Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 67 Posts

·
Hoogvlieger
1,793 Posts
Als dat soort promofilmpjes beginnen met geblaat over "strategische ligging in de oost-west-corridor" en je dan een 13-in-een-dozijn bedrijfspandje willen slijten dat uiteindelijk verhuurd wordt aan het plaatselijke notariskantoor, dan weet ik niet of ik nu heel hard moet gaan huilen of lachen.

·
Registered
7,022 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Ik wil niet zeggen dat deze projecten niet landelijk voorkomen, tuurlijk wel (dat zeg ik ook nergens)
En natuurlijk lult diegene er een mooi verhaal bij ;), maar dat doen ze op precies dezelfde manier bij alle andere projecten in Nederland ook (ze moeten het toch verkopen ?).
Maar om het nu meteen af te doen als oninteressant is ook niet nodig lijkt me.
Dit project de Zuiderval (wat al een aantal jaren in aanbouw en ontwerp ligt), gaat een compleet nieuwe invalsweg naar de stad worden.
De weg zelf ligt er alweer heel wat jaren, en ook zijn er al wat projecten gerealisseerd, maar zo langzamerhand begint de rest van de invalsweg nu ook zijn invulling te krijgen.
Met zijn scholen, brandweerkazerne, grote showrooms, supermarkten/detailhandel, kantoren, industrieel erfgoed, hoogbouw, villa's, woningen en appartementen !!
En er zijn al heel wat bekende Architectenbureau's met deze straat/gebieden aan de gang gegaan :

-Diederendirrix eindhoven www.diederendirrix.nl
-Architecten Werkgroep Tilburg www.architectenwerkgroep.nl
-Samyn & Partners Brussel www.samynandpartners.be
-IAA Scholingsboulevard(uniek scholingsproject) www.i-aa.nl
-De Zwarte Hond( Karelse van de Meer) www.dezwartehond.nl
-RAU www.rau.nl
-Zwarts & Jansma www.zwarts.jansma.nl

Dit is dus een klein overzichtje van het filmpje :

www.zuiderval.com

PS : En vergeet niet dat dit dus 1 van de vele grote projectengebieden in de stad is.
Het is dus weer een extra gebied dat bebouwd gaat worden uit de textieltijd, welke eerder gewoon een kale vlakte was.

·
Registered
498 Posts
Was er nog geen zuiderval topic? In dit filmpje is iig goed te zien dat ze grote plannen hebben. Het is ook wel een enorm gebied om in te richten! Er zitten een aantal leuke torentjes bij, maar niet echt enorme gebouwen, misschien toch problemen met difensie? :p

·
Banned
7,712 Posts
Zoals zoveel steden, wedt men op teveel projectgebieden terwijl de trend juist richting gebieden zoals Zuidas (La Défense, Canary Wharf) is. Het lijkt mij beter om zoiets als dit te schrappen en te concentreren op de campus. Arnhem maakt dezelfde fout. Nijmegen niet, daar zijn er alleen plannen met levensvatbaarheid: de universiteit en het Philips gebouw 52 Degrees.

·
Registered
498 Posts
Dit is een open gebied tussen het centrum van Enschede en Enschede-Zuid. Een rare leegte als je het bekijkt. Er wordt dus ook zo goed als niks voor gesloopt. Het is dus juist heel logisch dit project. En op dit moment zijn er genoeg projecten lopende op de campus.

·
Enschede goes high 8)
796 Posts
Links en rechtboven vind ik erg interessant. 2 Projecten die in geen enkele stad zouden misstaan.

Echter, ik heb mijn twijfels bij de haalbaarheid en de looptijd van dit project. Ze zijn al zoveel jaar bezig, en het duurt maar voort.

