Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 29 Posts

·
Registered
1,134 Posts
Discussion Starter · #1 ·
In grote steden met winkelstraten met meestal oude panden zie je het vaak. Grote winkelketens en ook kleinere vestigen zich in een oud pand. Vaak wordt hierdoor al de gevels ontrokken door reclames etc etc.
Vaak zie je eens de vaak mooie gevels van de 1e verdiepingen niet meer die nog wel intact zijn.
Vaak worden de verdiepingen boven ook niet meer gebruikt, en gebruiken ze het als magazijn of laten ze het gewoon omkomen.
Eigenlijk onacceptabel vind ik.
Ze huren zo'n hele pand maar willen van de bovenste verdieping geen woning maken omdat een eigen ingang ontbreekt of het kost allemaal te veel moeite.
Mensen kunne natuurlijk ook gaanklagen over geluidoverlast/lichtoverlast., of stank in geval van horeca.
Ik zag een aantal jaren geleden nog ene programma over Amsterdam, die wilde graag die bovenwoningen weer bewoonbaar hebben in de stad en mooie bovengevels weer laten tonen. Het zal natuurlijk ook de boel meer verlevendigen in een aantal steden wanneer er meer wordt bewoont in de winkelstraten.
En leegstand is toch ook onacceptabel?

een voorbeeld uit Nijmegen:
http://www.louisseveke.nl/node/56

·
Illustrateur
13,117 Posts
Ik ben het daarmee eens. Net als in Eindhoven is dit voor meer steden een probleem. Nu is er in de winkelstraten een zeer eenzijdig aanbog van voorzieningen (naam zegt het eigenlijk al). Na 18:00 uur is hier geen kip meer en gewilde ruimte in het centrum blijft onbenut. Hoe valt dit aan te pakken?

Het ergste vind ik nog wel dat veel mensen er onverschillig over zijn. Het zijn wel onze 'centra'. Een beetje levendigheid lijkt me niet veel gevraagd.

Waarom zijn er verder geen kleine hotelletjes zoals in Frankrijk? Hier zijn het vaak grote ketens, maar ik denk dat veel mensen ook graag in zo'n stek zouden willen zitten.

·
Bas
14,534 Posts
Het ging goed, nu niet meer.

Men had al in de tachtiger jaren in Leeuwarden een plan om de lege ruimtes boven winkels ( vooral in de Voorstreek/Tuinen/Wirdumerdijk) beter te gaan gebuiken. Veel woonruimte werd toen opeens in een tijd van schaarste `aan den student` gebracht. Maar ik denk, dat veel winkeliers op gegeven moment ook niet meer wilden verhuren vanwege belastingmaatregelen en zo. Bovendien kwamen er steeds meer keten-filialen en franchisers, die geen belang bij verhuur hadden. Zo weet ik dat bovenverdiepingen hun nut opbrengen voor opslag, kantineruimte ( want op de begane grond moet je immers verkopen!) kleedruimte etc. en voor vele andere doeleinden. Als ik hedentendage zo door de binnenstad loop, zie ik maar weinig bovenwoningen meer boven de Zeemannen, de Blokkers en de Hennes&Mauritsjes. Jammer.

De woningmarkt is hier ook heel erg gemakkelijk. Een beetje student woont redelijk op stand tegenwoordig, en wie wil er dan nog in een bovenwoning van een winkel? Stel je eens voor, als DHL om 0800 uur voor de deur staat elke winkeldag? Dan wordt je toch knettergek van die ronkende dieselmotoren in zo`n vrachtwagen?

