SkyscraperCity banner

101 - 120 of 142 Posts

·
Registered
143 Posts

Stuk van een interview met Joost Swinnen, integraal projectleider van het Brabantnet
Voor de Brusselaars met spreekt hier een verbinding naar het Noordstation via de bestaande tramlijn 51 & de nieuw te bouwen tramlijn T&T (nieuw vanaf halte Vanderstichelen -> Vanderstichelenstraat, Picardstraat, over de Suzan Danielbrug richting Noordstation).

Voorbereidingen Sneltram gestart

Werken aan de Ring zet volop in op het Brabantnet. Dat zijn drie tram- en trambuslijnen waarvan eentje langs de A12 de Sneltram wordt, die tussen Willebroek en Brussel-Noord loopt. Die moet een afstand van 29 km overbruggen in 40 minuten, een grote tijdswinst tegenover het openbaar vervoer vandaag.

Er komen nieuwe haltes in Willebroek, Londerzeel, Wolvertem, Meise en Strombeek-Bever. Van Willebroek tot Londerzeel loopt de Sneltram ten oosten van de A12 van Londerzeel tot in Brussel loopt de Sneltram ten westen van de A12. Daarna volgt de Sneltram het traject van de bestaande tramlijnen 51 via Tour & Taxis en de nieuwe Suzan Danielbrug over het kanaal naar het Noordstation. Langs het traject komen ook hoogwaardige fietsvoorzieningen.
De voorbereidingen zijn ondertussen begonnen. In 2021 en 2022 wordt het vergunnings- en aanbestedingstraject doorlopen. In 2023 kan worden gestart met de aanleg van de tramlijn.

·
Registered
7,836 Posts
Fantastisch dat er eindelijk eens een update is, en direct van basically de best mogelijke bron :)

En dat de update niet is "we stoppen ermee"

·
Registered
7,836 Posts
Fingers crossed dat er binnenkort ook een update komt over de luchthaventram...

·
Urban dweller
13,452 Posts
Werken aan de Ring zet volop in op het Brabantnet. Dat zijn drie tram- en trambuslijnen waarvan eentje langs de A12 de Sneltram wordt, die tussen Willebroek en Brussel-Noord loopt.
Het stoort mij mateloos dat men steeds spreekt over drie tram- en trambuslijnen. De minister spreekt op tv ook altijd over drie tramlijnen. Erger nog, ik zag een Vlaamse minister van leer gaan tegen Brussel waar het openbaar vervoer op niks trekt terwijl Vlaanderen volop in nieuwe tramlijnen investeert. De Vlaamse overheid is echt wel meester in Orwell's "newspeak".
Ik hoop van harte dat we de tramlijnen langs de A12 en de luchthaven ooit nog zullen gerealiseerd zien, maar ik ben zeer sceptisch. Ik zet dit in het rijtje "projecten die we nooit zullen afgewerkt zien" samen met het justitiepaleis en zuidstation in Brussel, de tram tussen Hasselt en Maastricht en de betonstop in Vlaanderen.
Ik geloof er niet meer in, maar hopelijk toont men mijn ongelijk, ik zal dan graag toegevegen dat ik een zure ouwe man ben.

·
Registered
2,256 Posts
In het artikel staat letterlijk sneltram naar Willebroek...

Verder tramsporen van de MIVB die door Vlaanderen verlengd zullen worden naar de luchthaven. Over trajecttijden schrijven ze niets maar als het de route van de 25/62 volgt tot Eurocontrol dan zal dat een goeie 35 a 40 minuten zijn. Hoe populair ze zullen zijn durf ik niet te voorspellen. Iemand van buiten Brussel die met het OV komt (dus de trein) zal gewoon blijven zitten of met diabolo verderreizen) Het is iets dat vooral zal gebruikt worden door Brusselaars die 20 minuten extra reistijd ervoor overhebben met een M-ticket van 2 euro. Donc merci les flamands? Al zal er ook wel een bepaalde vraag zijn langs het traject, vermoed ik.

·
Registered
8,077 Posts
Deze lijn lijkt vooral bedoeld om de bedrijven in de luchthavenzone beter bereikbaar te maken voor werknemers uit Brussel (en zo autoverkeer weg te halen uit dat heel filegevoelige knooppunt op de Ring). En voor mensen die in het noordoosten van Brussel wonen, is het waarschijnlijk ook een handige manier om als reiziger naar de Luchthaven te trekken.

