SkyscraperCity Forum banner

VloepFietstochtje: Utrecht, Houten

1919 Views 13 Replies 14 Participants Last post by  Tim B
Vertrekkende vanuit de wijk Ondiep te Utrecht kom je op een gegeven moment terecht in het Rechtbankkwartier, Utrecht. Die enthousiaste barbapappa is kunst.

Het Rechtbankkwartier zit verstopt achter dat lange kantoorgebouw langs het spoor (traject Utrecht-Arnhem). Appartementenblokken afgewisseld met kantoordozen in een fijne begin jaren '90 baksteen architectuur. Op de achtergrond van deze foto de Inktpot.

Best een vol plaatje.

Aan de andere kant van het spoor vind je een nieuwbouwwijk die iets meer naar mijn smaak is. Het parkeren bevind zich onder de grond, waardoor het aangename groen welig tiert (binnen de perkjes)

Met name het metselwerk doet op een prettige manier nogal middeleeuws aan. Zal wel een project zijn geweest voor verstandelijk gehandicapten 'lekker knutselen'

Een aller aardigst torentje van Tangram Architecten markeert het kruispunt.

Dan de Rivierenwijk door, langs hoofdas de Rijnlaan. Achteromkijkende wederom de Inktpot. Daterend uit 1921, een skyscraper destijds. De Ufo die er nu al jaren nonchalant opligt mag wel weer eens weg opvliegen.

Na Lunetten kom je de snelweg tegen die hier toch wel Amerikaansch breed is. Er is een fietsbrug gemaakt over deze verkeersbarrière ook al was een zebrapad natuurlijk een goedkopere optie geweest;). Rijkskantoor Westraven en de Admiraal zijn de hogere elementen hier.

Och Heemstede. Tegenwoordig kan je er lunchen en dineren. Best wel slim zo tussen de golfvelden

Het Amsterdam-Rijnkanaal is ook present. De parallelwegen volgen braaf de richting van het water

Een onafgemaakte brug, I presume? En dan ook nog eens eenrichtingsverkeer? Interessant!

Een foto letterlijk volgens het boekje. Nou, het werkt! Mijn moeder vond dit een 'hele mooie'.

Houten, plotsklaps ben je er dan toch. De brandweerkazerne is best een eyecatcher met al die zonnepanelen. Het is een parabolische constructie van met name staal, glas en aluminium. Het ontwerp komt van de BrusselseBelgen Samyn & Partners. Het gebouw heeft een Nationale Staalprijs gewonnen. Daar zal het vast blij mee zijn

Van binnen is er een vrolijke regenboog aan plaatjes te vinden. Leuk.

Het Raadhuis van Houten. 38 meter en geboren in 1987. Radeloos

Er is ook architectuur in Houten getuige dit kantoorgebouw van het lokale Hoogheemraadschap...

...en deze kerk in Houten, best wel een pittig ontwerpje.

Maar dan, de nieuwbouwmassa der Houten. Ondanks deze slechte pano, toch deze pano. Gewoon voor het idee.

Individualisme, was dat niet iets uit de jaren '90?

Volgens een enkeling de toekomst van hoogbouw. Terrasvormige appartementencomplexen. In Houten staat de eerste daadwerkelijk gerealiseerde. Het ontwerp lag er al een tijdje

Ikzienex door al die vinex!

StoutHouten. Ja het leven in Houten Castellum kent zo zijn frustraties. De lokale jeugd weet er gelukkig een kunstzinnige draai aan te geven.

Zuilen komen oorspronkelijk uit Griekenland, echt waar, maar zijn nu ook te vinden in Houten. Heel wat dichterbij gelukkig. Dit ronde gebouw lijkt ergens wel een arena. In de praktijk is het meer een soort vesting, de binnenplaats is niet vrij toegangkelijk. Maar das weer hip tegenwoordig.

Aan de hand van de vlaggenpolen kan je alsnog zien hoeveel afzonderlijke huizen er hier te onderscheiden zijn.

Genoeg Houten, een mens kan niet alles verdragen. Wederom het Amsterdam-Rijnkanaal. De Schalkwijkse bruggen zijn ook te zien.

