SkyscraperCity Forum banner

Welke infrastructuur heeft Tilburg nodig om als stad beter op de kaart te komen staan

4837 Views 22 Replies 16 Participants Last post by  Gapscene
In tegenstelling tot steden zoals Den Bosch, Breda en Eindhoven moet Tilburg altijd hard knokken voor z'n infrastructuur. Het gegeven dat Tilburg slechts aan een serieuze snelweg (de A58) ligt, het Centraal Station van Tilburg slechts 3 perrons telt (zelfs een plaats zoals Boxtel heeft er meer) en voor een treinrit met de intercity naar Utrecht of Amsterdam nog steeds in Den-Bosch moet worden overgestapt, zorgt er nog steeds voor dat vooral bedrijven met veel hoogopgeleid personeel liever in steden zoals Eindhoven zitten ipv in Tilburg.
Ofschoon de regio Tilburg met betrekking tot infrastructuur begonnen is aan een inhaalslag (aanleg van de Tangenten, ombouw N261 tot kruisingsvrije autoweg, verbreding Wilhelminakanaal) staat de stad bijna nergens langs de nederlandse hoofdroutes op de borden.

Wie heeft er ideeen of kent concrete plannen die dit zouden kunnen veranderen?
1 - 20 of 23 Posts
Alhoewel ik van de eerste zin wel eens een onafhankelijke referentie zou willen zien, ben ik het inderdaad met je eens dat Tilburg er als infraknooppunt bekaaid vanaf komt, zeker als je in ogenschouw neemt dat het de tweede stad van het land is.

Qua snelwegen denk ik dat de volgende aanpassingen/nieuwbouw e.e.a. zouden verbeteren:

• Verbreding van de A58 naar 2x3 tussen Breda en Eindhoven;
  • Het ombouwen tot volledige autosnelweg van de N261 naar A261, incl. doorstromingsmaatregelen bij "knooppunt" Hooipolder;
  • Het ombouwen tot volledige autosnelweg van de N65 naar A65.

Mbt het spoorwegnet denk ik dat Tilburg rechtstreekse verbindingen met Rotterdam, Schiphol en Amsterdam kan krijgen door de HSL naar Breda door te laten rijden naar Tilburg (e.v. naar Eindhoven), alsmede het laten doorrijden van de HSL Breda-Antwerpen naar Tilburg (e.v. naar Den Bosch).
Ik denk dat Tilburg niet heel veel meer infrastructuur nodig heeft om beter op de kaart te staan. Wat ze beter kunnen doen is gewoon flink investeren in de binnenstad (en dan met name plinten en buitenruimte) want dat is natuurlijk nu een drama. Niet dat ik het erg vind want daar profiteert Den Bosch, Breda en Eindhoven natuurlijk van.
Een ongelijkvloerse "obwodnica".
Heb even gegoogled en volgens mij is "obwodnica" het Poolse woord voor ringweg. Inderdaad een prima idee om zowel de Noordoost- alsmede ook de Noordwesttangent geheel ongelijkvloers te maken. Voor de Noord Oost Tangent zijn er overigens wel plannen om deze te verdubbelen, hetgeen ook hard nodig is. Of daarbij ook alle stoplichten door ongelijkvloerse kruisingen worden vervangen betwijfel ik. Slecht zou het in elk geval niet zijn.
Alhoewel ik van de eerste zin wel eens een onafhankelijke referentie zou willen zien, ben ik het inderdaad met je eens dat Tilburg er als infraknooppunt bekaaid vanaf komt, zeker als je in ogenschouw neemt dat het de tweede stad van het land is.
Ik neem aan dat je bedoelt van het Brabantse land ;-)

Misschien kan Tilburg zich beter profileren door te stellen dat het in het midden van de Brabantse stedenrij ligt (Bergen op Zoom - Helmond) - of in het midden van Brabant ofzo. Maar goed, ook daar heb je niet veel aan.
Tilburg ligt niet in de Randstad, aangezien de infrastructuur in de Randstad van verre toereikend is snap ik niet waarom ze in willen investeren in een directe treinverbinding. Je moet eerst investeren in lokale infra, dan pas naar buiten kijken. Daarom denk ik dat eerst Brabantstad ontwikkeld moet worden.

