SkyscraperCity banner

3921 - 3940 of 4017 Posts

·
Registered
749 Posts
Eindelijk is er halte aankondiging in de bussen, behalve dan de trambussen die het al hadden, van De Lijn zelf. Ik heb alleen nog maar visueel gezien (scherm of lichtkrant), geen audio.
Lange haltenamen worden jammer genoeg gewoon afgekapt bij x-aantal karakters (zelfs al scrolt de lichtkrant) maar dat is een kwestie van software updaten hoop ik.

·
Registered
844 Posts
Een abonnement op De Lijn hoort in dat rijtje thuis: theorie, theorie, theorie...
Voor uw informatie: ik heb een abonnement van de MIVB en van De Lijn. En reis vooral dagelijks op de as Antwerpen-Brussel met veel verplaatsingen binnen deze twee steden. Zoals je uit mijn opmerkingen over Antwerpen wel kan afleiden ben ik daar zelden tevreden over. Regelmatige verplaatsingen binnen Mechelen met De Lijn bussen (al is cluster Nekkerpool/Utopolis/Nekkerhal al jaren niet meer met de bus bereikbaar) in Mechelen.

Mijn vroeger werk in Sint-Katelijne-Waver waar ik zeer slechte ervaringen mee heb met de regelmaat/comfort/reizigersinformatie/klantvriendelijkheid van mijn lijn. Die lijn die volgens het nieuwe vervoerplan Mechelen blijkbaar ook opgedoekt wordt - rationaliseren noemen ze het door alle lijnen voortaan langs de grote assen te laten rijden waardoor Sint-Katelijne-Waver en Onze-Lieve-Vrouw-Waver geen frequente verbindingen meer krijgen (want zijn blijkbaar 'boerendorpen') waardoor mijn reistijd moest ik daar nog werken zou verdubbelen tenzij ik de overgebleven Waver-Scholen versterkingslijnen zou gebruiken. Maar dan zou ik mijn werkuren aan de schooluren moeten aanpassen.

Af en toe verplaatsingen naar Gent (vooral Gent-Sint-Piters naar Korenmarkt en Evergem), Leuven (dwars door centrum naar Gasthuisberg, maar waarbij de binnen-buiten-ringbus de snelste verbinding is tussen Gasthuisberg en station). En waar de mogelijke plannen om alle bussen uit de Bondgenotenlaan te weren en via de ring te sturen wel onzinnig vindt (Leuven heeft één van de grootste binnensteden en een wandeling van de vesten naar centrum is gewoonweg onwerkbaar). In Mechelen zou dat nog kunnen, in Leuven niet. En op daguitstappen met OV ook.

In Nederland kom ik vooral in Rotterdam (uitstekend 'regionaal-lokaal-combil' metronet, en TramPlus lijnen met voorbeeldige hoge commerciële snelheid en verkeerslichtenbeïnvloeding wat in Vlaanderen al 40 jaar niet lukt), Den Haag (beste tramnet in mijn ogen van de BeNeLux met een echte mix stadstrams en sneltrams (niet zoals de nep-indeling in het vervoersplan voor Antwerpen 2021)), Amsterdam en soms Utrecht. En in buitenland ook nog een jaar ervaring met Lille Transpole (maar met mijn 2m lengte geen fan van de VAL-metro). En verschillende buitenlandse trips vooral Berlijn (Innotrans bijna jaarlijks).

·
Registered
1,974 Posts
Den Haag (beste tramnet in mijn ogen van de BeNeLux met een echte mix stadstrams en sneltrams (niet zoals de nep-indeling in het vervoersplan voor Antwerpen 2021))
Ik heb hier al eens de opmerking gemaakt dat met beter een derde categorie zou bij creëren, de S-trams (sneltrams). Die M-trams zijn inderdaad geen sneltrams. De huidige lijn 8 is de enige die daar een beetje in de buurt kom en daardoor ongeschikt om na Astrid verder door te rijden op de leien.

·
Registered
5,275 Posts
Mexxodus, dat is precies wat ik bedoel met de opmerking dat het abonnement van De Lijn je voornamelijk theoretische transportmogelijkheden biedt, maar nauwelijks reële trasportoplossingen.

·
Registered
1,974 Posts
Ik had het ook gezien. Met een foto van Kesteloot, die volgens mij op het moment dat het artikel verscheen (08/01/2021) geen directeur meer was.
De geloofwaardigheid, van de gazet, van De Lijn, Kesteloot & co.
In Noord-Korea gebruiken ze minstens de juiste foto 'grote/eeuwige' van de (ook huidige) leider om een boodschap te verkondigen...
Ik zou liever geen enkel bericht meer lezen en gewoon beterschap zien. Geen ritten die 'verdwijnen', geen stakingen tijdens de kerstvakantie, gewoon: doen waar men voor betaald wordt.
( 't is juist ene van 't eerste middelbaar BSO 'mevrouw ik zal het nooit meer doen')
Aan het woord was Kesteloot, dus de foto is correct. Het interview was mogelijk eerder afgenomen.

