Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 126 Posts

·
Administrator
30,227 Posts
Discussion Starter · #1 ·
In die discussie over de nieuwbouwplannen aan de Westewagenstraat speelt een discussie die aardig is om die er even uit te halen. Onder het mom van het belang van gelaagdheid wordt gesteld dat het belangrijk is om goed te kijken naar de wederopbouwarchitectuur, waarbij gesuggereerd wordt dat er al veel daarvan rücksichtslos gesloopt is en dat ze ook in dit geval het bewaren waard zijn. Omdat er weinig respons was op de onderstaande vraag haal ik 'm bij deze maar even naar voren.

Nu we het toch over Wederopbouwarchitectuur en gelaagdheid hebben, is er een gebouw uit de wederopbouwperiode wat inmiddels gesloopt is en wat gemist wordt in Rotterdam? Er schiet me even niets te binnen.
Wie biedt? :)

·
Administrator
30,227 Posts
Discussion Starter · #7 ·
^ dat was inderdaad het punt wat ik wilde maken. Sommigen doen wel net alsof er een heel wezenlijke architectuurlaag aan het verdwijnen is hier in Rotterdam. Volgens mij is dat dus lariekoek. Sterker nog, dat soort geouwehoer weerhoudt de stad er alleen maar van om te zijn wat het volgens mij daadwerkelijk is: een stad van continue vernieuwing.

·
Registered
35,100 Posts
Wat al eerder genoemd is is de bebouwing aan het Beursplein die nu inmiddels vervangen is. Maar die gebouwen mis ik niet echt. Waarschijnlijk was de oude C&A een beter gebouw als het huidige, maar die oude aftandse HEMA is er met de nieuwbouw toch echt heel wat op vooruit gegaan.

Kortom, ook ik kan niet echt een inmiddels gesloopt gebouw uit de periode van de wederopbouw bedenken dat we nu echt missen. Gezien het gebrek aan response wordt er sowieso op dat gebied blijkbaar weinig gemist.

·
Registered
9,135 Posts
@Jan, wat dat beeld veroorzaakt is denk ik de vele slechte wederopbouwgebouwen die moeten wijken voor iets nieuws. Het probleem is dat Rotterdam ook gewoon veel slechte meuk heeft dat prima vervangen kan en wenselijk zou moeten worden. Het lijkt dan alsof Rotterdam constant haar verleden aan het slopen is, echter is dit een verleden dat je graag zou willen wissen.

Wat ik mij nog wel te binnen schiet zo is, de waarschijnlijk, toekomstige sloop van het schiekadeblok. Dat zou ik wel zonde vinden en zou een prima basis kunnen zijn voor een paar mooie kantoortorens met een goede plint. Maar dat is gelukkig nog niet zo ver.

·
Registered
958 Posts
Ik zat te denken aan het oude maritiem museum Prins Hendrik aan de Rochussestraat en de vele na-oorlogse pakhuizen en havengerelateerde gebouwen die stilletjes uit het beeld verdwenen zijn. Wellicht niet het prototype wederopbouw...

Daarnaast staan er een paar op de 'watchlist' zoals Jungerhans

·
Registered
35,100 Posts
^^ Klopt. Maar ik moet zeggen dat ik dat gebouw niet echt mis. Met name omdat vooral de sporenhal n.m.m. zoveel beter, functioneler en mooier is/wordt.

·
Registered
20,972 Posts
Om het oude CS laat ik nou absoluut geen traan. Goed dat die grauwe betonnen boel nu vrijwel weg is en vervangen wordt door iets nieuws. Wat mij betreft het slopen zeer waard geweest. Ook een betere inrichting nu dan de weerwar van trams die er vroeger voorlag. Nu hopelijk snel ook Westpoint nog slopen en er wat nieuws voor neerzitten of op z'n minst een nieuwe gevel.