Overstappen voor de richting Amsterdam moet ook geen issue zijn, zolang de treinen maar frequent rijden. Ontvlechting maakt hogere frequenties mogelijk, dus 6x per uur tussen Einhoven/Den Bosch en Amsterdam/Utrecht.

Laat de frequentie & aansluiting vanuit Breda & Tilburg synchroon & aansluitend zijn. Waarom geen spoorverdubbeling of inhaalsporen realiseren zodat de frequenties van de stoptreinen en IC's omhoog kan?

In de ideale situatie zie ik een kralenketting / corridor met 4-sporige treinas ontstaan tussen Bergen op Zoom en Den Bosch ontstaan waar meer kleine kernen een treinstation krijgen en de IC's en stoptreinen in om de 10 minuten rijden. Ik zou dan wel graag dat alle nieuwe woningbouw in Brabant nabij de nieuwe stoptrein stations wordt gerealiseerd, kip ei verhaal maar deze tijd absoluut een wenselijke gedachte.

Uiteindelijk ligt midden in deze corridor de HSL. Tegen die tijd kan er een plan bedacht worden om nationale HSL treinen wél 4x per uur te laten stoppen in Breda, simpelweg omdat de feed gigantisch is. Dan ben je vanuit Brabant opeens heel snel in Rotterdam, op Schiphol of in Amsterdam. **** de IC trein naar Amsterdam denk je dan :)
See less See more
Nogal flauw, maar eerlijk gezegd wil ik het liefst een viaduct over Tilburg. Tilburg, Eindhoven, Rotterdam, Amstelveen, allemaal helemaal prut en helemaal niks!

Het beste in Tilburg is de trein naar Breda en Den Bosch. Het beste in Rotterdam is de trein naar Den Haag.

Er moeten meer enorme viaducten of tunnels komen zodat je zulke saaie en lelijke plaatsen niet meer ervaart.

Die plaatsen doen gewoon pijn aan de ogen.
ik ga maar niet op het vorige in, lijkt me verstandig:eek:hno:

Ik denk dat vooral moet gekeken worden naar verbindingen in brabant zelf, bijvoorbeeld een soort Randstadspoor binnen brabant, in Brabant zie ik dit ook best werken.

Ik ben meer een voorstander om dingen regionaal, provinciaal te bekijken, omdat niet alleen tilburg, maar ook brabant wel wat infrastructurele verbetering mag krijgen.

