SkyscraperCity banner

4001 - 4017 of 4017 Posts

·
Registered
19 Posts
Helaas geen foto (daarvoor was het wat te druk), maar vandaag heb ik voor het eerst werkende halte-aankondigingen gezien op bussen in Oostende. Het lijkt dus dat het proefproject waarover we eerder lazen, geslaagd is en de aankondigingen nu uitgebreid worden naar heel Vlaanderen. In tegenstelling tot wat ik hier vaak lees, ben ik overigens behoorlijk positief over de ontwikkeling van ICT-infrastructuur van de De Lijn de afgelopen jaren:
  • Halte-aankondigingen op bussen
  • Betaalterminals voor contactloze betaalkaarten in alle voertuigen (lijkt ook verrassend snel te werken)
  • Moderne ticketautomaten aan alle grote haltes (aan mijn haltes heb ik die vooralsnog niet defect gezien)
  • Real-time informatie in de app is in mijn ervaring in 90-95% van de gevallen accuraat, en wordt tegenwoordig mooi weergeven
  • Mogelijkheid alle tickets in de app te kopen, alsook via externe apps
  • Online aankopen van abonnementen is nu zeer eenvoudig
Ook de grootste criticus zou het met mij eens moeten zijn dat De Lijn de afgelopen jaren op een hoog tempo de achterstand aan het inhalen is.

·
Registered
1,974 Posts
Helaas geen foto (daarvoor was het wat te druk), maar vandaag heb ik voor het eerst werkende halte-aankondigingen gezien op bussen in Oostende. Het lijkt dus dat het proefproject waarover we eerder lazen, geslaagd is en de aankondigingen nu uitgebreid worden naar heel Vlaanderen. In tegenstelling tot wat ik hier vaak lees, ben ik overigens behoorlijk positief over de ontwikkeling van ICT-infrastructuur van de De Lijn de afgelopen jaren:
  • Halte-aankondigingen op bussen
  • Betaalterminals voor contactloze betaalkaarten in alle voertuigen (lijkt ook verrassend snel te werken)
  • Moderne ticketautomaten aan alle grote haltes (aan mijn haltes heb ik die vooralsnog niet defect gezien)
  • Real-time informatie in de app is in mijn ervaring in 90-95% van de gevallen accuraat, en wordt tegenwoordig mooi weergeven
  • Mogelijkheid alle tickets in de app te kopen, alsook via externe apps
  • Online aankopen van abonnementen is nu zeer eenvoudig
Ook de grootste criticus zou het met mij eens moeten zijn dat De Lijn de afgelopen jaren op een hoog tempo de achterstand aan het inhalen is.
Er waar bevinden die betaalterminals zich juist? In Antwerpen zijn die er al een tijdje. Slechts één klein probleem. Die bevinden zich aan de voordeur waar je als reiziger nu niet mag/kan komen.

·
Registered
10,039 Posts
De cEMV-terminals op bussen en trams zijn er al een tijdje hoor. Toch al van in het voorjaar van 2020 want heb er zelf al gebruik van gemaakt en dat werkt bijzonder snel en makkelijk.

Het klopt wel dat er een aantal verstopt zitten achter de folie van de chauffeur maar op de meeste voertuigen zijn ze gewoon beschikbaar.

·
Registered
908 Posts
Op de trams zijn die witte terminals bereikbaar maar niet op de bussen, die bevinden zich vooraan waar men momenteel niet mag instappen omwille van de welbekende reden dus zijn die witte terminals op de bussen onbereikbaar en zal men daarvoor moeten wachten op betere tijden tenzij men die witte terminals ook nog elders op de bus installeert.

·
Registered
1,974 Posts
Demir wil nultolerantie voor geweld op buschauffeurs

Nadat de federale regering recent een nultolerantie aankondigde voor geweld tegen de politie, wil Vlaams minister van Justitie Zuhal Demir (N-VA) nu ook dat het gerecht een nultolerantie hanteert voor geweld op buschauffeurs. Ze krijgt daarbij steun van haar collega's in de andere deelstaten.
Zou men niet beter een algemene nultolerantie voor geweld invoeren? Wat wil dat zeggen nultolerantie voor geweld tegen de buschauffeur? Tegen een buschauffeur mag het totaal niet, tegen een taxichauffeur is het zo erg niet?

