Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 121 Posts

·
Registered
2,140 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Oftewel, buurtenstrijd!

Ik ben opgegroeid op de Oudezijds, in een (afgesloten) zijstraatje/hofje tussen de hoeren. Ik herinner me er niet veel van, maar wat ik nog weet was prima. Lekker druk altijd, en het afgesloten hofje was groot genoeg om een beetje achter een bal aan te hobbelen. Toen ik twee jaar terug op huizenjacht was heb ik er ook weer rondgekeken, en heb ook nog even getwijfeld, maar nee. Teveel toeristen, geen 'buurtwinkels' en natuurlijk toch hoge prijzen.

Toen ik een jaar of zeven was naar de Noorderstraat, zijstraat van de Vijzelstraat. Vrij kak, maar echt een perfecte plek om een kind op te voeden. Amstelveld om de hoek (waterballonnengevecht met die pompen!), veilig, weinig auto's en goede basisscholen om de hoek. Voor mij nu ook te duur, maar ik zou hier later ook best mijn kinderen willen onderbrengen.

Op m'n achttiende het huis uit naar de Maasstraat (Rivierenbuurt). Echt een buurt-buurtje, met kassameisjes die je bij naam kennen enzo. Prima, maar ik had wel af en toe het idee dat ik in een dorp woonde, hoewel de Ferdinand Bol om de hoek was en je in vijf minuten de stad in fietst. Als de eerste fase van (Kop) Zuidas over een jaar of tien af is (en werkt) woon je hier denk ik wel lekker in de luwte van een nieuw druk stuk stad. Momenteel is het er me wat te rustig.

Na twee jaar een half jaartje diep in Noord, aan de Banne Buikslootlaan. Misschien wordt het wat als de stadsvernieuwing hier doorzet en de N-Z lijn er is. Daar hou ik het bij.

Nu woon ik alweer twee jaar heel gelukkig in de Derde Helmersstraat te Oud-West. Superrustig, maar met het Leidseplein op vijf minuten lopen en het Vondelpark op ongeveer dezelfde afstand. Hoewel het flink veryupt zijn er nog genoeg 'echte' Amsterdamse cafetjes om de hoek (ik noem Oranje aan de Bilderdijk). Voor mij nu echt de perfecte locatie, ik blijf hier zeker nog wel een paar jaar zitten.

Als ik over een jaar of tien aan kinderen begin zou ik denk ik het liefst in West binnen de ring blijven; ik vind de Baarsjes echt een ondergewaardeerd stadsdeel, met veel mooi groen en rust en toch dichtbij het centrum. Terug naar Noord hoef ik niet, in ieder geval zolang de N-Z lijn er nog niet is. Dan zit ik liever is Osdorp, waar wat vrienden van me vrij ruim en mooi zitten, en je bent ook in een minuut of vijftien in de stad. Oost is voor mij vrij onbekend.

Waar hebben jullie zoal gewoond, waar wil je wonen, of zou je juist voor geen geld willen zitten? Ben je West of Oost? Een Zuidkakker of juist Noord-gestoord?

·
Premium Member
14,385 Posts
Nooit in Amsterdam gewoond, maar de laatste tijd zijn er wel plannen om bijv. eens in Nieuw Sloten of Buitenveldert te gaan kijken.
Een woning binnen de A10 is voor mij eigenlijk al uitgesloten (of het moest zo'n peperdure villa in Oud-Zuid zijn...) - veel te veel op elkaar gepropt met veel te weinig ruimte voor veel te veel geld. Osdorp (te ver), Zuidoost (idem) en Noord (vind het wel een mooie wijk, maar ik zie er niks van mijn gading) zijn ook geen opties.

·
urbi et orbi
179 Posts
Plantage-buurt en de Kadijken; de Lastage buurt; Dappermarkt; Kattenburg; Utrechtse(dwars)straat en omgeving - Allemaal geweldig. Heb niets met West en nooit gehad ook -laat staan Noord. Maar goed, ik ben nu enigszins weggedwarreld de andere kant op...

·
MP
10,686 Posts
Tja, ik woon in Alkmaar, en ik zie niet veel reden dat te veranderen. Ik woon hier dichtbij het station, de trein brengt me in iets meer dan een half uur in hartje Amsterdam, en zolang in Amsterdam de meeste kroegen toch al om één uur sluiten heb ik altijd nog m'n laatste trein naar huis.

Daarenboven: als ik het saaie Alkmaar voor een échte stad zou willen verruilen, dan zou ik niet meteen aan Amsterdam denken. 't Is me er te duur en te eenzijdig. En vooral te kleingeestig, met die bizarre sluitingstijden en regeltjes.

·
Jazzadelic chill
1,718 Posts
transvaalstraat gewoond, nu in bussum, als ik weer naar amsterdam zou gaan dan zou het lastig zijn om te kiezen waar. er zit zoveel moois tussen alleen komen ze altijd net 1 ding te kort voor de 1 of voor de ander. bussum is wat dat aangaat de ideale buitenwijk:cheers:

·
....okay?!?!?
1,990 Posts
Gerard Doustraat in de Pijp, Dijkmanshuizenstraat in Noord en nu in Betondorp in Watergraafsmeer

·
hipp-E
11,206 Posts
Leerdamhof (Gaasperplas), mooie rustige wijk, maar te ver van de stad als je veel uitgaat en al je vrienden wonen binnen de Ring. Insulindeweg (Oost), Van Ostadestraat (De Pijp), Haarlemmerweg (Westerpark), Bloemstraat, Looiersgracht (De Jordaan), Oostzaanstraat (Spaarndammerbuurt), op een paar minuten lopen van de Pontsteiger ;) Ik wil graag in deze buurt blijven, maar naar een grotere woning verhuizen. Nu woon ik op 45 m2.