·
Registered
844 Posts
Als je rekening houdt met planningen, onteigeningen, aanpassingen, procedures, aanleggen infrastructuur, aankopen trams, depots bouwen, overleg met de MIVB, ... dan is 2026 onrealistisch. De termijnen van de ringtram tussen Jette en Luchthaven werden ook nooit gehaald. En die werd uiteindelijk als bus uitgevoerd.

·
Registered
7,836 Posts
Onderschat niet hoeveel er al gebeurd is, het heeft niet stilgestaan de afgelopen jaren he

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Ik zeg ook niet dat het gegarandeerd gaat lukken... maar eigenlijk is 2026 toch geen crazy strakke deadline. Zeker voor dat al bij al korte stukje naar de luchthaven waar bovendien al een deel van het administratief voorbereidend werk gebeurd lijkt...

·
Urban dweller
13,452 Posts
In het artikel staat letterlijk sneltram naar Willebroek...

Verder tramsporen van de MIVB die door Vlaanderen verlengd zullen worden naar de luchthaven. Over trajecttijden schrijven ze niets maar als het de route van de 25/62 volgt tot Eurocontrol dan zal dat een goeie 35 a 40 minuten zijn. Hoe populair ze zullen zijn durf ik niet te voorspellen. Iemand van buiten Brussel die met het OV komt (dus de trein) zal gewoon blijven zitten of met diabolo verderreizen) Het is iets dat vooral zal gebruikt worden door Brusselaars die 20 minuten extra reistijd ervoor overhebben met een M-ticket van 2 euro. Donc merci les flamands? Al zal er ook wel een bepaalde vraag zijn langs het traject, vermoed ik.
Je maakt hier een grote denkfout, namelijk dat de Brusselaars in het algemeen in de buurt wonen van een station waar een trein naar de luchthaven vertrekt. Ik weet ook niet waar je vandaal haalt dt het traject 35 à 40 minuten zal duren. Hoe weet jij waar mensen wonen en waar ze op die tram zullen stappen?
Nu moet je als Brusselaar eerst het openbaar vervoer nemen naar een treinstation en daar overstappen op een trein naar de luchthaven. Deze tram, mits een slim traject, kan een veel snellere oplossing zijn vooral voor Brusselaars uit het oosten van de stad. Tram 7 naar Meiser en daar overstappen op de luchthaventram, dat is veel interessanter dan eerst naar Schuman en daar een half uur op de trein wachten.

Donc merci les flamands?
Waarom dit soort opmerkingen altijd nodig is weet ik niet. Het is blijkbaar de gewoonte geworden in Vlaanderen.
-> volgens dat ik begrepen heb zou deze lijn uitgebaat worden door de MIVB. Ik veronderstel eigenlijk dat ook de tramlijn zal betaald worden door het Brussels Gewest, of misschien is dit wel een taak voor Beliris?

·
Urban dweller
13,452 Posts
Deze lijn lijkt vooral bedoeld om de bedrijven in de luchthavenzone beter bereikbaar te maken voor werknemers uit Brussel (en zo autoverkeer weg te halen uit dat heel filegevoelige knooppunt op de Ring). En voor mensen die in het noordoosten van Brussel wonen, is het waarschijnlijk ook een handige manier om als reiziger naar de Luchthaven te trekken.
Inderdaad. Ik denk dat zo'n tramlijn heel succesvol zal zijn. Persoonlijk lijkt me een connectie naar het oosten van de stad, door de oostelijke ringlijn en premetro nuttiger dan een verbinding met het noordstation. Maar natuurlijk kan men dat nog altijd beslissen op het moment dat de lijn klaar is.

·
Registered
2,256 Posts
Waarom dit soort opmerkingen altijd nodig is weet ik niet. Het is blijkbaar de gewoonte geworden in Vlaanderen.
Mijn intentie met die opmerking was gewoon dat ik het ergens verwonderlijk vond dat de Vlaamse regering met NV-A gaat investeren in een tramlijn die voornamelijk de Brusselaars te goede komt. Dat was absoluut niet negatief bedoeld want ik kan alleen maar achter de meeste tramuitbreidingen staan. Ik wist dan ook helemaal niet dat de MIVB deze misschien zou uitbaten.

Tram 7 naar Meiser en daar overstappen op de luchthaventram, dat is veel interessanter dan eerst naar Schuman en daar een half uur op de trein wachten
Er is natuurlijk nog bus 12 die wel frequenter dan de trein rijdt al is het met eigen tarieven. Dat traject is vanaf Meiser ook gelijkaardig. De vraag blijft wie het zal uitbaten die nieuwe tramlijn, of men ook aparte tarieven zal invoeren, wat met bus 12 gebeuren zou, enz...