·
Registered
7,022 Posts
Discussion Starter · #8 ·
@ Eusebius

De campus* is en gaat al 1 groot projectgebied worden met tienduizenden vierkante meters vloeropp.
Op dit moment zijn meerdere projecten al reeds in uitvoering waaronder het Carré & Nanolab (ector hoogstad).
Voor de toekomst moet het B&S park(naast de Ut gelegen) samen met de UT Campus, Kennispark Twente gaan worden .......www.kennispark.nl
Ook dat is een erg groot projectgebied dat los staat van dit.
Jammer genoeg noemde de staat afgelopen donderdag deze investeringen niet bij het 100-dagen termijn en de kennisintensieve arbeidsmarkt.

*De Universiteit Twente (UT) is een ondernemende researchuniversiteit. Als enige campusuniversiteit in Nederland verzorgt de UT onderwijs en onderzoek in wetenschapsgebieden die variëren van psychologie en bestuurskunde tot technische natuurkunde en biomedische technologie. De UT werkt samen met de TU Delft en de TU/e in de Federatie 3TU's en is partner in het Europese netwerk van innovatieve universiteiten ECIU.www.utwente.nl

·
Illustrateur
13,122 Posts
Ik heb het filmpje ook gezien. Ik wordt er niet warm of koud van. Het geeft mij geen stedelijkheid, en die 'groene setting' lijkt me ook te verwaarlozen. Ik zou er ook niet willen wandelen, zoals wordt geadviseerd. De hoogbouw wordt ook niet in de goede contect gebruikt. Ik krijg er geen stedelijke roes van.

Als men husselen met nietszeggende kantoorblokken 'kwaliteitsarchitectuur' noemt, dan stemt mij dat droevig. Niet anders dan andere kantoorgebieden tussen centrum en snelweg in welke Nederlandse stad dan ook. :(

Al met al een gemiste kans!! :laugh:

·
Banned
7,712 Posts
Ach ja, dat gezwets hoor je toch altijd; het is grootstedelijk èn groen! Er groeien allemaal betonplantjes :yes:

·
Registered
7,022 Posts
Discussion Starter · #11 · (Edited)
Bij Enschede kun je, en mag je, er wel vanuit gaan dat groen ook letterlijk in de betekenis van groen is.
Zelfs de grootste Vinex-lokatie ten oosten van de stad is, al reeds halverwege oplevering, landelijk tussen het groen gelegen.
Ook andere projecten worden nauw ingepast in en tussen het groen, en krijgen zowaar een structuurvisie ten behoeve van groenzone's.
Dus daar twijfel ik geen enkele seconde aan, het aantal parken is ook erg hoog voor een stad in Nederland.
En aangezien er zelfs (nieuwbouw)wijken zijn waar bomen boven woningen worden verkozen, of de bomen worden al eerder aangeplant zijn dan de woningen zelf (Barcelona-model).
Zit dat wel goed.

Verder heb ik weer een beetje het gevoel of ik deze post op het verkeerde forum gepost heb;).
En hier wel op een landelijk architectuur en stedenbouw forum zit ?
Of compleet ergens anders, waar het zeuren over andere bijkomstige zaken belangrijker is, dan echte informatie over stedelijke projecten !! :cheers:
Over smaak valt te twisten, en ook over meningen ............maar bovenstaande afbeeldingen waren in willekeurige andere steden met lof binnengehaald (aangezien ik zelfs tal van minder projecten voorbij zie komen op het forum met veel meer waardering).
Maar goed het zou wel weer hetzelfde verhaal als altijd zijn .............een project in "Leiden" is nu eenmaal interessanter dan een project ver in het Oosten.

Of is dit weer mijn bescheiden mening .........?

Ook een project wat aan de Zuiderval op dit moment ontwikkeld word.
Ze zijn nu al een heel stuk verder !!

·
Hoogvlieger
1,793 Posts
Maar goed het zou wel weer hetzelfde verhaal als altijd zijn .............een project in "Leiden" is nu eenmaal interessanter dan een project ver in het Oosten.

