SkyscraperCity banner
1 - 20 of 34 Posts

·
Registered
93 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Afgelopen juni zijn we voor 3 weken naar de westkust van Canada geweest. 9 juni vlogen we met de Canadese charter Air Transat naar Vancouver waardoor we helaas Nederland – Denemarken moesten missen :( maargoed achteraf gezien hebben we nu ook weer niet zoveel gemist :)

Een paar dagen in Vancouver om vervolgens 17 dagen met een camper een rondje te rijden naar o.a Vancouver Island, Whistler, Jasper en Banff. Ik zal (proberen) regelmatig een update te plaatsen van een nieuw stukje Canada

Om een idee te geven waar we precies zijn geweest zie je hieronder de route die wij gereden hebben, zo’n 3400 kilometer in totaal.

Op de 1e dag kwamen we rond 17.00 op het vliegveld in Vancouver. Vanaf het vliegveld ben je binnen een half uur met de Skytrain in het centrum. Het weer was heerlijk en we zijn nog een rondje door het centrum gelopen omdat we ook nog wat moesten eten. Om half 8 locale tijd kwamen we weer aan in het hotel en omdat het voor ons gevoel nog 9 uur later was vielen we gelijk in slaap.

1. Fotootje vanuit de hotelkamer

We hadden voor Canada gekozen voor de prachtige natuur, maar zeker ook omdat ons Vancouver een geweldige stad leek. Helaas viel dat wel een beetje tegen. Uiteraard een erg Amerikaanse stad met brede straten en veel hoogbouw, maar naast het Stanley Park en wat strandjes is het toch een stad dat waarschijnlijk zo geweldig wordt gevonden door de natuur en activiteiten in de omgeving. Uiteraard ook mooie dingen gezien waardoor ik wel wat foto’s van de stad laat zien :)

Op onze 1e echte dag zijn we van het hotel naar Stanley Park gelopen, een groot park aan de Noordwest kan van het centrum. Aan de noordkant van het centrum heb je een soort wandelaars- en fietserspromenade (eigenlijk rond het hele centrum en Stanley park) waardoor het wel prettig wandelen was en je veel kon zien. We begonnen bij Canada Place, een gebied waar o.a de cruise terminal is voor cruises richting Alaska. Het gebouw zelf is in de vorm van zeilen van een schip en als ik het goed heb onthouden staat elke mast voor een provincie van Canada.

2. Gelijk een stukje Hollands Glorie! de Zaandam van de HAL bleek er te liggen. Helaas was het weer die dag ook erg hollands en was het grauw en grijs.

3. Lopend langs de kustlijn zag je ontzettend veel watervliegtuigjes. Er werden ook allerlei tours aangebode, onder andere richting Vancouver Island.

4. Veel moderne woonflats langs het water water wat mij dan wel weer aansprak :)

5. inmiddels zijn we al in Stanley Park en kijken we terug richting het centrum. Hoewel de foto het niet echt laat zien lagen er ontzettend veel zeilboten

6. een deel van de stad, het park en de jachthavens.

7. In Kopenhagen hebben ze de zeemeermin, in Vancouver hebben ze de veel modernere variant “the girl in the wetsuit” :). Op de achtergrond de Lions Gate Bridge die downtown met North Vancouver verbindt

In de middag hebben we nog verschillende wijken bezocht. Chinatown was een verschrikking! misschien verwachtten wij een te toeristisch Chinatown maar met op elke hoek 20 daklozen en minstens net zoveel winkelwagens met troep liepen wij niet helemaal op ons gemak. Het gekke was dat 3 blocks naar het noorden in Gastown hier allemaal niks van te merken was. Aangezien dit ook toeristisch gebied is worden ze misschien daar weggestuurd. Gastown dus, het oudste stukje Vancouver dat dan ook een beetje aan een oud Europees centrum doet denken en wel wat gezelligheid kende.

8. Laagbouw, mooie stoepen en verder fraai aangekleed waren de (paar) straten in Gastown

9. Straatmuzikant

10. Gastown heeft ook een attactie, de oudste stoomklok ter wereld…

11. erg spannend natuurlijk, dus het was continue erg druk met mensen die er graag mee op de foto gingen

12. standbeeld en versiering verderop in de straat

In Gastown bevonden zich ook redelijk wat gezellige restaurantjes en hier hebben we 2x prima gegeten.

