SkyscraperCity banner

281 - 291 of 291 Posts

·
Urban dweller
13,451 Posts
En blijkbaar heeft men in Rotterdam gisteren geëxperimenteerd met het allereerste metrovliegtuig. Het experiment is naar verluidt niet verlopen zoals gepland.
Aan die walvisstaart te zien was het eerder een duikbootmetro! :ROFLMAO:

·
Registered
2,069 Posts
Geen leuk ongeluk in Rotterdam. In Keulen was er vandaag een zware botsing tussen twee trams.

Een bandenmetro lijkt toch wel hard op een gewone metro, want het heeft wel een derde rail. Het kan daardoor niet afwijken van zijn bedding.

Die zelfrijdende shuttles die De Lijn wilde invoeren in verschillende steden, lijken ook wel een beetje op mini-trams op rubsbanden. Ze kunnen ook niet van hun route afwijken.

·
Bike It!
22,243 Posts
Aan die walvisstaart te zien was het eerder een duikbootmetro!
In het Duitse Braunschweig leverden testen met de nieuwe tramduikboot niet de verhoopte resultaten.

691039

Vlaanderen moet dat beter kunnen!

·
Registered
561 Posts
Ik had niet door waar dat van die walvisstaart naar verwees, maar dít had ik toch niet zien aankomen. Wat een beelden! We zijn toch al volledig off topic, dus mag dit er nog wel even bij voor zij die het ook gemist hebben:

·
Registered
264 Posts
Vermits alle bussen tegenwoordig zo'n belletje hebben, zijn het dus allemaal trambussen.

De beroemde busmetro!
Als ik mij niet vergis is de officiële definitie van een trambus, een bus met de stuurpost voor de wielen. Dus inderdaad zo goed als elke bus hier

·
Registered
2,069 Posts
Een trambus is een bus die een beetje op een tram lijkt.
Eigenlijk zou het ook een bus kunnen zijn, die in Antwerpen, Brussel en Gent niet breder is dan de huidige trams, zodat ze gemakkelijker op de vrije trambeddingen kan rijden. Bussen zijn meestal een stuk breder, dan trams. Het Van Hool bustype A308 was wel smaller en kleiner, dan standaardbussen, maar die worden niet meer gebouwd.

·
Bike It!
22,243 Posts
Ik denk dat de zgn. trambussen van Van Hool even breed zijn als gewone bussen.

·
Registered
844 Posts
Inderdaad, de ExquiCity bussen zijn even breed als standaardbussen. Omdat deze gewoonweg het nieuwe en enige (?) type stadsbus in Europa zijn van Van Hool. Het enige model dat aanspraak kan maken op de naam 'trambus' (en dan nog) is de trolleyversie van de ExquiCity die bijvoorbeeld in Genève rondrijdt.

281 - 291 of 291 Posts