.

·
Registered
2,067 Posts
De reden voor het rond punt op die locatie was grotendeels om het verkeer daar te vertragen. Vroeger was de Medialaan ook de weg voor het doorgaand verkeer, terwijl dat nu eerder langs de Koning Boudewijnlaan en Albert I-laan verloopt. Maar met de verkeersstromen die daar vandaag zijn zou een gewoon T-kruispunt daar waarschijnlijk ook gewoon kunnen werken. Aangezien men de Beneluxlaan als lokale weg wilt zien voor plaatselijk verkeer zou men de afslag zelfs als "hoofdbaan" kunnen inrichten en de Beneluxlaan in die bocht laten aansluiten.

·
Registered
170 Posts
De reden voor het rond punt op die locatie was grotendeels om het verkeer daar te vertragen. Vroeger was de Medialaan ook de weg voor het doorgaand verkeer, terwijl dat nu eerder langs de Koning Boudewijnlaan en Albert I-laan verloopt. Maar met de verkeersstromen die daar vandaag zijn zou een gewoon T-kruispunt daar waarschijnlijk ook gewoon kunnen werken. Aangezien men de Beneluxlaan als lokale weg wilt zien voor plaatselijk verkeer zou men de afslag zelfs als "hoofdbaan" kunnen inrichten en de Beneluxlaan in die bocht laten aansluiten.
Klopt. De Beneluxlaan is nu reeds een weg met enkel plaatselijk verkeer toegestaan. Maak van het kruispunt Medialaan met de Tweeleeuwenweg een voorrangsbaan met haaientanden op de Beneluxlaan en het probleem is er opgelost.

·
Registered
837 Posts
TreinTramBus reed mee met de TramBus

Mooie analyse van een failed project .... Dit is hoe Vaanderen te werk gaat. Eerst torenhoge ambities qua openbaar vervoer in plannen, brochures en persberichten. Dan ze zodanig afzwakken tot er niets van overblijft. Van tram op eigen bedding, naar een onhandige lange bussen, in bestaande onaangepaste wegeninfrastructuur, snel wat lijntjes schilderen op de weg, paar haltes verlengen, verder niets uitvoeren aan gescheiden infrastructuur, veel mooie beloftes qua commerciële snelheid, uiteindelijk gewoon vastzitten in al het overige verkeer, en als luchthavenbus niet eens bagagerekken hebben (de bussen van de MIVB die naar Zaventem rijden hebben die wel!). Dit is dus weer een goeie grap.

Overigens ligt het aan mij, maar Van Hool is precies snel overal marktaandeel in openbaar vervoer aan het verliezen. Tegenwoordig zijn VDL, Mercedes-Benz, .... en andere busbouwers in steile opmars. Buiten wat Hybride bussen en waterstof hoor ik van Van Hool op elektrische vlak vrijwel niets meer.

·
Registered
2,053 Posts
Van Hool was zich voor de coronacrisis erg aan het toeleggen op autocars. Ook voor hun trambus was er buitenlandse interesse.

·
Registered
1,780 Posts
Overigens ligt het aan mij, maar Van Hool is precies snel overal marktaandeel in openbaar vervoer aan het verliezen. Tegenwoordig zijn VDL, Mercedes-Benz, .... en andere busbouwers in steile opmars. Buiten wat Hybride bussen en waterstof hoor ik van Van Hool op elektrische vlak vrijwel niets meer.
Van Hool heeft sinds 2010 geen grote busorders van De Lijn binnengehaald... En dat terwijl Van Hool eigenlijk sinds de jaren '70 dominant was op de Belgische en Vlaamse markt. Nieuwe grote orders van De Lijn zijn sindsdien naar Iveco (157 bussen in 2014-2015) en VDL gegaan (maar liefst 611 bussen sinds 2014) gegaan. In de periode 2014-2020 heeft Van Hool slechts 98 bussen verspreid over zes kleine reeksen (inclusief 14 ExquiCity's) geleverd aan De Lijn... Hopelijk hebben ze in het buitenland meer succes?

Politiek is er enkel bij PVDA druk om te bestellen bij Van Hool, vanwege het behoud van tewerkstelling. En Weyts' trambussen natuurlijk als politiek folieke.

VDL is trouwens een Belgisch-Nederlands bedrijf, met als Belgische component het oude Jonckheere uit Roeselare. Dus de meeste busbestellingen van De Lijn zijn nog altijd lokaal.

• Like
Reactions: Bazar and mato

·
Urban dweller
13,419 Posts
Van Hool heeft sinds 2010 geen grote busorders van De Lijn binnengehaald... En dat terwijl Van Hool eigenlijk sinds de jaren '70 dominant was op de Belgische en Vlaamse markt. Nieuwe grote orders van De Lijn zijn sindsdien naar Iveco (157 bussen in 2014-2015) en VDL gegaan (maar liefst 611 bussen sinds 2014) gegaan. In de periode 2014-2020 heeft Van Hool slechts 98 bussen verspreid over zes kleine reeksen (inclusief 14 ExquiCity's) geleverd aan De Lijn... Hopelijk hebben ze in het buitenland meer succes?

Politiek is er enkel bij PVDA druk om te bestellen bij Van Hool, vanwege het behoud van tewerkstelling. En Weyts' trambussen natuurlijk als politiek folieke.

VDL is trouwens een Belgisch-Nederlands bedrijf, met als Belgische component het oude Jonckheere uit Roeselare. Dus de meeste busbestellingen van De Lijn zijn nog altijd lokaal.
Ook in Brussel levert Van Hool geen bussen meer. Heel de Belgische openbaar vervoer industrie is weggesmolten. Vroeger werd hier alles gebouwd: treinen, trams, bussen, metro's... De Belgen zijn er niet in geslaagd de eigen bedrijven internationaal te laten doorbreken. Van Hool bussen zie je nog vaak in het buitenland, ik weet niet of ze vandaag nog veel orders binnenhalen, maar als ze in eigen land niet aan de bak komen, waarom dan wel in het buitenland? Ik behoor niet tot het soort mensen die vindt dat Belgische bedrijven voorrang moeten krijgen bij bestelling van ov-bedrijven, daarvoor ben ik te veel aanhanger van de Europese Unie, maar de Belgen zullen moeten inoveren, en een trambus is niet het vehicle waarmee ze marktaandeel gaan terugpakken.
En tenslotte: waar blijven de electrische Van Hools?

241 - 260 of 291 Posts