·
Registered
4,042 Posts
Een beetje student woont redelijk op stand tegenwoordig, en wie wil er dan nog in een bovenwoning van een winkel? Stel je eens voor, als DHL om 0800 uur voor de deur staat elke winkeldag? Dan wordt je toch knettergek van die ronkende dieselmotoren in zo`n vrachtwagen?
Wonen in het centrum staat toch bij de meeste studenten op nummer 1 op de verlanglijstjes. Een ronkende motor om 8 uur neemt men gewoon voor lief. In het centrum valt van alles te beleven en in het centrum is alles dichtbij. Wat wil je als student (en andere stadsliefhebber) nog meer! ;)

Voor winkeleigenaren lijkt het me niet altijd even fijn om mensen (vooral studenten) boven de winkel te hebben. Laatst werd er boven een restaurant aan de St. Jacobsstraat een gabberparty gehouden. Geen wonder dat er niemand meer kwam eten.

·
Banned
7,712 Posts
Arnhem:

De Gelderlander said:
01-03-2007
Wonen boven Winkels is nu echt begonnen

Donderdag, 1 maart 2007 - ARNHEM - Otto Wijnen van theatergroep De Lachende Lama heeft wethouder Sander van Bodegraven in de Weverstraat verleid in bad te stappen om te ervaren hoe het is om in de binnenstad te wonen. ‘Tochtig’, luidde de conclusie van beide heren.

Gemeente Arnhem en woningcorporatie Portaal markeerden gisteren tijdens een feestelijke bijeenkomst dat, in het kader van het project Wonen boven Winkels, de handen nu ook echt uit de mouwen gaan. Al jaren wordt gepraat over het realiseren van woonruimte boven de winkels in de Arnhemse binnenstad.

Om de stad leefbaarder en veiliger te maken, vooral in de avonduren. Dat gaat nu gebeuren. In tien jaar komen er in de binnenstad minstens tweehonderd appartementen bij. Op de plaats waar Wijnen en later ook Van Bodegraven gisteren vrolijk zaten te badderen, wordt de ingang gemaakt van de tien appartementen die boven de winkel van We komen.

De winkel is aan de Rijnstraat, maar door deze oplossing hebben de toekomstige bewoners van het monumentale pand een eigen opgang.

·
Registered
1,134 Posts
Discussion Starter · #7 ·
gedateerd maybe maar het probleem niet.

ook verpesten veel zaken hun gevels, al die kartonnen dozen of dichte gordijnen en kartonnen voor de ramen lijken ook niet echt gezellig.

wonen boven winkels dat moet gewoon mogelijk zijn.
bedoel alle torenflats en appartementen zijn in de plint ook voorzien van winkels en bedrijven. Ronkende vrachtwagens van allerlei leveranciers ja die krijg je er dan bij.

Voor de gein moet je es met je neus in de lucht lopen in een winkelstraat in de buurt.

·
Banned
2,255 Posts
Als ze hier uberhaupt het concept student kende dan hadden ze dat probleem niet in onze stad... want ook wij hebben er last van... Ik vind onze binnenstad te saai voor woorden en te ver van het centraal station (5-10mins fietsen)... Als ik in een binnenstad ga wonen dan ga ik in Rotterdam wel wonen... alle voorzieningen zijn er die ik eis aan een stad en het is er iig nog druk nadat de winkels dicht gaan en niet zoals hier waar je gewoon iemand kan doodschieten midden op straat zonder dat iemand je ziet... zo ernstig is het gesteld met onze binnenstad...

Wie wil er in zo'n stad wonen??? idd niemand behalve nimby's...

·
Registered
14,150 Posts
Misschien is het een idee om de winkels gewoon van 10 tot 9 open te laten, elke dag?

·
Registered
284 Posts
Waarom kunnen we in Amsterdam (het liefst heel Nederland) niet een verbod instellen op felle, grote en opvallende (licht)reclames?! Omdat er zoveel reclame hangt/staat/ligt valt de reclame niet meer op, waardoor winkels steeds grotere en aandachtrekkerendere reclames gaan maken. De meeste winkels gaan schuil achter borden enorme borden/vlaggen/balonnen

We willen toch niet dat alle gebouwen zo eindigen:

Kalverstraat:

·
Registered
1,134 Posts
Discussion Starter · #11 ·
ja op die laatste foto zie je het goed.
die mooie oude gevels van de vaak onbewoonde bovenwoningen.
waarom geen mooiere stijlvollere reclames gewoon vlak op de gevels.
Op de Champs Ellyseee heb je dat volgens mij ook alleen maar, geen uithangreclame.

