SkyscraperCity banner
1 - 20 of 41 Posts

·
Registered
106 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Via Fok.nl

De VVD wil een tolbrug laten aanleggen tussen Almere en Amsterdam. De brug moet een alternatief worden voor de files op de A6 en de A1, schrijft De Telegraaf zaterdag.

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot ziet geen mogelijkheden om de staat een brug te laten aanleggen. "Al het publieke budget voor wegen is tot aan 2028 vastgelegd in andere projecten. Alleen met private financiers bestaat de kans dat de brug er nog voor 2020 ligt."

Aptroot dient volgende week een voorstel in om beleggingmaatschappijen, bouwers en vervoersbedrijven uit te dagen de acht kilometer lange brug aan te leggen. Het Kamerlid spreekt van een 'soort prijsvraag'. "Laat ze hun vakmanschap maar aantonen."

De brug moet ook mogelijkheden bieden voor openbaar vervoer. Gedacht wordt aan een onderlaag met twee spoorbanen en een bovenlaag met vier rijbanen, maar een 'snelle lange bus' in plaats van een trein vindt Aptroot ook goed. "Vervoersbedrijven mogen onderling knokken voor het beste aanbod."

PVV-Kamerlid Richard de Mos noemt het in de krant een 'strak plan'. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe wil het voorstel 'graag' onderzoeken. "Laten we maar eens kijken wat de mogelijkheden voor een verbinding zijn."
Belachelijk naar mijn idee, eerst kregen we hier allemaal geluiden te horen dat er gewoon afspraken gemaakt waren over een ijmeerverbinding (blijkbaar niet), en nu dit, terwijl het me toch lijkt dat als almere willen laten groeien, dat daar een *normale* verbinding bij moet komen om dat te laten lukken. Welke Nederlander gaat nou tol betalen? Ik ken er geneen.

·
Registered
1,246 Posts
^Nou ik ken er duizenden die elke ochtend vast staan op de A1, maar alsnog, vreemd plan inderdaad. We betalen allemaal zakken met geld aan de Staat voor een goed wegennet, waarom is er opeens geen geld meer voor een van de grootste knelpunten van de Randstad? Moet je nagaan wat een fileloze Noordvleugel aan geld oplevert.

En wat nog veel vreemder is, die verbinding was inderdaad al vastgelegd samen met de groei van Almere door het vorige kabinet. De kansen dat Almere zich op de middellange termijn sterk gaat ontwikkelen slinken hiermee denk ik. Nou ja, dan is er tenminste meer tijd om eens goed te kijken naar een mooie inbreiding rond het centrum.

·
Banned
5,040 Posts
Ach, Charlie is weer bezig. :eek:hno:

Hij was tegenstander van kilometerheffing en nu dit weer.
www.autoblog.nl

Prijzen uitreiken gaat hem beter af. www.helpnederlandopweg.nl

Eigenlijk wilde hij Rita steunen in Trots op Nederland, maar koos eieren voor zijn geld. Nu is hij blij dat hij met steun van de PVV toch zijn persmomentjes kan blijven vergaren.

·
Moderator
53,143 Posts
Onzinnig plan van iemand die duidelijk niet op de hoogte is van de planvorming rond het SAA.

De A1 zal de komende jaren verbreed worden naar 2x5+2 rijstroken en 2 busbanen. Dan is die hele brug niet nodig.

Bovendien is zo'n brug verkeerskundig geen oplossing omdat de werklocaties toch vooral ten zuiden van het Noordzeekanaal en het IJ zitten en je dus een enorme bottleneck voor de Zeeburgertunnel creeërt.

Welke Nederlander gaat nou tol betalen? Ik ken er geneen.
Als je een beetje tol gaat heffen van € 2 of € 3 per passage spreek je al snel over een lastenverzwaring van € 1000,- per jaar voor een forens. Voor dat geld kan je beter wat in de file gaan staan. Hetzelfde probleem zag je met de kilometerheffing, dat werkte alleen als je alle wegen tolwegen maakt (wat nergens ter wereld nog het geval is).

