908 Posts
Waar is dat?
Waar is dat?
Dat werd tijd.En er "compleet los van staand" : de belbussen worden geprivatiseerd
![]()
De Lijn haakt af voor belbus
De beslissing betekent dat het plattelandsvervoer vanaf 2022 feitelijk geprivatiseerd wordt.www.tijd.be
Een echte privatisering van het OV is een slecht idee. Want dan gaat de prijs pijlsnel omhoog en is er enkel aanbod waar het voor de vervoersbedrijven het meest interessant is.Welke bedrijven willen dit contract nog binnen halen? Zijn daar veel kandidaten voor?
De liberale Vlaamse regering zou beter alles privatiseren en aanbesteden. Men zou zelfs kunnen experimenteren met echte concurrentie op de weg en het stimuleren van de zogenaamde 'bus war', waarbij meerdere busbedrijven elkaar beconcurreren. Ongeveer 10 tot 15 jaar geleden was dat in Brussel met toeristenbussen, waarbij je de blauwe, groene en rode bussen had.
Het is alleen jammer, dat er geen echt 'Hollandse' private busbedrijven zijn. Het zou leuk zijn, als Connexxion en Qbuzz in Vlaanderen met bussen gaan rijden.
Busbedrijven uit het Verenigd Koninkrijk zoals Stagecoach, National Express en First mogen van mij ook wel hier rijden.
De Brussel regering heeft daar dan ook een eind aan gemaakt en een concessie gegeven aan één maatschappij. Er waren toen veel klachten over die toeristenbussen. Ik zou dat dan ook niet als te volgen voorbeeld aanhalen.Ongeveer 10 tot 15 jaar geleden was dat in Brussel met toeristenbussen, waarbij je de blauwe, groene en rode bussen had.
Hoeveel van die Nederlandse privé-operatoren bieden een betere service dan De Lijn? Ik vermoed: allemaal. De paar die ik gebruikt heb stonden toch allemaal voor op De Lijn (mijlenver zelfs). Ok, de prijzen liggen ook hoger, maar dat hangt af van wat je als overheid bij de aanbestedingen van vrijheid toelaat aan de maatschappijen, en hetzelfde voor de kwaliteit uiteraard. Maar Vlaanderen is irrationeel bang voor een privatisering. Een goed draaiend overheidsbedrijf vind ik niet dat je moet privatiseren. Maar De Lijn is nu bij uitstek een slecht draaiend bedrijf, ik snap niet waarom je zoiets met man en macht wil beschermen. Slechter zal het niet worden, waarom niet eens iets vernieuwends proberen? Dat zelfs een liberale minister zich er niet aan durft wagen, kan ik helemaal niet bij. Zelfs dat éne proefproject in één enkele vervoersregio komt er niet.Hoeveel van die Nederlandse privé operatoren zijn Nederlands? Ik denk niet een.
Omdat De Lijn net zoals vele van die semi-overheidsbedrijven een vehikel is voor politiek dienstbetoon waar men personen met een 'politieke meerwaarde' op een lucratief en weinig expertise vragend postje kan droppen. Alle partijen doen daar trouwens driftig aan mee en dus is geen enkele partij geneigd om er een einde aan te maken. Iemand maakte hier de vergelijking met Belfius dat wel goed draait. De reden is dat men bij Belfius geen volslagen idioten kan droppen omdat Belfius in tegenstelling tot De Lijn wel concurrenten heeft.Maar De Lijn is nu bij uitstek een slecht draaiend bedrijf, ik snap niet waarom je zoiets met man en macht wil beschermen.
Toch vreemd hoor. Ze buizen op alles, en halen op 1 punt nog net een neutraal. Conclusie van de politiek: De Lijn heeft de benchmark doorstaan en mag nog 10 jaar verderdoen. Euhm excuseer?Vlaams Parlement: Benchmark De Lijn: hoorzitting
Verslag (via video) van de benchmarkoefening over De Lijn. Presentatie resultaten. En vragen van commissieleden achteraf.
En hoeveel van die operatoren zijn ook echt privé? De meeste hangen af van één of andere buitenlandse overheid.Hoeveel van die Nederlandse privé operatoren zijn Nederlands? Ik denk niet een.
De twee verschillen van Belfius en De Lijn. Er is inderdaad geen politieke bemoeienis in de bedrijfsvoering en Belfius is ook niet afhankelijk van dotaties van de regering. Belfius is volledig autonoom in wat het doet en niet doet.Omdat De Lijn net zoals vele van die semi-overheidsbedrijven een vehikel is voor politiek dienstbetoon waar men personen met een 'politieke meerwaarde' op een lucratief en weinig expertise vragend postje kan droppen. Alle partijen doen daar trouwens driftig aan mee en dus is geen enkele partij geneigd om er een einde aan te maken. Iemand maakte hier de vergelijking met Belfius dat wel goed draait. De reden is dat men bij Belfius geen volslagen idioten kan droppen omdat Belfius in tegenstelling tot De Lijn wel concurrenten heeft.