Skyscraper City Forum banner
1 - 8 of 8 Posts

·
-
3,632 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
In 2004 ben ik een paar dagen in o.a. Warschau geweest. Helaas zijn dit zo'n beetje de enige foto's die ik van de stad heb. Mijn reisgenoot had nog veel meer foto's met zijn digitale camera gemaakt, ook van steden als Poznan, Frankfurt an der Oder, Praag, Krakau en ook Auschwitz. Helaas zijn deze allemaal verloren gegaan.
Deze foto's zijn oorspronkelijk gemaakt met een analoge camera en zojuist heb ik ze ingescand. De kwaliteit is niet bepaald top, echt bijzondere foto's zijn het ook niet en een goed beeld van de stad geven ze ook niet, maar desondanks wilde ik ze niet onthouden. :)

01) Ons hotel.

02) Uitizicht van onze hotelkamer.

03) Idem, met vaag op de achtergrond de typische oostblokschoorstenen (rood-witte streepjesmotief).

04) Paleis van Cultuur en Wetenschappen. Een kadootje van Stalin, nogal een controversieel gebouw voor de Polen.

05) Idem, vanuit ons hotel. Hoe groot het gebouw is merk je pas als er om heen loopt. Het plein ervoor was in gebruik als soort van overdekte markt.

06) Zicht over Warschau vanaf het Paleis van Cultuur en Wetenschappen.

07)

08)

09)

10)

11)

12)

13)

14) De 'oude' stad. In principe wederopbouw dus helemaal niet zo oud. Hitler gaf opdracht tot systematische vernieting van deze stad, meer dan 90% van Warschau is tot de grond gelijk gemaakt. Weinig oude gebouwen dus, en die oud lijken zijn meestal na de oorlog weer opgebouwd.

15) De oude stad, voor Warschau begrippen toeristisch.

16) Idem.

17) Idem.

18) Skyline vanaf de rivierkant gezien.

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Leuke serie, thanks. Warschau is zeker een boeiende stad waar veel gebeurt. De contrasten tussen de herbouwde binnenstad en het 'moderne' centrum zijn enorm.

BTW: direct naast het cultuurpaleis is nu een of ander hypermodern winkelcentrum verrezen dat er gigantisch mee contrasteert. Prachtig project, en het getuigt wel van lef dat ze het daar neerknallen.

·
-
3,632 Posts
Discussion Starter · #6 ·
^ Het gebouw op foto 7 kreeg een nieuwe facade. Wat je ziet is een doek met een advertentie dat er voor is gespannen. Als je goed kijkt zie je een afbeelding van een vogel die voor de Grande Arche vliegt.

·
Bike It!
22,249 Posts
Toch bedankt voor al de moeite van het inscannen en zo.
Mindere fotokwaliteit, maar toch leuk om te zien. Meestal mooie composities.
We trekken in augustus 3 weken naar Polen en huren er een weekje een flat in Warschau. Ik ben benieuwd wat ons daar te wachten staat.
Nu heb ik toch al een beetje een idee.

1 - 8 of 8 Posts