SkyscraperCity banner

1 - 20 of 42 Posts

·
Of je worst lust
578 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Warschau

Onlangs ben ik een week naar Polen geweest en daar hoofdzakelijk de twee grootste steden Warschau en Krakau bezocht. In de buurt van Krakau liggen nog twee populaire bestemmingen die we ook bezocht hebben: de concentratiekampen in Auschwitz en de Wieliczka zoutmijn. Hier alvast een serie foto’s van het centrum van Warschau.

1. Met de trein zijn we naar Berlijn gegaan om daar over te stappen richting Warschau

2. De Berlin-Warszawa Express

3. Op het perron van het hoofdstation van Warschau

4.

5. Eerste hoogbouw die we tegenkwamen bij het verlaten van de ondergrondse perrons

6. Een van de eyecatchers van Warschau: het Paleis van Cultuur en Wetenschap, beter bekend als de PKIN-toren (Pałac Kultury i Nauki). Later meer hierover.

7. Het bankendistrict van Warschau

8.

9. Richting Stare Miasto (oude centrum). De oude binnenstad is het meest toeristische gedeelte van Warschau. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zwaar gebombardeerd, maar weer opgebouwd zoals het toen was. In 1980 werd het toegeveogd aan de UNESCO werelderfgoedlijst.

10.

11.

12.

13. De weg naar het drukste punt van het oude centrum : het centrale plein

14. Het volgepakte centrale plein, maar wel gezellige drukte

15. Een andere blikvanger: het Nationaal Stadion van Warschau waar het EK 2012 werd gespeeld.

16.

17. Overal terrasjes in de oude binnenstad

18. Het begint langzaamaan donker te worden, dus tijd om wat te experimenteren met nachtfotografie

19.

20. Er was een soort lichtshow gaande, geeft een mooi schouwspel.

21.

22. Zijkant van het Koninklijk Paleis

23.

24. Het moderne centrum van Warschau niet ver van het hoofdstation

25. En nu op naar Krakau :cheers:

·
Registered
34,423 Posts
Leuke foto's. Dat stadion is prachtig verlicht. :)

·
Of je worst lust
578 Posts
Discussion Starter · #3 · (Edited)
Krakau

Na een dag Warschau heb ik de trein genomen richting Krakau. Omdat de meeste tijd opgaat aan het bezoeken van de concentratiekampen in Auschwitz en de zoutmijn in Wieliczka, ben ik vooral in de buurt van het oude centrum geweest. De foto’s zullen in tegenstelling tot Warschau beperkt blijven.

De dag begon met regen, maar gelukkig begon het op te klaren.

26. De economische univerisiteit van Krakau gezien vanuit verkeersriool Aleksandra Lubomirskiego, om de hoek van ons hotel met typische woonblokken zoals je van voormalig Oostblok verwacht.

27. Stukje verderop lopen een nog groter verkeersriool

28.

29.

30. Het oude centrum van Krakau is omringd door een oude stadsmuur en een park

31. Straatjes net buiten het oude centrum

32.

33.

34.

35.

36.

37. Straatje richting het oude centrum

38.

39. Net als in Warschau is ook hier het centrale plein de grootste toeristische attractie

40.

41. De schemering levert wel mooie plaatjes op en geeft een sprookjesachtige sfeer aan het centrum

42. Overal paardenkoetsen

43. De Lakenhallen

44.

45.

46. Met de tram weer terug naar hotel…

47. … daar komen we langs het hoofdstation van Krakau

Verder zijn we ook naar de Joodse Wijk genaamd Kazimierz geweest ten zuiden van het oude centrum. Terwijl het centrum er gelikt uitziet, ziet Kazimierz er een stuk ruwer uit.

48.

49. Een van de vele synagogen die deze wijk telt, let ook op de Joodse sterren in het hek.

50.

51.

52.

53. Corpus Christi Basilica, katholieke kerk, ook gelegen in Kazimierz

54. Weer terug bij het station

55. Galeria Krakowski, een kolossale shoppingmall gelegen direct naast het station

De volgende serie die ik zal gaan plaatsen zal die van Auschwitz zijn. Commentaar en feedback is welkom!

·
Of je worst lust
578 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Auschwitz

Door wat technische ongemakken met mijn pc heeft deze serie een tijdje stilgelegen.

Vanuit Krakau is Auschwitz te bereiken met de trein, alhoewel het een best lange rit is voor de pakweg 70 km lange reis, maar toch wel een leuke ervaring in zo’n Oostbloktrein. We waren eerst naar Kamp Birkenau/ Auschwitz II gegaan, omdat het makkelijker aan te lopen vanaf het station is. Daarna met de gratis shuttlebus die tussen Auschwitz I+II rijdt, naar de kleinere en ook commerciëlere Auschwitz I gegaan. Auschwitz, in het Pools Oświęcim, is ook een gewone woonplaats met typische commieblokken afgewisseld met gekleurde huisjes. De tijd die we over hadden bij het wachten op de trein terug hebben we nuttig besteed door een klein rondje te lopen in dit stadje. De concentratiekampen hadden zeker indruk gemaakt en was de lange treinrit zeker waard.

