SkyscraperCity banner

1 - 20 of 142 Posts

·
Moderator
19,823 Posts
Discussion Starter #1
brusselnieuws.be

Groen licht voor trams naar luchthaven en Willebroek

door © brusselnieuws.be 12:31 - 06/12/2013 Brussel

De Vlaamse regering geeft haar goedkeuring voor de uitbouw van tramlijnen in de Rand. Het zogenaamde Brabantnet zal de luchthaven en Willebroek verbinden met Brussel en Jette met Zaventem.

De Vlaamse regering heeft tracés goedgekeurd voor drie tramlijnen in Vlaams-Brabant. Een eerste lijn zal Willebroek verbinden met Brussel langs de A12. In het hoofdstedelijk gewest moet de tram van De Lijn dan aansluiten op de toekomstige MIVB-lijn tussen Bockstael en het Noordstation via Thurn & Taxis.

Verder komt er ook een tram tussen Brussel en de luchthaven in Zaventem. Die zal ter hoogte van de Navo kunnen aansluiten op het Brussels net.

Brussels Airport wordt ook het eindpunt van een tramlijn die parallel met de Ring zal lopen via Vilvoorde tot het UZ Brussel in Jette. De zogenaamde Ringtram wordt in eerste instantie dus korter dan eerder gezegd.

Vlaamse tram op Brusselse sporen
In totaal gaat het om 60 kilometer tram waarvan 45 kilometer nog aan te leggen. Voor de rest wil de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn de bestaande Brusselse sporen gebruiken. De MIVB is daar in principe voor gewonnen, maar er moet wel nog een samenwerkingsovereenkomst gesloten worden.

Vlaanderen gaat nu de dialoog aan met de lokale overheden. Bedoeling is nog altijd om de drie lijnen tegen 2020 te realiseren. Het kostenplaatje wordt geschat op ongeveer 500 miljoen euro.

Van een lijn naar Ninove is voorlopig geen sprake. Ook de verlenging van de Ringtram in oostelijke richting tot Tervuren blijft in de schuif liggen.​

·
Registered
32 Posts
Als inwoner van het zwart gat qua mobiliteit genaamd Nieuwenrode zou de dichtsbijzijndste tramhalte in Wolvertem/Meise zijn... Ik snap dat er weinig potentieel is voor een halte ter hoogte van Westrode (of Londerzeel-Zuid), maar imho zou het toch geen kwaad kunnen, een halte is niet echt veel extra kosten (denk ik) en de ringtram heeft er zeer veel in vergelijking :)

En jammer dat het station van Londerzeel niet dichter tegen de A12 lag, dan zou er een mooie overstap zijn met de tram (voor wie bv. van Meise die spoorlijn wil nemen).

·
Urban dweller
13,452 Posts
En jammer dat het station van Londerzeel niet dichter tegen de A12 lag, dan zou er een mooie overstap zijn met de tram (voor wie bv. van Meise die spoorlijn wil nemen).
Misschien het station verleggen richting A12? Het zou dan ook beter liggen voor werknemers van het bedrijvenpark aldaar?

·
Registered
7,836 Posts
Als inwoner van het zwart gat qua mobiliteit genaamd Nieuwenrode zou de dichtsbijzijndste tramhalte in Wolvertem/Meise zijn... Ik snap dat er weinig potentieel is voor een halte ter hoogte van Westrode (of Londerzeel-Zuid), maar imho zou het toch geen kwaad kunnen, een halte is niet echt veel extra kosten (denk ik) en de ringtram heeft er zeer veel in vergelijking :)
Doordat de tram een snelheid van ronde de 50 zou moeten halen, betekent elke halte een niet-onbelangrijk tijdsverlies. En de halte Wolvertem zal mogelijk nog een stukje omhoogschuiven, richting Driesstraat... Daarnaast: er is een reden dat ik niet in Nieuwenrode woon hé :)

Goed punt, hoewel je daar dan wel direct heel dicht bij Kapelle-op-den-Bos zit...