·
Registered
844 Posts
Mexxodus, dat is precies wat ik bedoel met de opmerking dat het abonnement van De Lijn je voornamelijk theoretische transportmogelijkheden biedt, maar nauwelijks reële trasportoplossingen.
Ok. Had het misbegrepen. Heb ook aantal jaren gewerkt bij de MIVB communicatiedienst in de jaren '90. En een tijdje als medewerker voor parlementslid (die zetelde in commissie Mobiliteit en Openbaar vervoer van Vlaanderen). En daarna op een studiedienst van een universiteit (voor mobiliteit en verkeerskunde). Dus heb wel één en ander (theoretisch en praktisch) gezien en gehoord. En blijvende interesse in Openbaar vervoer opgedaan.

Door een oogaandoening ben ik ook één van de 'verplichte' gebruikers van Openbaar Vervoer (kan maar beperkte periodes van de dag met de wagen rijden). Alhoewel mijn conditie me een gratis De Lijn abonnement geeft, heb ik nooit van De Lijn genoten. En zelfs al een paar keer bij een klacht te horen gekregen dat aangezien ik gratis abonnement heb, ik toch over niets te klagen heb. Wat perfect de houding van De Lijn samenvat in hun attitude.

En ondervind dus ook aan den lijve hoe slecht informatievoorziening/stiptheid en frequentie bij De Lijn is (niet alleen in Antwerpen, Leuven, maar ook op streeklijnen). Ook al helpt een smartfoon natuurlijk wel, voor mij persoonlijk is het niveau van reizigerscommunicatie op het terrein en in de voertuigen in De Lijn de 21ste eeuw onwaardig. En zoals gezegd, ik "kijk" zeker niet uit naar het nieuwe netplan/dienstregeling voor 2021 in Antwerpen. Of Mechelen..

·
Registered
1,974 Posts
En zoals gezegd, ik "kijk" zeker niet uit naar het nieuwe netplan/dienstregeling voor 2021 in Antwerpen. Of Mechelen..
Ik denk dat een aantal forumleden de organisatie van het openbaar vervoer van De Lijn toch niet bekijken vanuit het standpunt van de reiziger tenzij ze er misschien zelf last van hebben zoals aan station Astrid.

·
Registered
844 Posts
Persoonlijk ben ik wel voor een efficiënter openbaar vervoer. En ik weet dat overstappen daarbij hoort. Maar de overstappunten van De Lijn zijn ingericht door mensen die zelf zelden of nooit het OV nemen. Het 'overstappunt' aan de Nationale Bank hoef ik geen commentaar te geven. Opera is nu beter, maar verre van ideaal. En Harmonie, ik word daar niet wild van. En de termen sneltram en stadstram zoals nu gebruikt in het vervoerplan. Ik veronderstel (en hoop echt) dat dit werktitels zijn, en ze dit niet gaan gebruiken in de lijnnummers of hun communicatie, want bijvoorbeeld tram 1, sorry dat ik het zeg, maar dat is echt géén sneltramlijn. Sneltram is voor mij een lijn die 21 of meer kilometer per uur haalt. Maar goed De Lijn heeft altijd al rare kronkels gehad, en zelden is er echt iets logisch bij de planning van De Lijn.

·
Registered
1,974 Posts
Persoonlijk ben ik wel voor een efficiënter openbaar vervoer. En ik weet dat overstappen daarbij hoort. Maar de overstappunten van De Lijn zijn ingericht door mensen die zelf zelden of nooit het OV nemen. Het 'overstappunt' aan de Nationale Bank hoef ik geen commentaar te geven. Opera is nu beter, maar verre van ideaal. En Harmonie, ik word daar niet wild van. En de termen sneltram en stadstram zoals nu gebruikt in het vervoerplan. Ik veronderstel (en hoop echt) dat dit werktitels zijn, en ze dit niet gaan gebruiken in de lijnnummers of hun communicatie, want bijvoorbeeld tram 1, sorry dat ik het zeg, maar dat is echt géén sneltramlijn. Sneltram is voor mij een lijn die 21 of meer kilometer per uur haalt. Maar goed De Lijn heeft altijd al rare kronkels gehad, en zelden is er echt iets logisch bij de planning van De Lijn.
De Nationale Bank. Dat "geen commentaar" is dat positief of negatief bedoeld? Ik zie in ieder geval niet daar niet direct problemen. Deze haltes bewijzen ook dat het perfect mogelijk is om met met meerdere voettuigen aan de dezelfde halte te stoppen ondanks het feit dan de perrons ook niet echt breed zijn. Kan dus perfect ook ondergronds toegepast worden. Ook goed aan de NB is dat er geen obstakels zijn om overstappen naar een perron in de andere richting in tegenstelling tot bijvoorbeeld Harmonie, Noorderplaats of de tramhaltes aan de Rooseveltplaats. Harmonie is duidelijk niet geschikt voor het overstapplan dat ze voor ogen hebben, Astrid is een complete doolhof waar je teveel trappen op en af moet om je overstap te doen. Op dat punt is Opera stukken beter.