56. De trein naar Auschwitz.

57. Interieur van deze gammele en lawaaierige trein

58.

59. Onze wandelroute richting Auschwitz II ging door een woonwijk

60.

61.

62.

63. Poort van Auschwitz II

64. Wagon die destijds de arbeiders naar de concentratiekamp voerde

65. Aangekomen werden ze geselecteerd zoals deze zwart-wit foto laat zien:

66.

67.

68.

69.

70. ‘Kachels’ die o.a. kleding en andere objecten die de arbeiders moesten afstaan ontsmetten.

71. Wachttoren buiten de muren (en toeristische massa’s)

72.

73. Barracks

74.Binnenkant van de barracks, waar de arbeiders vaak met vier tegelijk in zo’n bed sliepen

75. De shuttlebus tussen Auschwitz I en II

76. Ingang, het is hier een stuk commercieler met nog grotere toeristenmassa’s, wanneer je het gebouw binnenkomt zijn er allemaal winkeltjes. Wel zijn de gebouwen in betere staat daar ze regelmatig onderhouden worden.

77. ‘Arbeit macht frei’ staat er boven de poort

78.

79. Kantoren van de SS’ers

80.

81. Hoofdgebouw

82.

83. Enkele foto’s van de woonwijken van Auschwitz

84.

85.

86.

·
Registered
34,423 Posts
^^ Auschwitz is altijd droevig om te zien. Maar schijnt wel op de bezoekers een hele sterke indruk te maken. Wat goed is opdat hetgeen in dat soort kampen gebeurd is niet wordt vergeten.

Dank voor het posten.

·
Registered
1,879 Posts
Indrukwekkende serie. Het is belangrijk om dit in herinnering te houden. Zoiets nooit meer.

·
Registered
1,211 Posts
Erg indrukwekkende foto's! Ik ben eind mei in een ander kamp geweest: Sztutowo, vlakbij Gdansk. Ook daar zijn tijdens de oorlog tienduizenden slachtoffers gevallen. Zoiets mag inderdaad nooit vergeten worden.

·
Registered
20,465 Posts
Dank voor de prachtige series, mooie eerste zonnige serie van Warschau en inderdaad indrukwekkende laatste, opdat het nooit meer mag gebeuren en ook hedendaags leed snel ten einde komt en toekomstig leed voorkomen wordt.

·
Registered
3,846 Posts
Indrukwekkende serie met veel variatie. Ik heb weinig van Warschau centrum gezien. Het oude gedeelte ziet er mooi uit. Het moderne heeft ook wel wat. Krakau ziet er ook erg mooi uit. Doet me denken aan Praag, waar veel gebouwen worden opgeknapt. Heb je dat ook gemerkt in Polen, of niet?

·
Of je worst lust
578 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Erg indrukwekkende foto's! Ik ben eind mei in een ander kamp geweest: Sztutowo, vlakbij Gdansk. Ook daar zijn tijdens de oorlog tienduizenden slachtoffers gevallen. Zoiets mag inderdaad nooit vergeten worden.
Klinkt ook erg interessant. Kunnen wij daarvan ook een fotoserie ook een fotoserie verwachten?

Indrukwekkende serie met veel variatie. Ik heb weinig van Warschau centrum gezien. Het oude gedeelte ziet er mooi uit. Het moderne heeft ook wel wat. Krakau ziet er ook erg mooi uit. Doet me denken aan Praag, waar veel gebouwen worden opgeknapt. Heb je dat ook gemerkt in Polen, of niet?
Het oude gedeelte van zowel Warschau als Krakau ziet er mooi uit, maar niet mijn favoriete gedeelte. Het is nmm iets te gemaakt en te toeristisch, het oude centrum doet me inderdaad denken aan Praag. De buurten ietsje buiten de centrum vind ik interessant, omdat je dan het echte Oostblok gevoel bij krijgt.

Polen heeft natuurlijk geprofiteerd van EK 2012. Het is een aanzet geweest voor het moderniseren van het infrastructuur en een reden om prominente steden een facelift te geven.

Voor Warschau heb ik nog een extra serie staan, in tegenstelling tot Krakau heb ik in Warschau wel wat meer tijd doorgebracht, dus ik heb ook foto's van wijken buiten het centrum. Warschau is een veelzijdige stad. Maar eerst komt nog de zoutmijn van Wieliczka. Dus blijf volgen! :)

·
MP
9,948 Posts
Triest, dat massatoerisme in Auschwitz. Zelfs daar ontkom je er niet aan. Speciale bussen om je van de ene hel naar de andere te brengen, bah. En dan maar meelmuizen dat we niet mogen vergeten en dat het allemaal zo indrukwekkend is - zo te zien ís het allang vergeten en gewoon, zoals alles, een geldmachine.