Ik weet ook niet waar je vandaal haalt dt het traject 35 à 40 minuten zal duren.
Ik heb niet gezegd dát dat zo zal zijn, ik heb letterlijk geschreven áls ze de route van 25/62 volgen naar Eurocontrol en van daaruit verder. Uiteraard kunnen er onderweg optimalisaties gebeuren voor de snelheid te verbeteren. Mijn reactie was dan ook puur vanuit Brussel Noord, uiteraard is het vooral interessanter voor mensen die halverwege het traject opstappen (Meiser,..) en/of voor mensen die in het Diegemse moeten zijn.

·
Registered
844 Posts
Ik zeg ook niet dat het gegarandeerd gaat lukken... maar eigenlijk is 2026 toch geen crazy strakke deadline. Zeker voor dat al bij al korte stukje naar de luchthaven waar bovendien al een deel van het administratief voorbereidend werk gebeurd lijkt...
Vandaag stond er een artikel in de Gazet Van Antwerpen hierover. Ze veronderstellen dat het MER/procedures in 2022 afgerond zijn, de gunning dan kan gebeuren in 2023, en dan in dat jaar de aanleg kan starten. Voor de lijn uit Willebroek gaat het om 29km (al is het dan weer niet duidelijk over hoeveel (12?) km in Vlaams Gewest het gaat zoals gebruikelijk bij een GvA-artikel). Blijf het optimistisch vinden. Zeker over het gedeelte aan het Noordstation en in Brussel verwacht ik nog gebakkelei, want de ruimte aan het Noordstation (Rogier?) gaat beperkt zijn. Maar goed we zien wel ;-)

Gebakkelei zal er sowieso wel zijn, vrees ik. De vroegere tram naar Vilvoorde is ook na een ruzie over wie wat betaalde aan onderhoud en infrastructuur opgedoekt geweest. Gratis gaat de MIVB de tramsporen niet laten gebruiken door De Lijn. En omgekeerd verwacht ik niet dat de MIVB-trams zo maar het traject naar de luchthaven mogen volgen. Als je weet welke (complexe) afspraken er zijn voor de huidige tramtrajecten van de MIVB naar Drogenbos, Wezembeek-Oppem, Tervuren, ...

·
Registered
2,068 Posts
Om het Noordstation te bereiken wenst men gebruik te maken van de nieuw aangelegde Suzan Danielbrug, die is daar op voorzien. Daarna gaat men verder op de Simon Bolivarlaan, waar enorm veel plaats beschikbaar is voor een tramlijn. Bij mijn weten loopt die nieuwe tramlijn daar dood, maar misschien kan men daar in de toekomst nog iets van aansluiting voorzien bij de vervanging van het CCN-gebouw. Via de Vooruitgangstraat kan men potentieel ook bovengronds een aansluiting maken.

Maar tot dat mogelijk is wenst men het traject van lijn 3 te volgen van Esplanade tot aan het Noordstation.

Met de huidige Brusselse regering verwacht ik daar eigenlijk niet al te veel problemen mee. Ik denk eerder dat Vlaanderen de sporen zal leggen naar de luchthaven in ruil voor de aanleg van de sporen door Brussel naar het Noordstation. Beide regio's hebben er in elk voordeel bij deze sporen aan te leggen (fileproblemen proberen te verminderen, betere bereikbaarheid, ...).

·
Urban dweller
13,452 Posts
Blijf het optimistisch vinden. Zeker over het gedeelte aan het Noordstation en in Brussel verwacht ik nog gebakkelei, want de ruimte aan het Noordstation (Rogier?) gaat beperkt zijn. Maar goed we zien wel ;-)
Ik zie niet goed in waarom er gebakkelei zou moeten zijn. Die tram gaat toch gewoon over MIVB sporen rijden op het Brusselse grondgebied.

