SkyscraperCity banner

1 - 20 of 193 Posts

·
Registered
3,274 Posts
Discussion Starter #1
Naar beproefd recept nu ook een topic hierover in ons eigen café :)

In het Stadscafé heb ik al een beetje een aftrap gegeven; de Weesperstraat mag wat mijn betreft wel weer een beetje de allure krijgen van vroeger. Uiteraard is de smalle straat die het vroeger was niet wenselijk en haalbaar, maar een beetje versmallen van snelwegbreedte naar Vijzelstraatbreedte lijkt me niet teveel gevraagd. Dan komt het Weesperplein, dat nog steeds zijn oorspronkelijke breedte heeft maar nu slechts een klein beetje breder is dan de straat, ook veel meer tot zijn recht.

Het meest desastreuze effect heeft de verbrede Weesperstraat op de Nieuwe Achter- Prinsen-, Keizer- en Herengracht naar mijn mening. Die beginnen leuk op de Amstel, maar zodra de Weesperstraat moet worden overgestoken wordt het een raar achterafgebiedje. Zonder zo'n barrière komt die buurt vee beter tot zijn recht.

In ieder geval gaan ze deze zomer bezig met het Mr. Visserplein, en afgaand op de renders lijkt dat een hele verbetering te zijn. Daarna wordt dan het Weesperplein aangepakt en hopelijk snel daarna ook de Weesperstraat. Al zal het, Amsterdam kennende, waarschijnlijk bestaan uit allerhande halve maatregelen. Maargoed, iets is beter dan niets zullen we maar zeggen.

·
Registered
9,605 Posts
Jaren geleden heb ik eens een avondje mogen bedienen op een feestje bij een meneer die in zijn landhuis een "Willink-kamer" had, met daarin 8 of 9 heuse weken van de magsich-realist Karel Willink. Maar tot mijn verbazing had hij in die kamer ook 1 replica Willink hangen. Een portret van Julinana nota bene. Dat haalde naar mijn smaak de hele sensatie onderuit..
Ik zie de grachtengordel als die Willink-kamer. Dat moet je niet verpesten met namaak. Het verlies van de Weesperstraat is zonde, maar moet niet worden hersteld.

Om in de analogie te blijven, retoucheren mag wat mij betreft wel. Ik zou wel een voorstander zijn van de herbouw van het Paleis van Volksvlijt een ook de Amstelstraat zou ik graag hersteld zien.

·
Registered
3,274 Posts
Discussion Starter #3
Ik bedoel ook niet zozeer herbouw met gebouwen die er ooit gestaan hebben, maar een herbouw met smallere en meer toegankelijke gebouwen. Zodat het meer een Vijzelstraat kan worden, die de laatste tijd erg aan het vooruitgaan is, in plaats van de kille Weesperstraat die het nu is. Niemand zal er toch om rouwen als het gebouw Metropool, met die overkapping van de Nieuwe Kerkstraat, tegen de vlakte gaat?

Ik weet niet of ik zo'n voorstander ben van een 1 op 1 herbouw van het Paleis voor Volksvlijt eerlijk gezegd. Van veraf is dat paleis natuurlijk een prachtig en kolossaal gebouw, maar van dichtbij was het een stuk minder mooi. Een hedendaags gebouw op de as van de Sarphatistraat, waar het paleis ook stond, met enkele referenties naar het oude paleis dat er ooit gestaan heeft lijkt me beter passen.

Wat mij betreft bouwen ze dan ook meteen alvast een metrostation voor de Oost/Westlijn onder dat gebouw, maar dat zal wel bij dromen blijven :)...

·
Registered
5,956 Posts
Paleis voor Volksvlijt mag wat mij betreft maar al te graag herbouwt worden. Wel mag er het nodige worden veranderd qua ontwerp, zeker van binnen om goed aan te sluiten met een nog te bedenken functie.

Wat betreft de Weesperstraat is het jammer dat het oude weg is, maar herbouw vind ik hier maar niets. Het voegt weinig extra toe aan Amsterdam, alleen een beetje meer. Daarnaast is in deze straat nog de nodige ruimte om te experimenteren en iets eigentijds leuks van te maken.

·
Registered
3,274 Posts
Discussion Starter #5
^^ Ik heb het natuurlijk zelf uitgelokt met deze titel, maar ik ben dus ook geen voorstander van het exact nabouwen van de vroegere Weesperstraat. Zoals ik al zei heb ik het liefste dat ze de straat versmallen naar Vijzelstraatbreedte en er vervolgens minder grote gebouwen dan nu het geval is langszetten, zodat de Weesperstraat weer een echte stadsstraat wordt en niet een semi-snelweg (en barrière in de grachtengordel) zoals nu het geval is blijft.

E.e.a. is ook wel gepland in het kader van de Wibautas. Het blijft te bezien wat er van de plannen werkelijk terecht komt...

·
Registered
190 Posts
In iedergeval niet het paleis van volksvlijt. Dit omdat het toch niet het zelfde zal zijn als vroeger en laat het maar een mythe blijven.

·
Registered
3,274 Posts
Discussion Starter #7 (Edited)
Het volgende stuk gaat weer niet over herbouw, maar ik vraag me af hoe men ooit op het idee is gekomen om hier deze lelijke nieuwbouw neer te zetten (en ik zou er ook niet rouwig om zijn als het wordt afgebroken uiteraard).

