SkyscraperCity banner

3941 - 3960 of 4017 Posts

·
Registered
7,836 Posts
Salt lake city, 400 south

·
Registered
5,275 Posts
Je zou het ook kunnen omkeren en de auto's laten slalommen rond de afslagvakken: veel goedkoper dan het aanleggen van slingerende rails is het aanbrengen van wat slingerende witte lijnen op het wegdek... zoals men dat hier in Europa doet trouwens.

• Like
Reactions: wbrm

·
Registered
7,836 Posts
Lang leve de vervoersregio's.

Hoe krijg je een minimum aan extra bussen in de Rand, waar ze hoognodig zijn ? Je schrapt alle buslijnen een beetje verder in dezelfde vervoersregio, en geeft ter vervanging in totaal (in de woorden van de mobiliteitsschepen van Gooik) "budget voor één jaar één belbus"

Ze zijn er vet mee, met hun dubbele accordeons...

·
Registered
7,836 Posts
En er "compleet los van staand" : de belbussen worden geprivatiseerd

·
Registered
634 Posts
En er "compleet los van staand" : de belbussen worden geprivatiseerd

Dat werd tijd.
Als je ziet hoe inefficiënt De Lijn de belbussen organiseerde, moet je geen rekenwonder zijn om te beseffen dat eender wie dat efficiënter en dus goedkoper kan.

·
Registered
2,069 Posts
Welke bedrijven willen dit contract nog binnen halen? Zijn daar veel kandidaten voor?

De liberale Vlaamse regering zou beter alles privatiseren en aanbesteden. Men zou zelfs kunnen experimenteren met echte concurrentie op de weg en het stimuleren van de zogenaamde 'bus war', waarbij meerdere busbedrijven elkaar beconcurreren. Ongeveer 10 tot 15 jaar geleden was dat in Brussel met toeristenbussen, waarbij je de blauwe, groene en rode bussen had.

Het is alleen jammer, dat er geen echt 'Hollandse' private busbedrijven zijn. Het zou leuk zijn, als Connexxion en Qbuzz in Vlaanderen met bussen gaan rijden.
Busbedrijven uit het Verenigd Koninkrijk zoals Stagecoach, National Express en First mogen van mij ook wel hier rijden.

·
Registered
1,974 Posts
Welke bedrijven willen dit contract nog binnen halen? Zijn daar veel kandidaten voor?

De liberale Vlaamse regering zou beter alles privatiseren en aanbesteden. Men zou zelfs kunnen experimenteren met echte concurrentie op de weg en het stimuleren van de zogenaamde 'bus war', waarbij meerdere busbedrijven elkaar beconcurreren. Ongeveer 10 tot 15 jaar geleden was dat in Brussel met toeristenbussen, waarbij je de blauwe, groene en rode bussen had.

Het is alleen jammer, dat er geen echt 'Hollandse' private busbedrijven zijn. Het zou leuk zijn, als Connexxion en Qbuzz in Vlaanderen met bussen gaan rijden.
Busbedrijven uit het Verenigd Koninkrijk zoals Stagecoach, National Express en First mogen van mij ook wel hier rijden.
Een echte privatisering van het OV is een slecht idee. Want dan gaat de prijs pijlsnel omhoog en is er enkel aanbod waar het voor de vervoersbedrijven het meest interessant is.

In Nederland concurreren die buslijnen ook niet met mekaar. Die hebben allemaal hun eigen concessie.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Ongeveer 10 tot 15 jaar geleden was dat in Brussel met toeristenbussen, waarbij je de blauwe, groene en rode bussen had.
De Brussel regering heeft daar dan ook een eind aan gemaakt en een concessie gegeven aan één maatschappij. Er waren toen veel klachten over die toeristenbussen. Ik zou dat dan ook niet als te volgen voorbeeld aanhalen.

·
Registered
561 Posts
Hoeveel van die Nederlandse privé operatoren zijn Nederlands? Ik denk niet een.
Hoeveel van die Nederlandse privé-operatoren bieden een betere service dan De Lijn? Ik vermoed: allemaal. De paar die ik gebruikt heb stonden toch allemaal voor op De Lijn (mijlenver zelfs). Ok, de prijzen liggen ook hoger, maar dat hangt af van wat je als overheid bij de aanbestedingen van vrijheid toelaat aan de maatschappijen, en hetzelfde voor de kwaliteit uiteraard. Maar Vlaanderen is irrationeel bang voor een privatisering. Een goed draaiend overheidsbedrijf vind ik niet dat je moet privatiseren. Maar De Lijn is nu bij uitstek een slecht draaiend bedrijf, ik snap niet waarom je zoiets met man en macht wil beschermen. Slechter zal het niet worden, waarom niet eens iets vernieuwends proberen? Dat zelfs een liberale minister zich er niet aan durft wagen, kan ik helemaal niet bij. Zelfs dat éne proefproject in één enkele vervoersregio komt er niet.

Gelukkig wordt de Belbus wel niet meer van De Lijn. De "moeilijkheden" etc. die De Lijn als argument aanhaalt zijn vooral moeilijkheden specifiek voor De Lijn omdat het bedrijf wéét dat het niet aan de voorwaarden zal kunnen voldoen en schrik heeft van de boetes, en dus op voorhand al besluit er niet aan mee te doen. Beeld je in dat ze datzelfde proces moesten doormaken voor élke vervoerregio. Het zou me verwonderen als ze 1 contract konden of zelfs maar wilden binnenhalen. Want dan zouden ze wél moeten innoveren. Nu kunnen ze gewoon 10 jaar verder door zonder er zich ook maar iets van aan te hoeven trekken.