Of is dit weer mijn bescheiden mening .........?
Nee hoor, je hebt helemaal gelijk.

De hele wereld, en dan toch zeker het gros van de HHF-ers, is een heel groot georganiseerd complot tegen wereldstad Enschede.

Kerel, word eens realistisch!

·
Registered
7,022 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Haha hier word ik zo moe van ...............................

Zou ik het zo afspreken, over 2 weken wil ik je wel ergens in het midden van het land ontmoeten.
Dan zou ik eens even laten zien hoe realistisch ik ben !!
Heb je dat ook weer gezien ..............:).

·
Hoogvlieger
1,793 Posts

Zou ik het zo afspreken, over 2 weken wil ik je wel ergens in het midden van het land ontmoeten.
Mag ik dat opvatten als een bedreiging? Omdat blaffende honden niet bijten, en vooral omdat het hier volkomen off topic is, ga ik er verder niet op in. Ik wil alleen maar zeggen: lees de laatste zin uit mijn vorige post nog eens door, desnoods 100 keer, en doe er je voordeel mee.

En nu maar weer on topic: waarom zijn gebouwen in zo'n filmpje altijd doorzichtig?

·
Enschede goes high 8)
796 Posts

Is dit genoeg voor een BAN? Jezus, wat een kleuter opmerking dit zeg...

·
Registered
7,022 Posts
Discussion Starter · #17 · (Edited)
Haha Apostle pak ze er maar vast bij ;).

Neen, deze opmerking was helemaal niet als een bedreiging bedoeld, maar ook hier worden de woorden weer verkeerd geinterpreteerd.
Ik wil jou best ontmoeten om te laten zien dat ik niet zo onrealistisch persoon ben, aangezien jij hier mijn persoonlijkheid aanvalt met je opmerking
Kerel, word eens realistisch!
Dus neem je die opmerking dan wel weer serieus (hierboven), ok het zei zo.
Ik zou je dus wel willen ontmoeten, om maar even aan te geven dat ik niet zo'n verkeerd persoon ben.
En dan niet op de manier zoals hier nu weer gedacht word, want dan sla je de spijker totaal mis.
Maar ga niet elke keer mijn persoonlijkheid aanvallen die totaal niet verkeerd bedoeld is.
Misschien word er ook wel veel te veel bij mijn woorden nagedacht om er wat achter te zoeken :cheers: niet doen is mijn advies.
Ik poste in mijn ogen iets uit enthousiasme, en voor jullie iets ter informatie.
En wat krijg ik van jou, 2 stomme opmerkingen die dit topic weer oninterssant ten opzichte van dit project maken, door al deze flauwekul !!
De volgende keer zou ik wel weer stil zijn, maar dacht deze keer wel een opmerking te kunnen plaatsen......niet dus helaas.

PS : Die gebouwen zijn doorzichtig omdat die gebouwen voorzien worden van glazen wanden.
Er is niks mis met die animatie's, die eigenlijk niet afwijken wat er tot nu toe staat, en dat ook met doorzichtige ramen !!

Is dit genoeg voor een BAN? Jezus, wat een kleuter opmerking dit zeg...
Zo ben je pakweg een jaar grote "forumvrienden" van elkaar, en zo ziet iemand in zijn ogen een scheve opmerking staan en meteen zegt die BAN ??
AchterBAN :lol:
Lekker hoor dat je meteen de voorkeur aan een ander neemt, terwijl ik je het hele jaar voorzie van informatie en foto's !!

·
a.k.a. Sequentia
21,700 Posts
Sorry hoor Invisible, maar dit zijn precies dezelfde soort blokken waar Amsterdam ook de volle laag voor krijgt. Ook soortgelijke saaie kantoordozen zoals KPMG in Rotterdam (in aanbouw) kan op dit forum niet op een warm onthaal rekenen. Kijk nou eens goed en zie in dat dit gewoon waardeloze architectuur is, of zelfs een waardeloos plan. En schiet niet steeds in de verdediging, want men is juist hartstikke positief over de projecten die wél leuk zijn in Enschede!