Rokin eind 19de eeuw:

In 1913 verrees hier een kantoor van de Rotterdamsche Bank, van de hand van Adolf Daniël Nicolaas van Gendt (de zoon van inderdaad). Merk ook de Sint Pieterspoort recht van het gebouw op. Al met al een gebouw dat goed in het straatbeeld van het Rokin past:

Overzicht:

In de jaren tachtig werd dit kantoor en de bebouwing totaan de Wijde Lombartsteeg afgebroken en werd er de Optiebeurs van Cees Dam neergezet, die enkele jaren later alweer zijn functie verloor omdat de Optiebeurs digitaal ging:

Lelijk toch?

·
Registered
9,605 Posts
de optiebeurs staat rechts op deze foto. ook niet fraai, maar dat roze ding is gebouwd door MeesPierson. Een gruwel inderdaad.

·
Registered
3,274 Posts
Discussion Starter #9
^^ Je hebt gelijk! Ik heb altijd gedacht dat roze... "ding" inderdaad... van Cees Dam was. Dan valt me dat weer mee :)

·
Registered
9,605 Posts
heeft die cees dam overigens wel eens iets gebouwd dat niet getekend wordt door absolute talentloosheid?
het is toch een wonder dat deze man zoveel werk heeft weten te realiseren telkens weer met die lullige cirkel-in-cirkel-handtekening (zijn initialen cd) van hem er in verwerkt. ik geloof zelfs dat de gevel van de optiebeurs er helemaal uit bestaat. de man is nota bene geridderd.

·
Just another user
4,931 Posts
heeft die cees dam overigens wel eens iets gebouwd dat niet getekend wordt door absolute talentloosheid?
het is toch een wonder dat deze man zoveel werk heeft weten te realiseren telkens weer met die lullige cirkel-in-cirkel-handtekening (zijn initialen cd) van hem er in verwerkt. ik geloof zelfs dat de gevel van de optiebeurs er helemaal uit bestaat. de man is nota bene geridderd.
Als je een parkeergarage van -10 etages boven de grond- naast een woonwijk weet door te drukken heb je wel degelijk talent. Die man moet wel ambtenaren omkopen....

·
Registered
9,605 Posts
het moet gezegd dat hij talent voor succes heeft.

zou de typo in de titel van dit draadje gecorrigeerd kunnen worden? het staat zo slordig.

·
Registered
3,274 Posts
Discussion Starter #13
Hahaha, dat is ook precies wat ik me altijd afvraag! :) Ik heb die opmerking maar achterwege gelaten vanwege mijn beperkte kennis op dat gebied (ik studeer tenslotte geen bouwkunde), maar Cees Dam heb ik ook nog nooit kunnen waarderen.

zou de typo in de titel van dit draadje gecorrigeerd kunnen worden? het staat zo slordig.
Inderdaad, ik stoor me er zelf ook aan.

·
Registered
3,274 Posts
Discussion Starter #16 (Edited)
Ook toevallig: het "roze ding" wordt door de VVAB voorgedragen als mogelijk alternatief voor nieuwbouw op het Binnengasthuisterrein door de UvA, waarvoor Rijksmonumenten gesloopt moeten worden:

Fortis op het Rokin alternatief voor BG-terrein

Het stadsdeel had het negatieve advies van de Minister kunnen aangrijpen om de eigen koers te verleggen en alsnog te zoeken naar alternatieven. Inmiddels is er opnieuw een groot gebouw in nabijheid van het BG-terrein beschikbaar gekomen, namelijk het voormalige Fortis-bankgebouw op het Rokin, met een vloeroppervlakte van ca. 20.000 m2. De gemeente zoekt naar een nieuwe functie voor dit gebouw. Op dit terrein stond het Sint Pietersgasthuis, één van de voorlopers van het latere Binnengasthuis. Deze locatie bevindt zich op korte afstand van het Binnengasthuisterrein, centraal in de binnenstad en zal door de aanleg van de Noord/Zuidlijn straks zeer goed bereikbaar zijn. De universiteitsbibliotheek zou in dit enorme gebouwencomplex gemakkelijk passen. Bovendien zou vervanging van dit slecht in de binnenstad passend gebouw door representatieve nieuwbouw de kwaliteit van de historische binnenstad vergroten zonder dat daarvoor Rijksmonumenten moeten worden gesloopt.

Fragment uit: http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/actueel/bgterrein15.html
Meer daarover: http://www.volbg.nl/fortisgebouw.html

·
MP
8,446 Posts
Die malligheid daar kan dus wel plat, zet de Beurs van De Keyser maar weer terug :) Het gebouw moet schitterend zijn geweest, mét een toren, en een grote binnenplaats. Eventueel kan de herbouw in iets modernere vorm gebeuren, zodat er ruimte is voor winkels, horeca, en dure appartementen in hartje stad.

·
Registered
9,605 Posts
Ik zou wel sommige plannen alsnog uitgevoerd wensen te zien, op nu nog lege plekken. Het Plan Niftrik bijvoorbeeld. Zou alleen zou gauw geen geschikte locatie weten.

1 - 20 of 193 Posts