·
* H I G H *
1,539 Posts
Amsterdam Nieuw-west (geboren), vervolgens in Amstelveen, Amsterdam (korte) Nieuwendijk/martelaarsgracht, Buitenveldert, van Woustraat (de Pijp), Govert Flickstraat (de Pijp) en de Baarsjes.

·
Registered
872 Posts
Gewoond op uilenstede, nu woon ik op het amstelveld, aan prinsengracht. Ideale plek: centraal maar toch enorm rustig buurtje, utrechtsestraat om de hoek, hardlopen langs de amstel en vondelpark, en alle trams rijden over de vijzelstraat of rembrandtplein (Zelfs de metro is nog op loop afstand :) )

Als ik het zou kunnen betalen zou ik hier zeker ook later een huis kopen. En anders zou ik denken aan Prinseneiland, Plantage (indien ik rijk word) of oud-west (realistischer).

·
Registered
2,200 Posts
Waterkeringweg (Westerpark a/d Haarlemmerweg)
Hoofdweg bij Mercatorplein
Minahassastraat in de Indische Buurt.
Nu weer in De Baarsjes, maar deze keer de zuidelijke helft.

Eigenlijk vond ik de Hoofdweg wel het gezelligst. We hadden leuke buren en omdat we op de begane grond woonden, was er altijd wel iets te zien. Waterkeringweg was niet veel aan, maar tegenover het Westerpark, al was dat destijds (2000) nog niet zo leuk als nu.
Indische buurt vond ik echt minder. Lelijk stadsvernieuwingsbouw en een sacherijnige sfeer op straat. Noordelijk deel van die buurt is nu snel aan het opkrabbelen. Nabijgelegen Dapperbuurt was al leuk natuurlijk.

Ik zou niet graag buiten de ring willen wonen of in Noord (de oude dijken uitgezonderd). Mijn droomlocatie is de Bellamystraat. Eén van die oude pandjes met een voortuintje. Lijkt me heerlijk. Eigen pandje om de hoek van de markt en de Kinkerstraat.

·
Registered Abuser
255 Posts
Geboren in het VU Ziekenhuis, toen direct verhuisd naar Alkmaar, daar en in de omgeving opgegroeid, zodra het kon (op m'n 19de) weer naar Amsterdam gegaan:

Stadionbuurt
Uilenstede (is officieel Amstelveen)
Overtoom
Kijkduinstraat (Bos & Lommer)
Insulindeweg (Indische Buurt)
en nu bij het Sumatraplantsoen (ook Indische Buurt)

Waar ik niet wil wonen: Noord, ten westen van Oud-West/Westerpark, Buitenveldert, IJburg.
Zuidoost is een twijfelgeval.

Als ik volgende maand de staatsloterij win, ga ik een mooi appartementje aan het water zoeken.

·
* H I G H *
1,539 Posts
:cheers: Lijkt me ook wel wat. Lekker chaotisch en stedelijk.
Yep... en de rinkelende tram die altijd voorbij lijkt te komen.
Toch was de Govert Flinckstraat (zijstraat van de van Wou, vlak tegen het centrum aan) leuker. Niet omdat dat zo'n leuke straat is, maar omdat ik op de hoek van het v.d. Helstplein woonde, met o.a. de Chocolate Bar, de Albert Cuyp markt, Heinekenplein en Gerard Douplein etc. Uiteindelijk is die buurt het meest chaotisch van de Pijp, vooral door de vele bars, restaurants, coffeeshops en natuurlijk de markt.

·
Fight for progress!!!
1,403 Posts
^^

Ik woon aan het park in die omgeving. Maar zou ergens anders in de Pijp ook zo willen wonen. Al hoewel iets aan de grachten me ook wel wat lijkt. *droommodus* Of in een woontoren bij Overhoeks uitkijken op de binnenstad met de gordels.

·
Registered
872 Posts
^^

Ik woon aan het park in die omgeving. Maar zou ergens anders in de Pijp ook zo willen wonen. Al hoewel iets aan de grachten me ook wel wat lijkt. *droommodus* Of in een woontoren bij Overhoeks uitkijken op de binnenstad met de gordels.
het sarphatipark ^^, mijn droomhuis is nog altijd een bovenwoning aan de noordzijde van het sarphatistraat, met een frans balkon aan voorkant met uitzicht over park en een zonnig dakterras met wat uitzicht. zucht.... :)

·
Registered
1,098 Posts
amsterdam

Begonnen in Uilenstede (het niemandsgebied tussen A'dam en A'veen). Daarna in de Rivierenbuurt, vervolgens via Leidschendam in Rotterdam centrum aangekomen (eindelijk in een echte stad met 's avonds een zee van lichtjes, als ik over de stad kijk :lol: ). Dus eigenlijk ben ik een echte Randstedeling :banana: geworden.

Erik

1 - 20 of 121 Posts