·
Moderator
19,823 Posts
Discussion Starter #5
delijn.be

9 Sep 2015

Sneltram in Meise: bijkomend onderzoek naar oostelijk tramtracé

Op 6 december 2013 besliste de Vlaamse Regering om aan de sneltramverbinding Willebroek-Londerzeel-Meise-Brussel prioriteit te geven. Op basis van de goedgekeurde PlanMER (milieu-effecten-rapport), de tracéstudie en de maatschappelijke kosten-baten-analyse bepaalde de Vlaamse Regering dat het tramtracé voor de tramverbinding in Meise aan de westkant van de A12 zal komen te liggen. De Vlaamse Regering heeft de opdracht gegeven om voor deze tramverbinding een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) op te maken.

Resultaten bijkomend onderzoek oostelijk tramtracé

Het gemeentebestuur van Meise oordeelde echter dat het noodzakelijk was dat een tramverbinding aan de oostkant van de A12 verder ernstig en grondig bestudeerd diende te worden. Daarop heeft De Lijn in 2014 de opdracht gegeven aan het studiebureau Technum om dit onderzoek van het oostelijk tramtracé ernstig en grondig te voeren.

De conclusies van deze studie zijn:
  1. Het oostelijk tramtracé is 12 miljoen euro duurder dan het westelijk tramtracé;
  2. Voor het oostelijk tramtracé in Meise worden ook 6 woningen getroffen;
  3. Voor het oostelijk tramtracé in Meise worden ook voor- & achtertuinen getroffen (30 woningen in de wijk De Nekker);
  4. Voor het oostelijk tramtracé is er 35% minder potentieel aan tramgebruikers (155.400 reizigers minder).
De Lijn concludeert uit dit onderzoek dat er uitvoering kan worden gegeven aan de beslissing van de Vlaamse Regering om het RUP op te maken voor het westelijk tracé in Meise.
Deze resultaten werden toegelicht tijden de gemeenteraad van Meise op 8 september. De inwoners van Meise zullen ook een brief krijgen met deze informatie. Deze brief kunt u hieronder raadplegen.
Brief aan inwoners van Meise PDF

Reportage op RingTV

RingTV maakte een nieuwsitem over dit nieuw MKBA-onderzoek. Herbekijk dit filmpje hier.

·
Moderator
19,823 Posts
Discussion Starter #6
gva.be

Sneltram langs A12: dit tracé ligt nu “duidelijk op tafel”

17/02/2017 om 17:13 | Bron: BELGA

WILLEBROEK / LONDERZEEL / MEISE - De Vlaamse regering heeft vrijdag het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) voor de nieuwe tramlijn tussen Willebroek en Brussel-Noord voorlopig vastgesteld. Zo komt de realisatie van de nieuwe sneltram langs de A12 weer een stap dichterbij. “Het concrete tracé ligt nu duidelijk op tafel”, zegt Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V).

De sneltram langs de A12 past in het Brabantnet, zeg maar de tramplannen van de Vlaamse overheid in de noordelijke rand van Brussel. Naast de sneltram langs de A12 gaat het daarbij om een trambus op het Ringtracé en een luchthaventram tussen de luchthaven en de hoofdstad.

Spoorlijn Mechelen-Gent

De Vlaamse regering heeft nu de ruimtelijke plannen (GRUP of Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan) voor de sneltram tussen Willebroek en Brussel-Noord goedgekeurd.

Het tracé loopt langs en zo dicht mogelijk bij de A12. Tussen Willebroek en Londerzeel zal de tram aan de oostzijde van de A12 rijden. In Londerzeel kruist de sneltramlijn de A12 om te verknopen met de spoorlijn Mechelen-Gent. Eenmaal buiten het Vlaamse grondgebied sluit de tram aan op lijn 3 en 7 van het Brusselse net, om zo helemaal tot aan Brussel-Noord te rijden.

Pendelparking

De haltes in Londerzeel, Meise en Wolvertem en de eindhalte ‘Fort Breendonk’ in Willebroek worden gecombineerd met een pendelparking. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA): “We stimuleren combimobiliteit, waarbij je vlot kan schakelen tussen de auto en het openbaar vervoer. Het wordt in de toekomst heel makkelijk om je auto achter te laten en op de sneltram naar Brussel te springen”.