·
Registered
19 Posts
Nog even een kleine update rond die halte-aankondiging op bussen. Eerst en vooral een foto om te "bewijzen" dat het effectief werkt in Oostende. Daarnaast verschijnt de informatie ook, in tegenstelling tot wat hier eerder geschreven is, op Van Hool-bussen (hier een gelede newAG300). Enkel visueel, dus geen auditieve aankondigingen.

unnamed2.jpg

·
Registered
844 Posts
De Lijn veroordeeld voor lek in zaak-Meeuws

SP.A’er Tom Meeuws kreeg een schadevergoeding van De Lijn voor het lekken van details over zijn ontslag.

In het begin van het verkiezingsjaar 2018 stond de politieke wereld in rep en roer nadat details waren uitgelekt over het vertrek drie jaar eerder van Tom Meeuws als directeur bij De Lijn. Het ontslag van Meeuws zou het gevolg geweest zijn van financiële onregelmatigheden, zoals de opsplitsing van facturen. Meeuws en De Lijn sloten een dading, waarin afgesproken werd niet verder te communiceren over de zaak.

Een van de gevolgen van de berichtgeving was het opdoeken van Samen, het kartel tussen Groen en SP.A in Antwerpen. Het parket opende in februari 2018 een gerechtelijk onderzoek na aangifte van De Lijn. In oktober 2019 stelde het parket Meeuws, die intussen schepen was in de coalitie van burgemeester Bart De Wever (N-VA), buiten vervolging.
Meeuws spande een burgerlijke procedure aan tegen De Lijn wegens het schenden van de geheimhoudingsplicht. De Antwerpse rechtbank van eerste aanleg gaf Meeuws gelijk en veroordeelde De Lijn tot een schadevergoeding van 5.000 euro. Het vonnis dateert van juni 2020, maar raakte pas gisteravond bekend na een tweet van Meeuws.
‘Het is beter om nooit onmiddellijk te oordelen’Tom Meeuws (SP.A) Antwerps schepen
De rechter stelt dat bepaalde details uit de berichtgeving enkel gekend konden zijn door de raad van bestuur, de directie en het benoemings- en remuneratiecomité van De Lijn en acht de openbare vervoersmaatschappij dus verantwoordelijk voor het lek. Het is nooit bekendgeraakt wie de bron van informatie was.
‘Er werd doelbewust gelekt om mij politiek te beschadigen’, zegt Meeuws. ‘Het is beter om nooit onmiddellijk te oordelen.’ Volgens onze informatie heeft De Lijn geen beroep aangetekend tegen het vonnis, waardoor het definitief is. Een woordvoerster van De Lijn kon vanwege de laattijdigheid gisteravond geen reactie meer kwijt.

·
Registered
844 Posts
De Lijn vervoerde vorig jaar gemiddeld 62 procent minder reizigers

Vervoersmaatschappij De Lijn heeft vorig jaar van maart tot en met december gemiddeld 62 procent minder reizigers vervoerd dan in dezelfde periode in 2019. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) op een schriftelijke vraag van Open Vld-parlementslid Stephanie D'Hose.

Een reactie vond ik wel interessant:

Marc Vandevelde
Geen controles, dus niemand scant nog. Dus minder reizigers op de bus(zogezegd)

Wat betreft controles. Voor corona (en met mijn dagelijkse en veelvuldig OV-gebruik) ben ik in 2019 welgeteld 1 keer gecontroleerd door De Lijn. Dus toeval (of niet?), maar kom sowieso weinig controles tegen. In Brussel ligt het meestal (vooral in de metro en zelfs met poortjes) hoger tot 1 keer per maand. Van abonnement vergeten te scannen, daar kan ik inkomen, ikzelf vergeet het meestal ook één op de vijf keer. En geen idee of dan scannen als je uitstapt nog zin heeft dan? En of met al die digitale vervoerbewijzen je veel mensen niet ziet scannen/betalen of ze dan gratis meerijden? Ik persoonlijk denk dat de cijfers qua zwartrijden wel vaak onderschat worden. Tijdens steekproeven/doorgedreven controles blijkt toch altijd dat het aantal zwartrijders dubbel zo hoog ligt als officieel geschat ... En denk dat tijdens corona-tijden dat cijfer niet gedaald zal zijn ....