·
Moderator
15,304 Posts
Rotterdam heeft een enorme hoeveelheid wederopbouw, een kleine collectie:

1. Groot Handelsgebouw

2. Bouwcentrum

3. Beurs-WTC

4. Hoogstraat

5. Central Post

6. Fabriek Codicro

7. Cruiseterminal

8. De Bijenkorf

9. De Doelen

10. Bijgebouw Nederlandse Bank aan de Boompjes

11. Dudok aan de Meent

12. Gebouw de Heuvel

13. Euromast

14. Galeries Modernes

15 Hilton

16. Hogeschool Rotterdam

17. HUF

18. Maastorenflat

En natuurlijk:

19. Lijnbaan

Er is nog meer, veel meer, heel veel meer. Als ik de tijd heb zal ik de serie aanvullen.

·
Banned
13,695 Posts
Om het oude CS laat ik nou absoluut geen traan. Goed dat die grauwe betonnen boel nu vrijwel weg is en vervangen wordt door iets nieuws. Wat mij betreft het slopen zeer waard geweest. Ook een betere inrichting nu dan de weerwar van trams die er vroeger voorlag. Nu hopelijk snel ook Westpoint nog slopen en er wat nieuws voor neerzitten of op z'n minst een nieuwe gevel.
Ik denk niet dat er veel mensen te vinden zijn die het een probleem vinden dat het station van Van Ravesteyn er niet meer is. Maar dan vooral om de redenen die Erwin opnoemt. Zoals gewoonlijk kom jij weer eens met je oude liedje, het was van beton en dus lelijk. Man je bent een langspeelplaat met een enorme kras erop.

·
Registered
35,100 Posts
Rotterdam heeft een enorme hoeveelheid wederopbouw, een kleine collectie:

3. Beurs-WTC
Het beursgebouw, uiteraard zonder WTC toren, stond er al voor de oorlog. ;) Het werd gebouwd tussen 1936 en 1940.

Je maakt er echter wel weer een hele mooie serie van. :eek:kay:

·
Administrator
30,227 Posts
Discussion Starter · #17 ·
Mooie serie Tom, alleen staan deze gebouwen uiteraard niet ter discussie.

Rotterdam heeft geen nieuwe herdefiniering van het architectuurverleden nodig, maar een nieuwe verbeelding van de stedelijke toekomst. Een "nieuwe architectuur", oftewel die laag die de toekomst van de stad laat zien, die zie ik niet nog niet. Je ziet wel vaker dat bij gebrek aan toekomst er een hang naar het verleden bestaat. De plaatselijke architectuurwereld zou op mij meer indruk maken als ze hun creativiteit aanwenden om te laten zien hoe ze een plek beter kan maken, dan te roepen het bestaande te willen conserveren.

35,042 Posts
Als er 1 tijdslaag goed vertegenwoordigd is dan is het wel de wederopbouwperiode. Veel gebouwen zijn het behouden waard, velen ook niet. Als ze vervangen worden door een mooie toekomst mag er van mij dus best nog heel wat weer verdwijnen. Ben het dan ook helemaal eens met Jan. Rotterdam is altijd een stad geweest die vooral bezig was met zijn toekomst. Zodra die tijd voorbij is en we een voornamelijk conserverende stad worden dan heb ik het snel gezien hier. Zonder die toekomstdroom heeft Rotterdam namelijk te weinig te bieden!

·
Bas
14,747 Posts
Ik denk dat vooral in de oudere stadshavens veel wederopbouwpanden verloren zijn gegaan en vervangen werden door nieuwbouw. De Leuvehaven is niet zo geslaagd te noemen, maar rondom Rijn-en Maashaven heeft het vervangen van de wederopbouwhavenloodsen wel verbetering gebracht. Bij St.Job en Schiehaven blijft het allemaal een beetje een grijs gebied en staan wederopbouwpanden schots en scheef verdwaald tussen nieubouw en wat van voor de oorlog was, hetzelfde geldt een beetje voor IJssel-Lek en Keilehaven, Oud-Mathenesse (rondom Europoint), daar waar ook wel het één en ander aan wederopbouw-architectuur is verdwenen of gaat verdwijnen.

Verder ben ik het als buitenstaander geheel met Skyscrapercitizen eens, een stad moet gewoon doorgaan met het bouwen van haar toekomst, met in acht nemeing van, daar waar ze aanwezig zijn, oude, beschermde of historische panden. Maar niet ieder pand uit een bepaalde periode moet `heilig verklaard` worden, de stad moet ook functioneel blijven, er moet gewerkt worden.

1 - 20 of 126 Posts