SkyscraperCity banner
1 - 20 of 45 Posts

·
Registered
4,206 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Westrandweg
De Westrandweg is een geplande autosnelweg aan de westzijde van Amsterdam die de A4 en A9 verbindt met de Coentunnel (A10). De weg zal nummer A5 krijgen. Momenteel wordt het eerste deel aangelegd: van knooppunt de Hoek (A4) tot knooppunt Raasdorp (A9). Het gedeelte tussen knooppunt Raasdorp en de Coentunnel is momenteel in voorbereiding. Het betreft hier met name de landschappelijke inpassing in Landelijk West, de financiering en de procedure.

Aanleiding
Beschrijving
Organisatie
Stand van zaken
Meer informatie

AanleidingDe plannen van de Westrandweg dateren uit het eind van de jaren '70. De weg was nodig om de Ringweg A10-West te ontlasten, uitbreiding van de Coentunnel mogelijk te maken en Schiphol en Westpoort te ontsluiten.

BeschrijvingDe Westrandweg wordt een autosnelweg van twee rijstroken per richting. In het zuiden sluit de weg aan op de A9 op knooppunt Raasdorp en in het noorden op de Einsteinweg (Ringweg A10). Dit knooppunt heeft nog geen naam. Onderweg krijgt de Westrandweg drie aansluitingen. Twee daarvan bevinden zich in Westpoort en één in Landelijk West. De plaats van de aansluitingen in Westpoort zijn bekend, de volgorde van de aanleg is nog in discussie.

Discussie is er ook over de aansluiting in Landelijk West. Het plan van Rijkswaterstaat gaat uit van een aansluiting op de Haarlemmerweg, maar er is meer steun voor een plek bij de Ringvaart op Amsterdams grondgebied.

In het definitieve ontwerp van RWS zit een aantal markante kunstwerken (bruggen/viaducten), daartussen ligt de weg op een dijklichaam. Het meest markante kunstwerk wordt het viaduct tussen de A10 en Westpoort. Het is ca. 3 km lang, kent geen aansluitingen en ligt op 10,5 m boven N.A.P. met als hoogste punt de passage van de Hemspoorlijn op 17 m boven N.A.P.

OrganisatieRijkswaterstaat is beheerder en eigenaar van de autosnelwegen en dus ook van de Westrandweg. Amsterdam bezit grote delen van de grond waarover de weg is gepland. In de stad zijn erbij betrokken: het Havenbedrijf, Grondbedrijf, de dienst IVV en Parkstad. Daarnaast zijn de gemeenten Haarlemmermeer en Haarlemmerliede & Spaarnwoude erbij betrokken, alsmede het ROA.

DRO neemt vanaf het begin deel aan het project. Dat geldt o.a. voor de MER, het conceptbestemmingsplan en diverse studies over de inpassing, vormgeving en fasering van de weg. Momenteel werkt de DRO aan de landschappelijke inpassing, gebiedsontwikkeling, het bestemmingsplan en alternatieve aansluitingen.

Stand van zakenOp dit moment is een discussie gaande over de locatie van de aansluiting in Landelijk West. Daarbij speelt ook de landschappelijke inpassing van de weg in de Osdorperboven- en -binnenpolder.

Dit heeft te maken met het nieuwe structuurplan ‘Kiezen voor stedelijkheid’. Hierin moet de invulling van Landelijk West en bijbehorende infrastructuur zorgvuldig opgenomen worden. Zodra hier overeenstemming over is, komt er meer duidelijkheid over de aanlegkosten van de Westrandweg. Het beschikbare geld dekt deze aanleg (nog) niet. Er wordt nog gezocht naar extra financieringsbronnen. Eén daarvan kan zijn: tolheffing.

Meer informatieBij dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, Maurice de Graaf (020) 556 5434

Bron:http://www.dro.amsterdam.nl/smartsite.dws?id=3977

EN

Derde ring voor Amsterdam

Van een verslaggever

AMSTERDAM - Rijkswaterstaat onderzoekt de aanleg van een nieuwe snelweg vanaf de A30 bij Barneveld, dwars door Flevoland en het Markermeer naar Purmerend. Deze 'derde ringweg rond Amsterdam' is nodig om verkeersdrukte in de toekomst te voorkomen.