Het is echter wel zo dat ik er mee eens ben dat de ring, de N65,N261&A67 ge-upgraded mogen worden!
Hoog tijd dat iemand [email protected] van dit forum af trapt...
da_scotty, dat plan bestaat al! Het Brabantstadspoor heet het. Het is nooit uitgevoerd (geen idee waarom) maar wellicht in de toekomst.
Er zit wel een kern van waarheid in. Alle steden die opa & oma noemen hebben gedeeltes die zo lelijk zijn dat je ter plekke je ogen uit steekt. Het is niet een en al lelijkheid, maar sommige stukken... :eek:hno:
Opa & oma kan ik maar een advies geven. Pak de trein naar Tilburg, huur op 't station een fiets en ga op je gemak deze stad verkennen. Je zult ondekken dat ook Tilburg verassend veel mooie plekken kent. Het grote verschil tussen Tilburg en bijv. Amsterdam of Breda is echter dat de schoonheid van Tilburg niet direct op de bezoeker afkomt. Je moet het een beetje zoeken, maar het is er wel degelijk (ook in het centrum). Van mensen, die voor hun studie of werk in Tilburg zijn komen wonen hoor ik regelmatig "in het begin vond ik Tilburg maar een lelijke fabriekstad maar nu ik er een tijdje woon (of studeer) merk ik dat deze stad verassend veel leuke plekken kent".
Hoog tijd dat iemand [email protected] van dit forum af trapt...
Dat is al eerder gebeurd en dat was al schandalig genoeg. Eusebius is dom maar ongevaarlijk.
^^ Ik weet niet of hij (is het een hij?) dom is, maar een ieder mag zijn/haar mening toch verkondigen. Hoe zinnig of onzinnig deze in andermans ogen dan ook mag zijn. :) Misschien moeten er zo discussies worden uitgelokt? ;)
In tegenstelling tot steden zoals Den Bosch, Breda en Eindhoven moet Tilburg altijd hard knokken voor z'n infrastructuur. Het gegeven dat Tilburg slechts aan een serieuze snelweg (de A58) ligt, het Centraal Station van Tilburg slechts 3 perrons telt (zelfs een plaats zoals Boxtel heeft er meer) en voor een treinrit met de intercity naar Utrecht of Amsterdam nog steeds in Den-Bosch moet worden overgestapt, zorgt er nog steeds voor dat vooral bedrijven met veel hoogopgeleid personeel liever in steden zoals Eindhoven zitten ipv in Tilburg.
Ofschoon de regio Tilburg met betrekking tot infrastructuur begonnen is aan een inhaalslag (aanleg van de Tangenten, ombouw N261 tot kruisingsvrije autoweg, verbreding Wilhelminakanaal) staat de stad bijna nergens langs de nederlandse hoofdroutes op de borden.

Wie heeft er ideeen of kent concrete plannen die dit zouden kunnen veranderen?
Ik ben niet bekend in Tillborough, ben er 1x geweest, dus misschien een stomme vraag hoor, maar wat zijn de verkeersproblemen? Waar staan de files? Waar zitten de treinen overvol en is er veel vertraging? Dat soort vragen moet je je stellen. Infrastructuur is geen doel maar een middel om problemen op te lossen. Wat veel bestuurders doen is éérst de oplossing bedenken en daar een probleem bij bedenken. Dat noemt men prestigeprojecten, probeer dat te vermijden.

Om ff totaal niet volgens mijn redenatie na te denken: ik zie op Google Earth een 'missing link' tussen Tillborough en Brussel: een treinspoor wat vanaf Brussel naar NL loopt en ophoudt bij Turnhout. Wellicht een IC-verbinding van Amsterdam via Utrecht, 's-Hertogenbosch en Tilburg, die zich splitst in Turnhout van waaruit 1 deel naar Antwerpen rijdt en het andere deel naar Brussel?
De belangrijke infrastructurele as van de noordelijke randstad richting het zuiden loopt via Den Bosch en Eindhoven. Die van de zuidelijke randstad naar het zuiden loopt via Breda. Dat gaat echt niet meer veranderen. Toekomstige infrastructurele investeringen zullen eerder plaats langs deze bestaande assen dan dat er een nieuwe bij komt.

Wat Tilburg moet doen is stoppen in hun pogingen te scoren op gebieden waar juist zijn buren het al zo goed in doen. Tilburg heeft zijn eigen sterke punten, bouw die verder uit. Daar kan je jezelf als stad ook beter mee op de kaart zetten.
Als ik Tilburg was:

Zou ik er voor pleiten dat de te onderzoeken spoorlijn Breda-Utrecht te duur is. En dat een verbetering van de lijn via Den Bosch een betere optie is.
Er moeten natuurlijk dan aantrekkelijke dingen komen.

Of meer stations (Udenhout, semi ondergronds station) waardoor op de lijn Tilburg-Den Bosch meer treinen kunnen, waardoor de gemiddelde wachttijd op Den Bosch beter wordt, en regionaal rond Tilburg wonen aantrekkelijk wordt.