Die treintjes herinner ik me ook van mijn vakantie naar Polen, vorig jaar kerst. Het zijn oude stoptreintjes, inderdaad nogal pover, maar ook weer niet veel beter of slechter dan de stoptreinen in België, dus zo "Oostblok" is het nou ook weer niet. De Poolse intercity's vond ik juist erg comfortabel. Ik was al bij al helemaal niet ontevreden over de Poolse spoorwegen.

·
Of je worst lust
578 Posts
Discussion Starter · #14 ·
De oude Belgische stoptreintjes geven mij anders ook wel een Oostblok-gevoel hoor ;)

Maar over het algemeen zijn de treinen zeker niet slecht, vooral de langeafstandstreinen zijn best comfortabel. Ik nam tussen Warschau en Krakau een express-trein die grote stukken 160 km/u behaalde. De reis duurde dus iets meer dan twee uur over een afstand van pakweg 300 kilometer.

·
Registered
122 Posts
Aan de drommen Israëli te zien die provocerend met vlaggen op hun rug dwars over en door de resten van de barakken staan de giechelen en vrolijk poseren kan je inderdaad merken dat er iets van de essentie is vergeten.

Verder leuke serie!
Heb je buiten krakau, Auschwitz en Wieliczka nog iets gezien van de omgeving?
En vond je Kazimierz niet veel leuker qua sfeer en uitgaan dan het centrum?

·
Of je worst lust
578 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Aan
Verder leuke serie!
Heb je buiten krakau, Auschwitz en Wieliczka nog iets gezien van de omgeving?
En vond je Kazimierz niet veel leuker qua sfeer en uitgaan dan het centrum?
In Krakau ben ik vooral in de buurt van het centrum geweest. In zowel Auschwitz en Wieliczka heb ik een klein rondje gemaakt in het stadje zelf buiten de toeristische attracties, maar niet in de omgeving van de steden zelf.

Kazimierz is wel een leuke buurt, minder gelikt en heeft wat straatjes met een leuke sfeer.

·
-010-
421 Posts
Aan de drommen Israëli te zien die provocerend met vlaggen op hun rug dwars over en door de resten van de barakken staan de giechelen en vrolijk poseren kan je inderdaad merken dat er iets van de essentie is vergeten.
Erg vreemde reactie... Dat moet je toch eens uitleggen: provocerende Israeli's in Auschwitz... en dan in dezelfde zin iets over de essentie vergeten. Ik ben benieuwd.

·
Of je worst lust
578 Posts
Discussion Starter · #19 · (Edited)
Wieliczka

Het stadje Wieliczka ligt in de agglomeratie van Krakau. Vanuit Krakau is de zoutmijn bereikbaar met zowel de trein als de bus. De zoutmijn komt voor op de Werelderfgoedlijst en is een van de oudste ter wereld. In de zoutmijn kregen we een rondleiding langs een +/- 3,5 kilometer lange route langs allemaal historische figuren en werktuigen ter illustratie van de historie van de zoutwinning, de figuren zijn gehouwd uit zoutsteen.

87. Doorkijkje richting het station en Galeria Krakowski vanuit de bushalte

88. Voordat we de zoutmijn binnen gingen, kwamen we langs een park en botanische tuin met het kasteel van Wieliczka

89.

90.

91.

92.

93. Ingang van de zoutmijn

94. Na 378 treden zijn we 64 meter onder de grond. De meeste foto’s zijn met flitslicht geschoten omdat het nogal donker was. Ik heb waar nodig de flitsintensiteit aangepast.

95.

96.

97.

98.

99.

100.

101.

102.

103.

104.

105.
Centrale hal van de zoutmijn, hier worden tegenwoordig ook(trouw) feesten en concerten gehouden.

106.

107. De zoutmijn heeft een heus altaar en een kerkkapel, zodat de religieuze mijnwerkers ook tijdens hun werk naar de mis konden

108.

109.

110. Ook heeft de zoutmijn een groot ondergronds meer

111.

112.

113.

114.

·
Of je worst lust
578 Posts
Discussion Starter · #20 ·
Krakau: Wawel

De Wawel is een heuvel in Krakau. Daar bovenop bevinden zich verschillende historische gebouwen, met het kathedraal en het koninklijk paleis/kasteel als meest in het oog springende bouwwerken. De heuvel is 228 meter hoog en biedt uitzicht over de rivier Wisla.

115. De burcht met het kasteel

116.

117. Uitzicht over de Wisla en het zuiden van de stad

118.

119.

120. Uitzicht richting het westen van Krakau

121. Kathedraal van Wawel

122.

123. Binnenplaats van het koninklijk kasteel

124.

125. Nog een laastste blik op Krakau…

126. … en dan met de trein terug naar Warschau