Skyscraper City Forum banner
1 - 7 of 7 Posts

·
Registered
7,393 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Afgelopen week in Wenen geweest, prachtige statige stad met indrukwekkende architectuur. Echter is er ook wel nieuwbouw te vinden.

Mijn verblijf was nabij de Hauptbahnhof(centraal station), waar zo te zien net een enorme bouwwoede is geweest. Werd welkom geheten door een aantal indrukwekkende kantoorgebouwen
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

De drukke weg in het stationsgebied is toch wel even andere koek dan die in Amsterdam
8.

9.

10.

Dan het stadscentrum in. Wenen staat natuurlijk vol statige gebouwen.

Per metro naar de Stephansdom, een mooi centraal punt om te beginnen
10.

11.

12.

13.

Hofburg
14.

Verschillende musea en overheidsgebouwen
15.

16.

17.

18.

19.

Dan een wandeling door de vele chique winkelstraten
20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

Soms verschijnt er toch zomaar een modern architectonisch hoogstandje tussen alle statige bouwblokken
29.

Of een bouwplaats
30.

·
Registered
7,393 Posts
Discussion Starter · #2 ·
Schloss Schönbrunn
31.

32.

33.

34.

35.

En het uitzicht vanaf de top van de heuvel
36.

37.

Botanische tuinen
38.

Hundertwasserhaus
39.

40.

Spittelau, een verbrandingsoven die ook door Hundertwasser is opgeleukt
41.

42.

43.

Naschmarkt
44.

Schloss Belvedere
45.

46.

47.

Swedenplatz, mijn favoriete plek als het aankwam op eten. Allerlei gezellige barretjes en kraampjes.
48.

49.

50.

Karl Marxhof, een bouwblok van meer dan een kilometer lang
51.

52.

53.

54.

55.

·
Registered
7,393 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Ik sluit af met wat nieuwbouw. Als eerst Donaustadt, een nieuw zakencentrum in het noorden. Ik denk dat het goed vergelijkbaar is met de Zuidas. Interessant aan Donaustadt is dat het een soort bovenwereld is, gebouwd op een enorm netwerk van wegen, parkeergarages, expeditiestraten en al het andere dat met de logistieke afwerking te maken heeft. Er staan een aantal mooie torens tussen en het voelt wat grootstedelijker en volwassener dan de Zuidas.

Dit zijn zonder twijfel de meest indrukwekkende torens.
56.

57.

58.

59.

Ook Donaustadt scoort slecht met plinten. Het was er ook erg uitgestorven, was er doordeweeks rond 10:00 uur
60.

61.

Gelukkig hier een daar een zaakje
62.

63.

64.

65.

Een kleine glimp van de uitgebreide onderwereld. Hele afslagen gaan ernaartoe
66.

67.

Een beursgebouw
68.

69.

Okee, nog eentje van de mooiste wolkenkrabber
70.

De achterliggende woonwijk mag er ook wezen, al is de architectuur erg eenvoudig en grijs. Toch vind ik het wel mooi.
71.

72.

De Donau zelf ook nog even
73.

73.

74.

75.

Ten slotte nog een paar van het Donaukanaal, niet te verwarren met de Donau zelf
76.

77.

78.

79.

Het toeristentrammetje. Leuk dat het er rijdt, maar met de gewone tram kom je er ook en ben je veel goedkoper uit;)
80.

G

·
Mooie serie! Er is inderdaad sprake van een recente bouwwoede, zo te zien. Het contrast klassiek-statig komt volgens mij niet overal uit de verf: de architect van het bouwsel op foto 29 verdient minimaal een Berufsverbot. De bouwsels uit de kleuterwereld van Hunderwasser spreken me trouwens ook niet aan. De fin-de-siécle architectuur des te meer.:cheers:

·
MP
10,672 Posts
Leuk om Wenen weer 'ns terug te zien. Die stad heeft inderdaad veel te bieden. Het centrum is wat glad, maar de wijken eromheen hebben veel leuke martkjes en pleintjes. Rondom de stad liggen wijndorpjes, sommige zijn met de tram bereikbaar. Je kunt daar dan de verse wijn van het seizoen drinken. Het OV-netwerk is indrukwekkend, vond ik. Je kunt vrijelijk van heel de grote stad gebruik maken. Het is ook echt 'n stad om te "gebruiken", om gewoon lekker 'n weekje het leven te leiden wat je leiden zou als je Wener was. Daar kon ik best gelukkig van worden, alleen die tabaksrook overal stond me tegen. Hebben ze daar ondertussen al korte metten mee gemaakt?

1 - 7 of 7 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.