SkyscraperCity banner

1 - 20 of 26 Posts

·
Registered
19,196 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Op verzoek van enkele forumleden vandaag foto's gemaakt van deze nieuwbouwlocatie. Bijna helemaal af. De ene kant stond al wel oude havenbebouwing met typisch Hollandse huisjes. De andere kant stond niets, was water. Een deel van de ene oever was in dusdanig slechte staat (o.a. oude pakhuizen) dat ze dit hebben gesloopt. Ik weet niet waar ik deze fotoserie anders kwijtmoet want ik geef toe dat het geen topserie is, maar meer om de leden hier een indruk te kunnen geven van de bouwactiviteit daar. Veel blokken zijn ook al bewoond. Ik vind het er net gaan uitzien. Ook de appartementen in pakhuisvorm die wel wat weghebben qua massa en vorm van de oude pakhuizen die er eerst stonden. Alleen die vinexblokkendozen aan de overkant zijn afschuwelijk doods! Wie Daar hadden ze gewoon dezelfde soort huizen met puntdaken moeten bouwen als aan de andere kant. Met nu het gevolg dat de mensen met de mooiste huizen die wel enigszins aansluiten bij de oude stijl gebouwen erachter uitkijken op de lelijke blokkendozen, en de mensen die in de lelijke blokkendozen wonen op de betere bebouwing uitkijken!

14-01-2010

1. De molen

2. Binnenhofje bij de huizen

3. Speelplaats tussen de huizen in + overkant de lelijke vinexblokken.

4. Straat met molen, links oude bebouwing, rechts nieuwe:

5.

6. oude bebouwing

7. Katholieke kerk waar ik als kind zelfs nog weleens een jezusverhaal heb meegemaakt, nu verbouwd in een wooncomplex:

8.

9. Aangebouwd tegen oude bebouwing van de Hoogstraat

10.

11. Buizengat

12. Moderne lantarenpalen

Ik noem dit voor het gemak maar even "de Pakhuizen"

13. Het enige overgebleven pakhuis staat in de steigers

14.

15. De nieuwe!

16.

17.

18. oude bebouwing

19. Speeltuintje, werd later op de dag gretig gebruik van gemaakt door kinderen. Denk overigens dat de huizen hier best prijzig waren.

20.

21.

22. Zonnepanelen ?

23. Kluster met katholieke kerk met nieuwbouw.

24.

25. Oude bebouwing andere kant water langs het hof / kinderboerderij:

26.

27. Tussendoorkijkje naar oude bebouwing erachter

28.

29. De Hoogstraat

30. Terug naar Buizengat (geen idee waarom het zo heet, hoorde het ook voor het eerst op Rijnmond)

31. Ik sta niet in voor de schade aan uw ogen van deze vinexdozen! Aardig voor op een vinexlocatie, maar niet op een historische centrumlocatie! Dat moet verboden worden. Zo snel mogelijk weer slopen en dat van ertegenover ook hier neerzetten! De gemeenteraad zal wel omgekocht zijn ofzo en dit zal wel meer opgeleverd hebben. Inspiratieloos! Dan is Delfshaven zelfs nog beter af!

32. Zeg nou toch zelf, vergelijk de linkeroever met de rechter! Dat hadden ze aan beide kanten moeten bouwen en dan op die boulevard nog wat bomen.

33.

34.

35.

36. achterkant van de vinexdozen, je kijkt ook zo in de keuken.

37. Voormalig brandweerpand, nu zitten ze ergens anders, geen idee wat hier nu mee gaat gebeuren.

38. Watertoren

39. Boerderij bij het hof:

40. Zijkant vinexgeval....

Bonus! Andere stukjes hoogbouw Vlaardingen en authentiek Vlaardingen!

41. De hoge witte naar ik neem, ook bekend als de doodskist, geen verrijking voor Vlaardingen naar m'n mening, tochtgat. Het hoogste gebouw. Liever dit niet in het historische centrum.

42. Kunsttrappen, wel glad met regen:

43. Apotheker

44. Stadhuis

45.

