SkyscraperCity Forum banner

Wat als...

4372 Views 60 Replies 27 Participants Last post by  Skyscrapercitizen
Stel dat projecten als Scheepmakerstoren, Montevideo en Hoog aan de Maas binnen enkele maanden zouden zijn uitverkocht. Kortom, stel dat de vraag veel hoger was. Hoeveel torens zouden er dan nu wel niet in de planning staan? En zou het dan veel makkelijker zijn om een toren van 200 meter te bouwen? Het lijkt erop dat met Montevideo het uiterste eruit is geperst. Zonder het opkopen van woningen door Vesteda voor de verhuur was hij er zelfs nooit gekomen!

En wat kan Rdam doen om de vraag naar deze Urban hoogbouwvilla's te vergroten? Investeren in de buitenruimte? (een toren in Scheepvaartkwartier zal denk ik veel beter verkopen dan op wijnhaveneiland...) Investeren in cultuur? Aan de bereikbaarheid ligt het iig niet.

graag uw mening? Dagdromen is toegestaan hier! :cheers:
1 - 20 of 61 Posts
Ik zou zeggen: Goedkopere woningen. Huisvesting voor studenten, en daarnaast voor lagere inkomens. Natuurlijk tegelijkertijd wel proberen de kwaliteit van de torens (ontwerp, materiaalgebruik) zo hoogwaardig te houden.
...opknappen van gebieden zoals rond de rotte, meer levendigheid creeren..... iets wat voorzichtig al een beetje loskomt, maar wat gewoon eigenlijk te lang duurt. Misschien meer gezellige parkjes of tuinen..... Maar wat ook erg tegenstaat is de prijs denk ik.... ik zou hardstikke graag in een toren willen wonen, maar tis best een beetje dat je zegt van euhhhh...... beetje TE duur....
Ja jammer genoeg zal het voorlopig nog wel bij dromen blijven :(

Het gaat gewoon slecht met de economie op het moment, het is dan ook niet vreemd dat er niet veel mensen miljoenen willen betalen voor een leuk uitzichtje voor in het weekend (de rest werk je, anders heb je niet zoveel geld...). Mja... ik zie het voorlopig nog somber in :(

Echter....

Stel he... stel dat er, wat jij zegt, wel grote vraag naar is, dan zal er denk ik wel meer torens en/of hogere torens komen. Want waar vraag naar is wordt aan de vraag voldaan. Technisch en financieel is het dan aantrekkelijk, dus waarom niet? Het gaat volgens de planningen vanaf 2006 weer beter met de economie... dus wie weet :) Al zul je niet zo snel merken dat er net als in Dubai torens als paddestoelen uit de grond schieten.
Inderdaad, als het nu goed gaat met de economie, zul je echt niet opeens heel veel gebouwen gaan zien. De bouw van een toren alleen al duurt toch al gauw 2-3 jaar (vooral als je een beetje een knappe toren van een redelijk formaat wilt hebben ala Montevideo ++), en dan kan de economie allang weer ingestort zijn.

Ik hoop uiteraard dat dit niet het geval is, maar ik denk zelf dat er een reeelere kans is dat er een kantoorgebouw van meer dan 200m komt, dan dat er een woontoren van 200+ meter komt. Dit onder andere gezien de flexibiliteit van zo'n toren, en toch een mindere kieskeurigheid qua locatie. Verder ben je dan van minder partijen afhankelijk, aangezien er in een woontoren van 200m, afhankelijk van de verdeling, toch wel iets van 300 woningen komen, terwijl je met een kantoortoren met iets van 10 (of minder natuurlijk, maar laten we het toegankelijk houden ;)) bedrijven al aan de slag kunt.

Mijn twee centjes ;)
CS opknappen, North Sea jazz festival binnenhalen, harder optreden voor/tegen hangjongeren.

zereneus: losse plintwoningen tegen woontorens aanplannen, Maasboulevard méér boulevard maken, paar kleinere stadparkjes aanleggen op nú drukke punten (Erzsébet Tér in Budapest als voorbeeld), nooit meer Gallerijflats in het centrum! (voortaan hoge geschakelde hoogbouwblokken alá WST) & anderhalf jaar lang flink reklame voor de stad (TV & posters)
dit zijn meer algemene opwaarderingsmaatregelen, niet alleen voor doelgroep 'high urban appartements'.
1+2=3 said:
Ik zou zeggen: Goedkopere woningen. Huisvesting voor studenten, en daarnaast voor lagere inkomens. Natuurlijk tegelijkertijd wel proberen de kwaliteit van de torens (ontwerp, materiaalgebruik) zo hoogwaardig te houden.
Dat gaat dus nooit en te nimmer lukken.
Is dat wel zo? Wat me hier in Toronto opvalt is dat ze in de nieuwe torens juist veel kleine, betaalbare, appartementen aanbieden. Kleinere appartementen leveren per stuk wellicht minder op, maar je hebt er wel weer een stuk meer van in het gebouw. De totale opbrengst voor de projectontwikkelaar lijkt me in deze gevallen daarom niet onder te doen voor een toren met een kleiner aantal grote appartementen. (Extra) bezuinigen op de kwaliteit is dan ook niet nodig. En de hoogte van de gebouwen hoeft er blijkbaar ook niet onder te lijden: de meeste nieuwe projecten hier zijn rond de 45 a 50 verdiepingen en de trend is om verder de hoogte in te gaan.