13. De volgende dag zijn we naar de Capilano Suspension Bridge geweest in Noord Vancouver. Vanaf Canada Place gingen er gratis shuttlebussen naar het park wat wel erg makkelijk was.

14. Deze hangbrug is zo’n 70 meter hoog en 140 meter lang en hij wiebelde in het midden dan ook behoorlijk :) beetje zweethanden kreeg ik er wel van ;)

15. om een idee te krijgen van de hoogte

16. En de brug in de lengte

Naast de brug is er ook een Treetops Adventure waar op zo’n 5 meter hoogte van boom naar boom loopt via een soort boomhutten en wel aardig was. Daarnaast hebben ze sinds kort ook de Cliffwalk, een soort hangende wandelroute langs de rotsen op ook zo’n 70 meter hoogte. De boardwalk zit dan ook niet direct tegen de rotsen aan waardoor je ook achter je een open ruimte hebt. Naja misschien niet zo heel duidelijk, toch maar even een foto :)

17.

Toch best raar om met je handen over de railing te gaan en langs twee kanten naar beneden te kunnen kijken.
De rest van de dag werd het nog behoorlijk lekker weer en zijn we naar Sunset beach geweest om vooral niks te doen. ‘s avonds weer wat gegeten in Gastown en op tijd naar bed gegaan omdat we de volgende dag de camper gingen ophalen!

Dit was de intro van de reis met Vancouver, bedankt voor het lezen en reacties zijn uiteraard welkom :)

·
Bas
14,377 Posts
Mooie wereld, bekende plekjes, ik ben er ook geweest en er is niet veel veranderd, behalve bij Capilano Suspension Bridge. Heb het diploma nog ingelijst aan de muur hangen. Jammer dat het regende in Vancouver BC, want bij mooi weer is de setting veel beter met die bergen en de zee op de achtergrond.
Hartelijk dank voor het posten, ik wacht vanzelfsprekend op meer! :)

·
Registered
34,646 Posts
Het begin van deze serie is veelbelovend. Sowieso vind ik die hoek van de VS en Canada erg aantrekkelijk, maar ben er nog nooit geweest. Ook dat moet toch nog een keer gaan veranderen. ;)

Jouw reisschema is dan ook een goed voorbeeld van de trip die ik ook wil maken, maar ik zou zeker nog Seattle mee willen pikken.

·
Registered
1,881 Posts
Dit belooft een prachtthread te worden :eek:kay:

·
Registered
1,213 Posts
Leuke serie! Ik heb Vancouver en Victoria in 2009 bezocht en vond er niet veel aan. Seattle daarentegen - en met name het Olympic National Park - vond ik wél prachtig. Ben denk ik ook meer een VS-fan dan een Canada-fan. Maar goed, zoals gezegd heb je wel mooie foto's gemaakt. Ik ben benieuwd naar de rest.

·
Registered
93 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Deel 2: van Vancouver naar Vancouver Island

We hadden onze camper al geboekt bij Fraserway via het reisbureau. Dit was allemaal prima geregeld, we werden bij ons hotel opgehaald en er was een Nederlandse medewerker die ons bij aankomst hielp. Ze legde de gehele camper uit wat toch wel prettig was aangezien we zelf geen ervaring met een camper hadden :) De camper was een automaat en dat is heerlijk, met name in het begin hoef je dan alleen maar op het verkeer te letten.

18.
Bestemming Vancouver Island dus. Met de Ferry vanaf Tsawassen Terminal naar Swartz Bay. De Ferry terminal in zicht

19. Het weer was weer grauwig maar desondanks toch een mooie tocht langs allerlei eilandjes

Een nachtje op een regional/provincial/national campground kostte tussen de 25 en de 35 dollar per nacht, zo’n 19 a 27 euro. Per camping scheelde het wel qua faciliteiten, soms alleen pit toilets (gat in de grond met een huisje erboven) en soms met warme douches en normale toiletten.

20. Onze camper op de 1e camping. Wees gerust, de rest van de reis heft die vlag er niet opgezeten :)

We hebben een dagje Victoria gedaan, niet zo’n heel boeiende stad maar wel geschikt om wat plaatjes te schieten.

