Skyscraper City Forum banner
1 - 11 of 11 Posts

·
Registered
33 Posts
Discussion Starter · #1 ·
was van het weekend bij 1 van de toplokaties qua toerisme in Nederland, 500,000 bezoekers per jaar (uit India, Japan, USA etc.) en staat daar bij de ingang een bord waar ik even een foto van heb gemaakt, zie onder. Daarom komen er zo weinig toeristen in Rotterdam, want volgens deze kaart bestaat Rdam niet eens! En wij maar een heel forum hier onderhouden!

·
Bas
14,747 Posts
Zoiets heet dus een thematische kaart. Waarschijnlijk van waterrijke steden die een beetje meer aandacht verdienen in toeristisch opzicht. Omdat de meeste toeristen anders vanuit Kinderdijk of zo toch wel in Den Haag of Rotterdam terechtkomen. Ik heb wel vaker zulke kaartjes gezien van tussenliggende gebieden, die om aandacht vragen bij de toeristen.

Hunnebedden vind je niet in Noord-Holland, bloembollenvelden vind je niet in Drenthe. Zo kun je rond elk thema wel een kaartje in elkaar flansen en bepaalde steden of gebieden bewust weglaten. Misschien is het wel beter om naast zulke kaarten gewoon een overzichtskaart van ons land te plaatsen. Zodat mensen kunnen zien dat Dordrecht in de buurt van Rotterdam ligt :).

·
robkaper.nl
5,971 Posts
Volgens mij staat het moderne Rotterdam vrij duidelijk op die kaart, met zelfs Spijkenisse en de Maasvlakte ingetekend. Ik ga mee met Railway Stick. Rotterdam is waarschijnlijk de startplaats van deze vaart. En er is hier inderdaad weinig 'van toen', als je de Rotterdamse havens wilt bevaren zijn daar andere vaarten voor.

·
Registered
33 Posts
Discussion Starter · #6 ·
ja ach het ziet er alleen een beetje vreemd uit om de plaatsnaam Rotterdam niet vermeld te zien, wel een kaartje waar veel onwetende japanners naar zitten te kijken als ze gedropt worden door een bus aldaar...

·
Bas
14,747 Posts
Bewust weglaten van plaatsen gebeurt vaak op kaarten.

Wij waren zaterdagmiddag in het Fochteloër Veen. Daar stond ook zo`n thematisch kaartje van dit natuurgebied. Voordat je dan aan een wandeling van 6 km begint, kijk je even op dat infobord. Het viel mij op, dat bij de uitvalswegen drie plaatsen werden vermeld, waar de wegen heen leidden: Appelscha, Veenhuizen (daar komen de toeristen vandaan) en Oosterwolde (hoofdplaats van de gemeente, waarin zich dit Fochteloër Veen-gedeelte bevindt).

Maar op het kaartje werd met geen woord gerept over het nabijgelegen Assen, waarvan de `Politietoren` zich duidelijk boven de heide en de bomen verhief, zó nabijgelegen is deze stad (hemelsbreed 6 km). Maar ja, natuurgebied én stedelijke uitbreiding, die dingen vallen niet met elkaar te rijmen, hè? Vandaar mogelijk een ontbreken van de vermelding `Assen` op de kaart.

En zo zijn er wel veel meer voorbeelden te bedenken.

·
Registered
312 Posts
Hum, in die 'tijd van toen' waren Schiedam, Delft en Dordrecht de big cities en stond Rotterdam inderdaad nauwelijks op de landkaart. Rotterdam is pas vrij recent groot gegroeid en heeft toen Schiedam overvleugeld ondermeer door een slimme havendeal die alle oevers/kades tot aan de zee Rotterdams maakte, doordat Delfshaven te ver van Delft vandaan lag en dankzij het stoomschip moest opeens alles groter/sneller. Voila.

1 - 11 of 11 Posts