SkyscraperCity banner

1 - 20 of 4017 Posts

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Het is hier meer een trein-thread geworden, maar deze Gambiaanse bus mag toch niet ontbreken (van Puree Soiree, de echte bron weet ik dus niet):

·
Bike It!
22,243 Posts
VLAANDEREN : Regionaal Vervoer - DeLijn

De Lijn past tarieven aan

Vervoersmaatschappij De Lijn wijzigt vanaf donderdag 1 februari enkele van haar tarieven. Kaarten, biljetten en sociale abonnementen worden niet duurder, enkele andere abonnementen krijgen een indexaanpassing, zo luidt het woensdag in een mededeling.

Voor een Buzzy Pazz - de abonnementsvorm voor reizigers van 12 tot 24 jaar - geldig voor een periode van één maand moet de reiziger voortaan 20,50 euro betalen. Voor drie maanden is dat 58 euro en voor een jaar 159 euro.

Een Omnipas - voor reizigers van 25 tot 59 jaar - voor een maand kost 26,50 euro, voor drie maanden 75 euro en voor een heel jaar 207 euro.

Senioren betalen voor hun Omnipas 60+ 23,10 euro voor één maand, 65 euro voor drie maanden en 179 euro voor een volledig jaar. De Lijn voert vanaf begin februari ook nog een paar kleinere aanpassingen door. Zo worden ritten van drie zones en meer met de Lijnkaart uit de voorverkoop 15 procent goedkoper.

Voortaan kost zo'n rit 1,10 euro in plaats van 1,30 euro. Daarnaast wordt de tijdslimiet voor kaarten en biljetten vereenvoudigd. Voortaan bestaan er nog twee mogelijkheden. Wie één of twee zones doorkruist, mag een uur op het voertuig zitten.

Voor ritten van drie of meer zones is dat twee uur. In het oude systeem waren er acht mogelijkheden. Met de beperking tot twee mogelijkheden wil De Lijn het systeem voor de reiziger eenvoudiger maken. (belga/dm)

De Morgen.be

·
Moderator
12,380 Posts
Een nieuwsbericht - uit de categorie faits divers:

vrtnieuws.net said:
8.500 ongelukken per jaar met bussen en trams

wo 25/04/07 - Vorig jaar zijn er bijna 8.500 ongelukken gebeurd met bussen of trams van de openbare vervoersmaatschappij De Lijn.

Het aantal ongelukken ligt een derde hoger in vergelijking met 2000, maar betekent wel een lichte daling ten opzichte van 2004.
(Belga)
Volgens minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) is de stijging ten opzichte van zes jaar geleden te verklaren door de toename van het aanbod van De Lijn.

De meeste ongelukken met bussen gebeuren na het ontwijken van een hindernis of door het uitzwaaien van de bus.

Trams rijden het meest tegen hindernissen die zich te dicht bij de sporen bevinden.

De "gevaarlijkste" tramlijnen zijn de lijnen 1 en 4 in Gent, 8,11,12 en 24 in Antwerpen en de kusttram.

·
Banned
3,775 Posts
Netplannen Vlaams-Brabant
Het netplan van het specifiek stedelijk vervoergebied rond het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de daarbij horende netplannen van de stedelijke gebieden Vilvoorde, Halle en Brussel zullen in het voorjaar van 2008 beschikbaar zijn.
:eek:hno:

·
Registered
3,219 Posts
Jaja, ooit zullen ze bestaan! Hoera! Hoera! Leve de lijn! :bash:
Maar maar, een slechte dag Hix? ;) Er staat dat de plannen voor Brussel ergens dit voorjaar online zullen staan. Lang kan dat dus niet meer duren. Moet je daarvoor nu zo kwaad zijn? :)

·
Banned
3,775 Posts
Vorige week moest ik een bus van de lijn nemen, hier vlakbij huis richting pajottenland. Website van de lijn geraadpleegt. Triestig, triestig, en zelfs geen plannetje of niks. Ik ben daar nu niet speciaal kwaad om, ik vind dat amateurisme van de lijn om te huilen.:cry:

·
Registered
6,376 Posts
Ik vroeg eens een netkaart van de kust .... antwoord : dat bestaat niet !
Ondertussen via Westtoer een prachtige netwerkkaart bekomen van alle openbaar vervoer in West-Vlaanderen en de franse Westhoek op 1 kaart + gratis verkrijgbaar ook.

·
Registered
3,219 Posts
Vorige week moest ik een bus van de lijn nemen, hier vlakbij huis richting pajottenland. Website van de lijn geraadpleegt. Triestig, triestig, en zelfs geen plannetje of niks. Ik ben daar nu niet speciaal kwaad om, ik vind dat amateurisme van de lijn om te huilen.:cry:
Hoezo triestig? Werkte de routeplanner dan niet naar behoren?

·
Registered
3,219 Posts
Ik vroeg eens een netkaart van de kust .... antwoord : dat bestaat niet !
Ondertussen via Westtoer een prachtige netwerkkaart bekomen van alle openbaar vervoer in West-Vlaanderen en de franse Westhoek op 1 kaart + gratis verkrijgbaar ook.
Er bestaat van De Lijn toch een netkaart van heel West-Vlaanderen, dus inclusief de kust? :)

·
Registered
3,219 Posts
^^Mja, ik heb nog nooit veel problemen gehad met die routeplanner, maar als die het niet doet en er zijn gene plannetjes, dan moet je idd al naar de Lijnwinkel tikken om een kaartje of een boekje. Mss was het maar een tijdelijk probleem en werkt het nu wel? Want heel die site en routeplanner zijn nu vernieuwd...

·
Moderator
12,380 Posts
Ik zou het handiger vinden mochten er meer 'schematische' lijnkaarten te vinden zijn. Zo'n dingen die er uitzien als een metrokaart, waar alle lijnen vrij eenvoudig op worden weergegeven, met enkelvoudige haltes en overstaphaltes, op een vereenvoudigde voorstelling van de stadskaart.

Dat bestaat bij de Lijn enkel voor het tramnetwerk in Antwerpen. Het is waarschijnlijk iets psychologisch, dat men zo'n dingen enkel maakt voor transportmiddelen op sporen, terwijl het gewoon heel leesbare kaarten zijn die net zo goed voor bussen kunnen gebruikt worden. Ze zouden op die kaart net zo goed een paar stadsbuslijnen kunnen inpassen. En zo'n kaarten ook maken voor andere stadsnetwerken.

In Ljubljana, waar enkel bussen rijden, hingen ook overal zo'n plannetjes. Daar was ik blij om, want als het zo'n kaarten waren geweest zoals er aan onze haltes hingen, ik zou altijd te voet gegaan zijn.

1 - 20 of 4017 Posts