Skyscraper City Forum banner

welke criteria horen onlosmakelijk bij een stedelijk gevoel?

• een bepaald aantal inwoners

Votes: 82 73.2%
  • stadsrechten

Votes: 22 19.6%
  • openbaar vervoerssysteem

Votes: 72 64.3%
  • universiteit

Votes: 39 34.8%
  • ziekenhuis

Votes: 67 59.8%
  • theater

Votes: 70 62.5%
  • bioscoop

Votes: 70 62.5%
  • druk verkeer

Votes: 56 50.0%
  • grote haven

Votes: 7 6.3%
  • hoogbouw

Votes: 38 33.9%
  • grote kerk

Votes: 39 34.8%
  • warenhuis

Votes: 64 57.1%
  • museum

Votes: 58 51.8%
  • bezienswaardigheid

Votes: 59 52.7%
  • iets anders

Votes: 25 22.3%
1 - 20 of 139 Posts

·
onregelmatig bezoeker
507 Posts
Discussion Starter · #1 ·
In die paar jaar dat ik op het forum rondhang krijg ik altijd weer een déja vu gevoel bij de threads wanneer het gaat om een "stad". Discussies barsten los over dorpen, steden, nee, ja. (zie hengelo, assen,etc).

Wat vind JIJ nu een criterium om een plaats een stedelijk gevoel toe te kennen?

·
heanig an
4,554 Posts
Als bezoeker voor 1 dag zeg ik: aantal inwoners, openbaar vervoer, (verkeers)drukte en hoge dichte bebouwing (niet perse hoogbouw). Vooral drukte in combinatie met een grote schaal van de bebouwing wekt in eerste instantie een stedelijk gevoel op. Eyecatchers werken ook bevorderend.

Als je ergens langer verblijft zijn de andere punten ook van belang, behalve stadsrechten (niet voelbaar) en haven (vaak te ver buiten de stad). En drukte zal dan juist veel minder van belang zijn voor een stedelijk gevoel.

·
Registered
737 Posts
Chauvinistische inwoners, een centraal plein, eventueel stadswallen en gewoon veel vertier.

·
Alias Thec
1,365 Posts
Bass said:
Chauvinistische inwoners, een centraal plein, eventueel stadswallen en gewoon veel vertier.
Man, jij hebt het GEWOON over Maastricht, jij chauvinist! :D

Dan zeg ik veel jaren 60, 70 en 80 beton, een inustrieelverleden, Realistische en dus klagende bewoners, drugs en criminalisteitsproblematiek die gemiddeld zo hoog als die van de hoofdstad is,en ambitueuze projecten die door pech, corrupte ambtenaren en knaagdieren worden gedwarsboomd.
O ja EN 1 WERELDMONUMENT waarvan 9 op de 10 nederlandse steden droomt (of niet, de onwetende!): Het glaspaleis

Kortom, een geboren Heerlenaar (maar nog geen dag gewoond en allang vertrokken)!

·
Breda parel v/h zuiden!
591 Posts
Ik heb hier ook vaker over nagedacht en ik ben er voor mezelf gedeeltelijk over uit; een stad is voor mij een stad als er veel verrassingen in ''verborgen'' zijn. Ik bedoel dat de stad mij steeds weer doet verwonderen hoeveel er verandert. Je komt in een bepaalde wijk waar je zeg maar een maand niet geweest bent en er is ontzettend veel verandert.
En nee daar bedoel ik niet Almere mee ;)

Ook moet een echte stad mij altijd kunnen blijven boeien. De echt hele grote steden kunnen je elke keer dat je er bent je weer verrassen. Door wat jij ervaart.
Tja klinkt allemaal erg vaag maar zo voel ik het :)

·
Registered
2,200 Posts
Een gevarieerde economische basis. Stadsrechten en een grote kerk lijken me geen voorwaarden voor stedelijkheid. Grote, bijzondere gebouwen weer wel, dat kán natuurlijk een kerk zijn.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Een stad is een stad als het stadsrechten heeft. Zo simpel is het. Het is anders dan hoe jij je voelt in een stad. Dan denk ik dat inwonersaantal niet zo belangrijk is, een stad als Eindhoven is 3x zo groot als Den Bosch, maar ik moet zeggen dat ik Den Bosch door de gebouwen, straten en historie gewoon net zo stedlijk, zo niet stedelijker vind. Wanneer een stad een stad is bepaal je eigenlijk zelf. Jij voelt zelf als je ergens loopt of het stedelijk is of niet. En dat kan best bij iedereen anders zijn. Als ik straks om 13:00 uur hier door Boxtel loop, heb ik niet het gevoel dat het stedelijk is, maar voor iemand uit een gehucht uit de buurt kan Boxtel best stedelijk zijn, al die bebouwing, mensen op straat e.d.... Stedelijkheid is dus iets wat jij als individu kan voelen, dat kun je niet meten !

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Ik heb hierboven alles aangeklikt:

1. een bepaald aantal inwoners: Voor mij moet in een stad minstens 80000 mensen kunnen verblijven. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld dat Oostende (68000 inwoners maar plaats voor 300000 man) daar ook bij hoort.

2. stadsrechten: Spreekt voor zich.

3. openbaar vervoerssysteem: Aangezien een stad normaal vrij groot is moet het zeker beschikken over een tram- en busnetwerk. Metro hoeft niet als het te klein is. En uiteraard moeten er ook 1 of meer treinstations zijn.