21. uitkijkend over een haventje in het centrum, op de achtergrond het parliament

22. Ze hadden er wel leuke taxi’s en een soort busdienst over het water

23. Het parliament van dichterbij. Rond het gebouw was het continue druk met fotografen :)

24. Kijkend over het haventje richting het Empress Hotel achter me was het parliament, het centrum was dus zeer compact

In de middag hebben we nog Nederland – Duitsland gekeken wat geen overweldigend succes was met een duits echtpaar naast ons.. vervolgens doorgereden in de richting van Tofino en Pacific Rim National Park.

25. Onze campground voor de nacht. Je kon deze plekken reserveren maar aangezien we in juni waren hebben we dit nooit hoeven doen en ook altijd plek gehad. Elke campeerplek heeft een eigen picnictafel en een eigen vuurkorf en was meestal vrij ruim opgezet.

26. Volgende dag eerst naar Ucluelet om de Wildpacific trail te lopen, een route van een paar km langs een rotskustlijn en een vuurtoren. Je werd overal gewaarschuwd voor wildlife dat je overal kunt tegenkomen.. helaas hadden we op Vancouver Island nog geen wildlife gezien

27. stukje kust

28. vervolgens naar het Pacific Rim Park, een national park dat met name erg populair is vanwege het strand. Helaas te koud toen wij er waren om lekker te liggen, maar wel erg mooi met een breed strand, bossen en op de achtergrond weer de heuvels.

29. op de achtergrond zie je dat het strand kilometers lang is

30. weer tijd om te slapen, omdat ik de campeerplekjes op de national parks wel mooi vond laat ik er nog 1 zien :) op het einde van de reis hebben we 3x op een particuliere RV Park gestaan en dan merk je pas dat die National Parks stukken mooier en goedkoper zijn.

31. Ook op de campgrounds word je uitvoerig voorgelicht over het gevaar van met name beren, er waren dan overal bearproof opslagkastjes op de camping voor de echte kampeerders :)

32. Waar we naar uit keken was een walvissentour. Helaas was het geen migrating season voor de humpback whales, maar gelukkig voor ons zit er wel een groep “resident” grey whales. Je kon kiezen tussen een gewoon schip en een zodiac, wij kozen het laatste en hier hadden we zeker geen spijt van! Snel en vlak op het water. Enkele walvissen gezien maar het leek ons geen goed idee de camera mee aan boord te nemen. Dan maar een foto van de operator :)

33. Het uitzicht van het tourbureautje was ook niet verkeerd

Na Tofino reden we via dezelfde prachtige weg terug naar dezelfde campground als 2 dagen ervoor. De volgende dag verder gereden richting de oostkust van Vancouver Island om de ferry te pakken van Nainamo naar Horseshoe bay, ten westen van Vancouver. Dit was het weer voor deze update, de volgende keer zal ik verder gaan bij Whistler.

Bedankt voor het kijken :)

·
Registered
34,646 Posts
Die natuur is ook eigenlijk DE reden dat ik die regio nog eens wil gaan bezoeken. :)

·
Registered
93 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Deel 3: van West Vancouver naar Wells Grey Park

Het heeft even geduurd, maar we gaan weer verder vanaf Vancouver Island naar Vancouver!
Tijdens de tocht met de ferry was het weer al vrij slecht, veel regen en bewolking. Helaas voor ons heeft dit enkele dagen geduurd :( Maargoed een regenjasje aan en toch uit de camper, het heeft alleen niet zo’n positief effect op de foto’s.

Vanaf de ferry namen we de Sea to Sky Highway righting het noorden met als eerste stop de Shannon Falls. Achteraf gezien hebben we behoorlijk wat watervallen gezien en dit was toch wel 1 van de mindere, mede door de hoosbui zagen we niet zo heel veel :)

34. De 2e stop was de Brandywine Falls, een 70 meter hoge waterval. Het mooie van die hoge watervallen is dat je het water al naar beneden hoort kletteren terwijl je nog niets ziet. 1e aanblik van deze waterval mocht er zijn!

35. voorzichtig over het randje te kijken hoe hoog het werkelijk is :)

Vervolgens reden we door naar Whistler. Het was de dag van Nederland – Portugal en die wilden we graag kijken. Ook dit was weer een deceptie en de rest van de middag hebben we in het erg toeristische dorpje gelopen. Het was allemaal net te kunstmatig, een nagebootst zwitsers dorpje moest het voorstellen. In de Winter erg populair om te skieen, in de zomer zitten de skiliften vol met bmx’ers

35. in 2010 waren de olympische spelen in Vancouver, in Whistler werden de ski onderdelen gehouden. Deze ringen staan er nog

de volgende dag gingen we verder richting het oosten. We gingen meer de bergen in waardoor het wat frisser werd en we ook nog sneeuw zagen. 1 van de stops onderweg was Joffre lake.