Fietsostrade

Het GRUP creëert ook ruimte voor de aanleg van een fietssnelweg op een deel van het tracé. Er zal wel bos moeten wijken om plaats te maken voor de sneltram, maar dat wordt volgens de Vlaamse regering op andere plaatsen ruimschoots gecompenseerd met extra groen. Minister Weyts: “We leggen extra bos aan, zodat er op het eind van de rekening meer bomen staan dan vandaag”.​

·
Registered
32 Posts
Alle documenten zijn beschikbaar op https://www.vlaanderen.be/nl/vlaamse-regering/beslissingenvlaamseregering (21 documenten dus ik kan niet rechtstreeks linken, maar het interessantste is o.m. https://www.vlaanderen.be/nl/nbwa-news-message-document/document/09013557801c4d93 ).

Over mijn vorige opmerking (mbt Londerzeel) heb ik het volgende gevonden:

Volgende lokale opportuniteiten worden gedetecteerd:
(...)
2. Verknopen trein en tram door op termijn het treinstation op te schuiven richting tramlijn
(...)
Door de ligging van de halte over de spoorweg heen, blijft een directe verknoping met het treinverkeer
op langere termijn mogelijk.
Als ik de plannen zie wordt het bijna een volwaardige spoorweg, met het enig verschil dat het door trams van De Lijn wordt bediend. Ook de haltes worden bijna volwaardige stations met meer uitrusting dan de gemiddelde NMBS-halte.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Bruzz:
Meise tegen geplande sluiting op- en afrit A12

De afrit in Meise (© Google Streetview)

Meise kant zich tegen het feit dat het Agentschap Wegen en Verkeer de op- en afrit van de A12 ter hoogte van de Plantentuin over 5 à 10 jaar wil sluiten in het kader van de aanleg van de sneltram Willebroek-Brussel.
Het gemeentebestuur plant een protestbrief naar de Vlaamse regering en zal tijdens het het openbaar onderzoek naar het ruimtelijk uitvoeringsplan voor deze sneltram zeker een bezwaarschrift indienen.

"Uit tellingen van het Agentschap Wegen en Verkeer blijkt dat er tijdens het spitsuur - 's morgens tussen 8 en 9 uur - liefst 800 voertuigen passeren langs deze op- en afrit. We vrezen dan ook dat de sluiting voor heel wat extra verkeersdruk zal zorgen op lokale en gewestwegen in de buurt en op de andere op- en afritten van de A12."

"Zo is het nu al vaak lang aanschuiven aan de op- en afrit van Wolvertem een tweetal kilometer verderop. We vragen dan ook dat de Vlaamse regering op de beslissing tot sluiting zal terugkomen", aldus schepen van Mobiliteit Jonathan De Valck (N-VA).

·
Registered
87 Posts
Blijkbaar weer goed geïnformeerd, de gemeente Meise of die journalist. Er is op de A12 enkel een oprit t.h.v. de Plantentuin, geen afrit, en dan nog enkel van Meise richting Brussel. En het wordt hoog tijd dat die gesloten word, dat is echt een gevaarlijke oprit.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Bruzz:
Gunstig advies voor aanleg 'sneltram' Brussel-Willebroek

De Vlaams-Brabantse provincieraad heeft dinsdag beslist om een gunstig advies uit te brengen voor de aanleg van een tracé voor de 'sneltram' tussen Willebroek en Brussel-Noord. Tot 29 mei loopt in Vlaanderen een openbaar onderzoek over het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) dat de aanleg van dit tramtracé moet mogelijk maken.
Het provinciebestuur van Vlaams-Brabant ondersteunt ten volle het initiatief voor de aanleg van een 'sneltram' tussen treinstation Brussel-Noord en Willebroek. Het is één van de drie tramtracés die De Lijn in het kader van het Brabantnet ten noorden en oosten van Brussel wil aanleggen.

De uitbouw van een kwalitatief openbaar vervoer wordt immers beschouwd als een essentieel onderdeel van een oplossingstrategie voor de zware mobiliteitsproblematiek in de provincie.