Daar is die curieuze doodlopende brug weer. Het verkeersbord in deze doet bijdehand aan.

Nog even een neusje Nieuwegein erbijpakken. Wist je dat ze daar hun eigen Hoftoren hebben? Het heet de 'Meander', maar gezien de tekst Nieuwegein aan de top is het misschien wel iets bestuurlijks. Meestal staan die bestuurlijke gebouwen niet op bedrijventerreinen, daarom weet ik het niet zeker.

Terug in Utrecht. Gelijk Utrechts' beste hoogbouw (naar mijn idee) voor je kiezen. Nova Zembla kantoortoren, van OIII Architecten.

Wie van de 3

De 'Jaarbeurs' zijde van het CS is enorm rommelig. Toch een aardig zicht.
See less See more
30
1 - 14 of 14 Posts

hoftoren, wat jij wil. in den bosch staat precies dezelfde toren. weet de naam niet. hie is zwart en staat naast het station. volgens mij is ie iets hoger.

en zullen we hier de nieuwe overdekte markt van rotterdam hebben. ook daar zouden vrolijke kleurtjes komen. ook wordt groter.
See less See more
2
De Meander is het nieuwe gemeentehuis van Nieuwegein.
Brug Amsterdam Rijnkanaal.

Dat stuk beton over het Amsterdam-Rijnkanaal is een plofsluis. Onderdeel van de Hollandse Waterlinie. Zand in de bakken, ploffen maar en kanaal zat dicht. Bij de verruiming van het AR-Kanaal in de jaren tachtig is het nieuwe kanaalpand er gewoon omheen gelegd, omdat men de oude plofsluis niet wilde en kon opblazen. Volgens mij is het nu een beschermd monument.
Houten is best wel een aardige plaats om te wonen denk ik. Kleinschalig, overzichtelijk en een leuke rondweg. Ik kom wel eens bij Euretco, daarnaast zit toch ook de `plaatselijke` Jaguar-dealer..... Maar wat hebben ze daar een prachtige brandweerkazerne, toch volgende keer eens even langsrijden, de moeite waard en ook de staalprijs waardig. Bedankt voor de foto`s.
Erg leuke tour gemaakt door plaatsen waar je - Utrecht daargelaten - nooit wat van voorbij ziet komen.
Zoals altijd is het commentaar minstens net zo leuk als de foto's zelf :D
leuke kasteeltje.
Die inktpot vind ik ook wel strak maar de utrechtse gebouwen kunnen me nou niet charmeren in deze serie. :cheers:
Fijne reeks... met leuk commentaar!
Mooie serie Vloepkleedje! En het ironische commentaar maakt het nog mooier.

Dank voor deze inside reportage van een stad waar ik uit mezelf niet zo snel heen zou gaan! Al is die brandweerkazerne wel opvallend. En mag ik dat kasteeltje ook wel.

De enige keer dat ik in Houten was, was omdat ik dat Hannoverse trammetje dat daar heen en weer pendelt van dichtbij wilde zien. Verder dan het station en de veredelde halte in Castellum kwam ik dan ook niet. En volgens mij zal het daar ook wel bij blijven...
Ik vind die appartmenten van de toekomst maar ouderwets aandoen. Doe mij maar de Huizense variant
De op één na laatste foto is gewoon klasse! Valt niets op af te dingen.
Leuk Kasteeltje inderdaad, ik kom er dagelijks :)
Overigens zijn er nog plannen om wat bijgebouwen en tuinen in ere te herstellen. Dit te bedenken dat het een paar jaar geleden bijna met de grond plat lag...
geweldig leuke serie van ook mijn huidige stadsie. Grappig ook dat ik in al die uithoeken van Utrecht welleens flexibel post heb bezorgd. Zo kanik me in ieder geval die brandweerkazerne in houten nog herinneren en kasteel heemstede. Die brug heb ik ook eens proberen te nemen tijdens een fietstocht, ik geloof dat je al hebt aangegeven waarom ik toch moest omrijden :D
1 - 14 of 14 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.