Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 25 Posts

·
Registered
5,413 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
In juni heb ik een reisje gemaakt door een aantal steden in Europa. Een van de steden die ik heb aangedaan is de Oostenrijkse
hoofdstad Wenen. In totaal ben ik drie nachten, en dus twee hele dagen in Wenen geweest en dat is eigenlijk gewoon te kort
voor deze toch wel verbluffende stad.

Wenen heeft op diverse vlakken interessante bezienswaardigheden. Op cultureel gebied spant de stad de kroon met de vele
theaters en musea die de stad rijk is. Daarnaast is de stad in historisch opzicht erg interessant, doordat verschillende vorsten
eeuwenlang vanuit Wenen over een groot deel van Europa geheerst hebben. Dit is nog steeds terug te zien aan de vele paleizen
die de stad kent.

Hoewel Wenen vol staat met prachtige gebouwen, vond ik dat Wenen zich op dat gebied in eerste instantie niet echt
onderscheidde van andere Europese juweeltjes in midden Europa, zoals Praag dat bijvoorbeeld wel doet. Ik kwam de schoonheid
van de stad dan ook niet direct op straat tegen. En omdat ik vooraf veel van Wenen verwachtte, viel de stad mij daarom in eerste
instantie wat tegen. Maar naar mate we er langer verbleven, drong de stad beter tot me door en ging ik Wenen steeds meer
waarderen. En het was eigenlijk pas nadat ik weer weg was uit Wenen, toen ik besefte hoe geweldig de stad eigenlijk is.

Een half jaar terug heb ik een serie geplaatst over Parijs en daarin gaf ik een link mee met typisch Parijse muziek, met als doel het
kijkplezier van de serie te vergroten. Dit werd door verschillende mensen gewaardeerd en daarom heb ik nu weer een muziekonder-
steuning voor Wenen: klik

01. Stephansplatz voor de Stephansdom

02. Stephansdom (137m!)

03. Stephansdom

04. Stephansdom

05. Kohlmarkt met in de achtergrond het paleis de Hofburg

06. De Hofburg, het paleis van de Habsburgse heersers.

07. Stadhuis (104m)

08. Hofburg in de zon, een van de zalen van de Hofburg is tegenwoordig een concertzaal.

09. De festsaal. Het Wiener Hofburg Orchester speelt hier stukken van de wereldberoemde Oostenrijkse componisten Strauss en Mozart.

10. Concert van het Wiener Hofburg Orchester. Had niet verwacht dat ik dit zo leuk ging vinden.

11. Graben, een van de bekendste straten van Wenen met vele mooie gebouwen.

12.

13. Graben

14. Graben

15. Graben

16. Het Burgtheater. De stad is rijk aan diverse theaters, maar dit is hét theater van de stad.

17. Weense metro. Bij het sluiten van de deurtjes van de metro remmen die meestal wat af, zodat men als het nodig is nog een
laatste arm of been tussen de deur uit kan rukken. Bij een aantal treinen in de Weense metro is juist het tegenovergestelde het
geval: de laatse 20cm gaan met grof geweld dicht.

18. Kärntner Straße, de bekendste winkelstraat van Wenen. De toren van de Stephansdom is ook te zien.

19. Karlskirche

20. Wenen is ook bekend vanwege haar koffiehuizen. Dit is wellicht de mooiste: Café Central

21. Café Central

22. Het nieuwe gedeelte van de stad: Donau City. Hier is o.a. een van de hoofdkantoren van de VN gevestigd.

23. Donau City: Donauturm (252m)

24. Blik op het centrum van Wenen vanaf Donau City. Het Riesenrad en de Stephansdom zijn te zien.

25. Schloss Schönbrunn: een van de belangrijkste culturele erfgoederen van Wenen en van Oostenrijk. Keizer Leopold I liet hier
een paleis bouwen naar het model van Versailles. Het werd uiteindelijk het zomerpaleis van Maria Theresia en het gebouw werd door de
Habsburgers gebruikt tot het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het paleis telt 1441 kamers en ook de tuinen zijn indrukwekkend groot.

26. Voorkant

27. Spiegelzaal (overigens was het verboden om binnen foto’s te maken, en daar werd streng op toegezien)

28. De tuinen. Op de heuvel staat het gebouw genaamd Gloriëtte en werd vooral gebruikt als dinerzaal.

29. Uitzicht op het paleis vanaf de heuvel.

30. Lekker struinen door de tuinen

31. Afsluiter

Bedankt voor het kijken! :)

·
Registered
3,858 Posts
Wat je gezien hebt, vind ik toch behoorlijk indrukwekkend. De stad oogt op je foto's echt schoon en het heeft een rijke uitstraling met al die statige panden. Mooie fotoserie. Ik zou er ook nog wel eens naartoe willen!

