SkyscraperCity banner

1 - 20 of 129 Posts

·
Registered
6,377 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Samen met een collega ben ik reeds een hele tijd bezig met het opsporen van kaarten van opgebroken en niet meer ingebruik zijnde spoorlijnen in de 2 westelijke provincies.

Graag zien we onze collectie meer uitgebreid worden met eventuele links die jullie kennen of gevonden zou hebben.

Waarvoor veel dank :yes:

Een voorbeeld : het lijntje van Diksmuide naar Nieuwpoort (L74) nabij Booitshoeke een paar dagen geleden:

·
Registered
3,200 Posts
De lijn Brugge Eeklo; Daar ligt nu nog steeds de oude spoorwegbedding als fiets- en wandelpad (niet over de hele lengte denk ik).

·
Registered
628 Posts
De lijn Brugge Eeklo; Daar ligt nu nog steeds de oude spoorwegbedding als fiets- en wandelpad (niet over de hele lengte denk ik).
Inderdaad onlangs zijn trouwens enkele nieuwe fietspaden langs die oude spoorlijn geopend. Het stuk tussen Eeklo en Maldegem is nog steeds in gebruik door het Maldegemse stoomcentrum. Het overige deel van de lijn is verwijderd. In Donk staat nog een leuk stationnetje.

·
Bike It!
22,054 Posts
Samengevat:

De oude sporen van lijn 58 Eeklo-Brugge liggen er nog tussen Eeklo en Maldegem. De infrastructuur wordt gebruikt door het Stoomcentrum Maldegem. De stad Eeklo legt ernaast in fases een fietspad aan. het station van Maldegem is mooi gerenoveerd en dient als cafetaria.

Tussen Maldegem en Donk ligt een smalspoorlijntje, uitgebaat door datzelfde Stoomcentrum. Ook hier vind je deels een fietspad.

Tussen Donk en Brugge-Assebroek liggen geen sporen meer. Het volledige traject is ingericht als (onverhard) fiets- en wandelpad.

Foto's van lijn 58 te Eeklo:

aanleg fietspad fase 3:

·
Bike It!
22,054 Posts
Voormalige Lijn 55 Zelzate - Eeklo

Volledig stopgezet. De sporen werden eind de jaren '60 uitgebroken.

Tussen Zelzate en Bassevelde ligt op de spoorbedding een geasfalteerd fietspad.

In Kaprijke is de spoorwegbedding nauwelijks nog zichtbaar. de gemeente heeft geen plannen voor de aanleg van om het even wat.

Tussen Kaprijke en Eeklo is een fietspad gepland en goedgekeurd, maar door de ergerlijke tegenwerking van enkele invloedrijke NIMBY's zijn er nog geen concrete stappen gemaakt.

Enkele foto's van de spoorwegbedding op Eeklo's grondgebied:

·
Registered
578 Posts
Ik zat te denken aan de lijn Lokeren - Moerbeke-Waas.
Ik weet er niet veel over, enkel dat er in Moerbeke nog een oud stationsgebouw staat. Waar die spporweg juist liep, weet ik niet !

·
Moderator
11,977 Posts
Ik dacht dat de Land van Waaslaan in Gent (Sint-Amandsberg) - die trouwens kaarsrecht is - ligt waar vroeger de sporen van de lijn Gent-Antwerpen lagen. Het station voor dat spoor lag achter het huidige Dampoortstation, en het is aan de bestemming van de treinen in dat station dat het Antwerpenplein zijn naam te danken heeft - denk ik.

·
Reregistered User
139 Posts
Ik zat te denken aan de lijn Lokeren - Moerbeke-Waas.
Ik weet er niet veel over, enkel dat er in Moerbeke nog een oud stationsgebouw staat. Waar die spoorweg juist liep, weet ik niet !
Dat was wellicht dat spoorlijntje dat via Eksaarde ging. Daar waar die spoorweg lag is nu ook een fijn fiets- en wandelpad. In Lokeren begint dat pad in de Uebergdreef (achter het station), ter hoogte van de Begonialaan, net voor de Antwerpsesteenweg. Het pad loopt door Daknam en Eksaarde en komt uit op de Eksaardsedam (baan tussen Eksaarde en Moerbeke). Het exacte verloop van de spoorlijn daarna ken ik niet, maar vermoedelijk liep zij langs de Eksaardsedam.