46. Met het café/restaurant Stam.

47. De kerk in het centrum (heet dacht ik grote of nieuwe kerk, sorry dat ik het niet precies weet) tegen over het stadhuis

48.

49.

50.

51. Flink opgeknapte kade sinds dit gebied meer boulevardachtig geworden is met bankjes, heerlijk in de zomer! Vroeger waren hier parkeerplaatsen.

52. Hey, een projectje!

53. Hollandia gebouw

54.

55. De apenrots + vismarkt + doodskist:

56. Symbool voor Vlaardingen

57. Bekend uitgaanspleintje met de Irish pub o.a. en cafe de oude stoep.

58. Ja mensen, dit heeft ons veel geld gekocht, dit geniale plan om Vlaardingen net zo'n brug van grandeur te geven als Rotterdam, een Icoon! Deze vier kunststof palen... Ze geven nog licht ook 's avonds! Prijzig kunstprojectje. Of het alleen net zo'n succes gaat worden als De Zwaan betwijfel ik...

59.

60. Industrie in de verte?

61. Terug

·
Registered
19,196 Posts
Discussion Starter #2 (Edited)
Overigens is foto 23 gemaakt vanaf een voormalige parkeerplaats en plaats waar weleens een circus etc. stonden. Nu is dit een bouwplaats, ben benieuwd wat hier gaat komen! (als er nog wat komt) is een vrij groot stuk.

De pakhuizen hebben overigens ondergrondse garages, goed te zien op o.a. foto 24 en 27.

52 heet "renovatie van het oude thuis", door A. van der Lugt B.V. (www.avanderlugt.nl)

Overigens heb ik qua bloed zweet en tranen iig bloed en zweet letterlijk gegeven (zweet van het fietsen erheen): had nieuwe schoenen en deze gelijk ingelopen, met blaren en wondjes op m'n hielen als gevolg, wat ik allemaal wel niet over heb voor dit forum :D

·
MP
8,334 Posts
Het leed is te overzien, op die vinex-blokken na dan. Maar wat saai weer allemaal, wat ongeïnspireerd... het grote verschil tussen "oude" en "nieuwe" architectuur blijkt hier niet uit de menselijke maat of het materiaalgebruik, maar uit de detaillering. Waarom moet nieuwe architectuur er altijd maar uitzien alsof ze met de duplobox en wat kleurpotloden tot stand gekomen is?

Wat er met die katholieke kerk gebeurd is, daar lusten de honden geen brood van. Welke chimpansee zit daar in Vlaardingen aan de knoppen? Bizar.

Maar goed, over het algemeen kan het beroerder. De jaren 80 waren erger. Er is sinds de jaren 90 een stijgende lijn. Hopelijk worden de jaren 10 dan eindelijk weer een vruchtbare periode voor de "gewone" architectuur.

·
Registered
19,196 Posts
Discussion Starter #4
Vooral die vinexdingen vind ik niet kunnen, gemiste kans, plant ook wat meer bomen aan die boulevard daar bij die vinexdingen en verbouw gelijk die huizen (of beter: sloop ze!). Zal wel weer te maken hebben met dat de gemeente hier het meeste geld voor zou krijgen etc en slappen knieen ipv eisen op tafel te leggen.

Die pakhuizen zijn wel ok en wel in de trand van wat er eerst stond op die plekken. En die andere huisjes gaan ook wel. Maar detail is idd jammer dat dat ontbreekt, of ze het niet nog afwisselender gemaakt hebben ,met meer soorten gevels en daken, bijv ook af en toe een trappenhuisdak als gevel of een klokgevel. Had makkelijk gekunt op sommige plekken waar ze nu een puntige of vlakke vorm hebben.