Uitbouw as langs A12 prioritair
In haar eigen provinciaal ruimtelijk structuurplan wil Vlaams-Brabant voor deze regio maximaal de kaart van het openbaar vervoer trekken. De uitbouw van een openbaarvervoersas langsheen de A12 is hierbij prioritair. Er wordt bovendien ingezet op het sturen van de woondynamiek naar geselecteerde kernen langs deze as.

In het kader van dit openbaar onderzoek werd vanuit diverse hoeken echter al kritiek geuit op het feit dat er onder meer tussen Wolvertem en Londerzeel circa 6,5 hectrare bos moet verdwijnen, dertien woningen onteigend dienen te worden en een oprit van de A12 moet worden afgebroken. Hier spreekt de provincie zich echter niet over uit.

"We geven alleen advies binnen onze eigen bevoegdheden en toetsen het voorstel aan ons eigen structuurplan. We dringen wel aan op voldoende overstapmogelijkheden tussen tram en fiets", aldus gedeputeerde Ann Schevenels (Open VLD). De provincie wil parallel aan de A12 overigens ook nog een fietssnelweg aanleggen.

·
Registered
2,256 Posts
Als heel dit project erdoor komt dan is dit toch wel een van de grootste volledig nieuwe spoorprojecten van het laatste kwarteeuw in België? Op welke bestaande tramsporen zouden ze gaan aansluiten vanaf de Heizel? Heizel-Eeuwfeest-De Wand-Heembeek-Dockx-Rogier? Om tussen tram 3 te gaan rijden dan? Zonder te halteren aan elke halte?

Wordt er nog gedacht aan de piste via Bockstael en T&T ?

·
Registered
7,836 Posts
  • Like
Reactions: xxl_filip

·
Registered
2,256 Posts
Maar waar wordt tram 3 door vervangen in de loop der jaren wanneer metro 3 afgewerkt raakt? Wat is het plan ermee zonder rekening te houden met tram naar Willebroek. Esplanade (of Heizel/Parking C) -Rogier via de huidige route met huidige tramstellen? Hoelang zou een tramstel van het Brabantnet zijn? En de frequentie? En de haltes binnen Brussel? Toch allemaal zaken die belangrijk zijn om te weten voordat men tussen bestaande MIVB tramlijnen gaat rijden of zelfs volledig vervangen.

·
Registered
7,836 Posts
Dat is bij mijn weten allemaal nog niet geweten.

·
Urban dweller
13,452 Posts
^^ Het is ook niet gezegd dat tram 3 gaat verdwijnen. Volgens mij gaat men een oplossing moeten vinden voor het noordstation. Rogier is namelijk niet geschikt om een terminus te zijn voor meer dan twee tramlijnen. Zelf heb ik altijd een bijkomende tunnel in gedachten gehad zodat trams onder de grond kunnen gaan op de Simon Bolivarlaan en weer boven de grond kunnen komen op de Rogierlaan, met een bijkomend station ergens ter hoogte van de paleizenstraat. Trams kunnen dan vanaf de Bolivarlaan over de Picardbrug richting T&T en/of men kan een aftakking maken richting Groendreef.
Omdat dit een zeer dure oplossing is, kan men ook een bovengrondse oplossing zoeken, wat op dit moment ook in de studiefase zit, als ik het goed begrepen heb. Dan zou de tram bovengronds gaan naar het Rogierplein, Kruidtuinlaan, Pachecolaan richting centraal station en daar aansluiten op de afbuiging voor trams 92 en 93, daar zou dan ook tram 71 kunnen op rijden. Maar nu ben ik weer teveel in sinterklaas aan het geloven, vrees ik.:)

dikke blauwe lijn: nieuwe tramtunnels
dunne blauwe lijn: nieuwe bovengrondse tramsporen
dikke rode lijn: nieuwe metrolijn 3

·
Registered
1,780 Posts
Als metro 3 in gebruik komt, zal tram 55 ook verdwijnen en is er terug voldoende plaats in Rogier. Dan gaat het enkel over de overgangsfase van drie jaar tussen de metro Albert-Noordstation (2021) en de verlenging naar Bordet (2024).

En ja, best zou zijn dat men een tramlijn komende van Tour&Taxis combineert met tram 25, maar dat zou mogelijk moeten zijn met een simpele extra helling van Noord naar de Simon Bolivarlaan?