·
Registered
1,134 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Reclame uitingen bepalen mede de aanblik van winkelstraten

Spelregels voor reclame in de winkelstraten

De winkelstraten in Oud-West zijn landelijke bekend. De zeven winkelstraten: Overtoom, Kinkerstraat, Ten Katestraat, Bilderdijkstraat, 1e Constantijn Huygensstraat, De Clercqstaat en de Jan Pieter Heijestraat onderscheiden zich door hun karakteristieke 19e eeuwse gevels. In het in 2003 door het stadsdeel vastgestelde beeldkwaliteitsplan is het benadrukken van het authentieke karakter van de panden richtinggevend in de reclame-uitingen. Zonder de levendigheid van de stadsstraten aan te tasten, maar wel de nadruk te legen op de kwaliteit van de gevels, want het stadsdeel vindt aantrekkelijke winkelstraten belangrijk.

Gevelreclame
Wildgroei aan reclame-uitingen geeft een winkelstraat een rommelige aanblik. Om dit te voorkomen heeft het stadsdeel richtlijnen vastgesteld waaraan reclame-uitingen in de winkelstraten moeten voldoen.
Zo mag een uithangbord maximaal 100 centimeter buiten het gevelvlak uitsteken en is de maximale hoogte van het bord 30 centimeter. Verder mag het bord op een hoogte tussen de 2.20 meter en 5 meter boven de straat worden geplaatst, maar mag het niet hoger zijn dan de bovenkant van de eerste verdieping. Ook voor de naamgeving zijn richtlijnen opgesteld. Zo moet de naam bij voorkeur in losse letters met een maximale dikte van 20 centimeter worden aangegeven en op de voorzijde van de gevel worden bevestigd. Voor lichtbakken geldt een maximale dikte van 10 centimeter. De reclame moet minimaal 20 centimeter onder de onderdorpel van het kozijn van de eerste etage blijven, zodat metselwerk boven de reclame zichtbaar blijft.

Overige richtlijnen
Naast richtlijnen voor gevelreclame gelden er ook spelregels voor terrassen in de winkelstraten. Het stadsdeel vindt dat terrassen positief zijn voor de sfeer van winkelstraten. Het mag echter niet zo zijn dat er conflicten ontstaan met andere weggebruikers, zoals voetgangers. Ditzelfde geldt voor uitstallingen voor winkels.

Subsidiemogelijkheden
Er zijn subsidie mogelijkheden voor ondernemers die hun gevelreclame willen vervangen. De subsidieregeling geldt tot 1 januari 2007. De subsidie is 50% tot 75%, afhankelijk van de locatie, tijdstip en de gemaakte kosten en bedraagt maximaal € 3000,-.

·
robkaper.nl
5,971 Posts
Over de reclameuitingen:

Aan de ene kant is het inderdaad soms jammer van het aanzicht op historische panden, aan de andere kant is een wildgroei van licht en neon ook een vorm van grootstedelijke chaos.. bij foto's uit Azië staan we hier toch ook gezamenlijk te smullen?

Regulering zou een optie zijn. Geslaagd voorbeeld is de Koopgoot in Rotterdam, maar dat is dan ook een redelijk afgezonderd stukje stad - ik zou er niet vrolijk van worden als de hele binnenstad in precies die stijl uitgevoerd zou zijn, dus bij regulering zou het wel gewenst zijn om voor iedere straat of gebied een andere stijlvariant te gebruiken zodat er geen monotone eenheidsworst ontstaat.