36.

In de buurt van Lilloet verdwenen de bossen en werden de bergen stukken kaler. Voordeel voor ons was wel dat de zon weer ging schijnen en we lekker buiten konden eten. Er kwam nog een behoorlijk lange trein langs.

37.

38.

de weg richting Kamloops was door een erg mooi en heuvelachtig gebied, helaas geen stopmogelijkheden en ook geen foto’s. Kamloops zelf was een standaard Canadees/Amerikaanse stad waardoor we een sprongetje maken naar Wells Gray Provincial Park. Dit was voor ons de grootste verrassing van de reis. Het park was bij ons vrij onbekend maar met 3 flinke watervallen, mooie uitzichtpunten en onze eerste beer was het een geslaagd park :)

39. De eerste is de Helmcken Falls, je ziet het helaas niet zo goed op de fotos maar deze is zo'n 140 meter hoog.

40. Kijkend de andere kant op zie je wel beter het hoogteverschil, met rechtsboven nog een stukje van een uitkijkplatform

41. de tweede waterval was niet zo hoog, maar des te indrukwekkender hoe hard dat water door die rivier stroomt. wel wat lastig vast te leggen op een foto :)

42. Niet veel verderop had je alweer een flinke waterval

43. De uitzichtpunten rond de watervallen waren ook allemaal erg goed verzorgd en netjes waardoor je overal vrij zicht op had.

44. een belangrijke reden voor ons om naar Canada te gaan was het zien van met name beren. We hadden er al aardig wat kilometers op zitten en we begonnen hem een beetje te knijpen of we ze nog wel zouden zien. Maaarr toen zagen we een auto in de berm staan en een vrouw druk fotos makend, dus wij stopten ook gelijk en zagen we een zwarte beer in de berm lopen! op zijn gemakje een beetje gras te eten, dat er een auto op 5 meter afstond stond vond hij niet zo interessant.

45. Na een dagje watervallen en een beer sliepen we voor het eerst op een particuliere camping. Stukje duurder dan de campsites van de provincie, maar nu hadden we wel goede douches en konden we een wasje draaien :) de camping was ook een golfbaan en lag vrij mooi tussen de bergen

Dit was het weer voor deze update, volgende keer ga ik verder met Jasper en Bannf, toch ook wel 2 hoogtepunten van de vakantie!

·
Registered
1,213 Posts
Mooie natuur daar; die watervallen zien er indrukwekkend uit. Kan me wel voorstellen dat het met regenweer een beetje deprimerend is.

·
JamesB
359 Posts
Eens, wil ik ook dat prachtige gebied daar bezoeken. De fantastische stad Vancouver, de prachtige dennenwouden, de vele meren, bergen, geweldig!

34,876 Posts
Leuk hoor! Ben benieuwd naar de rest. Waarom heb je Calgary overgeslagen eigenlijk? Ik zou er zeker heen rijden als ik er zo dichtbij was, prachtige skyline daar ook met een kersverse toeter van Norman Foster.

·
Registered
870 Posts
Onvoorstelbaar dat dit soort landschappen bestaan in de wereld. Hier is alles maar vlak en saai. Die campings in de national parks doen me denken aan Amerikaanse films. Dat zie je bijna nergens.

·
Moderator
16,916 Posts
Mooie platen. Jammer dat je Calgary nog niet even hebt bekeken, was erg dichtbij zie ik op de routekaart.

Die black bears zijn best cool, die zag ik in Amerika wel eens in de achtertuin. Hoorde daar ook veel verhalen van mensen die 's ochtends de garage in liepen en dan een beer aantroffen bij de vuilnisbakken. Even schrikken ;) Die andere twee dieren waar voor gewaarschuwd wordt zijn voor mij ook bekend, de Mountain Lion en de wolf komen ook beide in Colorado voor :)

·
Registered
34,646 Posts
Prachtige natuurfoto's van één van de n.m.m. mooiste regio's ter wereld. :eek:kay:

·
Los Santos
1,501 Posts
Prachtig! M'n opa heeft hier (Vancouver) zijn laatste 20 jaar doorgebracht, van de ene kant snap ik wel waarom van de andere kant uiteraard niet.

1 - 20 of 34 Posts