·
Moderator
16,918 Posts
Jij stemt op de vvd Chris :)

·
Registered
106 Posts
Discussion Starter · #6 · (Edited)
Mij stoort het vooral dat het lijkt alsof dit nieuw kabinet niet eens wat af weet van de plannen die er lagen en waar gewoon al jaren hier in almere op voorbereidt is. Waarom moet er nou juist weer moeilijk over gedaan worden? Het geld is 'al besproken voor die periode', en hoeveel van dat geld is dan besproken voor onnodig onderhoud of andere kleine projecten die niet van vitaal belang zijn voor de toekomstige ontwikkeling van de noordvleugel?

En natuurlijk die volkomen kansloze opmerkingen als "strak plan" van de PVV of "graag" onderzoeken van het CDA. Typisch nietszeggende politiek weer terwijl er nou juist met dit soort projecten en in deze tijd, duidelijke plannen moeten gemaakt worden (en er verdomme al liggen) en beslissingen genomen moeten worden.

·
Premium Member
13,053 Posts
Jij stemt op de vvd Chris :)
Goh.

Wat ik me voor de langere termijn wel afvraag is of de huidige verbredingsplannen van de A6-A1-A9-corridor afdoende blijven, zeker als de plannen om het inwonertal van Almere te verdubbelen ooit doorgaan.

Het blijft een wat fragiele oplossing om Amsterdams grootste voorstad met slechts één wegverbinding op Amsterdam aan te sluiten. Dan zou een tweede oeververbinding toch interessant zijn.

·
Moderator
53,143 Posts
Het blijft een wat fragiele oplossing om Amsterdams grootste voorstad met slechts één wegverbinding op Amsterdam aan te sluiten. Dan zou een tweede oeververbinding toch interessant zijn.
Eens. Maar dan zou het plan meer dan alleen een verbinding tussen Almere en de A10 moeten zijn, maar dan zou er ook een 2e Zeeburgertunnel (4x3 rijstroken) en een verbrede A10-noord/oost bij moeten. Daarnaast zou de nu zo mooi aangelegde 2e Coen Tunnel al snel weer overbelast raken.

Overigens zal de A1 met 7 rijstroken in de spitsrichting voorlopig wel vooruit moeten kunnen. De verwachte intensiteit is 300.000 voertuigen en dat moet met 12 rijstroken redelijk af te wikkelen zijn (momenteel rijden er 190.000 voertuigen per etmaal).

Waar ik me persoonlijk meer zorgen over maak met de groei van Almere is de Stichtse brug en de A27 tot aan knooppunt Eemnes. Dat stuk zit al redelijk vol.

·
Registered
725 Posts
Onzinnig plan van iemand die duidelijk niet op de hoogte is van de planvorming rond het SAA.

De A1 zal de komende jaren verbreed worden naar 2x5+2 rijstroken en 2 busbanen. Dan is die hele brug niet nodig.

Bovendien is zo'n brug verkeerskundig geen oplossing omdat de werklocaties toch vooral ten zuiden van het Noordzeekanaal en het IJ zitten en je dus een enorme bottleneck voor de Zeeburgertunnel creeërt.

Als je een beetje tol gaat heffen van € 2 of € 3 per passage spreek je al snel over een lastenverzwaring van € 1000,- per jaar voor een forens. Voor dat geld kan je beter wat in de file gaan staan. Hetzelfde probleem zag je met de kilometerheffing, dat werkte alleen als je alle wegen tolwegen maakt (wat nergens ter wereld nog het geval is).
Wat betreft de tol, ik denk dat je nog verbaasd kan zijn. Afhankelijk van de lengte van de files zullen er echt wel mensen zijn die regelmatig die tolbrug nemen. Vind het een veel kwalijkere zaak als je mensen geen keus geeft.
Misschien wil de ene forens geen 1000 per jaar uitgeven maar vind hij 500 geen probleem. Denk maar eens aan parkeren. Gaat bij veel mensen ook gerust 1000 per jaar in omdat men die 15 minuten naar een gratis parkeerplaats niet willen lopen. Of omdat men niet rond wil rijden en zoeken naar een gratis parkeerplaats. Omdat het om 2 a 3 gaat zullen mensen heel ongemerkt veel geld uit geven en er geen probleem mee hebben.