4. universiteit: Hiermee bedoel ik universiteiten en/of hogescholen. Niet dat elke stad een studentenstad moet zijn, maar een stad mag toch wel wat een intelligente uitstraling hebben naar de wereld toe.

5. ziekenhuis: Gezondheidszorg is uiteraard de belangrijkste prioriteit in ieder mensenleven.

6. theater: Traditie en cultuur hoort ook bij een stad, zoals bij ons in Antwerpen bijvoorbeeld de Poesjenellen (niet dat ik daar naartoe ga :p)

7. bioscoop: Uitgaansleven moet er ook zijn. Op dit vlak schiet Breda bvb duidelijk tekort. Ik ken een heleboel mensen uit Breda en Oosterhout die speciaal naar Antwerpen gaan om een degelijke bioscoop te hebben.

8. druk verkeer: Files zijn juist de charme van een stad. Slimme mensen gebruiken dan ook het openbaar vervoer ;-)

9. grote haven: Ook economie is een belangrijke factor. Een productieve haven is dan ook onmisbaar.

10. hoogbouw: Landmarks (al was het maar een kerk) geven een stad een uitwendige identiteit.

11. grote kerk: Hangt wat samen met het vorige. Een hoofdkerk/kathedraal is ook meestal het centrum van een stad.

12. warenhuis: Bevoorrading is samen met gezondheidszorg een prioriteit.

13. museum: De regionale cultuur mag zeker voorgespiegeld worden aan de bezoekers van een stad.

14. bezienswaardigheid: Typische kenmerken geven de stad eveneens een eigen identiteit.

·
onregelmatig bezoeker
507 Posts
Discussion Starter · #12 ·
@lichtstad: Stedelijkheid is dus iets wat jij als individu kan voelen, dat kun je niet meten !

-vandaar deze poll ;)

·
onregelmatig bezoeker
507 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Extra vraag: wat zijn de plaatsen die wel aan een van deze criteria voldoen, maar toch geen stadsgevoel opwekken?

Geef het beste voorbeeld dat je kent uit Nederland.

Dus bijvoorbeeld:
MINST stedelijke stad met veel inwoners:Emmen
Stadsrechten:Brummen
Openbaar vervoer:Oss
Universiteit:Wageningen
Ziekenhuis:Boxmeer
Theater:Tiel
Bioscoop:Malden
Druk verkeer:?
Grote haven:Delfzijl
Hoogbouw:Zoetermeer
Grote kerk:Doesburg
Warenhuis:?
Museum:Lelystad
Bezienswaardigheid:Vaals

·
Your advertisement here?
6,838 Posts
MINST stedelijke stad met veel inwoners: Almere
Stadsrechten: Sneek
Openbaar vervoer: t 'Harde (Overijssel)
Universiteit: Wageningen
Ziekenhuis: -
Theater: Assen
Bioscoop: Stadskanaal
Druk verkeer: Glimmen (veel sluipverkeer)
Grote haven: Delfzijl
Hoogbouw: Zoetermeer
Grote kerk: -
Warenhuis: Assen
Museum: Lelystad
Bezienswaardigheid: Vaals

·
Registered Immigrant
217 Posts
Wat ik luek vind aan de Engelse taal is dat wij een tussenstap hebben: Village (dorp) Town en dan pas City (Stad)

Daardoor krijg je veel minder problemen in hoogboouw forums zoals deze! :p

Ik denk dat Steden zoals Leeuwarden, Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen grote "Towns" zijn. (A'dam en Rotterdam zijn natuurlijk "Cities")

Ik denk als een stad boven de 200,000 inwoners heeft word het een City.

·
Breda parel v/h zuiden!
591 Posts
@ Wieland

7. bioscoop: Uitgaansleven moet er ook zijn. Op dit vlak schiet Breda bvb duidelijk tekort. Ik ken een heleboel mensen uit Breda en Oosterhout die speciaal naar Antwerpen gaan om een degelijke bioscoop te hebben.
Ik denk dat je doelt op het onderwerpje bios?
Dat is vrijwel geheel west en midden brabant dus inclusief tilburg die naar Antwerpen afreist voor een filmpje. Ook een groot deel van Zuid Holland tref je bij Metropolis aan. Ook al heeft Rotterdam een mega bios.

Belgie is altijd al een echt bios land geweest, vertelde mij opa ook altijd die zelf uit Antwerpen kwam.

Maar het verdere uitgaan heeft er niets mee te maken dat we hier in Breda geen mogelijkheden hebben daarvoor, 150 kroegen bijv in een straal van 1 km rondom de Grote kerk is niet slecht dacht ik zo :cheers:

·
Registered
3,217 Posts
Goed Nederlands voor 'town' is natuurlijk 'provinciestad'. Ik denk dat je inderdaad gerust kan stellen dat alles behalve de grote 4 provinciestad mag heten.

·
Registered
737 Posts
kna said:
Goed Nederlands voor 'town' is natuurlijk 'provinciestad'. Ik denk dat je inderdaad gerust kan stellen dat alles behalve de grote 4 provinciestad mag heten.
Ik denk dat je Eindhoven ook nog wel mee mag tellen. Heeft toch haast zoveel inwoners als Utrecht tegenwoordig.

1 - 20 of 139 Posts