SkyscraperCity Forum banner

Wat is de mooiste kathedraal van Nederland?

• Sint-Catharinakathedraal (aartsbidom Utrecht)

Votes: 0 0.0%
  • Sint-Antoniuskathedraal (bisdom Breda)

Votes: 1 2.7%
  • Kathedrale basiliek Sint-Bavo (bisdom Haarlem-Amsterdam)

Votes: 11 29.7%
  • Sint-Christoffelkathedraal (bisdom Roermond)

Votes: 0 0.0%
  • Kathedrale basiliek Sint-Jan (bisdom Den Bosch)

Votes: 23 62.2%
  • Sint-Jozefkathedraal (bisdom Groningen-Leeuwarden)

• HH. Laurentius- en Elisabethkathedraal (Bisdom Rotterdam)

Wat is de mooiste kathedraal van Nederland?

1347 Views 15 Replies 7 Participants Last post by  Plaas
Welke van de 7 rooms-katholieke kathedralen vind jij het mooiste?
  • Sint-Catharinakathedraal (aartsbidom Utrecht)

• Sint-Antoniuskathedraal (bisdom Breda)

• Kathedrale basiliek Sint-Bavo (bisdom Haarlem-Amsterdam)

• Sint-Christoffelkathedraal (bisdom Roermond)

• Kathedrale basiliek Sint-Jan (bisdom Den Bosch)

• Sint-Jozefkathedraal (bisdom Groningen-Leeuwarden)

• HH. Laurentius- en Elisabethkathedraal (Bisdom Rotterdam)

See less See more
12
1 - 16 of 16 Posts
Een hoop B-keus in de stad. Alleen Haarlem en Den Bosch springen eruit.
De meest Krophollerige en de minst gotische natuurlijk.
Haarlem dan maar. Al valt de selectie wat tegen.

Onze basilieken zijn mooier dan onze kathedralen, zo te zien. Bijvoorbeeld de basiliek van Oudenbosch:

See less See more
2
  • Like
  • Haha
Reactions: 5
Ja, grappenmaker. Dit hoort natuurlijk in het Cuypersdraadje. Een focking folly is het. Al moet ik zeggen dat de ligging wel erg Italiaans aandoet, met die dichte gevels langs de aanvoerroute en het stoplicht aan het voorplein.
Ja, grappenmaker. Dit hoort natuurlijk in het Cuypersdraadje. Een focking folly is het. Al moet ik zeggen dat de ligging wel erg Italiaans aandoet, met die dichte gevels langs de aanvoerroute en het stoplicht aan het voorplein.
Hoe bedoel je (sorry niet heel bekend hier nog)

Ik had trouwens gedacht dat de Sint-Bavo wel op meer gelijke voet zou gaan met die in Den Bosch, opvallend. Maar ja, ik hou erg van grote torens en koepels en de kathedraal van Den Bosch lijkt meer te gaan om de enorm indrukwekkende versieringen etc (waar ik wat minder om geef).

Is dat waarom die kathedraal meer stemmen krijgt? Of wat is voor degenen die hierop gestemd hebben, de reden dat de Sint-Jan mooier is dan Sint-Bavo?
See less See more
Er is een Cuypersdraad voor historische onbenullen.
Niks historisch onbenul. Die kathedralen van eigen bodem zijn gewoon ruk.
  • Like
Reactions: 2
Er is een Cuypersdraad voor historische onbenullen.
Okay maar waar zou ik die moeten vinden dan en bovendien, hoezo zou dit niet hier mogen staan? Tenzij er al een draadje is met dit exacte onderwerp, snap ik je punt niet echt.
In de 16e eeuw waren dit kathedralen.

Groningen

Deventer

Haarlem

See less See more
3
  • Like
  • Love
Reactions: 4
Okay maar waar zou ik die moeten vinden dan en bovendien, hoezo zou dit niet hier mogen staan? Tenzij er al een draadje is met dit exacte onderwerp, snap ik je punt niet echt.
Ik heb geen punt. Je doet het prima. Ajeto!
Haarlem dan maar. Al valt de selectie wat tegen.

Onze basilieken zijn mooier dan onze kathedralen, zo te zien. Bijvoorbeeld de basiliek van Oudenbosch:

Idd geen kathedraal maar een basiliek. ;)
Wmb maken we daar geen onderscheid tussen.
Deze vind ik ook de mooiste.
See less See more
2
De Sint-Bavo is heel bijzonder, maar de Sint-Jan doet me toch net iets meer, hoezeer die middeleeuwse gotische pracht ook een cliché van zichzelf is; de ligging van de Sint-Jan midden in de stad is natuurlijk ook wel een troef.
  • Like
Reactions: 2
Dit is ook wel een on-Nederlandse kerk in de Heilig Landstichting (bij Nijmegen)

Cenakelkerk

See less See more
2
  • Like
Reactions: 3
Ja, er staan een hoop mooie kerken in Nederland die geen kathedraal zijn. Maar het aardige van kathedralen vergelijken is dan ook juist dat je een klein aantal gebouwen hebt en niet een oneindige hoop. Nederland heeft wel nogal saaie kathedraaltjes, eigenlijk zijn alleen die van Haarlem en Den Bosch echt spectaculair. Die van Roermond is zeker sympathiek en ook goed gelegen in de oude stad, zichtbaar vanaf de rivier, niks mis mee. Maar alleen de Sint-Bavo van Haarlem is ook daadwerkelijk als kathedraal gebouwd.

We hebben in dit land wel een traditie van gestolen kathedralen. De ketters hebben daar de beelden uitgeramd en ze voor hun sombere sekte van doem en Calvijn ingericht. Rambo L noemde al de Lebuïnuskathedraal van Deventer, de Martinikathedraal van Groningen en de oude Bavokathedraal van Haarlem. De beroemdste geroofde kathedraal is natuurlijk die van Utrecht:

In Middelburg diende de Noordmonsterkerk nog als kathedraal toen ze daar begonnen te stormen. Van die kerk rest niks meer. In Leeuwarden is de onafgebouwde scheve toren blijven staan, maar de kerk is verdwenen, wat toch spijtig is, het zo genoeglijke wandelingetje over de Grote Kerkstraat was nóg mooier geweest als de Nijehoofster en Oldehoofster kerken er het begin- en eindpunt van waren geweest.

De Hooglandse Kerk van Leiden, toch ook wel een heerlijk fascinerend gebouw, was ook nog bijna tot kathedraal verheven, maar uiteindelijk ging Haarlem er met de titel vandoor. Gelukkig maar want anders hadden ze die Hooglandse Kerk misschien wel afgebouwd en dan was ze maar half zo leuk geweest.

Prentjes van Commons.
See less See more
3
  • Like
Reactions: 5
1 - 16 of 16 Posts