Bovendien kan Den Bosch-Utrecht een 200k/h lijn worden. Dat scheelt misschien 5 minuten, Maar het wordt aantrekkelijker dat stuk te verbeteren, voor zowel richting Eindhoven, en richting Breda i.p.v. een spoorlijn Breda-Utrecht.

Bijvoorbeeld kan de spoorlijnaftakking vanaf Tilburg CS naar DenBosch nog voor het insulindeplein onder de grond, t/m net voorbij de Kapitein Hatterasstraat. Door wat ongelijkvloerse kruisingen kwijt te raken, ook die met het andere spoor wordt die omgeving soepeler.
Ernaast kunnen wat tunnel(tjes) voor autoverkeer vanaf het stadcentrum naar buiten... of gewoon voor iets onder het insulindeplein door.:

INDIEN gekozen wordt om de spoorlijn richting Eindhoven daar ook een stukje onder het spoor door te doen eventueel tot net voor het Centrum in Oisterwijk. Dan kan zeker de stad iets naar het oosten uitbreiden. En wat hoogbouw rond het Insulindeplein wordt dan aantrekkelijk.
Ook kan over dat ondergrondse spoor naar Oisterwijk, een regionale weg heen tot bijvoorbeeld de Gasthuisstraat.
Want ik denk dat mensen met de auto aardig wat moeten slalommen om in Tilburg te komen.

Maar goed, aan dat plan is een leuk prijskaartje te hangen voor de provincie Brabant. Of laat alle werkeloze Tilburgers halve dagen spoortunnels graven...
See less See more
Om ff totaal niet volgens mijn redenatie na te denken: ik zie op Google Earth een 'missing link' tussen Tillborough en Brussel: een treinspoor wat vanaf Brussel naar NL loopt en ophoudt bij Turnhout. Wellicht een IC-verbinding van Amsterdam via Utrecht, 's-Hertogenbosch en Tilburg, die zich splitst in Turnhout van waaruit 1 deel naar Antwerpen rijdt en het andere deel naar Brussel?
Die spoorlijn is er geweest, maar is in de jaren '80 opgebroken, eeuwig zonde natuurlijk! :eek:hno: De spoorlijn was een museumspoorlijn, tot de Stichting Stoomtrein Tilburg-Turnhout failliet ging. Ik vrees dat heraanleg niet eenvoudig zal zijn gezien de groei van Tilburg aan de westzijde.

Wat de treinverbindingen betreft: een intercity naar Utrecht zit er waarschijnlijk niet in. De NS denkt tegenwoordig in corridors, wat hier concreet betekent dat IC-treinen tussen Amsterdam-Utrecht-Den Bosch dan in principe doorrijden naar Eindhoven. Er is overigens wel een rechtstreekse stoptrein naar Utrecht.

Kansen voor Tilburg zijn het verlengen van de binnenlandse HSL-shuttles naar Eindhoven, iets wat de NS destijds ook voorstelde maar door toenmalig minister Netelenbos verboden werd omdat dat misbruik van haar monopolie op het kernnet zou zijn. Intussen zijn de geesten bij V&W er misschien wél rijp voor. Een mooie gelegenheid zou zijn wanneer de levering van de V250-stellen een gebed zonder eind is geworden en HSA daardoor niet aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen.

Een andere kans zou een Beneluxtrein "new style" kunnen zijn: via de bestaande lijn Antwerpen-Roosendaal-Breda-Tilburg-Den Bosch-Nijmegen-Arnhem en eventueel helemaal tot Zwolle. Een dergelijke trein concurreert niet zozeer met de HSL-Zuid maar verbindt wel half Nederland met België. Tilburg komt dan op de kruising te liggen van twee belangrijke corridors.

En wat de wegen betreft: een volwaardige A65 lijkt mij voor Tilburg een enorme vooruitgang.
See less See more
Dat is al eerder gebeurd en dat was al schandalig genoeg. Eusebius is dom maar ongevaarlijk.
Opa E gaf tenminste nog een onderbouwing. Dat is een wezenlijk verschil.
1 - 20 of 23 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.