Overigens ben ik wel voorzichtig om de situatie hier te vergelijken met die in Nederland en dan met name in Rotterdam, omdat er redelijk grote verschillen in de markt zijn. Toronto heeft duidelijk meer inwoners en het hoogbouwaanbod is momenteel enorm. De kleinere appartementen zijn hierdoor wel goed betaalbaar: voor ruim onder de CDN$ 150.000 (EUR 95.000) heb je een nieuwe (maar kleine) woning midden in de stad. Nog goedkoper is ook mogelijk, maar wellicht zijn mini-appartementen van 40 m2 of minder zoals ze hier volop bouwen niet echt wenselijk...
See less See more
De woningen goedkoper maken door de torens goedkoper te maken. Gezien de kleine aantallen van hoge torens (tot nu toe) en gezien de bijzondere bouwkundige en bouwprocesmatige eisen aan hoge torens heb ik het vermoeden dat het allemaal nog veel efficienter kan. Bijvoorbeeld: torens worden nu vanuit de draagconstructie ontworpen. Oplossingen voor bijv. installatietechniek en bouwproces, die vanaf 70 meter dominante problemen kunnen vormen, worden er maar achteraf bij verzonnen. Dat leidt natuurlijk tot dure, suboptimale oplossingen.
Maar niet alleen in het ontwerpproces kunnen torens goedkoper worden gemaakt, ook in de bouw. Laten die aannemers maar eens wat industrieler gaan werken.
Misschien kan er zo een zichzelf versterkend proces tot stand komen: iets goedkopere torens brengt het voor iets grotere groepen kopers binnen bereik, waardoor meer torens worden gebouwd, waardoor de torens verder in prijs zakken waardoor de potentiele groep kopers nog groter wordt.
Wellicht dat zo'n spiraal eerder al in steden als Toronto heeft plaatsgevonden. We zouden eens moeten bestuderen wat nou werkelijk en precies de verschillen tussen Toronto en Rotterdam zijn, over (zeg) de afgelopen 20 jaar heen.
Bouwmethodes verschillen van land tot land, maar zeker voor torens zijn er ook veel overeenkomsten. De installatietechniek bijv. zal in Canada zeker anders zijn, maar dat betekent niet dat een ontwikkeling op dat gebied daar niet in NL te copieren zou zijn.
See less See more
Laurens en KNA zeggen volgens mij nuttige dingen in deze. Ik vind het vreemd dat de stedelijke toren vooral voor kleine huishoudens lijkt bedoelt, terwijl er een groot deel van het aanbod bestaat uit appartementen tussen de 80 en 100 m2. Voor de echte stedelingen is de stad de woonkamer. Ook de manier van samenwerken tussen de partijen kan in Nederland een stuk efficiënter. Ik heb nu het idee dat iedereen zijn eigen belang zit na te streven in de bouwkeet, er lijkt dan ook altijd wel wat aan de hand daar. Installateurs klagen inderdaad dat ze pas als laatste en als sluitpost bij het project worden betrokken. Tenslotte zal ook de Nederlandse wet- en regelgeving de zaken niet makkelijker maken. Ik denk zelfs dat we een maximale hoeveelheid stedelijkheid hebben ten gevolge daarvan. Het zou mooi wezen als een stad een stedelijke plek kon aanwijzen waar bepaalde regels gewoon niet gelden. Ook zou je zeggen dat er meer Poolse aannemers op de markt verschijnen want het grootste deel van de kosten bestaat uit arbeid. Er valt dus nog genoeg te winnen lijkt mij.
See less See more
Het is inderdaad wel interessant om te kijken wat er goedkoper kan, zonder in te boeten op de kwaliteit. Standaardisatie van de bouw kan daarbij helpen. Het is al mogelijk om appartementen industreel te bouwen en ze in 1 keer op de bouwplaats te stapelen. Op de bouwplaats hoeft dan alleen de fundering en de draagconstructie + stijgpunten gebouwd te worden, terwijl elders de appartementen in elkaar worden gezet. Dit kan de bouwtijd enorm verkorten. Bij de Grote Lijn willen ze dit geloof ik gaan doen.

Ook het bouwen van meerdere torens met dezelfde plattegrond kan de prijs omlaag brengen. Je ziet dit ook in Toronto, woontorenprojecten met meerdere min of meer dezelfde torens. En dat ziet er zeker niet lelijk uit!