·
Registered
7,836 Posts
Ik vind 48% eigenlijk nog heel veel, met simpel regeltje-van-drie betekent dit dat er sinds 13 maart nog altijd gemiddeld ongeveer een derde van het normale gebruik is... Wat voor vele lijnen aan de kust of in en rond de steden veel te veel is.

·
Registered
2,069 Posts
De Citadis bestaat niet voor metersporige trams. Dat betekent dan een verschraling van de markt voor metersporige stadstrams.

·
Registered
749 Posts
Het Flexity-product heeft men niet aangegeven te verkopen om de EU te paaien, wat men o.a. wel gaat doen met de Regiolis en Talent3 inclusief hun fabrieken.
Men heeft dus en het product en de fabrieken nog in handen voor meterspoor trams. Het zou mij verbazen als men dat niet zou benutten gegeven het aantal trambedrijven met meterspoor.

·
Registered
844 Posts
Benieuwd. Want merk de laatste tijd wel dat veel West-Europese trambedrijven ineens Skoda-trams bestellen of bij bedrijven als Solaris voor bussen terecht komen. Bombardier en Alstom doen het nog redelijk. Maar opvallend is dat Siemens met zijn Avenio tram zijn voetafdruk in Europa verloren heeft (buiten Den Haag, Ulm, München, Qatar en Kopenhagen). CAF zit blijkbaar ook in de lift. En qua metrotreinen en andere EMU's (urbane lijnen), maakt CRRC - Chinees staatsbedrijf - ineens forse opgang qua materiaal. Alstom en Bombardier werkten daar al samen als één aanbieder voor vele (inter)regionale treinen.

Vooral voor dat Chinese bedrijf maak ik me zorgen, want hun strategie - zoals zovele staatsbedrijven - is concurrenten door dumpingprijzen uit de markt kegelen, en dan een quasi-monopolie globaal opbouwen. En CRRC is intussen ook met rasse schreden de tram- en bussector aan het inpalmen. Op dit ogenblik vooral in China zelf (typisch protectionisme om een stevige fundament uit te bouwen in de thuismarkt). Vaak met wat opvallende kopies zijn van Westerse modellen en know-how.

Denk dat over nog eens 10 jaar het hele landschap aan rollend materieel er in Europa totaal anders zal uitzien.

·
Registered
7,836 Posts

·
Registered
844 Posts
Was maandag eens in Leuven tijdens de (rustige) ochtendspits om bus te nemen nadat ik per train in Leuven station was gearriveerd. Dus gebruikte de app van De Lijn, en typte ok om mijn locatie te gebruiken. Ik kreeg ook netjes een overzicht in de app van de verschillende perrons van De Lijn - weliswaar niet van 1 naar 12 gerangschikt zoals je misschien zou verwachten, maar vrij random door elkaar (vreemd wel). Maar helemaal vreemd was dat ik de eerste keer toen ik de app opende de aankomsttijden en vertragingen zag per buslijn ... Dat zag er wel ok uit tot ik merkte dat de app een voorsprong op de realiteit had genomen. Op de app stond dat een bus net was vertrokken aan perron 12, maar op het bord zelf boven de halte stond 1 minuut nog. En de bus kwam inderdaad en goeie minuut later aan (toen al van de app verdwenen). Ik dacht eerst van 'misschien calculeren ze een soort staptijd tussen de perrons in'. Leuven station is ook een grote halte.

Dus ik drukte op de knop 'nu' om te verversen en toen gebeurde er iets vreemds .... alhoewel het 7:42 was en stond te wachten om een Buitenring-bus aan perron 12 te nemen, verscheen een tabel van bussen die startte om 8:02 (een bus die op 'vertrokken' stond) waarna de volgende reeks bussen allemaal na 8u waren? Ik stond even te kijken van deze 'toekomstige' dienstregeling/tabel. Dus drukte nog eens op 'nu' (7:44 intussen) maar kreeg dus enkel te zien dat een bus om 8:02 vertrokken was, en daarna een dienstregeling voor de bussen aan perron 12 van na 8:02? Curieus ... een bug of zoiets waardoor de tijden incorrect weergegeven worden? ❔

4001 - 4017 of 4017 Posts