·
Registered
225 Posts
Ik dacht dat de Land van Waaslaan in Gent (Sint-Amandsberg) - die trouwens kaarsrecht is - ligt waar vroeger de sporen van de lijn Gent-Antwerpen lagen. Het station voor dat spoor lag achter het huidige Dampoortstation, en het is aan de bestemming van de treinen in dat station dat het Antwerpenplein zijn naam te danken heeft - denk ik.

is inderdaad het oude tracé van de spoorweg, ze werd in de jaren 10-20' omgelegd via oostakker om een ringspoor te kunnen crëeren rond gent. je kunt nu van de dampoort in een rechte lijn tot aan het "hazeveld" in destelbergen. door het rechte tracé heb je al van kilometers voor de stad een mooi uitzicht op de "3torens"

·
Registered
6,377 Posts
Discussion Starter #13
In tal van steden zijn oudere sporen terug te vinden van in ongebruik zijnde spoorlijnen die werden ge-asfalteert.
In het Gentse is de oude bedding van de lijn naar Kortrijk duidelijk als nieuwe weg gebruikt.
In Brugge werd de oude bocht van L66 als nieuwe weg gevruikt.
Poperinge bezit ook een kaarsrechte strook naar Abeele

enz...

·
Registered
49 Posts
Hier is een scan van een stuk van een oude stafkaart uit 1907 die ik heb.

Dit was een verbinding van de lijn Brussel-Kortrijk naar de lijn Kortrijk-Gent en die liep dan vanaf Waregem door naar Ingelmunster, waarschijnlijk tbv de textieindustrie. Het stuk net buiten Waregem in de richting van Ingelmunster is bekend als "de oude spoorwegberm" en is een klein natuurgebiedje beheerd door Natuurpunt. (Er is wel ergens een website over)
De splitsing in Anzegem is vlakbij mijn huis, ik ga deze namiddag eens kijken of er nog iets te fotograferen valt. In de buurt staan alleszins nog een aantal gerenoveerde bareelwachtershuisjes, en het stuk op de wijk Biest is een fietspad.

Bij mij in de buurt is ook nog een restant van de lijn van Avelgem naar Dottenijs. (Station van Avelgem is ook niet meer in gebruik) Dit is in Moen ook een wandelpad.

groeten.

·
Bike It!
22,054 Posts
Ook tussen Brakel en Flaubecq ligt nog een oude spoorwegbeding. Op Vlaams grondgebied is die geasfalteerd en in gebruik als fietspad. Aan de grens met Henegouwen stopt die plots en ga je als je niet uitkijkt steil de dieperik in...
Net over de taalgrens heb je een als fietspad gebruikte spoorlijn tussen o.m. Ellezelles en Flaubecq.

Maar dan zijn we al een eindje off topicbezig...

·
New Brusseleir
2,067 Posts
Onlangs zag ik nog een pad lopen van Komen richting westen. Akkoord, Komen ligt niet (meer) op West-Vlaams grondgebied, maar op dat ene station na is het wel een West-Vlaamse lijn. Ik weet het niet zeker, maar het moet wel heel erg toeval zijn, mocht dat niet de oude lijn naar Armentières zijn...
Geen foto's, spijtig genoeg, mijn oog is er alleen maar opgevallen toen ik met de trein naar Ieper reed.
Voor de liefhebbers: als je het station uitkomt rechts de sporen volgen, een paar 100 meters, schat ik.

·
Registered
6,377 Posts
Discussion Starter #19
^^

hier lag vroeger de lijn naar Armentières die vroeger nog een splitsing had richting Mesen...
Aan de andere zijde van Komen/Comines vind je nog de brugrestanten van de lijn naar Lille

·
Registered
6,377 Posts
Discussion Starter #20
Weet er iemand wanneer de spoorlijn van Adinkerke naar Roesbrugge werd uitgebroken ?
Op NGI kaarten van 1960 is er geen enkel spoor over terug te vinden.

Wel staan op dezelfde soort kaarten duidelijk nog de oude bedding van Poperinge tot Proven doch het verdere gedeelte tot Roesbrugge is onvindbaar.

1 - 20 of 129 Posts