·
Registered
19,196 Posts
Discussion Starter #6
Jep, Havenstraat, zie hier:

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=vlaardingen+buizengat&sll=51.909874,4.341996&sspn=0.077835,0.15398&ie=UTF8&hq=&hnear=Buizengat,+Vlaardingen,+Zuid-Holland&z=16

Ik denk dat ik pas in de zomer een echt eindoordeel zal kunnen geven en als de begroeiing groter is geworden. Behalve dan wat ik nu al vind van bepaalde aspecten. Wel vond ik toen alles plat lag het heerlijk om hier te fietsen, via de havenstraat naar de Kortedijk met alleen nog maar de historische panden aan de linkerhand en rechts uitzicht over het water. Was ook mooi geweest als hier een wandelboulevard was gekomen zoals op de westhavenkade, maar dat lijkt me vrij onrealistisch aangezien dit gedeelte geld in het laadje moest brengen bij de gemeente als je het verkoopt aan projectontwikkelaars.

·
They do it in the air
3,288 Posts
^^ ik was daar een paar maanden geleden nog op de Korte Hoogstraat en omdat een oom van mij vroeger in de Havenstraat gewoond heeft kijk ik altijd even dat straatje in naar dat oude huisje en zag toen dat ze er bezig waren

·
Bas
13,499 Posts
Hartelijk dank voor deze fotoserie, ik zal `m even onder de aandacht brengen van mijn familieleden in Vlaardingen. Vandaar dat ik de stad wel aardig ken, alleen het Buizengat zelf niet meer zo, ik ben er vorig jaar nog geweest, maar wat ze daar nu van gemaakt hebben, nou nee, het kon beter. Ik hoop dat ze de oude brandweerkazerne niet afbreken, ik was daar weleens omdat een oom als brandweerman voordelig kon tanken of zo, weet ik veel, en vond het altijd zo`n typisch jaren `30-gebouw. Ik hoop dat men er een officieel monument van kan maken.

Wat betreft die Vinex-achtige nieuwbouw aan de oostzijde van het Buizengat: Je ziet dat men er alles aan gedaan heeft om zoveel mogelijk woningen per vierkante meter kwijt te kunnen. Daarmee is men de bomenrij aan de singelzijde gewoon vergeten, dit is onherstelbaar! En dan die molen op de achtergrond, nou en of ik die ken, heel mooi in beeld gebracht. Ik vergelijk Vlaardingen altijd wel een beetje met Leeuwarden, lekker rustig en kleinschalig, alles is daar nog te overzien. Vlaardingen is vooral mooi om gewoon eens doorheen te fietsen.

·
Registered
19,196 Posts
Discussion Starter #11
@railway: jep idd, duidelijk gemeentebelangen wat het meeste geld oplevert, zonde geen bomen :(

Ziet er allemaal helemaal niet gek uit. En drommels, het Hollandiagebouw (#53) zou je kunnen herkennen uit Bassie & Adriaan. Aan die Oosthavenkade zijn meerdere scenes opgenomen en er moet daar ergens een pakhuis staan waar veel scenes binnen zijn opgenomen, nu is het verbouwd tot woningen.
jep klopt. Stom vergeten, toen ik daar liep dacht ik nog, zal ik speciaal voor jullie een foto maken van de deur met naam van Bas van Toor? :lol: Zo stom, vergeten :(

·
Registered
4,042 Posts
Ik weet niet waar ik deze fotoserie anders kwijtmoet want ik geef toe dat het geen topserie is, maar meer om de leden hier een indruk te kunnen geven van de bouwactiviteit daar.
Hier zit je natuurlijk op de goede plek. Er komen al zo veel representaties van complete steden voorbij, dan is zo'n thematische fotoserie ook wel een keer leuk. Graag zie ik juist meer van dit soort series, dus post ze gerust vaker. Dit werpt tenminste stof op voor een discussie.

Hoe hebben ze die kerk op foto 7 herbouwd? Op de toren na zie ik helemaal niks terug van een oud kerkgebouw. Hebben ze het hele gebouw gesloopt en dit ervoor terug geplaatst? Het ziet er in elk geval niet uit. De andere nieuwbouw vind ik zo gek nog niet. Misschien een beetje saai, maar zeker niet storend.