Los daarvan vind ik dat de torens vaak te weinig glas en te weinig balkon hebben. Bij hoog wonen heb je het gemis van een tuin, en is het uitzicht van groot belang. Veel glas in de gevel (uitzicht) en een balkon als vervanging van de tuin lijken me dan ook wezenlijke elementen van een woontoren.
See less See more
Ik vind het een apart iets dat het niet verkocht word.
Het is wat mij betrefd een hoop Hype die er omheen hangt.
Gisteren las ik in de burj update dat alle 700 apartamenten binnen 8 uur verkocht waren. Dit lijkt mij niet gebeurd omdat er zo goedkoop gebouwd is nog dat de buurt er zo geweldig uitziet.
Ik denk dat het echt aan de uitstraling die een stad in de media krijgt en via mond tot mond reclame. Als de media in nederland rotterdam als het barcelona van het noorden zou promoten dan zou de vraag van zelf stijgen.

Dat er wat aan het straat niveau van de stad moet gebeuren om dit te bewerkstelligen lijkt me op zich wel duidelijk.
De skyline is op het moment al een enorme pluspunt die je voelt als je de stad inrijd. De verdere aankleding schiet mijlen te kort op cruciale plaatsen.
vb stadhuisplein dit is toch echt het meest afgrijselijke plein wat ik me kan bedenken in de stad.
Ik ben het eens dat er meer moet gebeuren met de aankleding van de buitenruimte. ALs ik lees dat Pastors vindt dat de gemeente niet meer als enige verantwoordelijk is voor de inrichting van de openbare ruimte, dan weet je dat er voorlopig weinig van terecht komt. Hij stelt dat betrokken partijen medeverantwoordelijkheid gaan dragen voor de buitenruimte en daar valt best wel wat voor te zeggen, alleen levert dat op korte termijn niks op. Als voorbeeld noemt hij de inrichting rondom de Witte Keizer (waarvan trouwens nog niemand schijnt te weten hoe dat eruit moet komen te zien) en het afblazen van De Groene Rotte. Vooral in de stukken tussen de projecten zal de gemeente het voortouw moeten blijven nemen.
aedificium erectum said:
Het is inderdaad wel interessant om te kijken wat er goedkoper kan,
Ik zou in deze discussie niet het woord goedkoper gebruiken, maar eerder efficienter of, zoals de Amerikanen dat mooi zeggen 'out of the box thinking'.
Volgens mij is alles al bijna gezegd maar de doelgroep voor de ontwikelaars is te veel gericht op het grote geld. Juist mensen met een middeninkomen moet je naar de binnenstad trekken.

Het leven op straatniveau is te beperkt hier. Je bouwt hoog om een leuk uitzicht te hebben over de stad maar je zou ook hoog moeten bouwen omdat je perse op die locatie wil zitten. Dus alle voorzieningen in de buurt en een gezellige buurt om te verblijven. Dat ontstaat alleen weer doordat er veel mensen zijn.
Dus een cikeltje dat doorbroken moet worden. Goedkoper bouwen kan dan al veel opleveren. De prijzen van de Witte Keyser zijn bijvoorbeeld voor veel mensen heel goed te doen terwijl de Montevideo te weinig levert voor de hoeveelheid geld die je daar neer moet leggen. De torens op de KvZ zijn geweldig om te zien maar een leuke straatscene zie ik daar toch niet zo snel ontstaan. Dat heb je toch meer in de binnenstad. Dus daar moeten er meer torens bij komen.
In Den Haag staan toch ook 2 redelijke torens voor de lagere inkomensgroepen. Het kan dus wel, ook in Nederland.
Op de kop van zuid komen in Cite nu toch ook goedkope woningen voor studenten. En redelijk hoog ook in dat gebouw. Las dat nu eens goed slaagt en snel allemaal in de verhuur is dan is dat een stimulans om meer van dat soort dingen neer te zetten.
Ik hoop dat dat inderdaad van de grond komt. Alleenstaanden kunnen ook al nauwelijks aan de bak komen in het hoge wonen. Als dat wel kon had Jan al lang in een toren gezeten volgens mij!

@ Jan

Goedkoop is misschien geen goede woordkeuze. Efficientie ofwel doelmatigheid in zowel het proces als in de bouwtechniek maken het mogelijk om met lagere investeringen meer kwaliteit neer te zetten. Het zou goed zijn als de TU Delft daar eens onderzoek naar zou doen bij hun jaarlijkse hoogbouw'blok'.
aedificium erectum said:
Als dat wel kon had Jan al lang in een toren gezeten volgens mij!
Meer dan twee ton wil ik niet uitgeven aan wonen, maar daar hoeft ook niet veel ruimte voor tegenover te staan. Overigens zou er meer gedaan kunnen worden met plattegronden, maar ook daar schijnt weer veel wet- en regelgeving om de hoek te komen kijken. Appartementen van 40m2 zijn vaak veredelde hotelkamers, maar met 65 m2 moet toch al wat te doen zijn.

Eigenlijk zouden we met een paar handige mensen van dit forum gewoon zo'n project in elkaar moeten zetten in de vorm van impressies en een website en kijken of er markt voor is. Een idee verbeelden en visualiseren is stap 1 in het verkopen ervan. Volgens mij kan er markt worden gemaakt met 'urban apartments' met gedeelde voorzieningen maar ook kantoor- en werkruimte voor de bewoners die veel aan huis werken of een eigen bedrijfje hebben. Voor die doelgroep is een mooie centrumlocatie een mooi verkoopargument.
1 - 20 of 61 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.