Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 61 Posts

·
Registered
1,134 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Leuke site om even door heen te bladeren
http://www.amsterdamsebinnenstad.nl
De "groepering" hekelt de woonboten en andere "troep"die de relatie tussen het water en de bebouwing ersntig verstoren.
Op zich begrijpelijk als je even in de oude fotogalerij kijkt.
En ook ziet hoeveel rommel langs en in de grachten is gebouwd.
Ook waakt de stad tegen hoogbouw in de stad die het zicht verstoren van de doorkijkjes en uitzichten over de historische grachten en bebouwingen.

Dialezing Amsterdam Waterstad
http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/199/dialezing.html

·
Registered
1,134 Posts
Discussion Starter · #2 · (Edited)
Je kunt zeggen dat de 2e foto voor meer leven zorgt. Maar ik vind het ook echt verrommeling van een historisch stadsaanzicht.
Niet echt Unesco waardig zoiets...
Doe mij maar de oude situatie op foto 1.
Prachtig hoe daar de bebouwing afgestemd is op het water.

Dis ook een "prachtig" voorbeeld:

Damrak met sexmuseum, walgelijk die zonnescherm en uitbouw!

·
* H I G H *
1,539 Posts
^^ Je loopt een beetje achter, d.w.z. dat de voorzitter van die club, dhr. Walter Schoonenberg ook hier op het forum te vinden is om ons zijn ideeen over de Amsterdamse binnenstad op te komen dringen. Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat hij hier weinig succes heeft.
De meeste van zijn posts zijn te vinden in het Amsterdam-gedeelte en dan met name de Westerdok topic en de Woontoren Arena topic.

·
* H I G H *
1,539 Posts
Ik bedoel niet dat je letterlijk achterloopt. Maar ik dacht dat je die topics misschien gemist had dus ik wilde je even laten weten dat "ze" hier bekend zijn.

·
Registered
1,134 Posts
Discussion Starter · #7 ·
hoezo! dit hoort hier te staan niet in de projectforum van Amsterdam.
Dit is het algemene gedeelte, net zoals posts over urban stuff over Rotterdam dat hier staat hoort dit over Amsterdam ook hier te staan.

·
Bas
14,747 Posts
Amsterdam is mooi, maar dan wèl met allerlei drijvende objecten in de grachten. Lege grachten zie je ook in Sint Petersburg en in Hamburg, daar heb je niets aan. Dus als men woonboten e.d. tegen wil gaan, is zo`n stichting toch ergens verkeerd bezig.

·
My train goes everywhere!
2,785 Posts
Wat op zich een idee is, en volgens mij is men daar ook al mee bezig, is om sommige plaatsen enkel oude woonboten toe te laten en niet van die moderne zooi... net als aan huizen mag je aan woonboten ook eisen stellen van mij... helemaal als ze in historisch gebied liggen.

Daarnaast met Eus eens. Ik ben het niet altijd een met onze vrienden, maar ben wel blij dat er een vereniging bestaat die soms goed tegengas kan geven.

Wel inderdaad graag binnen de grachtengordel en oud zuid...

·
Registered
4,042 Posts
Dat luifelgedoe op het Damrak is inderdaad niet om aan te zien. Toch vind ik de gevelrij (aan de bovenkant) op de huidige foto interessanter dan de vroegere situatie. Nu is er veel meer variatie.

Jammer genoeg is deze verbunkering van ondergevels eerder regel dan uitzondering. Het komt echt overal in Nederland voor.

·
Registered
2,458 Posts
Men moet wel rekening houden met het het feit dat foto's 'romantischer' worden in zwart-wit. Als je de zwart-wit foto's bekijkt van het nieuwe Rotterdam na de oorlog, dan ziet dit er ook vrij aardig uit, terwijl dat toch echt vaak dezelfde troep is waar men nu zo van gruwelt. ;) Die fotogalerij geeft dus een behoorlijk vertekend beeld.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Hoop dat de stichting zich ook kan inzetten voor herbouw van het Paleis voor Volksvlijt. Wát een gaaf, on-Amsterdams/Nederlands gebouw, helemaal uit gietijzer en glas. Prachtig! :happy:

Afb.: Gemeentearchief

1 - 20 of 61 Posts