Amsterdam kent nu één ring: de A10. De tweede ring bevat de huidige A9 en wordt in de toekomst aangevuld met de Westrandweg en de Tweede Coentunnel, die in 2012 gereed moet zijn.

De huidige voorspellingen over het verkeer gaan tot 2020, maar verwacht wordt dat het daarna drukker zal worden. ''Wat er na 2020 gebeurt laat zich lastig voorspellen. Dat hangt van de vergrijzing, telewerken, de verdere groei van Schiphol. Het kan meevallen. Maar vast staat wel dat het nóg drukker wordt op de weg,'' aldus Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat komt met de plannen voor de derde ring op het moment dat discussie loopt over de aanleg van een verbindingsweg tussen de A6 en A9, die de tweede ring uitbreidt. Deze weg moet de files tussen Almere, Amsterdam en Schiphol tegengaan. De nieuwe snelweg zou langs of door natuurgebied Naardermeer lopen. Natuurliefhebbers voeren actie tegen aantasting van het natuurgebied.

Ook omliggende gemeenten, waaronder Amsterdam, hebben zich tegen het voorstel gekeerd. Naar verwachting neemt het kabinet volgende maand een beslissing over de kwestie.

Amsterdam presenteerde gisteren een alternatief voor een weg door of langs het Naardermeer. Volgens de gemeente is het mogelijk files te bestrijden door de Gaasperdammer weg (onderdeel van de A9) te verbreden en gedeeltelijk te overkappen. Bovenop de tunnel kunnen huizen worden gebouwd.

Bron: http://www.parool.nl/nieuws/2006/MEI/23/p1.html

Nou, wat vinden jullie hiervan. Volgens mij zijn er nog genoeg andere wegen die eerst gebouwd moeten worden.
Ach ja.

·
Premium Member
13,076 Posts
De A5-Westrandweg is een zeer belangrijke weg om de fileproblemen op de A8 en de A10-west op te lossen. De Tweede Coentunnel - die aan dat project gekoppeld is - zal de huidige Coentunnel ontlasten, waarmee weer een belangrijke bottleneck verdwijnt. De A5 zal als alternatief gaan fungeren voor de A10-west, en een aantrekkelijke alternatieve route worden naar Schiphol en verder naar de zuidvleugel van de Randstad. Bouwen dus.

En ja, over die A30 loopt al een discussie in de A6-A9-thread. Daar staat ook mijn ongezouten mening tussen.

·
Registered
500 Posts
Waar komt die westrandweg nou eigenlijk precies te liggen? Sluit ie al bij sloterdijk aan op de A10 of pas bij de coentunnel? Heeft iemand daar een kaartje van?

·
Premium Member
13,076 Posts
En zo had het Coenplein eruit moeten komen te zien als de Tweede Coen al in een véél eerder stadium was gebouwd:

(of 'ie er nu ook zo uit komt te zien, weet ik niet...)

·
Premium Member
13,076 Posts
Dan nodig ik ze van harte uit eens een maandje bij mij te komen logeren. De A1, A10 en A9 op een steenworp afstand, de spoorlijnen Weesp-Amsterdam en Weesp-Schiphol voor mijn raam alsmede een druk rangeerspoor wat er praktisch onderdoorloopt. Na vijf jaar kan ik bij wijze van spreken in de middenberm van de A10 wonen - ik heb er toch geen last (meer) van...;)

·
Registered
6,075 Posts
Soufian said:
Westrandweg
De Westrandweg is een geplande autosnelweg aan de westzijde van Amsterdam die de A4 en A9 verbindt met de Coentunnel (A10). De weg zal nummer A5 krijgen. Momenteel wordt het eerste deel aangelegd: van knooppunt de Hoek (A4) tot knooppunt Raasdorp (A9).
Dat deel weg ligt er al een jaar of twee.