·
Registered
4 Posts
ik ben in de stamboom van de familie Baauw, en dus ben ik intereseerd met nieuws over de Hoogstr. en de Oosthavenkade. het familie bedrijf is meestal gesloopt, alleen de wooning en de heel oud pakhuis staan er nog. daarom ben ik blij dat JB zo fotos heeft genomen en gepubliceerd.

·
Registered
5,583 Posts
Leuke serie, van een goed te pruimen deel van Vlaardingen.
Ik vind de nieuwbouw op foto 36 zo slecht nog niet. Deze hadden beter op z'n plaats geweest dan die je op foto 31 ziet.

·
Registered
4 Posts
in't midden van deze stad is de Grote Kerk met de Stadhuis direct over. beide voordeur kijkt naar d'ander. ook in deze omgeving zijn er twee huisen gebouwd door familie Baauw. de witte huis vlak over van de monument [ook piano school geweest] bouwde m'n over grootvader, en de andere een beetje verder weg is door m'n moeders Oom gebouwd [dit heeft en steen erbij]. de Pakhuis in't Buizengat was van mijne familie geweest ook nog de 'Hollandse stijltegels' winkel op overkant van't pakhuis.

·
Lord of the Lampposts
1,549 Posts
Grappig ik ken ook de familie Baauw.

Hoe hebben ze die kerk op foto 7 herbouwd? Op de toren na zie ik helemaal niks terug van een oud kerkgebouw. Hebben ze het hele gebouw gesloopt en dit ervoor terug geplaatst? Het ziet er in elk geval niet uit. De andere nieuwbouw vind ik zo gek nog niet. Misschien een beetje saai, maar zeker niet storend.
Er zit nu een kleine kerk achter de toren. De oude kerk is ergens in de jaren 50 gesloopt zo ver ik weet. Was verzakt. Omdat de toren op de dijk stond kon die worden behouden.
Die kerk uit de jaren 50 wat te groot geworden en is gesloopt en is dit in de plaats gekomen. De oude jaren 50 kerk was ongeveer net zo groot als de nieuwbouw nu is.

Persoonlijk vind ik die dozen mooier dan wat aan de overkant sta. Ik ben geen fan van historiserende nieuwbouw die teruggrijp naar stijlen van voor het modernisme (Persoonlijk vind ik het allemaal afschuwelijk lelijk). Hier is het dan niet echt storend maar de oude panden die er hebben gestaan zat meer variatie in qua bouwstijlen en dat vind ik wel nep aan die nieuwe hokken.

·
Registered
19,196 Posts
Discussion Starter #19
Wat aan die kerktoren vastgebouwd is is volgensmij een complex voor ouderen, woningen. De kerk functioneert niet meer volgensmij. Ik herinner me nog wel in m'n jeugd dat ik hier eens een levende kerststal gezien heb.

Overigens, wellicht doe ik binnenkort wel weer eens een rondje met de fiets. De Babberspolder gaat nu weer los, veel gesloopt qua oostblokflatjes, de kerk in die wijk is inmiddels bijna helemaal verbouwd tot appartementengebouw (mooi gedaan), de nieuwe voetbaltribune van RVS staat er (denk dat het materiaal van de hal van Rdam CS hier op gaat lijken) en men is eindelijk begonnen met heien voor www.parkhooglede.nl op de plaats van het oude Holyziekenhuis.

·
Lord of the Lampposts
1,549 Posts
^^
Er zit nog steeds een kleine kerk achter die toren.

Dat Park Hooglede vind ik dus helemaal niks. Op de plek waar de wijk Holy min of meer is begonnen in de jaren 60 gaan ze retro jaren 30 woningen bouwen. Ik vind het allemaal zo lelijk.

Ik heb gewoond in de Babberspolder en heb verhuisvergoeding gekregen. Kwam toen heel mooi uit omdat ik ging samenwonen. Op zich vind ik het wel jammer van die grootschalige sloop. Zeker nu op die plek ook al van die jaren 30 ogende woningen komen, bah. Juist die wijk heeft mijn interesse in architectuur extra aangewakkerd.

1 - 20 of 26 Posts