SkyscraperCity Forum banner

VORST / FOREST | 1190

38074 Views 229 Replies 31 Participants Last post by  JLbxl
Brusselnieuws.be:
Brussels Gewest bouwt Ecopool in Vorst

Vorst - Het Brussels Gewest krijgt volgend jaar een nieuw centrum voor afvalhergebruik, waar frituurolie en elektronisch afval verwerkt en gerecycleerd zullen worden. Het centrum komt in Vorst en zal Ecopool heten.

Momenteel worden grof afval, oliën en elektrische apparatuur nog in privébedrijven buiten het Brussels Gewest gerecycleerd of gewoon vernietigd. Daar moet volgend jaar verandering in komen. Een industrieel pand van 7.000 vierkante meter aan de Sint-Denijsstraat in Vorst wordt tegen september 2010 omgebouwd tot Ecopool.

Op termijn wil het Gewest er 4.000 ton afval verwerken en recycleren. Tijdens de opstart in 2010 rekent men op 1.000 ton. Eén derde van het afval zal bestaan uit elektrische en elektronische apparatuur. De onderdelen van die toestellen worden eruit gehaald en doorgesluisd naar de sector die het meest geschikt is voor de verwerking ervan. Een deel van de computers, koelkasten en televisietoestellen die in Ecopool terechtkomt, zal worden opgelapt en opnieuw op de markt gebracht worden.

Om het pand om te bouwen tot een recyclagecentrum krijgt het Brussels Gewest vier miljoen euro subsidie van Europa. Het Gewest pompt nog eens hetzelfde bedrag in het project. Het Gewest wil met het project ook extra werkgelegenheid creëren voor laaggeschoolde Brusselaars. "Door het project kunnen wij nieuwe jobs creëren en komen er 55 banen voor de Brusselaar bij," aldus Emir Kir (PS), staatssecretaris voor Netheid.
1 - 20 of 230 Posts
VORST / FOREST

De vroegere Batafabriek op de Van Volxemlaan in Vorst (op een steenworp van Wiels), die al sinds 2004 in renovatie is, begint er langzamerhand bewoonbaarder uit te zien, sinds deze week hangt de reclame uit dat je kan gaan kopen. Geen foto's, sorry, deze middag geen tijd, en deze avond was het al donker. Misschien een van de komende dagen, maar ik durf niets beloven.
Meer info in deze PDF: http://www.jcx.be/project/nl/bata.pdf
VORST / FOREST

en nog een verbouwing/renovatie
Bata fabriek, Van Volxemlaan 302-304,Vorst
Architect: http://www.artbuild.com/
projectontwikkelaar: http://www.batajcx.be/

Het oude Bata-gebouw wordt verbouwd tot luxewoonsten. Op het terrein van bijna 9.000m2 komen 59 appartementen verdeeld over drie gebouwen, 60 parkeerplaatsen, winkelruimtes, ondergrondse bergruimtes en een binnentuin met bomen.
De Bata-schoenenfabriek werd gesticht in 1894. In 1927 besloot de groep zich te vestigen in het zuiden van Brussel, naast de befaamde brouwerij Wielemans-Ceuppens.
See less See more
3
  • Like
Reactions: 1
Ah, er is me iemand voor geweest. Bedankt voor de update van de Bata, telkens ik eraan denk is er teveel tegenlicht, of is er wel iets anders dat me niet bevalt om voor een foto-update te zorgen.
Allebei (Bata en Van Haelen) geslaagde renovaties vind ik. Hey Groentje, niet erg dat je net te laat was voor Bata. Jij woont hier echt vlakbij toch? Misschien kan je dan af en toe een fotootje posten om ons te laten meegenieten van de vorderingen van de werf? :)
Ik zal regelmatig eens een fotootje posten van Bata, akkoord. Ik zit helemaal vol goede voornemens, en wil ook de GOMB-projecten in de Zwedenstraat, de Barastraat en de Bervoetsstraat regelmatiger de revue laten passeren. We zullen zien wat er van in huis komt.
Ik zal regelmatig eens een fotootje posten van Bata, akkoord. Ik zit helemaal vol goede voornemens, en wil ook de GOMB-projecten in de Zwedenstraat, de Barastraat en de Bervoetsstraat regelmatiger de revue laten passeren. We zullen zien wat er van in huis komt.
Super! We kijken er naar uit! Ik vind het in het algemeen spijtig dat we (inclusief ikzelf) niet meer laten zien van de "kleinere" projecten in Brussel. Dan vooral buiten het centrum. Ik heb echt de indruk dat er momenteel enorm veel aan de gang zijn...
Ik heb echt de indruk dat er momenteel enorm veel aan de gang zijn...
Inderdaad, projecten die wij zelfs niet vermelden omdat ze zo "gewoon" zijn, worden in andere steden als grote projecten beschouwd.
In Brussel wordt er tegenwoorden overal gebouwd, en enorm veel woonprojecten ook. Hier in Molenbeek in mijn buurt zijn er tientallen projecten, goed voor duizenden nieuwe inwoners. :)
VORST / FOREST

Brusselnieuws.be:
Betaalbaar wonen onder groendak in Vorst
Vorst - De Gewestelijke Ontwikkelingsmaat*schappij Brussel (Gomb) stampt een nieuwe wijk uit de grond. De Bervoetswijk, tussen Luttrebrug en Sint-Denijs, zal 239 middeninkomens*woningen tellen. De gemeente, die van betaalbaar wonen een prioriteit heeft gemaakt, is tevreden.

