Een abonnement op De Lijn hoort in dat rijtje thuis: theorie, theorie, theorie...
Voor uw informatie: ik heb een abonnement van de MIVB en van De Lijn. En reis vooral dagelijks op de as Antwerpen-Brussel met veel verplaatsingen binnen deze twee steden. Zoals je uit mijn opmerkingen over Antwerpen wel kan afleiden ben ik daar zelden tevreden over. Regelmatige verplaatsingen binnen Mechelen met De Lijn bussen (al is cluster Nekkerpool/Utopolis/Nekkerhal al jaren niet meer met de bus bereikbaar) in Mechelen.
Mijn vroeger werk in Sint-Katelijne-Waver waar ik zeer slechte ervaringen mee heb met de regelmaat/comfort/reizigersinformatie/klantvriendelijkheid van mijn lijn. Die lijn die volgens het nieuwe vervoerplan Mechelen blijkbaar ook opgedoekt wordt - rationaliseren noemen ze het door alle lijnen voortaan langs de grote assen te laten rijden waardoor Sint-Katelijne-Waver en Onze-Lieve-Vrouw-Waver geen frequente verbindingen meer krijgen (want zijn blijkbaar 'boerendorpen') waardoor mijn reistijd moest ik daar nog werken zou verdubbelen tenzij ik de overgebleven Waver-Scholen versterkingslijnen zou gebruiken. Maar dan zou ik mijn werkuren aan de schooluren moeten aanpassen.
Af en toe verplaatsingen naar Gent (vooral Gent-Sint-Piters naar Korenmarkt en Evergem), Leuven (dwars door centrum naar Gasthuisberg, maar waarbij de binnen-buiten-ringbus de snelste verbinding is tussen Gasthuisberg en station). En waar de mogelijke plannen om alle bussen uit de Bondgenotenlaan te weren en via de ring te sturen wel onzinnig vindt (Leuven heeft één van de grootste binnensteden en een wandeling van de vesten naar centrum is gewoonweg onwerkbaar). In Mechelen zou dat nog kunnen, in Leuven niet. En op daguitstappen met OV ook.
In Nederland kom ik vooral in Rotterdam (uitstekend 'regionaal-lokaal-combil' metronet, en TramPlus lijnen met voorbeeldige hoge commerciële snelheid en verkeerslichtenbeïnvloeding wat in Vlaanderen al 40 jaar niet lukt), Den Haag (beste tramnet in mijn ogen van de BeNeLux met een echte mix stadstrams en sneltrams (niet zoals de nep-indeling in het vervoersplan voor Antwerpen 2021)), Amsterdam en soms Utrecht. En in buitenland ook nog een jaar ervaring met Lille Transpole (maar met mijn 2m lengte geen fan van de VAL-metro). En verschillende buitenlandse trips vooral Berlijn (Innotrans bijna jaarlijks).