En inderdaad, wat maakt het uit van welke oorsprong die privé-operatoren zijn, als ze goede service bieden? De werknemers zullen nog steeds gewoon uit België komen, en ik ga ervan uit dat de planning etc. ook nog steeds in het land van uitbating plaatsvindt. Alleen de winst vloeit misschien wat weg naar het buitenland, maar welke winst maakt De Lijn? Geen. Dat hoeft ook niet, en ook privé-exploitanten hebben subsidie nodig, maar als je met dezelfde subsidie de efficiëntie en kwaliteit kan verhogen, kan dat toch geen kwaad dat daar tegenover staat dat er wat winst geboekt wordt door de partij die dat allemaal mogelijk maakt. Zo werkt zowat elke subsidie die van een overheid naar een niet-overheidsbedrijf vloeit.

·
Registered
5,275 Posts
Maar De Lijn is nu bij uitstek een slecht draaiend bedrijf, ik snap niet waarom je zoiets met man en macht wil beschermen.
Omdat De Lijn net zoals vele van die semi-overheidsbedrijven een vehikel is voor politiek dienstbetoon waar men personen met een 'politieke meerwaarde' op een lucratief en weinig expertise vragend postje kan droppen. Alle partijen doen daar trouwens driftig aan mee en dus is geen enkele partij geneigd om er een einde aan te maken. Iemand maakte hier de vergelijking met Belfius dat wel goed draait. De reden is dat men bij Belfius geen volslagen idioten kan droppen omdat Belfius in tegenstelling tot De Lijn wel concurrenten heeft.

·
Registered
2,069 Posts
In Nederland zijn de meeste busbedrijven in handen van filialen van buitenlandse staatsspoorwegen en busbedrijven die afhangen van buitenlandse overheden.

Die Nederlandse busbedrijven zitten nu in de financiële problemen door corona. Men is daar hard aan het besparen op het openbaar vervoer.

Corona zorgt ook elders ervoor dat busbedrijven krap bij kas zitten. Daarom stel ik me de vraag of men wel een operator gaat vinden voor de belbussen en het aanvullend vervoer?

·
Registered
561 Posts
Vlaams Parlement: Benchmark De Lijn: hoorzitting

Verslag (via video) van de benchmarkoefening over De Lijn. Presentatie resultaten. En vragen van commissieleden achteraf.
Toch vreemd hoor. Ze buizen op alles, en halen op 1 punt nog net een neutraal. Conclusie van de politiek: De Lijn heeft de benchmark doorstaan en mag nog 10 jaar verderdoen. Euhm excuseer?

Wel lijkt de studie zelf een redelijk correcte vergelijking te maken tussen de verschillende OV-bedrijfen. Al wordt de nadruk verhoudingsgewijs wat te weinig gelegd op wat voor de reiziger belangrijk is, de conclusie die je objectief uit de studie trekt is wel degelijk dat De Lijn het níet goed doet.

(Het neutrale punt komt doordat goedkope prijzen en aandacht voor duurzaamheid (deze laatste betwist ik) een slechte aanbodskwaliteit en reizigerstevredenheid uitbalanceren. M.i. is deze laatste set van indicatoren ook de belangrijkste voor de reizigers zelf, de rest heeft al wat vaak met kosten voor de overheid te maken).

·
Registered
1,974 Posts
Omdat De Lijn net zoals vele van die semi-overheidsbedrijven een vehikel is voor politiek dienstbetoon waar men personen met een 'politieke meerwaarde' op een lucratief en weinig expertise vragend postje kan droppen. Alle partijen doen daar trouwens driftig aan mee en dus is geen enkele partij geneigd om er een einde aan te maken. Iemand maakte hier de vergelijking met Belfius dat wel goed draait. De reden is dat men bij Belfius geen volslagen idioten kan droppen omdat Belfius in tegenstelling tot De Lijn wel concurrenten heeft.
De twee verschillen van Belfius en De Lijn. Er is inderdaad geen politieke bemoeienis in de bedrijfsvoering en Belfius is ook niet afhankelijk van dotaties van de regering. Belfius is volledig autonoom in wat het doet en niet doet.
Indien De Lijn volledig zou afhangen van inkomsten van de reizigers zoals bijvoorbeeld GVB in Amsterdam dan zou men ook veel commerciëler werken en meer aandacht hebben voor de reiziger. Maar in Vlaanderen is noch de overheid, noch De Lijn, noch de DL-medewerker echt geïntresseerd in die reiziger. Bij de eerste twee draait het om budgetten, bij de laatste om uren draaien (liefst zonder al die lastige reizigers).

·
Registered
2,069 Posts
Overheidsbedrijven kunnen natuurlijk ook goed werken met medewerkers die wel geïnteresseerd zijn in hun bedrijf. Bij de spoorwegen, MIVB en TEC lijkt me dat veel meer het geval. In Duitsland waar het stads- en streekvervoer ook nog veel van overheden is, vind ik het wel goed.

3941 - 3960 of 4017 Posts