·
Enschede goes high 8)
796 Posts
Haha Apostle pak ze er maar vast bij ;).

Neen, deze opmerking was helemaal niet als een bedreiging bedoeld, maar ook hier worden de woorden weer verkeerd geinterpreteerd.
Ik wil jou best ontmoeten om te laten zien dat ik niet zo onrealistisch persoon ben, aangezien jij hier mijn persoonlijkheid aanvalt met je opmerking

Dus neem je die opmerking dan wel weer serieus (hierboven), ok het zei zo.
Ik zou je dus wel willen ontmoeten, om maar even aan te geven dat ik niet zo'n verkeerd persoon ben.
En dan niet op de manier zoals hier nu weer gedacht word, want dan sla je de spijker totaal mis.
Maar ga niet elke keer mijn persoonlijkheid aanvallen die totaal niet verkeerd bedoeld is.
Misschien word er ook wel veel te veel bij mijn woorden nagedacht om er wat achter te zoeken :cheers: niet doen is mijn advies.
Ik poste in mijn ogen iets uit enthousiasme, en voor jullie iets ter informatie.
En wat krijg ik van jou, 2 stomme opmerkingen die dit topic weer oninterssant ten opzichte van dit project maken, door al deze flauwekul !!
De volgende keer zou ik wel weer stil zijn, maar dacht deze keer wel een opmerking te kunnen plaatsen......niet dus helaas.

PS : Die gebouwen zijn doorzichtig omdat die gebouwen voorzien worden van glazen wanden.
Er is niks mis met die animatie's, die eigenlijk niet afwijken wat er tot nu toe staat, en dat ook met doorzichtige ramen !!

Zo ben je pakweg een jaar grote "forumvrienden" van elkaar, en zo ziet iemand in zijn ogen een scheve opmerking staan en meteen zegt die BAN ??
AchterBAN :lol:
Lekker hoor dat je meteen de voorkeur aan een ander neemt, terwijl ik je het hele jaar voorzie van informatie en foto's !!
De woorden zijn zo neergezet als dat het overkomt als een bedreiging. Ik hou persoonlijk niet van ventjes met grote monden. Dat het anders bedoelt was kan me verder niet schelen. Als je hier een topic over een bouwvisie opent, laat het dan daar over gaan en ga niet op opmerkingen van anderen in die persoonlijk tegen je gericht zijn.

Ik vind dit persoonlijk gewoon laag bij de grond. En of we het met elkaar kunnen vinden of niet, doet er dan even niet toe.

·
Enschede goes high 8)
796 Posts
Sorry hoor Invisible, maar dit zijn precies dezelfde soort blokken waar Amsterdam ook de volle laag voor krijgt. Ook soortgelijke saaie kantoordozen zoals KPMG in Rotterdam (in aanbouw) kan op dit forum niet op een warm onthaal rekenen. Kijk nou eens goed en zie in dat dit gewoon waardeloze architectuur is, of zelfs een waardeloos plan. En schiet niet steeds in de verdediging, want men is juist hartstikke positief over de projecten die wél leuk zijn in Enschede!
Klopt ook niet helemaal. Het kantoor van de woonplaats is opzich best uniek omdat er een draaiend element in het gebouw zit. Niet een heel erg groot gebouw, maar wel leuk ontworpen!

Verder is van de 4 plaatjes die invis laat zien, links boven zeer zeker interessant en geen 13 in een dozijn gebouw. Veel glas, de lagen die scheef op elkaar staan en de bakstenen zijkant, maken het toch tot een gebouw dat zich van andere kantoorgebouwen onderscheidt. Dan heb ik vooral kantorengebouwen a la, rondom station Amersfoort, in gedachte.

1 - 20 of 67 Posts