Gebakkelei zal er sowieso wel zijn, vrees ik. De vroegere tram naar Vilvoorde is ook na een ruzie over wie wat betaalde aan onderhoud en infrastructuur opgedoekt geweest.
Dat klopt helemaal niet. Het was de MIVB die de infrastructuur onderhield en betaalde. Daar was helemaal geen onenigheid over. Het officiele verhaal was dat de tram de kerk beschadigde en het echt verhaal was dat Vilvoorde vond dat er teveel Marokkanen met de tram naar Vilvoorde kwamen. Ik heb dat toen op de voet gevolgd omdat ik dat zo heel erg jammer vond.
De MIVB had pas de sporen vernieuwd op en rond de Grote Markt en de kerk, en is die ook beginnen gebruiken, maar vervolgens heeft de stad Vilvoorde dat verboden zogezegd omdat er verzakkingen waren aan de kerk. Daarna moest de MIVB haar terminus verplaatsen naar de Schaarbeeklei, dat heeft ze een tijdje zo gedaan, waarna men op een punt was gekomen dat de sporen op de Schaarbeeklei moesten vernieuwd worden, wat een kostelijke zaak is. De MIVB heeft toen beslist dat niet meer te doen, gezien de vijandelijke houding van Vilvoorde tov de tram.

Gratis gaat de MIVB de tramsporen niet laten gebruiken door De Lijn. En omgekeerd verwacht ik niet dat de MIVB-trams zo maar het traject naar de luchthaven mogen volgen. Als je weet welke (complexe) afspraken er zijn voor de huidige tramtrajecten van de MIVB naar Drogenbos, Wezembeek-Oppem, Tervuren, ...
En Groot-Bijgaarden... Welke complexe afspraken? Nu, ik weet het niet zeker, maar ik dacht toch dat het de MIVB was dat de sporen op Vlaams grondgebied onderhield. Is dat niet zo?
Nu weet ik het niet zeker, maar volgens mij gaat de MIVB de tram naar de luchthaven uitbaten. Dat is ook gewoon veel gemakkelijker, vermits het maar over drie kilometer op Vlaamse bodem gaat en men gewoon de tram 62 kan verlengen. Het zou voor De Lijn veel complexer worden om die lijn uit te baten: tramdepot bouwen, trams aankopen, enzovoort.

·
Registered
143 Posts
Ik ben misschien naïef, maar ik zie die sneltram er wel komen tegen 2026. Het tracé in Brussel ligt er al grotendeels
  • De Brussele regering wil de T&T tram richting Brussel-Noord in die periode afwerken (ik dacht zelfs 2024/2025?).
  • Waar de Vlaamse regering nog op rekent is de verlening van de tramlijnen aan de Heizel (langs de Keizerin Charlottelaan, Miramarstraat, Esplanade, Oude Meissesteenweg). Geen idee hoe het met de timing zit vanuit Brussel (nieuw tramdepot, verlening tram 7-9-3)? Verder is het in handen van Vlaanderen zelf & lijkt het erop dat ze niet stilzitten.

·
Registered
7,836 Posts
Voor die sneltram lijkt me niet zo veel meer nodig vanuit Brussel dan voor de luchthaven. Minder zelfs, want de logische uitbater is hier de lijn.

·
Registered
172 Posts
Je maakt hier een grote denkfout, namelijk dat de Brusselaars in het algemeen in de buurt wonen van een station waar een trein naar de luchthaven vertrekt. Ik weet ook niet waar je vandaal haalt dt het traject 35 à 40 minuten zal duren. Hoe weet jij waar mensen wonen en waar ze op die tram zullen stappen?
Nu moet je als Brusselaar eerst het openbaar vervoer nemen naar een treinstation en daar overstappen op een trein naar de luchthaven. Deze tram, mits een slim traject, kan een veel snellere oplossing zijn vooral voor Brusselaars uit het oosten van de stad. Tram 7 naar Meiser en daar overstappen op de luchthaventram, dat is veel interessanter dan eerst naar Schuman en daar een half uur op de trein wachten.

-> volgens dat ik begrepen heb zou deze lijn uitgebaat worden door de MIVB. Ik veronderstel eigenlijk dat ook de tramlijn zal betaald worden door het Brussels Gewest, of misschien is dit wel een taak voor Beliris?
Aan Meiser kan je nu ook al op de S-trein naar de luchthaven stappen natuurlijk

·
Urban dweller
13,452 Posts
Aan Meiser kan je nu ook al op de S-trein naar de luchthaven stappen natuurlijk
Maar dan moeten de mensen die niet op wandelafstand van Meiser wonen, nog steeds een tram of een bus nemen om in Meiser over te stappen. En volgens mij is er van Meiser overigens geen S-trein naar de luchthaven. Reizigers moeten dus nog eens overstappen.

101 - 120 of 142 Posts