De nieuwe woonblokken komen op de hoek van de Schaatsstraat en de Marguerite Bervoetsstraat te liggen. Op een informatieavond, die de Gomb en de gemeente Vorst vorige week samen organiseerden, kwamen opvallend veel nieuwsgierigen opdagen. Er komen 108 duplexen, negentien eengezinswoningen en 112 appartementen, verdeeld over negen gebouwen. Verder zijn er ook twaalf ateliers voor ambachtslui ingetekend en kijken de toekomstige bewoners uit op een pleintje.

De gemeente Vorst, die van betaalbaar wonen een speerpunt heeft maakt, is uiterst tevreden met de komst van de woningen. “Met deze Gomb-woningen komt er meteen een groot aantal betaalbare woningen op de markt in het segment waar de vraag het grootst is,” zegt schepen van Huisvesting José Angeli (Ecolo).

Ook als groene is Angeli heel opgezet. Het zijn stuk voor stuk passiefwoningen, en bovendien is er gelet op de waterdoorlaatbaarheid van de gebouwen. Elk gebouw heeft een groendak en ook het binnenplein kan water absorberen. In Vorst, dat makkelijk overstroomt, gelden er heel strikte regels op dat vlak.

Angeli, die naast Huisvesting ook bevoegd is voor Sociale Cohesie, zegt wel nauwkeurig toe te zien op de integratie van de nieuwe wijk in de gemeente. “De wijk mag geen geïsoleerd geheel worden met een te hoge densiteit.”

“De woonwijk is ideaal gelegen,” zegt Angeli nog, “tussen twee perimeters waar een wijkcontract loopt: Luttrebrug en Sint-Denijs. Op tweehonderd meter van de Bervoetswijk komt een wijkhuis; bij Sint-Denijs worden alle straten opgeknapt en stimuleren we samen met Atrium de handel in de wijk.
Het schiet daar behoorlijk op, trouwens. Ik sta ook op de wachtlijst...
Echt? Leuk! Als je gaat kijken naar de werf van je misschien toekomstige stek, mag je ook foto's posten van de werken natuurlijk ;)
Pfff, ik heb het appartement nog niet, hé. Het zal wellicht maar op de nipper zijn, dat ik er bij zal zijn voor Bervoets. En als ik ondertussen een andere stek vind die me bevalt, dan hoeft het voor mij ook niet meer.
Ik ben een paar maand geleden foto's gaan maken (maar de foto's nog niet opgeladen op de computer), en ga er nog wel eens langsgaan, ja.
Ok, we kijken er naar uit ;) Succes met de zoektocht naar een woonst! :)
Ok, we kijken er naar uit ;) Succes met de zoektocht naar een woonst! :)
En ik heb de betreffende draad teruggevonden. Normaal teken ik voor een appartementje van 85 m² en 1 slaapkamer. Met zicht op de treinen uit Charleroi :nuts:
Proficiat! Nog steeds in Vorst? Wanneer verhuis je? Enig zicht op interessante werven/projecten? ;)
Yup, ik blijf in Vorst. Verhuis is pas voorzien voor 2012... De werf schiet behoorlijk op, al is het nog altijd ruwbouw.
Ook de renovatie van de Batafabriek vordert, maar ik ben geen grote fotograaf om er regelmatig de vorderingen te gaan verslaan. En ik heb vrij weinig tijd, met heel die aankoop, bevorderingsexamens, en andere bezigheden.
VORST / FOREST : Diverse projecten / Projet divers

Ik ben deze morgen een kleine fotowandeling gaan maken, en heb enkele foto's genomen van mijn toekomstige woonwijk.

Bervoets
zicht vanop de Van Volxemlaan. Over die brug rijden de treinen naar Charleroi.

Zicht in de Bervoetsstraat op de laatste huizen.

Zelfde standpunt, de blokken op de hoek van Bervoetsstraat en Schaatsstraat.

Die blokken van iets dichterbij. Bij sommige hangt het balkon er al.

Zicht op de 'straat' waar ik ga wonen, vanop de Schaatsstraat.

Zicht op de blokken aan de Schaatsstraat. Hier is men al begonnen aan de bepleistering.

See less See more
7
  • Like
Reactions: 1
Nog een ander bouwproject in de mooie gemeente Vorst is de renovatie van de Batafabriek, hier al gepasseerd. Een kleine update.
Zoals je ziet staan er iets meer blaadjes aan de bomen dan de vorige reportage. Het was toen immers ook nog winter. Sorry voor de overbelichting.

De oude gevel, helemaal opgeknapt.

Dit doorsteekje tussen oud en nieuw toont de achterbouw in volle glorie.

En nog eens de achterbouw.

Het nieuwe gedeelte, nu met gevelbekleding.
See less See more
5
Leuk project! Bedankt voor de update, groentje! :)
Mooie foto's Groentje, Bedankt! Ik ben blij dat het gebouw behouden is. De laatste jaren lijkt er in Brussel toch een steeds meer waardering voor het patrimonium te ontstaan.
1 - 20 of 230 Posts