·
Urban dweller
13,452 Posts
Als metro 3 in gebruik komt, zal tram 55 ook verdwijnen en is er terug voldoende plaats in Rogier. Dan gaat het enkel over de overgangsfase van drie jaar tussen de metro Albert-Noordstation (2021) en de verlenging naar Bordet (2024).
Ok, terminus voor tram 25 en tram 3 in Rogier, dat is te doen...

Maar wat doe je dan met de trams van De Lijn?

·
Registered
2,256 Posts
^^ Het is ook niet gezegd dat tram 3 gaat verdwijnen. Volgens mij gaat men een oplossing moeten vinden voor het noordstation. Rogier is namelijk niet geschikt om een terminus te zijn voor meer dan twee tramlijnen. Zelf heb ik altijd een bijkomende tunnel in gedachten gehad zodat trams onder de grond kunnen gaan op de Simon Bolivarlaan en weer boven de grond kunnen komen op de Rogierlaan, met een bijkomend station ergens ter hoogte van de paleizenstraat. Trams kunnen dan vanaf de Bolivarlaan over de Picardbrug richting T&T en/of men kan een aftakking maken richting Groendreef.
Omdat dit een zeer dure oplossing is, kan men ook een bovengrondse oplossing zoeken, wat op dit moment ook in de studiefase zit, als ik het goed begrepen heb. Dan zou de tram bovengronds gaan naar het Rogierplein, Kruidtuinlaan, Pachecolaan richting centraal station en daar aansluiten op de afbuiging voor trams 92 en 93, daar zou dan ook tram 71 kunnen op rijden. Maar nu ben ik weer teveel in sinterklaas aan het geloven, vrees ik.:)

dikke blauwe lijn: nieuwe tramtunnels
dunne blauwe lijn: nieuwe bovengrondse tramsporen
dikke rode lijn: nieuwe metrolijn 3
Wel, zo zot vind ik het nog niet vergeleken met andere plannen die ik al heb zien verschijnen van verschillende partijen (bvb metro Madou-Nord-T&T). Dit zou een zeer degelijke nieuwe premetrotak kunnen zijn. Ik zou ze zelfs wat verder naar boven laten komen in de Rogierlaan, daar pas waar hij op zijn eigen bedding terecht komt, net voor halte Wijnheuvelen. Een premetrotunnel van bijna anderhalve km maar volgens mij wel een belangrijke Oost-West verbinding. Ondergronds station in Brussel Noord en pakweg Sint-Maria (aansluiting trams 92 & 93). Als de halte in Brussel Noord 4 perronsporen krijgt, dan kunnen er meerdere tramlijnen stoppen (ik denk maar aan tram 25 die zijn naam van premetro dan pas echt waar zal maken. Wat zullen de 25 en de 62 trouwens doen als halte Meiser voor tram 7 ondergronds komt te liggen? Voor dat stuk Brussel mag eens serieus nagedacht worden ook.

·
Registered
2,069 Posts
In de plannen voor een tramtunnel onder het Meiserplein zijn lijnen 25 en 62 niet vergeten.
Aan Rogier zal lijn 55 wellicht niet meer komen. Dat wordt een lokale tramlijn als aanvulling op de parallelle metrolijn.

Ik ben zelf geen grote fan van de plannen voor metrolijn 3. Rond Bordet gaat dit een overaanbod aan openbaar vervoer geven. Hoewel ik zelf al eens tekeningen maakte voor alternatieve metrolijnen, zou ik een oplossing met meer trams en bussen meer zien zitten. Het is ook een stuk goedkoper.

·
Registered
7,836 Posts
Metro 3 is een oplossing voor de heel populaire tram 55, niettegenstaande die heel slechte statistieken aflegt qua snelheid, betrouwbaarheid edm door de kleine kronkelstraatjes waar hij doorheen moet.

Waarom denk je dat tram 55 zou blijven bestaan ?

Aan Bordet is veel OV, omdat de stelplaats van de MIVB daar is. Beter een superbediening van een uithoek, dan een overaanbod aan ontoegankelijke "stelplaats"ritten.

1 - 20 of 142 Posts