·
Moderator
47,168 Posts
Zo'n tolweg tussen Almere en Amsterdam werkt alleen als er ook een goede tweede OV verbinding komt...

·
The only way is up
86,665 Posts
^^ De Kiltunnel bij Dordrecht is ook een toltunnel. Het kan dus best. Doe het desnoods tijdelijk om de investering terug te verdienen.

Andere oplossingen:
Groei Almere beperken of stoppen (niet erg realistisch misschien).
Belastingvrijstelling woonwerkverkeer afschaffen, tenzij voor OV.

·
Registered
34,673 Posts
^^ Maar de Kiltunnel is mede door die tolheffing erg rustig omdat velen graag flink wat kilometers omrijden om door de Heinenoordtunnel te gaan. Zelfs de wegen er naartoe zijn erg smal, tot de laatste kilometer voor de tunnel zijn het zelfs gewone éénbaanswegen met 1 rijstrook per richting. :(. En qua achterland qua potentieel verkeersaanbod kan de Kiltunnel uiteraard niet goed vergeleken worden met een mogelijke tolbrugverbinding tussen Amsterdam en Almere. ;)

·
Frans Woerden
28,616 Posts

^^
Die brug moet dan toch komen tussen Almere en IJburg. Dus heb je toch niets met de Zeeburgertunnel te maken?

·
Moderator
53,143 Posts
Ik neem aan dat ze een eventuele tolbrug op het hoofdwegennet gaan aansluiten en niet op het stratennet van IJburg. En dan kom je toch uiteindelijk bij de A10-noord en de Zeeburgertunnel uit.

·
Frans Woerden
28,616 Posts
^^
Langs IJburg bij de Maxis op de A 1

Versie 1 is altijd ongeveer de optie geweest. Volgens mij denk jij versie 2

De trein op de impressie sluit dan ook veel makkelijker aan op het huidige net bij versie 1

·
L'Europe en marche
891 Posts
Als je de werkelijke kosten van forensen berekend (afschrijving, onderhoud, wegenelasting, verzekering, brandstof, bekeuringen) dan zijn die 1000 euro per jaar plotseling niet mee zo veel. En 83 euro per maand of 20 euro per week klinkt alweer een stukje aannemelijker om dagelijks een uur langer met je gezin te kunnen besteden.
De golden gate bridge is ook een tolbrug.

·
Premium Member
13,053 Posts
^^ Op dit moment is ervoor gekozen de bestaande corridor A6-A1-A9 te verbreden en waar nodig opnieuw aan te leggen. Zo zal de A1 tussen Muiderberg en Diemen een stukje zuidelijker komen te liggen, inclusief een aquaduct in de Vecht. Ook komt er een nieuwe brug over het ARK, als bypass van het knooppunt Diemen, die de A1 en de A9 met elkaar gaat verbinden.

·
Moderator
53,143 Posts
Zo zal de A1 tussen Muiderberg en Diemen een stukje zuidelijker komen te liggen
Niet helemaal, er komt een nieuwe rijbaan ten zuiden van de bestaande met 5 rijstroken richting Almere/Amersfoort, plus nog een dubbele busbaan (tweerichtingen). Daarna wordt de huidige rijbaan weggehaald en vervangen door 5 rijstroken richting Amsterdam plus nog een dubbele wisselstrook. De brug bij Muiden wordt inderdaad een aquaduct. Zodoende zijn er in de spits 7 rijstroken per spitsrichting beschikbaar plus nog twee busbanen; 14 rijstroken in totaal onder het aquaduct. Het breedste ter wereld.

·
Enjoy your freedom!
7,587 Posts
Waarom niet gewoon de A6 verbreden en een tunnel onder het 'waardevolle' natuur gebied naar de A9/A2?
Ben het helemaal met je eens. Ik begrijp nog steeds niet dat hier geen politiek draagvlak voor is.

1 - 20 of 41 Posts