Ik ga er vanuit dat die zogenaamde M-lijnen en T-lijnen gewoon enkel op papier bestaan. Op de films gaan gewoon nummers staan zonder T of M voor. Er is geen overlapping in die nummering. Er bestaat niet zoiets als een T1 en een M1.
Tram 1 is inderdaad geen sneltram. Sneltrams moet inderdaad snel vooruit gaan en ook niet teveel haltes hebben. Vergelijkbaar met de huidige snelbusdiensten.

En De Lijn heeft nooit de doelstelling gehad om zoveel mogelijk reizigers te lokken. Kijk naar het nieuwe vervoersplan. Zoveel mogelijk mensen om één voertuig krijgen maar niet echt mikken op meer reizigers in het totaal. Dat de reizigers daardoor nog langer onderweg is is hun probleem niet.

Er moet geen wildgroei aan nieuwe tramlijnen komen, maar op bepaalde plaatsen parallelle buslijnen vervangen door een extra tram aanbod zou zeker geen slecht plan zijn.

·
Moderator
12,380 Posts
Daar komt geen QR-code aan te pas. Op je Payconiq-startpagina is er onderaan een knop "diensten". Als je daarop duwt kom je op een lijst uit met onder andere een optie voor DL en een voor de NMBS.

Je kan een automaat gerust minder omslachtig vinden, al denk ik dat veel mensen het daar oneens mee zullen zijn. En vooral: niet overal staan zulke automaten (ik kijk vooral naar DL), en soms heb je veel haast en heb je geen tijd om nog op zoek te gaan naar een automaat. Het kan zeker geen kwaad om de extra opties te hebben.

·
Registered
8,077 Posts
Wat ik mij afvraag is hoeveel mensen payconiq nog als aparte app gebruiken. Bank-apps hebben nu standaard die qr code functionaliteit, wat payconiq voor de meeste interacties overbodig maakt.

·
Registered
1,974 Posts
Daar komt geen QR-code aan te pas. Op je Payconiq-startpagina is er onderaan een knop "diensten". Als je daarop duwt kom je op een lijst uit met onder andere een optie voor DL en een voor de NMBS.

Je kan een automaat gerust minder omslachtig vinden, al denk ik dat veel mensen het daar oneens mee zullen zijn. En vooral: niet overal staan zulke automaten (ik kijk vooral naar DL), en soms heb je veel haast en heb je geen tijd om nog op zoek te gaan naar een automaat. Het kan zeker geen kwaad om de extra opties te hebben.
Ik denk dat met "het toestel" bedoelt worden die nieuwe witte kastjes op de bus en tram hangen en niet de ticketautomaten aan sommige haltes of metrostations. Je bankkaart tegen zo'n toestel houden gaat inderdaad sneller vooruit dan eerst de juiste app te openen, dan nog eens op diensten te drukken, dan op DL (en dan verder)

·
Moderator
12,380 Posts
Da's prima. Ik zou dat ook doen, want ik heb daar nog ritten op staan. Maar ik vermoed dat meer mensen de Payconiq-app op hun telefoon hebben staan dan de DL-app. En dan nog: als het op mogelijkheden aankomt om aan een vervoersbewijs te geraken (en dus om het mensen gemakkelijk te maken om het OV te gebruiken): meer is beter.

·
Registered
1,974 Posts
Da's prima. Ik zou dat ook doen, want ik heb daar nog ritten op staan. Maar ik vermoed dat meer mensen de Payconiq-app op hun telefoon hebben staan dan de DL-app. En dan nog: als het op mogelijkheden aankomt om aan een vervoersbewijs te geraken (en dus om het mensen gemakkelijk te maken om het OV te gebruiken): meer is beter.
als je veel het OV gebruikt kan de DL-app toch handiger zijn. Voor de realtime-info bijvoorbeeld.

·
Registered
908 Posts
Maar ik vermoed dat meer mensen de Payconiq-app op hun telefoon hebben staan dan de DL-app. En dan nog: als het op mogelijkheden aankomt om aan een vervoersbewijs te geraken (en dus om het mensen gemakkelijk te maken om het OV te gebruiken): meer is beter.
Vervoerbewijzen van De Lijn en NMBS kan men ook aankopen via KBC Mobile en Belfius Direct Mobile maar ik gebruik daarvoor respectievelijk De Lijn app en NMBS (internationaal) app.

3921 - 3940 of 4017 Posts