·
Registered
2,880 Posts
Mij lijkt een 3e ring meer 'handig' en niet puur noodzakelijk. Maar misschien in de toekomst. Daarbij lijkt me een bovengrondse snelweg over het Markermeer niet een beste optie, en ook geen bovengrondse snelweg door het noordelijkere gedeelte van Waterland.

·
Registered
210 Posts
ik weet het niet, maar er ligt toch nog geeneens een 2de ring. als die weg wordt gebouwd, dán ligt er pas een 2de ring. of heb ik het mis?

·
Bas
14,409 Posts
Een ringweg is pas/eigenlijk een ringweg als `ie rond is. Amsterdam heeft nu dus anderhalve ring, Eindhoven, Groningen, Rotterdam, Enschede, Sneek en Leeuwarden hebben één ringweg. Beetje teveel grootspraak om dan aan Amsterdam een derde ring toe te voegen, zoiets vaags dat van Barneveld naar Purmerend loopt en niet verder.

Köln is de enige stad die ik ken met 5 ringwegen, de plaats is ook helemaal concentrisch ingesteld.

·
Premium Member
13,076 Posts
Ringweg 1: de A10
Ringweg 2: de A9
Ringweg 3: de A30

De nummering van ringwegen (1, 2, 3,...) hoeft niet per se te betekenen dat het om steeds grotere, verder van het centrum liggende ringen gaat die elkaar omringen. Evenmin als de definitie van 'ringweg' betekent dat de weg geheel rond moet lopen (alhoewel de term inderdaad ongelukkig gekozen is): hij moet simpelweg om een plaats heenlopen.

·
Registered
5,054 Posts
Knettergek om Amsterdam aan de oostkant te beroven van de rust van ongerept Broek in Waterland. De wegenbouwmafia heeft weer honger.
Aangezien de bevolking stagneert, misschien zelfs zal dalen zal geleidelijk aan het verkeer ook afnemen.
De A30 zal peperduur worden met een tunnel onder de Veluwe daar. Het Uddelermeer is bijvoorbeeld dik honderd meter diep en zal niet snel een tunnel in de omgeving mogelijk maken. De verkeersstroom naar Noord-Holland-Noord zal behalve Hoogovens ook niet echt belangrijk zijn.

Waarom houden zulke ambtenaren zich niet bezig met het perfectioneren van bestaande wegen in plaats van die luchtfietserij. Één tsunami en weg is alles weer.

·
Registered
5,054 Posts
Uddelermeer is zo diep! http://www.kennislink.nl/web/show?id=81815 De kom is -17m maar er zijn spelonken. Die 100m heb ik een keer opgevangen van een sonoloog geloof ik.

De Veluwe heeft nog smeltwaterrivieren, ondergronds. Er is er één (N-Z) die de Rijn (O-W) bij Arnhem kruist bijvoorbeeld.

Maar ik zit er naast. De A30 is 10km westelijker gelegen maar de omgeving van Marken en Broek in W wordt wel verkloot door zo'n weg. Weg met het toerisme wordt dat dus.

Google resultaten voor het gebied van die A30 vanaf Barneveld richting NW. http://images.google.co.uk/images?q=nijkerk+putten&btnG=Search&svnum=10&hl=en&lr=

·
Premium Member
13,076 Posts
De weg komt nog niet eens in de buurt van Broek in Waterland: hij zal ws. tussen Volendam en Edam door naar het noorden van P'end lopen (de huidige N244 volgend).

·
Just another user
4,936 Posts
Alargule said:
De weg komt nog niet eens in de buurt van Broek in Waterland: hij zal ws. tussen Volendam en Edam door naar het noorden van P'end lopen (de huidige N244 volgend).
Tussen Edam en Volendam ligt tegenwoordig een woonwijk genaamd Evodam. Ik meen dat de overige reservering voor het doortrekken van de N244 ook op schema staat om volgebouwd te worden. Dat weet ik echter niet zeker.

1 - 20 of 45 Posts