Over de leegstand/lege straten:

Tenzij je het geluk hebt dat je winkelstraat een belangrijke looproute is (al dan niet vanwege aanwezige/nabije horeca) zal je dat probleem altijd houden. Het aantal inwoners wat je boven winkelpanden kwijt kan is veel te weinig om een levendig straatbeeld op te leveren.

De Kalverstraat is 's avonds nog enigszins druk omdat het een primaire looproute is tussen Centraal en twee uitgaanscentra (Leidse/Rembrandts), niet omdat daar mensen wonen.

·
--------------
2,761 Posts
In Tilburg hebben ze het probleem al voor een groot deel opgelost, boven de winkels hier wonen bijna allemaal studenten.

·
Enjoy your freedom!
7,594 Posts
Hier in Weert flopt het wonen boven winkels gigantisch. De V&D in Weert wilde jaren geleden flink uitbreiden en een paar lagen er bovenop bouwen, maar dit mocht niet omdat men alleen wonen boven winkels wilde toestaan. Echt "boerse" mentaliteit van dit provinciestadje dat niet weet of het voor of achteruit wil.

·
Banned
7,712 Posts
In Harderwijk is, meen, ik al een verordening aangenomen om de reclameuitingen terug te dringen.

·
Abstract Musician
476 Posts
Ik vind het juist wel wat hebben... geeft savonds een gezellig warm sfeertje.
Niet verbieden dus als je het mij vraagt.

Ze huren zo'n hele pand maar willen van de bovenste verdieping geen woning maken omdat een eigen ingang ontbreekt of het kost allemaal te veel moeite.
Als je voor het hele pand betaald mag je natuurlijk ook zelf bepalen wat je er mee doet... Denk ook dat winkelieren aan de kalverstraat niet onnodig een half pand voor niets betalen trouwens, lijkt me nogal duur... :)

·
Registered
284 Posts
Ik vind het juist wel wat hebben... geeft savonds een gezellig warm sfeertje.
Niet verbieden dus als je het mij vraagt.
Van mij hoeft reclame ook niet verboden te worden, maar het mag wel geminderd worden. En 's avonds een warm sfeertje is ook te krijgen met gewone gezellige verlichting.

·
kejje nagaan!
5,062 Posts
In de jaren '90 was er een prachtig, maar toch onrealistisch gebleken plan om in Amsterdam in ieder geval de lege etages boven de winkels van Kalverstraat en Nieuwendijk weer bewoonbaar te maken.

Het ging uit van twee loopbruggen, aan weerszijden en parallel aan de eigenlijke straat, over de daken van de huizen. Boven ieder huis liep een portiek naar beneden de woningen in. De toegangen met liften en trappen naar die loopbruggen bevonden zich voor een groot deel in de donkere pissteegjes, die daarvoor flink zouden worden opgeknapt.

Het plan strandde op heel veel factoren. Onwil van de vele pandjesbazen, scepsis bij de Brandweer over de veiligheid (want vluchten kon voornamelijk alleen bovenlangs) en ongetwijfeld ook de relatief hoge kosten...wel jammer.

Het exacte aantal kan ik me niet meer herinneren, maar het ging wel om een paar honderd kleine wooneenheden voor alleenstaanden en stellen, die op deze manier gerealiseerd konden worden...En de impressies die in de kranten stonden zagen er fascinerend uit.

·
kejje nagaan!
5,062 Posts
Overigens is de verbouwing van lege Kalverstraat-etages tot woningen op kleine schaal (ongeveer vijf a zes woningen geloof ik) bij het Spui wel in de geest van dat brugplan uitgevoerd. Daar zitten de voordeuren aan de achterzijde.

(foto van de site van VVAB)

(foto's afkomstig van architectenbureau Rappange)

Ik ben daar nog nooit geweest (dat zal ook wel lastig zijn als je er niets te zoeken hebt...zwervers, junks en andere insluipers zijn ook een groot probleem) maar ik ben er wel benieuwd naar.

1 - 20 of 29 Posts