·
Crooswijkert
5,796 Posts
Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat dit toch wel echt een geweldige stad is en dat blijkt ook wel uit je foto's.

Volgend jaar maar eens bezoeken :)

·
Moderator
16,957 Posts
Erg mooie foto's. Leuke 'inside' foto's ook zoals dat koffiehuis :)

·
Registered
4,042 Posts
Erg mooie protserige stad vastgelegd in mooie foto's. Vorig jaar ben ik er twee (zeer korte) dagen geweest ivm een overstap met het vliegtuig. Ik heb het destijds ook een beetje als een doodse stad ervaren, maar misschien komt dat doordat ik er niet 's avonds was. Hoe staat het met het uitgaansleven in Wenen?

·
fastshooter
1,118 Posts
Erg mooie fotoserie!!
Wenen is natuurlijk een fotogenieke stad, maar je composities zijn goed (zoals altijd). :eek:kay:

Een tip: als je binnen foto's maakt, moet je de ISO-waarde hoger instellen, dan kun je de sluitertijd kort houden. Je gebruikt een spiegelreflex, dan kan dat goed.
Foto #4 had een sluitertijd van 0,1 seconde, dit is vrij lang en kan bewegingsonscherpte kan veroorzaken.

·
hemelschraper
2,025 Posts
Zoals gebruikelijk weer mooie platen! #9, 17 en 20 als favos!

·
-
3,632 Posts
mooie fotoserie!

·
Encore
240 Posts
Ik ben net twee weken terug van Wenen! Ook ik vond het een prachtige stad! De rijkdom van het voormalige Habsburgse rijk zie je echt overal terug. Ik vond het leuk dat de stad groots opgezet is, maar toch redelijk compact blijft en goed te voet te verkennen is. Wat ik ook indrukwekkend vond was het 'Museumquartier Wien', een gezellige buurt met goede musea! Met de metro zijn we dan ook naar het domein van Schonbrunn geweest. De verbazende symmetrie van de tuinen, het paleis... ik houd er wel van! We hebben de metro erg veel gebruikt, het systeem zit zeer efficiënt in elkaar. Wat ik wel vervelend vond is dat ze bijna aan elk bahnhof aan het werken zijn. Vanuit Wenen hebben we ook een dagtrip naar Bratislava gemaakt en zijn we ook naar Budapest vertrokken met de trein.

·
Vers van het land!
571 Posts
Wat een prachtige serie van een van de werelds mooiste hoofdsteden. Zelf ben ik er nog nooit geweest maar ik hoor er veel goede dingen over. Enige slechte ding wat ik heb gehoord is dat het er behoorlijk prijzig is.

Ik zou er graag een keer naartoe gaan :). Oh en over de muziek, echt leuk! Vind het erg mooie muziek.

·
Bas
14,552 Posts
Schitterende serie! Ik heb `m ondertussen al drie keer bekeken, kan er niet genoeg van krijgen. Met meekijkers over mijn schouder, dat ook nog. En Wenen, da`s toch wel één van de fijnste steden van Europa. Voor genieters.

34,936 Posts
Erg mooie protserige stad vastgelegd in mooie foto's. Vorig jaar ben ik er twee (zeer korte) dagen geweest ivm een overstap met het vliegtuig. Ik heb het destijds ook een beetje als een doodse stad ervaren, maar misschien komt dat doordat ik er niet 's avonds was. Hoe staat het met het uitgaansleven in Wenen?
Ik ben 2 keer in Wenen geweest, en heb me twee keer laten meevoeren door lokale mensen het uitgaansleven in en dat vond ik persoonlijk erg matig. Maar dat kon komen omdat ik die reizen bijvoorbeeld ook in Berlijn, Hamburg en Frankfurt kwam.

Verder snap ik het enthousiasme van iedereen niet zo. Niet dat het een lelijke stad is, maar het doet mij aan als 1 groot efteling decor. Ik ben daar niet zo'n fan van. Al die 'prachtige' gebouwen vind ik maar protserig, allemaal laat 19e eeuwse gebouwen en heel veel van hetzelfde. Ik had de binnenstad binnen en paar uur gezien. In de wijken er omheen zijn wel leuke buurten te vinden waar je ook meer gewone stedelijkheid kunt vinden, daar is het wel aangenaam toeven.

Dat Donau city is ook bijzonder suf. Kantorenpark zonder sfeer. Wel met een paar mooie torens.

1 - 20 of 25 Posts