Skyscraper City Forum banner
1 - 11 of 11 Posts

·
Registered
3,242 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Wooow

ROTTERDAM - Binnenkort verrijst aan het Weena, vlakbij het Groothandelsgebouw, een kasteel met torens van bijna tien meter.

Het klimkasteel wordt het boegbeeld van het Speelcentrum Weena dat geheel wordt vernieuwd. De renovatie van de speeltuin begint op 15 mei en duurt twee maanden.

Het driehoekige terrein aan de Diergaardesingel moet een ’spannend’ speelcentrum voor zowel kleine als grote kinderen worden. Het grijs-gele klimkasteel komt speciaal uit Scandinavië en telt drie verdiepingen plus rode torenspitsen.

Om ruimte te maken voor nieuwe attracties wordt het oude sportveld gehalveerd tot ongeveer 25 bij 12 meter. Ernaast komt een nieuwe kabelbaan, tafeltennistafels, de oude ’hijskraanschommel’ met autoband en een draaimolen.

Ten oosten van het hoofdgebouw komt een afgeschermde peuterhoek met zandbak, trein met glijbaan, schommel en wippen. Het oude verplaatsbare zwembad voor als er een hittegolf is wordt aangevuld met een ondiepe spettervijver.

Het speelcentrum moest op de schop omdat veel toestellen niet meer aan de nieuwe Europese veiligheidsvoorschriften voldeden. De renovatiekosten van drie ton zijn bekostigd met zestigduizend euro subsidie en fondsenwerving.

:lol: :lol:

·
Captain
3,357 Posts
Alleen maar goed nieuws dus.
Want ook voor de kleine Rotterdammertjes dienen de urban facilities in opti forma te zijn. Zij moeten, op het moment dát ze op zichzelf gaan denken van; 'Hier wil ik mijn kinderen ook op laten groeien'. Ruime en boeiende speelfaciliteiten zullen daar c'ker een rol in spelen.

·
Registered
1,555 Posts
bron AD van vandaag:

En het Weena heeft zijn kasteel terug...

ROTTERDAM - Drie vrachtwagens en zeven monteurs moesten er aan te pas komen.

Sinds woensdag staat het nieuwe klimkasteel van Speelcentrum Weena naast het Groothandelsgebouw als een huis.

Het houten bouwwerk is bijna 26 meter lang en tien meter hoog. Alleen in het Limburgse Barlo staat een soortgelijk kasteel. ,,Och,’’ relativeert monteur Gert Oostindie van de Finse leverancier Lappset, ,,Het is net een IKEA-bouwpakket.’’

Bestuurslid Maria Kruger heeft nog geopperd om de speeltuin om te dopen tot Speelcentrum ’Kasteel’ Weena. Ook als verwijzing naar het twaalfde eeuwse Hof van Weena dat destijds bij Hofplein stond. Op 24 juli 1426, tijdens de Hoekse en Kabeljouwse twisten, werd het in brand gestoken.

,,Uiteindelijk vond het bestuur de naamsverandering wat te veel,’’ vertelt Kruger. ,,Het blijft gewoon Speelcentrum Weena.’’

Het nieuwe kasteel kan vanaf 2 september beklommen worden, als de speeltuin heropent. De grootscheepse renovatie van drie ton moet tegen die tijd zijn afgerond.

------------

is er iemand in de buurt die een plaatje kan schieten?

·
Banned
6,813 Posts
Ik schrok in eerste instantie ook:D Ik dacht dat ze een of ander retro ontwerp kasteel tussen de grootstedelijke bebouwing van het Weena wilde plaatsen, maar gelukkig niet dus. Ik vind het eigenlijk wel een leuk initatief, ik had het zelf als kind ook erg gaaf gevonden:)

Voor de rest ben ik het met Ace eens, een mooie manier om de ook de kleine Rotterdammer goed aan de stad te binden.

·
Registered
7,003 Posts
Ach die kleine kinderen denken daar toch geneens aan .
Als je daar al bij na denkt ben je wel een Vreemd kind die in de verkeerde wieg geboren is .

·
Registered
405 Posts
Idd zodra je uitgeklimd bent geloof je het verder wel. Wat een opgeblazen reacties.
Wij hadden vroeger ook een speeltuin en een houten toren van 8 meter ofzo. Heeft me toch niet aan me geboortestad gebonden...

·
Registered
752 Posts
Een topic over een klimrek. Moet niet gekker worden. Valt mee dat de headline niet was, ROTTERDAM KRIJGT ZIJN EIGEN DISNEYWORLD. Gebeurt er zo weinig in rotterdam dat er steeds van dit soort r-dam topic's opduiken?

·
a.k.a. Sequentia
21,699 Posts
^ Wat een foute opmerking weer. Een compleet klimkasteel in het drukste deel van de stad lijkt mij toch wel nieuwswaardig. Leuke afwisseling voor al het bouwgeweld in de stad waar we steeds over lezen.

1 - 11 of 11 Posts